Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Using public service announcements and obligatory broadcasts in education: Associations in social studies curriculum

Yıl 2022, Cilt: 25 Sayı: 47, 41 - 61, 30.06.2022
https://doi.org/10.31795/baunsobed.875457

Öz

This research aims to determine the relationship between public service announcements/obligatory broadcasts and social studies curriculum and how and in what ways these publications affect the social studies curriculum. A total of 54 obligatory broadcasts and 40 public service announcements were subject to document analysis in the context of their relationship to the 2018 social studies curriculum in the research, which was designed explorative qualitative research methods. Public service announcements and obligatory publications were accessed from the RTUK website and social networking sites. Public service announcements and obligatory publications within the scope of the research were analyzed in terms of their relationship with the learning objective, learning domain, value, specific goals, and skills of the social studies curriculum. This research suggests that social studies teachers can use these broadcasts by integrating them into their courses. In this context, it is recommended that social studies teachers follow up public service announcements/obligatory broadcasts about their lessons by taking into account their up-to-dateness and use them through matching course subject and content.

Kaynakça

  • Akbudak, H. İ. (2015). Öğretmenlerin Eğitimle İlgili Kamu Spotlarına İlişkin Tutum ve Beklentilerinin Belirlenmesi. Doktora tezi. Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Akova, S. (2017). “Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma’’ sloganlı kamu spotları örneklemlerinin alımlama analizi yöntemi ile incelenmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 15-36.
  • Aydın, K. Ö. (2016). A Research of Public Service Announcements on Environment İn The Scope Of The Environmental Communication. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(3), 785-800.
  • Aydın, M. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine Yönelik Görüşleri (Isparta İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Aytekin, H. (2016). Görsel-İşitsel Medyada Sağlık-Güvenlik Halleri: Tartışılması Gereken Bir Alan Olarak Kamu Spotu. Selçuk İletişim Dergisi, 9(3), 249-275.
  • Balcı, S., Gülveren, H. ve Balcı, M. (2015). Madde Bağımlılığı Konulu Kamu Spotlarının Lise Öğrencilerince Değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical for The Languages. 10(6), 287-306.
  • Bilgiç, B. (2016). Türkiye’de kamu spotu oluşum süreci ve yayın politikaları. İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(2), 25-61.
  • Bilis, A., E. (2014), Kamu Hizmeti Yayıncılığının Yeni Eğilimi Kamu Spotları Üzerine Bir İnceleme. I. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, (s. 347-364). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Bütün, M., Selçuk, M., Akadal, E. ve Gülseçen, S. (2018). Kamu Spotlarının Etkililiği Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 11(2), 273-291.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research Methods in Education (5. Ed.). London: Routlage.
  • Coşkun, S. (2016). Türk Görsel-İşitsel Medya Hizmetlerinde Kamu Spotları Ve Zorunlu Yayınlara Dair Bir Değerlendirme. I. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu: ASOS Congress Bildiri Kitabı, (s. 830-842). Elâzığ: Fırat Üniversitesi.
  • Göçmen T. L. ve Ayvaz, S. (2017). Kamu Spotlarının Göstergebilimsel Yöntemle Çözümlenmesi: Sağlık Bakanlığı Örneği. Anadolu Üniversitesi İletişim Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 25(2), 112-128.
  • Güllülü, U. ve Türk, B. (2015) Kamu Spotlarının Sigara Bırakma/Azaltma Niyeti Üzerinde Etkileri. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 16, 23–41.
  • Hekimoğlu-Tunceli, D. (2018). Üniversite Gençliği ve Madde Bağımlılığı: Kamu Spotları Üzerine Bir Alımlama Analizi. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 47-59.
  • Kubat, Z. (2015). Sosyal İçerikli Reklam Kampanyaları (Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitimi Kamu Spotu Uygulaması). Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Maxwell, J.A. (2008). Qualitative reseach design: an interactive approach. London: Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). İlkokul ve Ortaokul Sosyal Bilgiler Dersi (4, 5, 6, 7. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Neuman, W. L. (2013). Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. (Çev. S. Özge). Yayınodası Yayınları. (Orijinal çalışmanın yayın tarihi 1991).
  • Oral, R. (2016). Televizyonda Yayınlanan Kamu Spotlarının Hedef Kitlenin Tutum ve Davranışları Üzerindeki Etkisi: Beyhekim Devlet Hastanesi Çalışanları Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Özbük, Y. ve Öz, Y. (2017). Türkiye’de Yayınlanmış Olan Kamu Spotlarının İçerik Analizi Yöntemi ile İncelenmesi. Business and Economics Research Journal, 8(3), 575-589.
  • Puppin, G. (2020). “Environmental Public Service Advertising (PSA) ‘With Chinese Elements’: A Visual Semiotic Analysis Of Localized Wwf Print Campaigns İn Mainland China”. China Media Research, 16(3), 26-48.
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK). (2020). Kamu Spotları Yönergesi. rtuk.gov.tr/spot-filmler/3717/3985/kamu-spotlari-yonergesi.html Erişim Tarihi: 27/03/2020.
  • Shamsudin, W. N. K., Noh, M. A. M, Nudin, A. L. A., Radzuan, L. E. M., Wan, S. S. A, & Ghafar, I. A. (2017). Public Service Announcement Media Platform For Child Safety. 1st Asia International Conference Art and Design. Institut Seni Budaya Indonesia, Bandung.
  • Singh, K. (2007). Qualitative Research Methods. London: Sage
  • Sözbilir, A. (2019). Açık Hava Etkinliklerinin Dijital Bağımlılık Düzeyine Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tanca, H. A. (2017). Yaşam Boyu Öğrenme Bağlamında Kamu Spot Göstergeleri Hakkında Üniversite Öğrencilerinin Görüşlerinin İncelenmesi (Bartın Üniversitesi örneği). Yüksek Lisans Tezi. Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Quinn, A., & Chu, Y. H. (2017). Teaching note—Student-Produced Public Service Announcements: A Project To Promote Active Learning İn An Undergraduate HBSE class. Journal of Social Work Education, 53(3), 552-559.
  • Yaman, F. ve Göçkan, İ. (2015). Kamu Spotu Reklamlarının Sigara Kullanıcıları Üzerindeki Etkisi: Afyonkarahisar İlinde Bir Uygulama. KAÜ İİBF Dergisi, 6(11), 53-66.
  • ZYM (Zorunlu Yayın Mevzuatı). (t. y.). rtuk.gov.tr/spot-filmler/3717/6964/zorunlu-yayin-mevzuati.html?Keyword=Program. Erişim Tarihi: 27/03/2020.

Kamu spotları ve zorunlu yayınları eğitimde kullanmak: Sosyal bilgiler öğretim programı özelinde ilişkilendirmeler

Yıl 2022, Cilt: 25 Sayı: 47, 41 - 61, 30.06.2022
https://doi.org/10.31795/baunsobed.875457

Öz

Bu araştırmanın amacı; kamu spotu/zorunlu yayınlar ile sosyal bilgiler öğretim programı arasındaki ilişkileri ortaya koyarak bu yayınların sosyal bilgiler öğretim programına nasıl ve ne şekilde sirayet ettiğini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden keşfedici araştırma modeline göre desenlenen araştırmada toplam 54 zorunlu yayın ve 40 kamu spotu, 2018 sosyal bilgiler öğretim programıyla ilişkisi bağlamına doküman analizine tabi tutulmuştur. Kamu spotları ve zorunlu yayınlara RTÜK web sitesinden ve sosyal paylaşım sitelerinden ulaşılmıştır. Araştırma kapsamındaki kamu spotları/zorunlu yayınlar betimsel analize tabi tutularak sosyal bilgiler öğretim programının kazanım, öğrenme alanı, değer, özel amaçlar ve becerileriyle ilişkileri açısından incelenmiştir. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin kamu spotu/ zorunlu yayınları derslerine entegre ederek kullanabileceklerini söylemek mümkündür. Bu bağlamda sosyal bilgiler öğretmenlerinin derslerinde kamu spotu/zorunlu yayınlarının güncellik durumunu göz önüne alarak takibini yapması ve konu-içerik eşleştirmesi yaparak kullanmaları önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akbudak, H. İ. (2015). Öğretmenlerin Eğitimle İlgili Kamu Spotlarına İlişkin Tutum ve Beklentilerinin Belirlenmesi. Doktora tezi. Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Akova, S. (2017). “Sigarayı Bırak, Hayatı Bırakma’’ sloganlı kamu spotları örneklemlerinin alımlama analizi yöntemi ile incelenmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 15-36.
  • Aydın, K. Ö. (2016). A Research of Public Service Announcements on Environment İn The Scope Of The Environmental Communication. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(3), 785-800.
  • Aydın, M. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine Yönelik Görüşleri (Isparta İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Aytekin, H. (2016). Görsel-İşitsel Medyada Sağlık-Güvenlik Halleri: Tartışılması Gereken Bir Alan Olarak Kamu Spotu. Selçuk İletişim Dergisi, 9(3), 249-275.
  • Balcı, S., Gülveren, H. ve Balcı, M. (2015). Madde Bağımlılığı Konulu Kamu Spotlarının Lise Öğrencilerince Değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical for The Languages. 10(6), 287-306.
  • Bilgiç, B. (2016). Türkiye’de kamu spotu oluşum süreci ve yayın politikaları. İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(2), 25-61.
  • Bilis, A., E. (2014), Kamu Hizmeti Yayıncılığının Yeni Eğilimi Kamu Spotları Üzerine Bir İnceleme. I. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, (s. 347-364). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Bütün, M., Selçuk, M., Akadal, E. ve Gülseçen, S. (2018). Kamu Spotlarının Etkililiği Üzerine Bir Araştırma. Selçuk İletişim, 11(2), 273-291.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research Methods in Education (5. Ed.). London: Routlage.
  • Coşkun, S. (2016). Türk Görsel-İşitsel Medya Hizmetlerinde Kamu Spotları Ve Zorunlu Yayınlara Dair Bir Değerlendirme. I. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu: ASOS Congress Bildiri Kitabı, (s. 830-842). Elâzığ: Fırat Üniversitesi.
  • Göçmen T. L. ve Ayvaz, S. (2017). Kamu Spotlarının Göstergebilimsel Yöntemle Çözümlenmesi: Sağlık Bakanlığı Örneği. Anadolu Üniversitesi İletişim Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 25(2), 112-128.
  • Güllülü, U. ve Türk, B. (2015) Kamu Spotlarının Sigara Bırakma/Azaltma Niyeti Üzerinde Etkileri. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 16, 23–41.
  • Hekimoğlu-Tunceli, D. (2018). Üniversite Gençliği ve Madde Bağımlılığı: Kamu Spotları Üzerine Bir Alımlama Analizi. Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 47-59.
  • Kubat, Z. (2015). Sosyal İçerikli Reklam Kampanyaları (Demokrasi ve İnsan Hakları Eğitimi Kamu Spotu Uygulaması). Yüksek Lisans Tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Maxwell, J.A. (2008). Qualitative reseach design: an interactive approach. London: Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). İlkokul ve Ortaokul Sosyal Bilgiler Dersi (4, 5, 6, 7. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Neuman, W. L. (2013). Toplumsal Araştırma Yöntemleri Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. (Çev. S. Özge). Yayınodası Yayınları. (Orijinal çalışmanın yayın tarihi 1991).
  • Oral, R. (2016). Televizyonda Yayınlanan Kamu Spotlarının Hedef Kitlenin Tutum ve Davranışları Üzerindeki Etkisi: Beyhekim Devlet Hastanesi Çalışanları Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Özbük, Y. ve Öz, Y. (2017). Türkiye’de Yayınlanmış Olan Kamu Spotlarının İçerik Analizi Yöntemi ile İncelenmesi. Business and Economics Research Journal, 8(3), 575-589.
  • Puppin, G. (2020). “Environmental Public Service Advertising (PSA) ‘With Chinese Elements’: A Visual Semiotic Analysis Of Localized Wwf Print Campaigns İn Mainland China”. China Media Research, 16(3), 26-48.
  • Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK). (2020). Kamu Spotları Yönergesi. rtuk.gov.tr/spot-filmler/3717/3985/kamu-spotlari-yonergesi.html Erişim Tarihi: 27/03/2020.
  • Shamsudin, W. N. K., Noh, M. A. M, Nudin, A. L. A., Radzuan, L. E. M., Wan, S. S. A, & Ghafar, I. A. (2017). Public Service Announcement Media Platform For Child Safety. 1st Asia International Conference Art and Design. Institut Seni Budaya Indonesia, Bandung.
  • Singh, K. (2007). Qualitative Research Methods. London: Sage
  • Sözbilir, A. (2019). Açık Hava Etkinliklerinin Dijital Bağımlılık Düzeyine Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tanca, H. A. (2017). Yaşam Boyu Öğrenme Bağlamında Kamu Spot Göstergeleri Hakkında Üniversite Öğrencilerinin Görüşlerinin İncelenmesi (Bartın Üniversitesi örneği). Yüksek Lisans Tezi. Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Quinn, A., & Chu, Y. H. (2017). Teaching note—Student-Produced Public Service Announcements: A Project To Promote Active Learning İn An Undergraduate HBSE class. Journal of Social Work Education, 53(3), 552-559.
  • Yaman, F. ve Göçkan, İ. (2015). Kamu Spotu Reklamlarının Sigara Kullanıcıları Üzerindeki Etkisi: Afyonkarahisar İlinde Bir Uygulama. KAÜ İİBF Dergisi, 6(11), 53-66.
  • ZYM (Zorunlu Yayın Mevzuatı). (t. y.). rtuk.gov.tr/spot-filmler/3717/6964/zorunlu-yayin-mevzuati.html?Keyword=Program. Erişim Tarihi: 27/03/2020.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Servet Üztemur 0000-0002-1580-9123

Görkem Avcı 0000-0002-4489-1613

Birsel Arıkan 0000-0002-8949-1322

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2021
Kabul Tarihi 24 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Üztemur, S., Avcı, G., & Arıkan, B. (2022). Kamu spotları ve zorunlu yayınları eğitimde kullanmak: Sosyal bilgiler öğretim programı özelinde ilişkilendirmeler. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(47), 41-61. https://doi.org/10.31795/baunsobed.875457

BAUNSOBED