Bu araştırmanın
amacı, geometri kavramları kullanılarak lise 4. sınıfındaki öğrencilerin
cebirsel düşünmenin bileşenleri olan; semboller ve cebirsel ilişki,
gösterimlerin farklı formları, örüntüleri genelleme ile ilgili düşünme
süreçlerini analiz etmektir. Bu amaçla lise 4. sınıftan birer tane Fen ve
Türkçe-Matematik sınıfı belirlenmiştir. Bu iki sınıftaki toplam 38 öğrenciye
Van Hiele geometri testi ve cebir sınavı uygulanmıştır. Bu sınavlardan alınan
puanlar doğrultusunda her sınıftan her iki testte de yüksek, orta ve düşük not
alan birer öğrenci olmak üzere toplam 6 öğrenci seçilmiş ve bu öğrenciler ile
15 sorudan oluşan klinik mülakatlar yapılmıştır. Araştırma sonucunda,
öğrencilerin geometri problemlerinde genellikle cebirsel olarak çözüm yapmaktan
çekindikleri belirlenmiştir. Bunun yerine istenen durumu (formül vb.) hatırlama
yolunun daha çok kullanıldığı gözlemlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin cebirsel düşünme
becerilerinin problem çözümlerinde yeterli düzeyde olmadığı ortaya çıkmıştır ve
öğrencilerin cebirsel düşünme becerileri başarı seviyeleri ya da okudukları
bölüme göre değişim göstermiştir. Diğer yandan gösterimler arası dönüşüm
durumlarında öğrencilerin başarı düzeyleri arasında bir farklılığın ortaya çıktığı
belirlenmiştir. Zayıf düzeydeki öğrencilerin diğer seviyedeki öğrencilere
oranla bu süreci daha az başarı ile tamamladığı görülmüştür. Bu durum geometri
düşünme düzeyi düşük olan öğrencilerde cebirsel düşünme düzeylerinin de düşük
olduğu şeklinde yorumlanmıştır.
The aim of
this study is to analyze the thinking processes of fourth-grade high school
students by using geometrical concepts regarding the components of algebraic
thinking such as symbols and algebraic relations, different forms of
representations and pattern generalization. For this reason, one Science class
and one Turkish-Mathematics class were chosen. Van Hiele Geometry Test and
algebra exam were administered to 38 students from the two classes. A total of
6 students –three students, scoring good, average and low grades from each
class were chosen in accordance with the scores obtained from these exams. Interviews
including 15 questions were carried out with these students. As a result of the
research, it was determined that students often hesitated to solve problems in
geometry by algebraic ways. Instead, it is observed that the way to remember
the desired state (formula etc.) is used more. In addition, it was found out
that students algebraic thinking skills were not sufficient to solve problems
and the students' algebraic thinking skills changed according to their success
levels or the departments they studied. On the other hand, it has been
determined that there is a difference between the success levels of the
students in the cases of transformation between impressions. It has been
observed that the students with poor level have completed this process with
less success than the other level students. This situation is interpreted as
low level of algebraic thinking in students with low level of geometry.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 12 Sayı: 2 |