Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Modernist bir yapı örneği, Çorlu Belediye Sarayı

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 2, 200 - 213, 29.09.2017
https://doi.org/10.25092/baunfbed.340625

Öz

Türkiye’de modern mimarlık tarihi okumaları
çoğunlukla Erken Cumhuriyet Dönemi olarak adlandırılan 1930’lu yıllar üzerinden
yapılmaktadır. Bu durum Cumhuriyet’in modernleşme projesi çerçevesinde gerçekleştirilen
modern mimarlık yapılarının o yıllarda ortaya koyulmasından kaynaklanır.  Ancak bu dönemde yetişmiş ve uzun yıllar
mimarlık pratiğine katkıda bulunmuş sayılı mimarlar da yer almaktadır. Bu
mimarlar tarafından gerçekleştirilen, yakın geçmişimize ait modern mimarlık
örnekleri de mimarlık tarihi okumalarını derinleştiren ve zenginleştiren önemli
veriler sağlamaktadır. Bu noktadan hareketle, Cumhuriyet döneminde yetişmiş ve
ürün vermis mimarların, modernist çizgilerini kaybetmeden, daha sonraki
yıllarda yapmış oldukları çalışmaları da araştırılmaya değer bir çizgi sunmaktadır.

 

Sözkonusu dönem tarih yazımında, Altan
Ergut’un belirttiği, “çoğunlukla önemli mimarların yaptığı önemli mimari
eserler üzerinden okumaların yapıldığını” vurgulaması dikkat çekicidir [1]. Mimarları
belli olan ve modern mimarlık ürünlerine ait belli yapıların incelenmesi bu
açıdan döneme ait bir katkı sağlamaktadır. Bu bakış açısıyla, bu makalede
modern mimarlık tarihine katkıda bulunmak amacıyla, 1940-1990 yılları arası dönemine
ışık tutan Mimar Maruf Önal’ın, Mimar Hakkı Önel ile tasarladığı “Çorlu Belediye
Sarayı” yapısını tanıtmak ve o dönem için bir değerlendirme yapmak hedeflenmiştir.

 

Bu anlamda, mimarlığın çok boyutlu
çerçevesine yaptığı katkılarıyla çok yönlü bir mimar olarak tanınan Maruf
Önal’ın mimarlık yazınına çok sayıda katkıları bulunmuştur. Önal, yapılarında
sürekli kendini geliştiren, duyarlı, yere ve zamana bağlı olarak, farklı
şehirlerde kalıcı eserler bırakmış nâdir mimarlardan biridir. Özellikle son yıllarda
ve büyük şehirlerde, yakın tarihimize ait bu yapıların bir çoğunun yıkılması
veya diğerlerinin tehdit altında olması, bu konunun önemini daha da arttırmaktadır.
Bu nedenle bu tip yapıların ortaya koyulmasının modern mimarlık ürünlerinin
belgelenmesi açısından katkı sağlayacağı düşünülmektedir.











 

Kaynakça

  • Altan E.E., Cumhuriyet’in mekânları/zamanları/ insanları: Mimarlık tarih yazımı üzerine değerlendirme, Altan E. E. ve İmamoğlu, B. (derleyenler), Ankara: *Dipnot Yayınları, ODTÜ MF, 11-24, (2010).
  • Uz, F., Mekân-politik bir söylem olarak nostalji, Dosya 33, TMOBB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, 201471, 79, (2014).
  • Anonim, Trakya’nın incisi altın topraklar diyarı Çorlu, Çorlu Belediyesi Kültür Yayınları, Çorlu, (2006).
  • Eserleri - Maruf ÖNAL (1918-2010), www.marufonal.com/eserleri.php. (erişim tarihi 15.06.2017)
  • Bozdoğan, S., Modernizm ve ulusun inşası: Erken cumhuriyet Türkiye'sinde mimari kültür, (çev.) Tuncay Birkan, Metis Yayınları, İstanbul., (2002).
  • İnceoğlu, M., Aytuğ, A., Kentsel mekânda kalite kavramı, Megaron Dergisi, 4, 3, 131, (2009).
  • Güney, R., Kadıköy Halkevi proje müsabakası, Arkitekt, 2, 43-56, (1938).
  • Birol, R., Anma, Mimarlık Dergisi, 357, (2011).
  • Hasol, D., Örnek insan, usta mimar Maruf Önal’ın ardından, Yapı Dergisi, 349, (2010).

A modernist building sample, Corlu Municipality Palace

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 2, 200 - 213, 29.09.2017
https://doi.org/10.25092/baunfbed.340625

Öz

The history of Modern Architecture in Turkey
is mostly based on the 1930s, which is called the Early Republican Period. This
situation arises from the fact that modern architectural structures realized
within the framework of the project of modernization of the Republic were
revealed in those years. However, architects who were trained in this period
and contributed to architectural practice for many years are also included. The
recent examples of modern architecture by these architects also provide
important data that deepens and enriches the reading of architectural history.
From this point on, the works of the architects who have grown and produced in
the Republican era, without losing the modernist lines, offer a searchable line
of work in the future.

 

It is noteworthy that Altan Ergut's emphasis
on the reading of important architectural works done by important architects in
the period writing of the period is remarkable. [1] From this point of view, it was aimed to
contribute to the history of modern architecture, to introduce the structure of
"Corlu Municipality Palace" designed by Architect Maruf Önal, who
sheds light on 1940-1990 period, and to make an evaluation for that period.

 









Maruf Önal, who is known as a versatile
architect with the contributions he made to the multidimensional frame of
architecture, has contributed a lot to the architecture literature. Önal is one
of the few architects who constantly develop themselves in their structures,
sensitive, who have left permanent works in different cities depending on time
and time. Especially recently, the necessity of protecting these buildings
belonging to our recent history is emphasized, which further increases its
importance. That is why it is thought that taking a holistic approach to Çorlu
Municipality Palace will contribute to the field of architecture.

Kaynakça

  • Altan E.E., Cumhuriyet’in mekânları/zamanları/ insanları: Mimarlık tarih yazımı üzerine değerlendirme, Altan E. E. ve İmamoğlu, B. (derleyenler), Ankara: *Dipnot Yayınları, ODTÜ MF, 11-24, (2010).
  • Uz, F., Mekân-politik bir söylem olarak nostalji, Dosya 33, TMOBB Mimarlar Odası Ankara Şubesi, 201471, 79, (2014).
  • Anonim, Trakya’nın incisi altın topraklar diyarı Çorlu, Çorlu Belediyesi Kültür Yayınları, Çorlu, (2006).
  • Eserleri - Maruf ÖNAL (1918-2010), www.marufonal.com/eserleri.php. (erişim tarihi 15.06.2017)
  • Bozdoğan, S., Modernizm ve ulusun inşası: Erken cumhuriyet Türkiye'sinde mimari kültür, (çev.) Tuncay Birkan, Metis Yayınları, İstanbul., (2002).
  • İnceoğlu, M., Aytuğ, A., Kentsel mekânda kalite kavramı, Megaron Dergisi, 4, 3, 131, (2009).
  • Güney, R., Kadıköy Halkevi proje müsabakası, Arkitekt, 2, 43-56, (1938).
  • Birol, R., Anma, Mimarlık Dergisi, 357, (2011).
  • Hasol, D., Örnek insan, usta mimar Maruf Önal’ın ardından, Yapı Dergisi, 349, (2010).
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makale
Yazarlar

Ayşe Durukan Kopuz

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2017
Gönderilme Tarihi 29 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Durukan Kopuz, A. (2017). Modernist bir yapı örneği, Çorlu Belediye Sarayı. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 19(2), 200-213. https://doi.org/10.25092/baunfbed.340625
AMA Durukan Kopuz A. Modernist bir yapı örneği, Çorlu Belediye Sarayı. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. Ekim 2017;19(2):200-213. doi:10.25092/baunfbed.340625
Chicago Durukan Kopuz, Ayşe. “Modernist Bir Yapı örneği, Çorlu Belediye Sarayı”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 19, sy. 2 (Ekim 2017): 200-213. https://doi.org/10.25092/baunfbed.340625.
EndNote Durukan Kopuz A (01 Ekim 2017) Modernist bir yapı örneği, Çorlu Belediye Sarayı. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 19 2 200–213.
IEEE A. Durukan Kopuz, “Modernist bir yapı örneği, Çorlu Belediye Sarayı”, BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi, c. 19, sy. 2, ss. 200–213, 2017, doi: 10.25092/baunfbed.340625.
ISNAD Durukan Kopuz, Ayşe. “Modernist Bir Yapı örneği, Çorlu Belediye Sarayı”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 19/2 (Ekim 2017), 200-213. https://doi.org/10.25092/baunfbed.340625.
JAMA Durukan Kopuz A. Modernist bir yapı örneği, Çorlu Belediye Sarayı. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2017;19:200–213.
MLA Durukan Kopuz, Ayşe. “Modernist Bir Yapı örneği, Çorlu Belediye Sarayı”. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 19, sy. 2, 2017, ss. 200-13, doi:10.25092/baunfbed.340625.
Vancouver Durukan Kopuz A. Modernist bir yapı örneği, Çorlu Belediye Sarayı. BAUN Fen. Bil. Enst. Dergisi. 2017;19(2):200-13.