It is an undesirable situation for cement-bound materials to be brittle. Mortars with brittle character show brittle properties under applied loads. When they reach the limit of the load they can carry and the energy they can absorb, fractures occur. The fact that cemented products exhibit such properties can often be considered as an undesirable situation depending on the purpose of use. More ductile and more energy-absorbing mortars are preferred. Different fibers can be used to add ductility to cement-based mortars and to absorb more energy. In this experimental study, in order to examine the effects of Poly Vinyl Alcohol (PVA) fiber size on the properties of cement-based light mortar, 9 different mortar combinations were prepared, and mortar samples were prepared by adding PVA fiber at the rates of 0.3%, 0.6%, 1%, 1.4% by weight. In addition to the test samples prepared using PVA fibers in 2 different sizes, 6 mm and 8 mm in length, control samples without fiber for reference purposes were also prepared. Compressive strength, water absorption and ultrasound transmission velocity tests of all test samples were carried out experimentally. According to the findings, when the amount of 6 mm PVA fiber used was increased, an increase was observed in the compressive strength and ultrasound transmission velocity values of the mortar, while a decrease was observed in the water absorption by mass and capillary water absorption values. However, when the amount of 8 mm PVA fiber used was increased, it was determined that the compressive strength and ultrasound transmission rate values decreased, and the water absorption values increased. It has been observed that the deformation value of the control mortar is less under load and this mortar is more brittle. However, it was determined that the mortars exhibited a more ductile behavior as the fiber content increased. Also, it has been observed that 6 mm PVA fibers can increase both the ultimate load and the deformation together.
PVA fiber lightweight mortar performance load deformation analysis
Çimento bağlayıcılı malzemelerin gevrek olması istenilmeyen bir durum olarak karşımıza çıkmaktadır. Gevrek karaktere sahip harçlar uygulanan yükler altında kırılgan özellik gösterirler. Taşıyabileceği yük ve sönümleyebileceği enerji sınırına ulaştıkları zaman kırılmalar meydana gelir. Çimentolu ürünlerin bu tip özellikler sergilemesi kullanım amacına da bağlı olarak çoğunlukla istenmeyen bir durum olarak değerlendirilebilmektedir. Daha sünek ve daha fazla enerji sönümleyebilen harçlar tercih edilmektedir. Çimento esaslı harçlara süneklik kazandırabilmek ve daha fazla enerji sönümletebilmek amacıyla farklı lifler kullanılabilmektedir. Bu deneysel çalışmada Poli Vinil Alkol (PVA) lif boyutunun çimento esaslı hafif harcın özelliklerine etkilerinin incelenmesi amacıyla 9 farklı harç kombinasyonu hazırlanmış, karışımlara ağırlıkça %0.3, %0.6, %1, %1.4 oranlarında PVA lif ilave edilerek harç örnekleri hazırlanmıştır. 6 mm ve 8 mm uzunluklarında olmak üzere 2 farklı boyutta PVA lif kullanılarak hazırlanan test örneklerinin yanı sıra referans amaçlı lif içermeyen kontrol örnekleri de hazırlanmıştır. Tüm test örneklerinin basınç dayanımı, su emme ve ultrases geçiş hızı testleri deneysel olarak yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, 6 mm PVA lif kullanım miktarı artırıldığında harcın basınç dayanımı ve ultrases geçiş hızı değerlerinde artma gözlemlenirken, kütlece su emme ve kapiler su emme değerlerinde azalma gözlemlenmiştir. Bununla birlikte 8 mm boyutunda PVA lif kullanım miktarı artırıldığında basınç dayanımı ve ultrases geçiş hızı değerlerinin azaldığı ve su emme değerlerinin arttığı belirlenmiştir. Kontrol harcının yük altında deformasyon değerinin daha az olduğu ve bu harcın daha kırılgan olduğu gözlemlenmiştir. Ancak, harca lif ilavesi ile birlikte, lif oranı da arttıkça, harçların daha sünek bir davranış sergilediği tespit edilmiştir. Bununla beraber, 6 mm PVA liflerinin hem kırılma yükünü hem de deformasyonu birlikte artırabildiği gözlemlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 7 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 4 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |