This study aims to examine the policies applied to the relationship between Sunni-influenced Sufi orders and Shia Sufi structures, particularly in the context of the Shirvan region, during the reign of Shah Ismail, a pivotal period in Azerbaijani history. Since the 12th century, Sufi orders had transformed this region into a prominent center for the development of influential Sufis. However, with Shah Ismail's rise to power, a radical shift began within Sufi structures, transforming into a systematic pressure mechanism under the mihna policy. Prominent Sufis of the era, such as Tebrizi, Shabustari, Gulsheini, and Shencani, who lived in the Shirvan region, faced not only social exclusion but were also forced into exile, expelled from their teaching centers, and even executed. Members of established Sufi orders like the Naqshbandi, Khalwati, and Kubrawi were either coerced into Shia conversion or had to flee to Ottoman territories, India, and the Arab world. This process created a lasting rupture not only in the individual biographies of Sufi members but also in Azerbaijan's Sufi historical memory. In this context, our study aims not only to examine Sufi life in Azerbaijan but also to address, from a historical perspective, the sectarian pressures, the phenomenon of migration, and the marginalization of Sufis from the social structure. Our goal is to briefly introduce Azerbaijani Sufi history and then explore the Sufi transformation shaped by the Safavid period in the Shirvan region, analyzing the impact of Shah Ismail’s Shia conversion policy on Sufis and Sufi orders.
Sufism Sect Shâh Ismâil-Kizilbashlar Azerbaijan-Shirvan Repression-Migration and Death.
Bu çalışma, Azerbaycan tarihinin önemli bir dönüm noktası olan Şâh İsmâil dönemi bağlamında, Ehl-i sünnet inancına bağlı tarîkatlar ile Şiî sûfî yapılar arasındaki ilişkilere yönelik uygulanan politikaları, özellikle Şirvân bölgesi örneği üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. XII. yüzyıldan itibaren tarîkatlar, bu bölgeyi önemli mutasavvıfların yetiştiği bir tasavvuf merkezi hâline getirmiştir. Ancak, Şâh İsmâil'in iktidara gelmesiyle birlikte tasavvufî yapılarda köklü bir dönüşüm başlamış ve bu dönüşüm, mihne politikası çerçevesinde sistematik bir baskı mekanizmasına dönüşmüştür. Dönemin önde gelen mutasavvıflarından olan Tebrizî, Şebusterî, Gülşenî ve Şencânî gibi şahsiyetler, Şirvân bölgesinde yaşarken yalnızca sosyal dışlamaya tâbi tutulmamış, aynı zamanda göç etmeye zorlanmış, irşad merkezlerinden sürülmüş ve hatta infaz edilmiştir. Nakşibendiyye, Halvetiyye ve Kübreviyye gibi köklü tarîkatların mensupları ya Şiîleşmeye zorlanmış ya da Osmanlı Devleti, Hindistan ve Arap coğrafyalarına sığınmak zorunda kalmıştır. Bu süreç, yalnızca tarîkat mensuplarının bireysel biyografilerinde değil, Azerbaycan’ın tasavvufî hafızasında da kalıcı bir kırılma yaratmıştır. Bu bağlamda, çalışmamız yalnızca Azerbaycan’daki tasavvufî yaşamı incelemekle kalmayıp, aynı zamanda mezhebî gerekçelerle mâruz kalınan baskı süreçlerini, göç olgusunu ve sûfîlerin toplumsal yapıdan dışlanmasını da tarihsel bir perspektiften ele almaktadır. Amacımız, Azerbaycan tasavvuf tarihini kısaca tanıttıktan sonra, Şirvân bölgesindeki Safevîler dönemi ile şekillenen tasavvufî dönüşümü incelemek ve Şâh İsmâil’in Şiîleştirme politikasının sûfîler ve tarîkatlar üzerindeki etkilerini derinlemesine analiz etmektir.
Tasavvuf Tarîkatlar Şâh İsmâil-Kızılbaşlar Azerbaycan-Şirvân Baskı-Göç ve Ölüm.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Tasavvuf |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 29 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |
