Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DÜZEYLERİ

Yıl 2017, Cilt: 17 Sayı: 4, 239 - 262, 30.12.2017
https://doi.org/10.11616/basbed.vi.459398

Öz

Bu araştırmada, İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 öğretim yılında AİBÜ İlahiyat Fakültesinde öğrenim gören gönüllü 240 kişi oluşturmaktadır. Araştırmaya veri elde etmek için Kılıçer ve Odabaşı (2010)’ın “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre; öğrencilerin bireysel yenilikçilik düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin bireysel yenilikçilik özellikleri öncü (%39), sorgulayıcı (35) ve yenilikçi (%15) ve kuşkucu (%8) ve gelenekçi (%3) oranında olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin bireysel yenilikçilik düzeyleri, cinsiyet, sınıf, kitap okuma ve internet kullanma değişkenlerine göre anlamlı farklar olmadığı; sosyal ilişki düzeylerine göre ise anlamlı bir ilişkinin olduğu, yani öğrencilerin sosyal ilişki düzeyi arttıkça bireysel yenilikçilik düzeylerinin de arttığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acaray, Ali. (2007), Küçük Ve Orta Boy İşletmelerde Yenilik Yönetimi: Yenilik Yönetiminde Etkili Olan Örgütsel Yapı ve Faktörlere İlişkin Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Açıkgenç, Alparslan. (1990), “İslami Uyanış ve Yenilikçilik Düşünürü: Fazlur Rahman’ın Hayatı ve Eserleri”. İslami Araştırmalar Dergisi, C. 4., S. 4: 222-252.
  • Adıgüzel, Abdullah. (2012), “The relation between candidate teachers’ moral maturity levels and their individual innovativeness characteristics: A case study of Harran University Education Faculty”. Educational Research and Reviews, 7(25): 543-547.
  • Arslan, Mahmut. (2001), “Örgüt Kültürü” Ed. S. Güney, Yönetim ve Organizasyon Ankara: Nobel Yayınları. 177-194.
  • Awamleh, Nail A. H. K. (1994), “Managerial Innovation in the Civil Service in Jordan: A Field Study”, Journal of Management Development, Vol: 13, Number 9: 52-60.
  • Braak, Johan Van. (2001), “Individual Characteristics Influencing Teachers’ Class use of Computers” Journal of Educational Computing Research, 25, (2): 141-157.
  • Bardakoğlu, Ali. (2004), “Din Yenileşme ve Modern Hayat”, (26.11.2004), (https://www.diyanet.gov.tr/tr/icerik/din-yenilesme-ve-modern-hayat-prof-dr-ali-bardakoglu-diyanet-isleri-baskani-istanbul/6217, 15 Temmuz 2017’de erişildi.)
  • Bitkin, Ayşe. (2012), Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Düzeyleri İle Bilgi Edinme Becerileri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Şanlıurfa: HRÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bulut, İsmail. (2014), “İdkab Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik ve Ahlaki Olgunluk Düzeyleri Üzerine Kelam Dersinin Etkisi”. Kelam Araştırmaları, 12:2: 55-100.
  • Ceylan, Ali. (2017), “Yenilikçilik Nedir?”, http://aliceylan.com.tr/V2/ yenilikcilik-nedir/, 12 Ağustos 2017’de erişildi.
  • Çuhadar, Cem, Bülbül, Tuncer, Ilgaz, Gökhan. (2013), “Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, 12, (3): 797‐807.
  • Freyer, Hans. (1964), Din Sosyolojisi, Çev. T. Kalpsüz, Ankara: A.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Gardner, John W. (1990), Yenilikçi Birey Zinde Toplum, Çev. Ş. Özalp, H. Seçim, İstanbul: İlgi Yayıncılık
  • Gürler, Kadir. (2003), “Bid’at Kavramı Üzerine”. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 3, (1): 57-78.
  • Gürses, Gizem, Helvacı, M. Akif. (2011), “Öğretmenlerin Okullarda Değişime Karşı Direnme”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, C. 8: 1541-1563.
  • Handa, M. ve Gupta, N. (2009), “Gender Influence on the Innovativeness of Young Urban İndian Online Shoppers”. The Journal of Business Perspective, 13 (2), April-June: 25-32.
  • Hırschman, E. C. (1980), “İnnovativeness, Novelty Seeking and Consumer Creavity”. Journal of Consumer Research, 7: 283-295. Hizmetli, Sabri. (1997), “İslam ve Değişim”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C.31: 87-99.
  • Kılıç, Hasan ve Tuncel Ayvaz, Zeynep, (2014), “İlköğretim Branş öğretmenlerinin Bireysel Yenilikçilik Düzeyleri ve Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri”. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, C: 4, S: 7: 25-37.
  • Kılıçer, Kerem. (2011), Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Profilleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kılıçer, Kerem ve Odabaşı, Hatice Ferhan. (2010), “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği: Türkçe’ye Uyarlama Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 38: 150-164.
  • Korucu, Agâh Tuğrul ve Olpak, Yusuf Ziya. (2015), “Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özelliklerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama Dergisi, C. 5, S. 1: 109-127.
  • Midgley, D.F. ve Dowling, G.R. (1978), “Innovativeness: The Concept and Its Measurement”. Journal of Consumer Research, 4: 229-242.
  • Oslo Klavuzu. (2005), “Yenilik Verilerinin Toplanması ve Yorumlanması İçin İlkeler”. Tübitak
  • Öz, Ayhan. (2017), “Yaz Kur’an Kursu Öğreticilerinin Eğitim-Öğretim Yeterlilikleri: Bolu İli Örneği”. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 2017, C. 21, S: 1: 425-464.
  • Peker, Hüseyin. (1997), “Teknolojik Gelişmeler ve İslam Ahlakı”. OMÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 9: 29-34.
  • Pierce, J. L. ve Delbecq, A.L. (1977), “Organization Structure, İndividual Attitudes and İnnavation”. Acedemy of Management Review, 2: 27-37.
  • Rogers, E.M. (1995), Diffusion of Innovations, New York: Free Press.
  • Sabuncuoğlu Tolay Ebru. (2008), “Liderlik, Değişim ve Yenilik”. Ed. C. Serinkan. Liderlik ve Motivasyon. Ankara: Nobel Yayınları, 63-82.
  • Söylev, Ömer Faruk. (2016), “Din Hizmetlerinde İnnovasyon ve Din Görevlilerinin Bireysel Yenilikçilik Özellikleri”. DEUİFD Din Psikolojisi Özel Sayısı: 115-147.
  • Şahin, Adem. (2005), “Ergenlerde Dindarlık-Benlik Saygısı İlişkisi”. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 19: 187-197.
  • Tabak, A., Erkuş, A. ve Meydan, C.H. (2010), “Denetim Odağı ve Yenilikçi Birey Davranışları Arasındaki İlişkiler: Belirsizliğe Tolerans Almanın Aracılık Etkisi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10 (1): 159-176.
  • Tunçer, Polat. (2013), “Değişim Yönetimi Sürecinde Değişime Direnme” Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1): 373-406.
  • Uzkurt, Cevahir. (2007), “Tüketicilerin Yenilikleri Benimseme Eğilimleri Üzerinde Kişisel Değerlerin Etkileri”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2): 241-260.
  • Yaran, Rahmi. (1992), “Bid’at”, İslam Ansiklopedisi, DİA, 6: 129-131.
  • Yavuz, M. Şevki. (1996), “İslam’da Yenilikçilik Hareketinin Başlaması ve Kelam İlmi”, İslam Gelenek ve Yenileşme I. Uluslararası Kutlu Doğum Sempozyumu İstanbul: TDV İslam Araştırmaları Merkezi Yayınları.
  • Yazıcı, Muhammed. (2003), “İslam Düşünce Geleneğinde “Her Yenilik Bid’attır” Hadisine Yaklaşımlar”. AÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 19: 141-191.
  • Yazır, Muhammed Hamdi Elmalılı. (1979), Hak Dini Kur’an Dili, I-X, İstanbul: Eser Neşriyat ve Dağıtım.
  • Yılmaz, Ferat vd. (2014), “İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Mesleki Yenilikçilik Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.,11, S., 27: 259-276.
  • Yılmaz, M. Nuri. (2002), “İslam Düşüncesinde Yenilik Üzerine Bazı Değerlendirmeler” Ankara, Diyanet İlmi Dergi, 38, (3): 5-14.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hüseyin İbrahim Yeğin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 20 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yeğin, H. İ. (2017). İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DÜZEYLERİ. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(4), 239-262. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.459398
AMA Yeğin Hİ. İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DÜZEYLERİ. ASBİ. Aralık 2017;17(4):239-262. doi:10.11616/basbed.vi.459398
Chicago Yeğin, Hüseyin İbrahim. “İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DÜZEYLERİ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17, sy. 4 (Aralık 2017): 239-62. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.459398.
EndNote Yeğin Hİ (01 Aralık 2017) İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DÜZEYLERİ. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17 4 239–262.
IEEE H. İ. Yeğin, “İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DÜZEYLERİ”, ASBİ, c. 17, sy. 4, ss. 239–262, 2017, doi: 10.11616/basbed.vi.459398.
ISNAD Yeğin, Hüseyin İbrahim. “İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DÜZEYLERİ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17/4 (Aralık 2017), 239-262. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.459398.
JAMA Yeğin Hİ. İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DÜZEYLERİ. ASBİ. 2017;17:239–262.
MLA Yeğin, Hüseyin İbrahim. “İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DÜZEYLERİ”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 17, sy. 4, 2017, ss. 239-62, doi:10.11616/basbed.vi.459398.
Vancouver Yeğin Hİ. İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DÜZEYLERİ. ASBİ. 2017;17(4):239-62.

   15499    15500  15501   15502

E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr