Eleştirel
düşünme, mantık yürütme, tartışma sırasında gerekçeler sunma, kanıtları
değerlendirme ve karar verme gibi düşünmenin en temel ölçütlerine
dayanmaktadır. Bu nedenle, her yaş düzeyinde öğrencilerde geliştirilmesi
gereken bir beceridir. Dünyada ve ülkemizde okul öncesi eğitim programlarında
eleştirel düşünme becerilerini kazandırmak amaç ve kazanımlar arasında yer
almaktadır. Ancak ülkemizdeki okul öncesi fen eğitimine yönelik kaynak kitaplar
incelendiğinde, eleştirel düşünme becerilerinden hangilerinin kazandırılması
gerektiği ve bunların hangi uygulamalarla kazandırılabileceği konusunda bazı
eksiklikler tespit edilmiştir. Bu eksiklikleri gidermek amacıyla, bu çalışmada,
okul öncesi fen eğitiminde kazandırılması gereken eleştirel düşünme becerileri
ölçütleri belirlenerek bu ölçütleri değerlendirmeye yönelik bir rubrik, iki
bağımsız araştırmacıdan uzman görüşü alınarak oluşturulmuş ve on bir öğretmenin
görüşü alınarak son haline getirilmiştir. Bu rubriğin kullanımı ve rubrikte yer
alan ölçütlerin her birinin kazandırılması için örnek etkinlik ve beklenen kazanım
örnekleri verilmiştir. Son olarak, rubriğin geliştirilmesi ve eleştirel düşünme
becerilerinin kazandırılması için uygun olabilecek fen etkinlikleri tartışılmış
ve buna yönelik öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 2 |