Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Matematik ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çıkarım Yapma Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 2, 837 - 858, 31.12.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.539405

Öz

Okuduğunu anlama ve
okuduğundan çıkarım yapabilme tüm bireyler için önemli olduğu kadar, geleceğin
öğretmenleri olan öğretmen adayları için de son derece önemlidir. Her ne kadar
okunan metinden çıkarım yapma, sözel alanlar için gerekli gibi görünse de
özellikle matematik ve fen bilimleri için de son derece önemli ve gereklidir.
Bu nedenle gerçekleştirilen bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik ve fen bilgisi
öğretmen adaylarının çıkarım yapma puanlarının sınıf, bölüm ve cinsiyete göre
farklılaşma durumunu incelemektir. Bu bağlamda 731 ilköğretim matematik ve fen
bilgisi öğretmen adayına 12 maddeden oluşan bir veri toplama aracı uygulanmış,
sonuçlar istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara
göre ilköğretim matematik ve fen bilgisi öğretmen adaylarının çıkarım yapma
düzeylerinin düşük olduğu ve çıkarım yapma puanlarının bölüm ve sınıf düzeyine
göre farklılaşmadığı, ancak bölüm ve cinsiyet birlikte ele alındığında bazı
farklılıkların olduğu gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Ateş, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyleri ile Türkçe dersine karşı tutumları ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Babaresi, W. J., Katusic, S. K., Colligan, R. C., Weaver, A. L., & Jacobsen, S. J. (2005). Math learning disorder: Incidence in a population-based birth cohort, 1976–1982, Rochester, Minn. Ambulatory Pediatrics, 5, 281–289.
  • Bayat, N., Şekercioğlu, G. & Bakır, S. (2014). Okuduğunu anlama ve fen başarısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 39 (176), 457-466.
  • Calvo, M. G. (2004). Relative Contribution of Vocabulary Knowledge and Working Memory Span to Elaborative Inferences in Reading, Learning and Individual Differences, 15, 53–65.
  • Carnine, L., & Carnine, D. (2004). The interaction of reading skills and science content knowledge when teaching struggling secondary students. Reading & Writing Quarterly, 20(2), 203–218.
  • Cain, K., & Oakhill, J. V. (1999). Inference making ability and its relation to comprehension failure. Reading and Writing, 11, 489–503.
  • Cain, K., Oakhill, J. V., Barnes, M. A., & Bryant, P. E. (2001). Comprehension skill, inference-making ability, and their relation to knowledge. Memory and Cognition, 29, 850–859.
  • Cain, K., Oakhill, J., & Lemmon, K. (2004). Individual Differences in the Inference of Word Meanings From Context: The Influence of Reading Comprehension, Vocabulary Knowledge, and Memory Capacity. Journal of Educational Psychology, 96(4), 671–681.
  • Çiftçi, Ö. & Temizyürek, F.(2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin ölçülmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (9). 110- 129.
  • Davoudi, M. (2005). Infernece Generatıon Skıll And Text Comprehensıon, The Reading Matrix, 5(1), 106-123.
  • Fuchs, L. S., Fuchs, D., Compton, D. L., Powell, S. R., Seethaler, P. M., Capizzi, A. M., Schatschneider, C., & Fletcher, J. M. (2006). The cognitive correlates of third-grade skill in arithmetic, algorithmic computation, and arithmetic word problems. Journal of Educational Psychology, 98, 29–43.
  • Güler, N. (2012). Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Göktaş, Ö. & Gürbüztürk, O. (2014). Okuduğunu anlama becerisinin ilköğretim ikinci kademe matematik dersindeki akademik başarıya etkisi. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 2 (4), 52-66.
  • Kan, A. (2009). Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss. 397–456). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keene, E.O., & Zimmermann, S. (1997). Mosaic ofthought: Teaching comprehension in a reader's workshop. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Kispal, A. (2008). Effective Teaching of Inference Skills for Reading. Literature Review. Research Report, DCSF-RR031, 2008. ED501868. https://www.nfer.ac.uk/publications/EDR01/EDR01.pdf adresinden 5 Ocak 2019 tarihinde alınmıştır.
  • McCormick, S. (1992). Disabled readers' erroneous responses to inferential comprehension questions: Description and analysis. Reading Research Quarterly, 27(1), 55-77.
  • McMackin, M. C., & Lawrence, S. (2001). Investigating inferences: Constructing meaning from expository texts. Reading Horizons, 42(2), 115-137.
  • MEB. (2007). PISA 2006 ulusal ön rapor, Milli Eğitim Bakanlığı-EARGED, [Online]: http://yegitek.meb.gov.tr/dosyalar%5Cdokumanlar%5Culuslararasi/pisa_2006_ulusal_on_raporu. pdf adresinden 28 Aralık 2018 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB. (2010). PISA 2009 ulusal ön raporu Milli Eğitim Bakanlığı-EARGED, [Online]: http://earged.meb.gov.tr/dosyalar/pisa/pisa2009rapor.pdf adresinden 28 Aralık 2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Özbay, M. & Özdemir, B. (2012). Okuduğunu Anlama Sürecinde Çıkarım Yapma Becerisinin İşlevi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 17-28.
  • Özenici, S., Kınsız, M., & Seçkin, H. (2011). Çıkarımda bulunma becerisi ve çıkarımların okuma anlama sürecindeki işlevi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1665-1681.
  • Pape, S.J. (2004). Middle school children’s problem-solving behavior: A cognitive analysis from a reading comprehension perspective. Journal for Research in Mathematics Education, 35, 187–219.
  • Polya, G. (1973). How to Solve It-A New Aspect of Mathematical Method. New Jersey: Princeton University Press.
  • Purpura, D. J., Hume, L. E., Sims, D. M., & Lonigan, C. J. (2011). Early literacy and early numeracy: The value of including early literacy skills in the prediction of numeracy development. Journal of Experimental Child Psychology, 110, 647–658.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using Multivariate Statistics (6th ed.). New Jersey: Pearson.
  • Tatar, E. & Soylu, Y. (2006). Okuma-anlamadaki başarının matematik başarısına etkisinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi. 14 (2), 503-508.
  • Temizkan, M. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Derslerinde Okuma Stratejilerinin Okuduğunu Anlama Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Topuzkanamış, E. & Maltepe, S. (2010). Öğretmen adaylarının okuduğunu anlama ve okuma stratejilerini kullanma düzeyleri. Tübar, 27, 655-677.
  • Ural, A., Ülper, H. (2013). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Modelleme ile Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6 (2), 214-241.
  • Vilenius‐Tuohimaa, P. M., Aunola, K., & Nurmi, J. E. (2008). The association between mathematical word problems and reading comprehension. Educational Psychology, 28(4), 409-426.
  • Walsh, K., Glaser, D., & Wilcox, D. D. (2006). What education schools aren't teaching about reading and what elementary teachers aren't learning. National Council on Teacher Quality http://www.nctq.org/nctq/publications/ adresinden 28 Aralık 2018 tarihinde indirilmiştir.

Investigation the Inference Making Levels of Prospective Elementary Mathematics and Science Teachers

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 2, 837 - 858, 31.12.2019
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.539405

Öz

Reading comprehension and making inferences from a text is important for
all individuals as well as for prospective teachers who are the teachers of
future. Although making inferences from a text seems necessary for verbal
fields, it is especially important for mathematics and science. Therefore, the
aim of this study is to examine the differences of prospective elementary
mathematics and science teachers’ inference scores according to grade level,
department and gender. In this context, a data collection tool consisting of 12
items was applied to 731 prospective elementary school mathematics and science
teachers and the results were analyzed with statistical methods. According to
the results, it was observed that the inference levels of prospective
elementary school mathematics and science teachers were low and the inference
scores did not differ according to the department and grade level, but there
were some differences according to department and gender together.

Kaynakça

  • Ateş, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyleri ile Türkçe dersine karşı tutumları ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Babaresi, W. J., Katusic, S. K., Colligan, R. C., Weaver, A. L., & Jacobsen, S. J. (2005). Math learning disorder: Incidence in a population-based birth cohort, 1976–1982, Rochester, Minn. Ambulatory Pediatrics, 5, 281–289.
  • Bayat, N., Şekercioğlu, G. & Bakır, S. (2014). Okuduğunu anlama ve fen başarısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 39 (176), 457-466.
  • Calvo, M. G. (2004). Relative Contribution of Vocabulary Knowledge and Working Memory Span to Elaborative Inferences in Reading, Learning and Individual Differences, 15, 53–65.
  • Carnine, L., & Carnine, D. (2004). The interaction of reading skills and science content knowledge when teaching struggling secondary students. Reading & Writing Quarterly, 20(2), 203–218.
  • Cain, K., & Oakhill, J. V. (1999). Inference making ability and its relation to comprehension failure. Reading and Writing, 11, 489–503.
  • Cain, K., Oakhill, J. V., Barnes, M. A., & Bryant, P. E. (2001). Comprehension skill, inference-making ability, and their relation to knowledge. Memory and Cognition, 29, 850–859.
  • Cain, K., Oakhill, J., & Lemmon, K. (2004). Individual Differences in the Inference of Word Meanings From Context: The Influence of Reading Comprehension, Vocabulary Knowledge, and Memory Capacity. Journal of Educational Psychology, 96(4), 671–681.
  • Çiftçi, Ö. & Temizyürek, F.(2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin ölçülmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (9). 110- 129.
  • Davoudi, M. (2005). Infernece Generatıon Skıll And Text Comprehensıon, The Reading Matrix, 5(1), 106-123.
  • Fuchs, L. S., Fuchs, D., Compton, D. L., Powell, S. R., Seethaler, P. M., Capizzi, A. M., Schatschneider, C., & Fletcher, J. M. (2006). The cognitive correlates of third-grade skill in arithmetic, algorithmic computation, and arithmetic word problems. Journal of Educational Psychology, 98, 29–43.
  • Güler, N. (2012). Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Göktaş, Ö. & Gürbüztürk, O. (2014). Okuduğunu anlama becerisinin ilköğretim ikinci kademe matematik dersindeki akademik başarıya etkisi. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 2 (4), 52-66.
  • Kan, A. (2009). Ölçme sonuçları üzerinde istatistiksel işlemler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss. 397–456). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keene, E.O., & Zimmermann, S. (1997). Mosaic ofthought: Teaching comprehension in a reader's workshop. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Kispal, A. (2008). Effective Teaching of Inference Skills for Reading. Literature Review. Research Report, DCSF-RR031, 2008. ED501868. https://www.nfer.ac.uk/publications/EDR01/EDR01.pdf adresinden 5 Ocak 2019 tarihinde alınmıştır.
  • McCormick, S. (1992). Disabled readers' erroneous responses to inferential comprehension questions: Description and analysis. Reading Research Quarterly, 27(1), 55-77.
  • McMackin, M. C., & Lawrence, S. (2001). Investigating inferences: Constructing meaning from expository texts. Reading Horizons, 42(2), 115-137.
  • MEB. (2007). PISA 2006 ulusal ön rapor, Milli Eğitim Bakanlığı-EARGED, [Online]: http://yegitek.meb.gov.tr/dosyalar%5Cdokumanlar%5Culuslararasi/pisa_2006_ulusal_on_raporu. pdf adresinden 28 Aralık 2018 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB. (2010). PISA 2009 ulusal ön raporu Milli Eğitim Bakanlığı-EARGED, [Online]: http://earged.meb.gov.tr/dosyalar/pisa/pisa2009rapor.pdf adresinden 28 Aralık 2018 tarihinde indirilmiştir.
  • Özbay, M. & Özdemir, B. (2012). Okuduğunu Anlama Sürecinde Çıkarım Yapma Becerisinin İşlevi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 17-28.
  • Özenici, S., Kınsız, M., & Seçkin, H. (2011). Çıkarımda bulunma becerisi ve çıkarımların okuma anlama sürecindeki işlevi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1665-1681.
  • Pape, S.J. (2004). Middle school children’s problem-solving behavior: A cognitive analysis from a reading comprehension perspective. Journal for Research in Mathematics Education, 35, 187–219.
  • Polya, G. (1973). How to Solve It-A New Aspect of Mathematical Method. New Jersey: Princeton University Press.
  • Purpura, D. J., Hume, L. E., Sims, D. M., & Lonigan, C. J. (2011). Early literacy and early numeracy: The value of including early literacy skills in the prediction of numeracy development. Journal of Experimental Child Psychology, 110, 647–658.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using Multivariate Statistics (6th ed.). New Jersey: Pearson.
  • Tatar, E. & Soylu, Y. (2006). Okuma-anlamadaki başarının matematik başarısına etkisinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi. 14 (2), 503-508.
  • Temizkan, M. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Derslerinde Okuma Stratejilerinin Okuduğunu Anlama Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Topuzkanamış, E. & Maltepe, S. (2010). Öğretmen adaylarının okuduğunu anlama ve okuma stratejilerini kullanma düzeyleri. Tübar, 27, 655-677.
  • Ural, A., Ülper, H. (2013). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Modelleme ile Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6 (2), 214-241.
  • Vilenius‐Tuohimaa, P. M., Aunola, K., & Nurmi, J. E. (2008). The association between mathematical word problems and reading comprehension. Educational Psychology, 28(4), 409-426.
  • Walsh, K., Glaser, D., & Wilcox, D. D. (2006). What education schools aren't teaching about reading and what elementary teachers aren't learning. National Council on Teacher Quality http://www.nctq.org/nctq/publications/ adresinden 28 Aralık 2018 tarihinde indirilmiştir.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Perihan Güneş 0000-0003-4551-9327

Feride Özyıldırım Gümüş 0000-0002-1149-0039

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 13 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güneş, P., & Özyıldırım Gümüş, F. (2019). İlköğretim Matematik ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çıkarım Yapma Düzeylerinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 837-858. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.539405