Türkiye’de konut projeleri son dönemde metalaştırılarak konsept projeler pazarlanmaktadırlar.
Genellikle kent çeperlerinde gelişen bu
projeler; ‘özlem duyulan yaşam’, ‘ideal ev’ gibi söylemlerle pazarlanmaktadır.
Bu çalışmada da, Trabzon kentinde son yıllarda gelişen konut projeleri bu
bağlamda irdelenmiştir. Projeler pazarlama söylemleri ve fiziksel çevre
özellikleri bakımından analiz edilmiştir. Böylece söylemlerde sunulan
çevrelerin ne düzeyde gerçekleştiği ve fiziksel çevre özellikleri ortaya
konulmuştur. Çalışma alanı olarak Kaşüstü ve Yalıncak Mahalleleri seçilmiştir. Çalışmada
yöntem olarak, öncelikle pazarlama söylemleri, söylem analizi ile kavramsal
içerikte irdelenmiştir. Buna ek olarak, uygulanmış projeler yerinde tespit ve
gözlem yapılmış, fiziki çevre ilişkileri irdelenmiş ve doku analizleri
yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda pazarlama söylemlerinde konuta yüklenen anlam
ile literatürdeki anlamların içerik bakımından örtüşmediği görülmüştür. Ayrıca,
söylemlerle sunulan yapılaşmış çevrelerin uygulama sonucunda gerçekleşmediği
sonucuna varılmıştır. Uygulanan konut
projeleri ile yaratılan çevrelerin kentin doğal ve fiziksel yapısında
tahribatlara neden olduğu saptanmıştır.
Pazarlama söylemleri konut projeleri fiziksel çevre kentsel doku
The
housing projects, that have turned into concept projects promoted as a
commodity since last decade in Turkey. These projects, are marketed with
discourses such as “the long-awaited life”, “ideal home” and are constructed on
the urban fringes. In this study, the housing projects that developed in
Trabzon in recent years have been examined in this context. Marketing discourse
and physical environmental characteristics of the projects have been analyzed.
Thus, the study finds out to what extent the advertisement discourses are
actualized and reveals physical environmental features. Kaşüstü and Yalıncak
neighborhoods were chosen as the study areas. Firstly, discourse analysis
carried out as the method for analyzing marketing discourse of the housing
projects. Then, the applied projects were surveyed on site and observed, the
physical environmental relations were examined and pattern analyzes were made.
It is seen that, the meanings that ascribed to the house in the literature
doesn't correspond with the marketing discourses in terms of content. In
addition, the built environment that is promoted in the discourses is not realized.
Finally, it has been observed that the environments created by the proposed
housing projects cause destruction in the natural and physical structure of the
city.
Marketing discourses housing projects physical environment urban pattern
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 1 |