Türkiye’de devlet orman işletmelerinde açık artırmalı tomruk satış fiyatını etkileyen pek çok faktör vardır.
Üçüncü sınıf normal boy kayın tomruk satış fiyatını etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla ele alınan bu
araştırma, Batı Karadeniz Bölgesi’nde kayın orman alanı, ağaç serveti, üretim ve satış miktarı itibariyle önemli
bir paya sahip olan Zonguldak Orman Bölge Müdürlüğünde rakip sayılan Bartın ve Yenice devlet orman
işletmelerinde yürütülmüştür. Beş yıllık bir periyotta (1998-2002) toplam 149 adet açık artırmalı satış ihalesine
ait verilerinin kullanıldığı araştırmada; kayın tomruk satış fiyatı üzerine mevsimin etkisi varyans analizi,
mevsimlik ve aylık indeks değerleri yardımıyla, mevsim dışındaki faktörlerin etkisi ise korelasyon, regresyon ve
faktör analizleriyle incelenmiştir. İstatistiksel analizler sonucunda mevsimin satış fiyatı üzerinde %90 güven
düzeyinde etkili olduğu belirlenmiştir. En fazla olumlu etki ilkbahar, en fazla olumsuz etki ise kış mevsiminde
yaşanmıştır. Kayın tomruk satış fiyatını en fazla nisan ayı etkilemektedir. Ayrıca; (1) İhale zamanı, (2) Arzın
düzeyi ve parti büyüklüğü, (3) Talep düzeyi, (4) Üretimin kalitesi ve standardizasyona uygunluk tomruk fiyatını
etkileyen en önemli faktörler olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına dayanarak devlet orman işletmelerinde
pazarlama faaliyetlerinin en iyi şekilde planlanması, uygun pazarlama politikalarının geliştirilmesi ve böylece
ekonomik sürdürülebilirliğin güvenceye alınması için bazı öneriler yapılmıştır.
Kayın Tomruk Açık Artırmalı Fiyat Devlet Orman İşletmesi Pazarlama Politikası.
There are many factors affecting the auction price of timber in the state forest enterprises in Turkey. This study
was handled to determine the factors affecting the price of third class normal sized beech timber sale by auctions.
It was carried out in two rival state forest enterprises (Bartın and Yenice) of Zonguldak Regional Forest
Directorate in the Western Blacksea Region of Turkey. The data obtained from the total 149 timber auctions in
the period 1998-2002 were used as material in this study. The effects of seasonal and other factors on the auction
price of beech timber were investigated by variance analysis, season and month indexes, and correlation,
regression and factors analyses respectively. At the end of statistical analyses, it was determined that the seasons
affected the beech timber prices at the 90% significant level. The most positive effect in spring and the most
negative effect in winter were determined. The month most affecting timber price was April. Also, the factors
the most affecting the price of beech timber sale by auctions were determined as follows: (1) Timing of the
auctions, (2) Quantity of supply and size of timber stack, (3) Demand level, (4) Quality and appropriateness to
standardization in timber production. Furthermore, based on these conclusions, some suggestions were made in
order to plan marketing activities optimally and to improve the marketing policies and to ensure economically
sustainability in state forest enterprises.
Beech Timber Auction Price State Forest Enterprise Marketing Policy
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 10 Sayı: 14 |
Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,
Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.
Tel: +90 (378) 223 5094, Fax: +90 (378) 223 5062,
E-mail: bofdergi@gmail.com