Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turkey, Singapore and Australia secondary school comparative analysis of questions in the field of percent in mathematics textbooks

Yıl 2021, Cilt: 24 Sayı: 46, 961 - 976, 31.12.2021
https://doi.org/10.31795/baunsobed.802743

Öz

The aim of this research is to make a comparative analysis of solved examples, exercises and evaluation questions on percentages of middle school mathematics textbooks, the country are used in Turkey, Singapore and Australia. This comparison was made using Smith and Stein (1998)'s cognitive desire level definitions in their study. It is examined how many steps the solutions of the questions should be realized and compared according to the countries. The research is a qualitative research, and the document analysis method was used to analyse the problem solved sample, practice and evaluation questions about percentages in textbooks. According to the findings of the research, it was observed that the most common exercise questions were included in the textbooks of the three countries. It was determined that Singapore has no questions in the evaluation category. As a result of the findings examined according to the cognitive desire levels, it was found that low level questions were higher in the countries in general, and more questions were included in the unrelated transactions level in the low level. In the textbooks of the three countries, no questions were found at the level of doing Mathematics. When looking at the solution steps, it is stated that 83% of the questions are in the single solution step.

Kaynakça

  • Acar, G. (2019). Türkiye ve Japonya 4, 5 ve 6. sınıf matematik ders kitaplarındaki problem yapılarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2009). Yeni ilköğretim 6. sınıf matematik ders kitaplarının öğretim programına uygunluğunun incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(36), 26-38.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Bütüner, S. Ö. (2019). Türkiye ve singapur matematik ders kitaplarında problem analizi: kesirlerle bölme işlemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 370-394. doi: 10.9779/pauefd.522909.
  • Çakır, A. (2006). İlköğretim dördüncü sınıf matematik ders kitapları ile ilgili öğretmen görüşleri [Yüksek lisans tezi]. Osmangazi Üniversitesi. Çakır, İ. (2009). İlköğretim beşinci sınıf matematik ders kitaplarının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Dayak, E. (1998). İlköğretim 5. sınıf matematik ders kitaplarının eğitim öğretime uygunluğunun değerlendirilmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe Öğretimi. Pegem A Yayıncılık.
  • Durcuk, H. (2015). Teknoloji destekli matematiksel etkinliklerin öğrencilerin bilişsel istemlerini ortaya çıkarmadaki rolü [Yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Engin, Ö. (2015). Türkiye 7. sınıf matematik ders kitabındaki etkinliklerin bilişsel istem düzeylerinin program ve farklı ülkelerle karşılaştırılması [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • G. Kerimoğlu, P. N. (2019). Türkiye ve Güney Kore eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Işık, C. (2008). İlköğretim ikinci kademesinde matematik öğretmenlerinin matematik ders kitabı kullanımını etkileyen etmenler ve beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 163-176.
  • Karakuzu, B. (2017). İlkokul ve ortaokul matematik ders kitaplarındaki geometri görevlerinin tür, bağlam, temsil biçimi ve bilişsel istem düzeyleri açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • Khalidova, E. (2015). Türkiye Kazakistan ilköğretim 5. sınıf matematik ders kitapları üzerinde karşılaştırmalı bir çalışma [Yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (1995). Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları Yönetmeliği. Tebliğler Dergisi, No: 2434.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Çalışma Usul Ve Esasları Hakkında Yönerge: Ders Kitapları Ve Öğretim Materyalleri Daire Başkanlığının Görevleri. No: 45320 https://kms.kaysis.gov.tr/(X(1)S(nny5tgf4ksznklupno1hlnuj))/Home/Goster/45320?AspxAutoDetectCookieSupport=1
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Matematik Dersi Öğretim Programı: İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar.
  • Özer, E. ve Sezer, R. (2014). Türkiye 8. sınıf matematik konularına göre abd, singapur ve türkiye kitaplarındaki soruların karşılaştırmalı analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. Educational Sciences: Theory & Practice. 14(1), 393-421. doi: 10.12738/estp.2014.1.1688.
  • Özgeldi, M. ve Esen, Y. (2010). Türkçe ilköğretim matematik ders kitaplarındaki matematiksel görevlerin analizi. Prosedür-Sosyal ve Davranış Bilimleri, 2 (2), 2277-2281.
  • Reçber, H. (2012). Türkiye 8. sınıf matematik ders kitabındaki etkinliklerin bilişsel düzeylerinin programdakilerle ve ülkeler arası karşılaştırılması [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Sarpkaya, G. (2011). İlköğretim ikinci kademe cebir öğrenme alanı ile ilgili matematiksel görevlerin bilişsel istemler açısından incelenmesi: matematik ders kitapları ve sınıf uygulamaları [Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Smith, M. S. ve Stein, M. K. (1998). selecting and creating mathematical tasks: from research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3, 344-350.
  • Stein, M.K., Smith, M.S., Henningsen, M. ve Silver, E.A. (2000). Implementing Standartsbased Mathematics İnstruction: A Casebook For Professional Development. Teachers College Pres.
  • Toprak, Z. (2019). Türkiye ve Singapur 5. sınıf matematik ders kitaplarının karşılaştırmalı analizi [Doktora tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Toprak, Z. ve Özmantar, M. F. (2019). Türkiye ve Singapur 5. sınıf matematik ders kitaplarının çözümleri örnekler ve sorular açısından karşılaştırmalı analizi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2), 539-566.
  • Ubuz, B., Eryılmaz, A., Aydın, U., Bayazıt, I. ve Kayseri, T. R. (2010). Pre-Service teacher-generated analogies for function concepts. Cerme 6–Working Group, 10, 1871-1879.
  • Weber, R. P. (1990). Basic Content Analysis. Sage.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Türkiye, Singapur ve Avustralya ortaokul matematik ders kitaplarında yüzdeler konusundaki soruların bilişsel istem düzeylerinin ve çözüm adımlarının karşılaştırmalı analizi

Yıl 2021, Cilt: 24 Sayı: 46, 961 - 976, 31.12.2021
https://doi.org/10.31795/baunsobed.802743

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkiye, Singapur ve Avustralya ülkelerinde okutulan ortaokul matematik ders kitaplarında yüzdeler konusundaki çözümlü örnek, alıştırma ve değerlendirme sorularının karşılaştırmalı analizini yapmaktır. Bu karşılaştırma Smith ve Stein (1998)’de yapmış oldukları çalışmadaki bilişsel istem düzeyi tanımlarından yararlanılarak yapılmaya çalışılmıştır. Kitaplardaki bu soruların çözümlerinin kaç adımda gerçekleştirilmesi gerektiği de incelenmiş, ülkelere göre karşılaştırılması yapılmıştır. Araştırma nitel bir araştırma olup, ders kitaplarında yüzdeler konusundaki çözümlü örnek, alıştırma ve değerlendirme sorularını analiz etmek için doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre üç ülkedeki ders kitaplarında en fazla alıştırma sorularına yer verildiği görülmüştür. Singapur’un değerlendirme kategorisinde sorusunun bulunmadığı tespit edilmiştir. Bilişsel istem düzeylerine göre incelenen bulguların sonucunda ülkeler de genel olarak Düşük seviye soruların fazla olduğu, Düşük seviyenin içerisinde İlişkisiz işlemler düzeyinde sorulara daha çok yer verildiği saptanmıştır. Üç ülkenin ders kitaplarında Matematik yapma düzeyinde soru bulunamamıştır. Çözüm adımlarına bakıldığında soruların % 83’nün tekli çözüm adımında olduğu belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, G. (2019). Türkiye ve Japonya 4, 5 ve 6. sınıf matematik ders kitaplarındaki problem yapılarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2009). Yeni ilköğretim 6. sınıf matematik ders kitaplarının öğretim programına uygunluğunun incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(36), 26-38.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Bütüner, S. Ö. (2019). Türkiye ve singapur matematik ders kitaplarında problem analizi: kesirlerle bölme işlemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 370-394. doi: 10.9779/pauefd.522909.
  • Çakır, A. (2006). İlköğretim dördüncü sınıf matematik ders kitapları ile ilgili öğretmen görüşleri [Yüksek lisans tezi]. Osmangazi Üniversitesi. Çakır, İ. (2009). İlköğretim beşinci sınıf matematik ders kitaplarının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi [Yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Dayak, E. (1998). İlköğretim 5. sınıf matematik ders kitaplarının eğitim öğretime uygunluğunun değerlendirilmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe Öğretimi. Pegem A Yayıncılık.
  • Durcuk, H. (2015). Teknoloji destekli matematiksel etkinliklerin öğrencilerin bilişsel istemlerini ortaya çıkarmadaki rolü [Yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Engin, Ö. (2015). Türkiye 7. sınıf matematik ders kitabındaki etkinliklerin bilişsel istem düzeylerinin program ve farklı ülkelerle karşılaştırılması [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • G. Kerimoğlu, P. N. (2019). Türkiye ve Güney Kore eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Işık, C. (2008). İlköğretim ikinci kademesinde matematik öğretmenlerinin matematik ders kitabı kullanımını etkileyen etmenler ve beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 163-176.
  • Karakuzu, B. (2017). İlkokul ve ortaokul matematik ders kitaplarındaki geometri görevlerinin tür, bağlam, temsil biçimi ve bilişsel istem düzeyleri açısından incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • Khalidova, E. (2015). Türkiye Kazakistan ilköğretim 5. sınıf matematik ders kitapları üzerinde karşılaştırmalı bir çalışma [Yüksek lisans tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (1995). Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları Yönetmeliği. Tebliğler Dergisi, No: 2434.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Çalışma Usul Ve Esasları Hakkında Yönerge: Ders Kitapları Ve Öğretim Materyalleri Daire Başkanlığının Görevleri. No: 45320 https://kms.kaysis.gov.tr/(X(1)S(nny5tgf4ksznklupno1hlnuj))/Home/Goster/45320?AspxAutoDetectCookieSupport=1
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Matematik Dersi Öğretim Programı: İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar.
  • Özer, E. ve Sezer, R. (2014). Türkiye 8. sınıf matematik konularına göre abd, singapur ve türkiye kitaplarındaki soruların karşılaştırmalı analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. Educational Sciences: Theory & Practice. 14(1), 393-421. doi: 10.12738/estp.2014.1.1688.
  • Özgeldi, M. ve Esen, Y. (2010). Türkçe ilköğretim matematik ders kitaplarındaki matematiksel görevlerin analizi. Prosedür-Sosyal ve Davranış Bilimleri, 2 (2), 2277-2281.
  • Reçber, H. (2012). Türkiye 8. sınıf matematik ders kitabındaki etkinliklerin bilişsel düzeylerinin programdakilerle ve ülkeler arası karşılaştırılması [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Sarpkaya, G. (2011). İlköğretim ikinci kademe cebir öğrenme alanı ile ilgili matematiksel görevlerin bilişsel istemler açısından incelenmesi: matematik ders kitapları ve sınıf uygulamaları [Doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Smith, M. S. ve Stein, M. K. (1998). selecting and creating mathematical tasks: from research to practice. Mathematics Teaching in the Middle School, 3, 344-350.
  • Stein, M.K., Smith, M.S., Henningsen, M. ve Silver, E.A. (2000). Implementing Standartsbased Mathematics İnstruction: A Casebook For Professional Development. Teachers College Pres.
  • Toprak, Z. (2019). Türkiye ve Singapur 5. sınıf matematik ders kitaplarının karşılaştırmalı analizi [Doktora tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Toprak, Z. ve Özmantar, M. F. (2019). Türkiye ve Singapur 5. sınıf matematik ders kitaplarının çözümleri örnekler ve sorular açısından karşılaştırmalı analizi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2), 539-566.
  • Ubuz, B., Eryılmaz, A., Aydın, U., Bayazıt, I. ve Kayseri, T. R. (2010). Pre-Service teacher-generated analogies for function concepts. Cerme 6–Working Group, 10, 1871-1879.
  • Weber, R. P. (1990). Basic Content Analysis. Sage.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8.Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Ayşegül Yükselen 0000-0002-4832-3488

İbrahim Kepceoğlu 0000-0002-5772-0987

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 30 Eylül 2020
Kabul Tarihi 5 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 24 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Yükselen, A., & Kepceoğlu, İ. (2021). Türkiye, Singapur ve Avustralya ortaokul matematik ders kitaplarında yüzdeler konusundaki soruların bilişsel istem düzeylerinin ve çözüm adımlarının karşılaştırmalı analizi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(46), 961-976. https://doi.org/10.31795/baunsobed.802743

BAUNSOBED