Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TURİSTLERİN TÜRKİYE, İSTANBUL, TURİZM VE TURİST REHBERİ İLE İLGİLİ METAFORİK ALGILARI

Yıl 2020, Cilt: 23 Sayı: 43, 583 - 611, 30.06.2020
https://doi.org/10.31795/baunsobed.672474

Öz

Türkiye; doğal güzellikleri, tarihi geçmişi ve kültürel mirasının yanı sıra hem modern tesisleri hem de kaliteli hizmet sunumu ile dünya çapındaki turistik destinasyonlar arasında yer almaktadır. Sahip olduğu turizm kaynakları ve ağırladığı turist yoğunluğu ile İstanbul bu destinasyonlar içerisinde önemli bir konumdadır. İstanbul’un tanıtılmasında turist rehberlerinin önemli rolü bulunmaktadır. Çünkü turist rehberleri, turistlere seyahatleri süresince eşlik eden, turistlerin gezdikleri bölgeyi daha yakından tanımalarına yardımcı olan ve turist-yerel halk etkileşimine önemli derecede katkılar sağlayan turizm endüstrisinin önemli aktörlerindendir. Yapılan bu araştırmada, yabancı turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm ve Turist Rehberi hakkındaki algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla ilgili alan yazın incelemesi yapılmış bu doğrultuda yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Hazırlanan görüşme formu aracılığıyla İstanbul’u turist rehberi eşliğinde ziyaret eden Rus, Alman ve İranlı turistler ile yüz yüze görüşülerek bilgiler toplanmıştır. Araştırmaya katılan turistler, söz konusu kavramlara yönelik çeşitli metaforlar geliştirmiştir. Bu metaforlar, ortak özellikleri irdelenerek ve önceki çalışmalar incelenerek kategorilere ayrılmış; turistlerin geliştirdikleri metaforlar ve oluşturulan kategoriler arasında milliyetlere göre farklılık bulunup bulunmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda Alman ve Rus turistlerin Türkiye kavramına yönelik olarak daha çok toplumla ilgili metaforlar geliştirdiği ve İranlı turistlerin ise sıklıkla çevreyle ilgili metaforlar geliştirdiği tespit edilmiştir. İstanbul kavramına yönelik olarak Alman turistlerin daha çok duyguyla ilgili metaforlar geliştirdiği, Rus ve İranlı turistlerin ise tarih ve kültürle ilgili metaforlar geliştirdiği belirlenmiştir. Turizm kavramına yönelik olarak Alman ve Rus turistler daha çok klasik algılarla ilgili metaforlar geliştirilirken, İranlı turistlerin ise sıklıkla ekonomiyle ilgili metaforlar geliştirdiği belirlenmiştir. Turist Rehberi kavramına yönelik olarak üç turist grubu da niteliklerle ilgili metaforlar geliştirmiştir.

Kaynakça

  • Asmadilli, U. V. (2015). Paket Turlarda Müşteri Memnuniyetini Arttırma Aracı Olarak Algılanan Riskin Azaltılmasında Turist Rehberinin Rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10 (3), 1293-1322.
  • Baturay, M. H., ve Şahin, Ş. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (1), 177-192.
  • Boz, M. (2004). Turizmin Gelişmesinde Alternatif Turizm Pazarlamasının Önemi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve Öğretmen Metaforları, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2), 269-283.
  • Çetin, G. ve Kızılırmak, İ. (2012). Türk Turizminde Kokartlı Turist Rehberlerin Mevcut Durumunun Analizi, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF, 14 (2), 307-318.
  • Çokal, Z. (2015). Kültür Elçisi Olarak Profesyonel Turist Rehberinin Turistlere Aktarılan Kültürel Değerlere Katkısına Yönelik Turist Algılamaları: Kapadokya Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Dilek, N., Dilek, S. ve Gümüş, M. (2016). Otel Çalışanlarının Turizm ve barış İlişkisine Yönelik Metaforik Algıları. Yaşam Bilimleri Dergisi, 6 (2), 1-14.
  • Forceville, C. (2002). The Identification of Target and Source in Pictorial Metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Kıvanç, Ş. (2011). Kentsel Turizm: İstanbul Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2017). Sınır Giriş-Çıkış İstatistikleri. 28.06.2019 tarihinde https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9854/sinir-giris-cikis-istatistikleri.html adresinden erişildi.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. İlköğretim Online, 7 (2), 421-455.
  • Saçılık, M., Çevik, S. ve Özkan, Ç. (2016). Turizm ve Otel İşletmeciliği Bölümü Önlisans Öğrencilerinin “Turizm” Olgusuna İlişkin Metaforik Algıları. Akademik Bakış Dergisi. 53, 84-103.
  • Sel, Z., Sancaktar, C. ve Aktaş, G. (2016). Karikatüristler Gözüyle Deniz Turizmi: Turizm Karikatüristlerinin Göstergebilim Yaklaşımı ile İncelenmesi. Denizcilik Fakültesi Dergisi, 2016 Özel Sayı, 65-87.
  • Shuell, T. J. (1990). Teaching and Learning as Problem Solving. Theory Into Practice, 29 (2), 102-108.
  • Subaşılar, B. (2007). Turizm Tanıtımında Kültür Turizminin Yeri İstanbul Üzerine Bir Uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Şahin, S., Tezcan, A. E., ve Bekci, M. (2018). Yerli Turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm ve Turist Rehberi ile ilgili Metaforları. Turizm Akademik Dergisi, 5 (1), 251-564.
  • Tetik, N. (2006). Türkiye’de Profesyonel Turist Rehberliği ve Müşterilerin Turist Rehberlerinden Beklentilerinin Analizi (Kuşadası Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Güncel Türkçe Sözlük. 30.06.2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişim sağlandı.
  • UNWTO. (2018). International Tourism Highlights, 2018 Edition. 28.06.2019 tarihinde https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876 adresinden erişimi sağlandı.
  • Yağcı, C. ve Yağcı, P. (2017). Seferihisar Halkının Sakin Şehir Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (3), 1302-6879.
  • Yalap, H. ve Yılmaz, A. (2017). Türkçe Öğretmenlerinin Akıllı Tahta Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 13-24.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2016). Sosyal Bilimlerde Örnekleme Sorunu: Nicel ve Nitel Paradigmalardan Örnekleme Kuramına Bütüncül Bir Bakış. Kesit Akademi Dergisi, 3 (11), 421-442.

Metaphorical Perceptions of Tourists about Turkey, Istanbul, Tourism and Tourist Guide

Yıl 2020, Cilt: 23 Sayı: 43, 583 - 611, 30.06.2020
https://doi.org/10.31795/baunsobed.672474

Öz

Turkey is among the world’s tourist destinations
with its modern facilities and high quality service in addition to its natural beauties,
historical past and cultural heritage. Istanbul has an important position among
these destinations with its tourism resources and the tourist density it hosts.
Tourist guides play an important role in the promotion of Istanbul. Because
tourist guides are important actors in tourism industry, which accompanies
tourists during their travels, helps tourists to get know the region they visit
and makes a significant contribution to the interaction between tourists and
local people. It is aimed with this study to determine foreign tourists
perceptions about Turkey, Istanbul, tourism and tourist guide through
metaphors. For this purpose, a literature review was conducted and a
semi-structures interview form was prepared. Information was collected through the
prepared interview form by face-to-face interviews with Russian, German and
Iranian tourists visiting Istanbul with a tour guide. The tourists,
participated in this research, developed various metaphors for the forenamed
concepts. These metaphors were divided into categories by examining their
common features and previous studies. Also it has been tried to determine
whether there are differences between metaphors and categories developed by
tourists according to their nationalities.  As a result of this study iı has been
identified that Russian and German tourists developed metaphors related to
society about Turkey. Iranian tourists often develop metaphors related to
environment about Turkey. For the concept of Istanbul, German tourists
developed metaphors related to emotions, Russian and Iranian tourists developed
metaphors related to history and culture. For the concept of tourism, German
and Russian tourists mostly develop metaphors related to classical perceptions,
while Iranian tourists frequently develop metaphors about economy. All three
groups of tourists developed metaphors about qualifications for the concept of
tourist guide.        

Kaynakça

  • Asmadilli, U. V. (2015). Paket Turlarda Müşteri Memnuniyetini Arttırma Aracı Olarak Algılanan Riskin Azaltılmasında Turist Rehberinin Rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10 (3), 1293-1322.
  • Baturay, M. H., ve Şahin, Ş. (2013). Ortaöğretim Öğrencilerinin İnternet Kavramına İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (1), 177-192.
  • Boz, M. (2004). Turizmin Gelişmesinde Alternatif Turizm Pazarlamasının Önemi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve Öğretmen Metaforları, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2), 269-283.
  • Çetin, G. ve Kızılırmak, İ. (2012). Türk Turizminde Kokartlı Turist Rehberlerin Mevcut Durumunun Analizi, Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF, 14 (2), 307-318.
  • Çokal, Z. (2015). Kültür Elçisi Olarak Profesyonel Turist Rehberinin Turistlere Aktarılan Kültürel Değerlere Katkısına Yönelik Turist Algılamaları: Kapadokya Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Dilek, N., Dilek, S. ve Gümüş, M. (2016). Otel Çalışanlarının Turizm ve barış İlişkisine Yönelik Metaforik Algıları. Yaşam Bilimleri Dergisi, 6 (2), 1-14.
  • Forceville, C. (2002). The Identification of Target and Source in Pictorial Metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Kıvanç, Ş. (2011). Kentsel Turizm: İstanbul Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2017). Sınır Giriş-Çıkış İstatistikleri. 28.06.2019 tarihinde https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9854/sinir-giris-cikis-istatistikleri.html adresinden erişildi.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. İlköğretim Online, 7 (2), 421-455.
  • Saçılık, M., Çevik, S. ve Özkan, Ç. (2016). Turizm ve Otel İşletmeciliği Bölümü Önlisans Öğrencilerinin “Turizm” Olgusuna İlişkin Metaforik Algıları. Akademik Bakış Dergisi. 53, 84-103.
  • Sel, Z., Sancaktar, C. ve Aktaş, G. (2016). Karikatüristler Gözüyle Deniz Turizmi: Turizm Karikatüristlerinin Göstergebilim Yaklaşımı ile İncelenmesi. Denizcilik Fakültesi Dergisi, 2016 Özel Sayı, 65-87.
  • Shuell, T. J. (1990). Teaching and Learning as Problem Solving. Theory Into Practice, 29 (2), 102-108.
  • Subaşılar, B. (2007). Turizm Tanıtımında Kültür Turizminin Yeri İstanbul Üzerine Bir Uygulama. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Şahin, S., Tezcan, A. E., ve Bekci, M. (2018). Yerli Turistlerin Türkiye, İstanbul, Turizm ve Turist Rehberi ile ilgili Metaforları. Turizm Akademik Dergisi, 5 (1), 251-564.
  • Tetik, N. (2006). Türkiye’de Profesyonel Turist Rehberliği ve Müşterilerin Turist Rehberlerinden Beklentilerinin Analizi (Kuşadası Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Güncel Türkçe Sözlük. 30.06.2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişim sağlandı.
  • UNWTO. (2018). International Tourism Highlights, 2018 Edition. 28.06.2019 tarihinde https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876 adresinden erişimi sağlandı.
  • Yağcı, C. ve Yağcı, P. (2017). Seferihisar Halkının Sakin Şehir Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (3), 1302-6879.
  • Yalap, H. ve Yılmaz, A. (2017). Türkçe Öğretmenlerinin Akıllı Tahta Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 13-24.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2016). Sosyal Bilimlerde Örnekleme Sorunu: Nicel ve Nitel Paradigmalardan Örnekleme Kuramına Bütüncül Bir Bakış. Kesit Akademi Dergisi, 3 (11), 421-442.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Turizm
Yazarlar

Seda Şahin 0000-0001-5977-1561

Muhammed Bekci 0000-0001-8101-7223

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 9 Ocak 2020
Kabul Tarihi 25 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 23 Sayı: 43

Kaynak Göster

APA Şahin, S., & Bekci, M. (2020). TURİSTLERİN TÜRKİYE, İSTANBUL, TURİZM VE TURİST REHBERİ İLE İLGİLİ METAFORİK ALGILARI. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(43), 583-611. https://doi.org/10.31795/baunsobed.672474

BAUNSOBED