ABSTRACT
Objective: This descriptive study was conducted to determine the relationship between problem solving skills of adolescents and irrational beliefs. Materials and Methods: The research was conducted on April 15 and June 15, 2022, with 353 6th, 7th, and 8th grade students in Ankara. In the study, "Data Collection Form", "Problem Solving Inventory for Children" and "Rational Belief Scale for Adolescents" were used as data collection tools. . Results: In the study, a significant negative correlation was found between the irrational beliefs and problem-solving skills of early adolescent individuals (r=-0.389; p<0.01). As adolescent individuals' irrational beliefs increased, their problem-solving skills decreased. In the study, when the sub-dimensions of the scales were evaluated, a negative significant relationship was found between the sub-dimensions of adolescents' self-control, avoidance and confidence in problem solving, r=-0.255; r=-0.273; r=-0.286, p<0.01). Adolescents' irrational belief and problem-solving skills were found to be moderate (66.97±11.18;68.95±12.83). Conclusion: In this respect, the research reveals the importance of the relationship between adolescents' irrational beliefs and problem-solving skills. In further research, intervention studies are recommended to reduce the irrational beliefs of.
Keywords: Adolescent, Puberty, Nursing, İrrational Belief, School Health, Problem Solving Skills.
: Adolescence Adolescence Nursing Irrational Belief School Health Problem Solving Skills.
ÖZ
Amaç: Bu araştırma, adölesan bireylerin problem çözme becerisi ve irrasyonel inanışları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı türde yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, 15 Nisan-15 Haziran 2022 tarihleri arasında Ankara’da öğrenim gören 6., 7. ve 8. Sınıf 353 ortaokul öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak: ‘‘Veri Toplama Formu’’, ‘‘Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri’’ ve ‘‘Ergenler İçin Mantıkdışı İnanç Ölçeği’’ kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmada, erken dönem adölesan bireylerin irrasyonel inanışları ve problem çözme becerisi arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=-0.389; p<0.01). Adölesan bireylerin irrasyonel inanışları arttıkça, problem çözme becerisi azalmıştır. Yapılan araştırmada ölçeklerin alt boyutu değerlendirildiğinde, adölesanların öz denetim, kaçınma ve problem çözmeye güven alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur (r=-0.255; r=-0.273; r=-0.286, p<0.01). Adölesanların irrasyonel inanış ve problem çözme beceri düzeyi orta olarak bulunmuştur (66.97±11.18;68.95±12.83). Sonuç: Araştırma bu yönüyle, adölesanların irrasyonel inanışları ve problem çözme becerisi arasındaki ilişkinin önemini ortaya koymaktadır. İleri araştırmalarda, adölesan bireylerin irrasyonel inanışlarının azaltılması ve problem çözme becerilerinin geliştirilmesine yönelik müdahale çalışmaları önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Adölesan, Ergenlik, Hemşirelik, İrrasyonel İnanış, Okul Sağlığı, Problem Çözme Becerisi.
Adölesan, Ergenlik, Hemşirelik, İrrasyonel İnanış, Okul Sağlığı, Problem Çözme Becerisi.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlığın Geliştirilmesi, Toplum Çocuk Sağlığı, Ruh Sağlığı Hemşireliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 2 |