The use of the smart board technology has gradually become more popular
at secondary schools. This use of smart boards is considered important since
the application of information and communications technologies at secondary
school mathematics classes is supportive for the development of the
curriculum. The aim of this study is to find out the problems encountered
during the use of smart boards for mathematics education. The qualitative
research method was used since the circumstance studied on needed to be
examined in details. This study was carried out with the cooperation of 8
mathematics teachers working at a secondary school at the center of the city in
Southeastern Anatolia region. The data were collected via semi-structured
interview form in consequence of interviews. The interviews were
audio-recorded. Afterwards, they were written out. The results that were
obtained were subjected to a descriptive analysis with a qualitative
approach. In the study, the data were interpreted in terms of the
disadvantages of the use of smart boards, the reason of the pedagogical
problem, the effect of smart boards on learning etc. At the end of the study,
it has revealed that the problems that the teachers experienced have stemmed
from the lack of knowledge about the use of smart boards in mathematics
classes, the lack of counseling and inservice training on this subject. In
addition, it has appeared that the education cannot be performed adequately
with the help of smart boards in crowded classes with the academic
failure. It can be said that to support the conspicuousness, attention and
motivation, which are the start elements of the teaching and learning process,
with the use of smart boards increases students’ eagerness to learn the new
concept and this situation reflects credit on learning. However, the
continuous use of smart boards may decrease the motivation of the
students. Moreover, it can be seen that teachers in mathematics classes
use smart boards to solve problems, not to teach the new concept.
Smart Board Using Mathematics Teaching Encountered Difficulties
Ortaokullarda akıllı tahta teknolojisinin kullanımı kademeli şekilde
yaygınlaştırılmaya başlanmıştır. Akıllı tahtanın kullanımına yönelik bu çalışma
bilgi ve iletişim teknolojilerinin ortaokul düzeyindeki matematik derslerinde
kullanımının öğretim programlarının gelişimine destek sağlaması yönünden önemli
görülmektedir. Bu çalışmada matematik öğretimi yapılırken akıllı tahtaların
kullanılması esnasında yaşanan birtakım güçlüklerin belirlenmesi
hedeflenmiştir. Çalışmada bir durum detaylı şekilde incelenmeye çalışıldığından
nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırma, Güneydoğu Anadolu
Bölgesinde bir ilin merkezinde bulunan ortaokulda görev yapan 8 matematik
öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılarak görüşme yapılarak toplanmıştır. Görüşmeler ses kayıt cihazıyla
kayıt edilmiş ve sonradan yazıya dökülmüştür. Elde edilen veriler nitel bir
yaklaşım kullanılarak betimsel analize tabi tutulmuştur. Çalışmada akıllı
tahtanın dezavantajları, karşılaşılan
pedagojik sorunların nedenleri, akıllı tahtanın öğrenmeye etkileri gibi temalar
altında veriler yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin akıllı
tahta kullanımında karşılaştıkları güçlüklerin matematik dersinde akıllı tahta
kullanımına yönelik yetersiz bilgi, rehberlik ve bu kullanıma yönelik ihtiyaç
duyulacak hizmet içi eğitimlerin verilemediğinden kaynaklandığı saptanmıştır.
Bunun yanında sınıf mevcudunun fazla ve akademik başarının düşük olduğu
sınıflarda akıllı tahta kullanımıyla öğretimin yeterince uygulanamadığı
söylenebilir. Öğretme ve öğrenme sürecinin başlangıç elemanları olan dikkat
çekme, ilgi ve motivasyonun akıllı tahta kullanımıyla sağlanması öğrencinin
verilecek kavramları öğrenme isteğini artırdığı bunun öğrenmeye olumlu
yansımalar olarak görüldüğü söylenebilir. Ancak akıllı tahtanın sürekli
kullanımı belirli bir süre sonra öğrencinin motivasyonunda düşüşler yarattığı
da söylenebilir. Ayrıca öğretmenlerin matematik derslerinde akıllı tahtayı
öğretim amaçlı değil soru çözme odaklı kullandıkları da belirlenmiştir.
Akıllı Tahta Kullanımı Matematik Öğretimi Karşılaşılan Zorluklar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 7 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 21 Sayı: 40 |
BAUNSOBED