Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci Hemşirelerin Meslek Algıları ve Akademik Motivasyonlarının “Y Kuşağı” Özelliklerine Göre İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 3, 139 - 148, 23.12.2020

Öz

Amaç: Öğrenci Hemşirelerin Meslek Algıları
ve Akademik Motivasyonlarının “Y Kuşağı” 
Özelliklerine Göre İncelenmesidir.



Gereç ve Yöntem:  Tanımlayıcı ve ilişkisel nitelikte planlanan
bu çalışma, tabakalı rastgele örneklem yöntemi ile 2016-2017 öğretim yılında bir,
iki, üç ve dördüncü sınıfta öğrenim gören, çalışmaya gönüllü toplam 320 öğrenci
ile yürütüldü. Verilerin toplanmasında
Öğrenci Bilgi Formu, Y Kuşağı Özellikleri Soru Formu, İdeal Kariyer
Olarak Hemşirelik Mesleği Ölçeği ve Akademik Motivasyon Ölçeği kullanıldı.
Verilerin değerlendirilmesi tanımlayıcı testler, parametrik ve parametrik
olmayan testler ile yapıldı.



Bulgular:
Öğrencilerin Y Kuşağı Özellikleri formunda yer alan ifadelerde kendilerini
tanımlama düzeyi ortalamaları 3,74±0,55 (1;hiç tanımlamıyor - 4;tam olarak
tanımlıyor) olarak belirlendi. İdeal kariyer olarak hemşirelik meslek
algılarında cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunurken(p<0,05),
akademik motivasyonlarında cinsiyet ve sınıflara göre fark bulunmadığı
belirlendi. Öğrencilerin meslek algılarında, ‘Y kuşağı’ özelliklerinden beşinde
anlamlı olarak farklılık bulunurken(p<0,05), akademik motivasyonlarında "Teknolojiyi yakından takip
ederim" ifadesi dışındaki, tüm özelliklerde anlamlı farklılıklar saptandı (p<0,05).
Akademik motivasyon puan ortalamaları
en yüksek gruplar "Y kuşak" özelliklerinin kendilerini
"tamamen" tanımladığını ifade eden öğrenciler olarak bulundu.



Sonuç: Y Kuşağı özelliklerini yüksek oranda taşıdığını belirten öğrencilerin
paralelinde akademik motivasyon ve meslek algılarında anlamlı olarak
farklılıklar olduğu saptandı(p<0,05).

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • 1. Türk Dil Kurumu. Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (2018). Available at: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts.
  • 2. Kuru, İ. Y Kuşağı İş ve Yaşam Dengesi. (Bahçeşehir Üniversitesi, 2014).
  • 3. Ünsar, S., Akgün Kostak, M., Kurt, S. & Erol, Ö. Hemşirelerin Kendini Gerçekleştirme Düzeyleri ve Etkileyen Etmenler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektron. Derg. 4, 2–6 (2011).
  • 4. Koç, S., Bardak, A. & Yılmaz, K. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin İş Yerinden Beklentilerinin Belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 11, 43–50 (2014).
  • 5. Sherman, R. O. Recruiting and Retaining Generation Y Perioperative Nurses. AORN J. 101, 138–143 (2015).
  • 6. Yüksekbilgili, Z. Türk Tipi Y Kuşağı. Elektron. Sos. Bilim. Derg. 45, 342–353 (2013).
  • 7. Karagüven, M. H. Akademik Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye Adaptasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilim. 12, 2599–2620 (2012).
  • 8. Göktaş, P. Y Kuşağının İletişim Sorunlarının Analizi ve Çözüm Önerileri: Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta Meslek Yüksek Okulu Örneği. Karadeniz Tek. Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektron. Derg. 11, 35–37 (2016).
  • 9. Emeghebo, L. The image of nursing as perceived by nurses. Nurse Educ. Today 32, 49–53 (2012).
  • 10. Andersson, E. P. The perspective of student nurses and their perceptions of professional nursing during the nurse training programme. J. Adv. Nurs. 18, 808–15 (1993).
  • 11. Dağhan, Ş., Erkin, Ö. & Bayık Temel, A. Üniversite öğrencilerinin ideal kariyer olarak hemşirelik mesleğini algılamaları. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 32, 59–71 (2016).
  • 12. McCaslin, M. & Hickey, D. T. Self-regulated learning and academic achievement: A Vygotskian view. in Self-Regulated Learning and Academic Achievement: Theoretical perspectives (eds. Zimmerman, B. J. & Schunk, D. H.) 227–252 (2001).
  • 13. Winne, P. H. Self-regulated learning viewed from models of information processing. in Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives (eds. Zimmerman, B. J. & Schunk, D. H.) 153–189 (Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 2001).
  • 14. Zimmerman, B. J. Self-Regulated Learning and Academic Achievement: An Overview. Educ. Psychol. 25, 3–17 (1990).
  • 15. Barron, K. E. & Harackiewicz, J. M. Achievement goals and optimal motivation: Testing multiple goal models. J. Pers. Soc. Psychol. 80, 706–722 (2001).
  • 16. Elliot, A. J. & Thrash, T. M. Achievement Goals and the Hierarchical Model of Achievement Motivation. Educ. Psychol. Rev. 13, 139–156 (2001).
  • 17. Matuga, J. M. Self-Regulation, Goal Orientation, and Academic Achievement of Secondary Students in Online University Courses. Educ. Technol. Soc. 12, 4–11 (2009).
  • 18. Demirkaya, H., Akdemir, A., Karaman, E. & Atan, Ö. Kuşakların yönetim politikası beklentilerinin araştırılması. İşletme Araştırmaları Derg. 7, 186–204 (2015).
  • 19. Anselmo-Witzel, S., Orshan, S. A., Heitner, K. L. & Bachand, J. Are Generation y Nurses Satisfied on the Job? Understanding Their Lived Experiences. J. Nurs. Adm. 47, 232–237 (2017).
  • 20. Bhana, V. M. Interpersonal skills development in Generation Y student nurses: A literature review. Nurse Educ. Today 34, 1430–1434 (2014).
  • 21. May, F. E., Champion, V. & Austin, J. K. Public values and beliefs toward nursing as a career. J. Nurs. Educ. 30, 303–10 (1991).
  • 22. Vallerand, R. J. et al. On the Assessment of Intrinsic, Extrinsic, and Amotivation in Education: Evidence on the Concurrent and Construct Validity of the Academic Motivation Scale. Educ. Psychol. Meas. 53, 159–172 (1993).
  • 23. Sarıtaş, S. Ç., Derin, N. & Sarıtaş, S. Hemşirelik öğrencilerinde mesleki imaj algısının meslekte kalma niyeti üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilim. Derg. 3, 29–32 (2014).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülçin Uyanık 0000-0002-8096-6037

Şafak Dağhan 0000-0003-3805-6416

Rukiye Akın Bu kişi benim 0000-0002-9006-8986

Melek Sözeri Bu kişi benim 0000-0002-2928-038X

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 24 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Uyanık, G., Dağhan, Ş., Akın, R., Sözeri, M. (2020). Öğrenci Hemşirelerin Meslek Algıları ve Akademik Motivasyonlarının “Y Kuşağı” Özelliklerine Göre İncelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(3), 139-148.

Uluslararası Hakemli Dergi

Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir. 

Creative Commons License

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.