Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zonguldak İli Kesme Çiçek Perakendecilerinin Analizi

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 3, 580 - 588, 15.12.2019
https://doi.org/10.24011/barofd.541447

Öz

Gelişen
sosyo-ekonomik yapıyla birlikte; çevresel ve görsel yaşam bilinci, özellikle
süs bitkilerinin üretimine olan taleple birlikte orantılı olarak gün geçtikçe
artarak devam etmektedir. Ülkemizin de uygun iklimsel ve coğrafi koşulları,
diğer pazar ülkelerine yakınlığı ve ucuz iş gücüne sahip olması gibi nedenler,
kesme çiçek üretim alanı ve miktarında önemli artışların ortaya çıkmasını
sağlamıştır.



Bu
araştırma, Zonguldak kentinde çiçek perakendecilerinin mevcut yapısını ve kesme
çiçek tüketimini belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Çalışma, kent merkezi ve
ilçelerde bulunan 34 adet çiçek perakendecisi ile yapılan anket çalışması sonucu
elde edilen verilere dayanılarak yapılmıştır. Anket çalışması ile perakendecilerin
demografik yapısı, çiçekçilerin karşılaştıkları sorunlar, kesme çiçekleri temin
ettikleri iller, çiçekleri sunum şekilleri, satış yöntemleri, satış yapılan
yerin mülkiyet durumu, dükkân büyüklüğü ve çiçeklerin nakliyesi, en fazla satış
yapılan özel günler ve tüketicilerin en çok tercih ettiği kesme çiçek türleri
incelenmiştir. Çalışmaya göre en fazla tercih edilen kesme çiçek krizantem
olup, kesme çiçekler daha çok buket yapımında kullanılmaktadır. Kesme
çiçeklerin temin edildiği illerin başında İzmir ve Yalova gelmektedir. Bunun
yanında çiçekler çoğunlukla klimalı soğutucu araçlarla toptancılar tarafından
getirilmektedir. Araştırma sonuçlarına göre kesme çiçek perakendecilerinin
%70.58’sinin erkek, % 29.42’sinin ise kadın olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aydınşakir, K., Sayın, B., Çelikyurt, M.A., Karagüzel, Ö. (2014). Antalya İli Kesme Çiçek Perakendeciliğinin Analizi. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 27(2): 75-82.3.
  • Batt, P. J. (2001). Strategic lessons to emerge from an analysis of selected flower exportnations. Journal of International Food and Agribusiness Marketing, 11(3): 41-54.
  • Bulut, Y., Akpınar, E., Yılmaz, H. (2007). Erzurum Kentinin Kesme Çiçek Tüketim Potansiyelinin Belirlenmesi ve Çözüm Önerileri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Dergisi, 24(2): 7-11.
  • Cengiz, B., Keçecioğlu Dağlı, P., Yiğittekin, S. (2017). Peyzaj Ekonomisi Açısından Peyzaj Ve Süs Bitkileri Fidanlık İşletmelerine Yönelik Sektörel Bir Analiz. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 19 (2), 50-62.
  • Doldur, H. (2008). Kesme Çiçek Üretimi ve Ticareti. İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü, Coğrafya Dergisi, (16): 26-45.
  • Gursan, K. (2002). Türkiye Süs Bitkileri Sektörünün Genel Durumu. II. Ulusal Süs Bitkileri Kongresi. 22-24 Ekim 2002. Narenciye ve Seracılık Araştırma Enstitüsü, s: I. Antalya.
  • Kazaz, S. (2018). Kesme Çiçek ve Dış Mekân Süs Bitkileri Yetiştiriciliği Ön Fizibilite Raporu. BAKKA.
  • Kelley, K.M., Conklin, J.R., Sellmer, J.C., Bates R.M. (2006). Invasive Plant Species: Results of a Consumer Awareness, Knowledge, and Expectations Survey Conducted in Pennsylvania. Journal of Environmental Horticulture:March 2006, Vol. 24, No. 1, pp. 53-58.
  • Kızılkan, İ. (2016). Türkiye'de Süs Bitkileri Üretim ve Pazarlama Sektörünün Sorunları ve Çözüm Önerileri. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 118 syf.
  • Niemıerabetsy, A. X., Holle, V. (2009). Invasive Plant Species and the Ornamental Horticulture Industry. Management of Invasive Weeds pp 167-18 Chapter 9.
  • Palma Marco, A., Hall Charles, R., Collart Alba, J. (2011). Repeat Buying Behavior for Ornamental Plants: A Consumer Profile, Journal of Food Distribution Research, 42, 2,67-77.
  • Schimmenti, E., Galati, A., Borsellino, V., Ievoli, C., Lupi, C., Tinervia, S. (2013). Behaviour of consumers of conventional and organic flowers and or namental plants in Italy, Hort. Sci. (Prague), Vol. 40, 2013, No. 4: 162–171
  • URL 1- http://www.tuik.gov.tr Erişim tarihi: 05.03.2018.
  • Wijnands, J. H. (2005). Sustainable International Networks in the Flower Industry: Bridging emperical findings and theoretical approaches (No:2). International Society for Horticultural Science.
  • Yazici, K., Gülgün Aslan, B. (2016). TR83 İllerinde Süs Bitkileri Sektörünün Mevcut Durumu ve Geliştirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Tarım Bilimleri Dergisi, 3(1), 18-24.

Analysis of Cut Flower Retailers in Zonguldak Province

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 3, 580 - 588, 15.12.2019
https://doi.org/10.24011/barofd.541447

Öz

Dependent
upon the developing socio-economic structure; environmental and visual
awareness of life, especially with the demand for the production of ornamental plants
continue to increase day by day. Suitable climatic and geographic conditions of
our country, proximity to market countries and cheap labor force have caused
significant increases in cut flower production area and quantity.



This
study was conducted to determine the current structure of the flower retailers
in Zonguldak
province and the consumption of cut flowers. The
study was carried out based on the data obtained from the survey conducted with
34 flower retailers in the city center and districts. Demographic structure of
the retailers, the problems faced by the florists, the provinces where they
supply the flowers, the types of flowers, the methods of sales, the status of
the place of sale, the size of the place where the sale is made, the size of  the shop and the transportation of the
flowers, the most preferred special days and the most preferred cut flowers
types were inquired. According to the study, the most preferred cut flower is
chrysanthemum and cut flowers are mostly used for bouquet making. İzmir and
Yalova are the leading cities where cut flowers are supplied. In addition,
flowers are mostly brought by wholesalers with air-conditioned refrigerated
vehicles. According to the research results, 70.58% of cut flower retailers
were male and 29.42% were female.

Kaynakça

  • Aydınşakir, K., Sayın, B., Çelikyurt, M.A., Karagüzel, Ö. (2014). Antalya İli Kesme Çiçek Perakendeciliğinin Analizi. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 27(2): 75-82.3.
  • Batt, P. J. (2001). Strategic lessons to emerge from an analysis of selected flower exportnations. Journal of International Food and Agribusiness Marketing, 11(3): 41-54.
  • Bulut, Y., Akpınar, E., Yılmaz, H. (2007). Erzurum Kentinin Kesme Çiçek Tüketim Potansiyelinin Belirlenmesi ve Çözüm Önerileri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Dergisi, 24(2): 7-11.
  • Cengiz, B., Keçecioğlu Dağlı, P., Yiğittekin, S. (2017). Peyzaj Ekonomisi Açısından Peyzaj Ve Süs Bitkileri Fidanlık İşletmelerine Yönelik Sektörel Bir Analiz. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 19 (2), 50-62.
  • Doldur, H. (2008). Kesme Çiçek Üretimi ve Ticareti. İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü, Coğrafya Dergisi, (16): 26-45.
  • Gursan, K. (2002). Türkiye Süs Bitkileri Sektörünün Genel Durumu. II. Ulusal Süs Bitkileri Kongresi. 22-24 Ekim 2002. Narenciye ve Seracılık Araştırma Enstitüsü, s: I. Antalya.
  • Kazaz, S. (2018). Kesme Çiçek ve Dış Mekân Süs Bitkileri Yetiştiriciliği Ön Fizibilite Raporu. BAKKA.
  • Kelley, K.M., Conklin, J.R., Sellmer, J.C., Bates R.M. (2006). Invasive Plant Species: Results of a Consumer Awareness, Knowledge, and Expectations Survey Conducted in Pennsylvania. Journal of Environmental Horticulture:March 2006, Vol. 24, No. 1, pp. 53-58.
  • Kızılkan, İ. (2016). Türkiye'de Süs Bitkileri Üretim ve Pazarlama Sektörünün Sorunları ve Çözüm Önerileri. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 118 syf.
  • Niemıerabetsy, A. X., Holle, V. (2009). Invasive Plant Species and the Ornamental Horticulture Industry. Management of Invasive Weeds pp 167-18 Chapter 9.
  • Palma Marco, A., Hall Charles, R., Collart Alba, J. (2011). Repeat Buying Behavior for Ornamental Plants: A Consumer Profile, Journal of Food Distribution Research, 42, 2,67-77.
  • Schimmenti, E., Galati, A., Borsellino, V., Ievoli, C., Lupi, C., Tinervia, S. (2013). Behaviour of consumers of conventional and organic flowers and or namental plants in Italy, Hort. Sci. (Prague), Vol. 40, 2013, No. 4: 162–171
  • URL 1- http://www.tuik.gov.tr Erişim tarihi: 05.03.2018.
  • Wijnands, J. H. (2005). Sustainable International Networks in the Flower Industry: Bridging emperical findings and theoretical approaches (No:2). International Society for Horticultural Science.
  • Yazici, K., Gülgün Aslan, B. (2016). TR83 İllerinde Süs Bitkileri Sektörünün Mevcut Durumu ve Geliştirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Tarım Bilimleri Dergisi, 3(1), 18-24.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ziraat Mühendisliği
Bölüm Sustainable Design, Landscape Planning and Architecture
Yazarlar

Şüheda Basire Akça 0000-0001-9390-1921

Kübra Yazici 0000-0002-6046-1648

Deniz Karaelmas Bu kişi benim 0000-0002-8928-7575

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akça, Ş. B., Yazici, K., & Karaelmas, D. (2019). Zonguldak İli Kesme Çiçek Perakendecilerinin Analizi. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 21(3), 580-588. https://doi.org/10.24011/barofd.541447


Bartin Orman Fakultesi Dergisi Editorship,

Bartin University, Faculty of Forestry, Dean Floor No:106, Agdaci District, 74100 Bartin-Turkey.

Tel: +90 (378) 223 5094, Fax: +90 (378) 223 5062,

E-mail: bofdergi@gmail.com