Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kuru soğan üreticilerinin pazarlama sorunları ve soruna etki eden faktörlerin belirlenmesi (Amasya İli Merkez İlçe Örneği)

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 1, 49 - 58, 28.06.2022

Öz

Türkiye kuru soğan üretimi ve ekim alanı açısından önemli bir yere sahip olan Amasya ili verimde Türkiye’de 2. sırada yer almaktadır. Bu araştırmada dekar başına alınan kuru soğan miktarı Türkiye ortalamasının çok üstünde olan Amasya ilindeki üreticilerin üretim ve pazarlama sorunları incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç için Amasya ili merkeze bağlı köy/mahallerinde kuru soğan üretimi yapan 90 üretici ile görüşülmüştür. Üreticilerin yaş ortalaması 46 iken, ortalama 23 yıldır kuru soğan üretimde bulunduğu belirlenmiştir. Üreticilerin en büyük sorunun pazarlama olduğu saptanmış ve bu sorunu yaşamalarına sebep olan faktörler sıralı probit modeli ile analiz edilmiştir. Üreticilerin pazarlama sorunu yaşamalarını: üreticilerin eğitim durumu, üreticilikteki deneyimi, pazarlama kooperatifine üye olma isteği ve ürünü satış yerinin etkilediği ekonometrik olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına dayanarak hem üreticilerin yaşadığı ekonomik zorlukları hem de depolamada sıkıntılı olan kuru soğanı pazarlamasına kolaylık sağlayacağından yöreye kuru soğan pazarlama kooperatifi kurulması önerilebilir.

Kaynakça

  • Abdel-Aty, M.A. (2001). Using ordered probit modeling to study the effect of ATIS on transit ridership. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 9(4), 265- 277.
  • Akbay, C. Tiryaki, G.Y. & Gül, A. (2007). Consumer characteristics influencing fast food consumption in Turkey. Food Control, 18(8), 904-913.
  • Baloch, R.A. (2014). Economic analysis of onion (allium cepa l.) production and marketing in district Awaran, Balochistan. J. Econ. Sustain. Dev. 5 (24), 192- 205.
  • Barakade, A. J., Lokhande, T. N., & Todkari, G. U. (2011) Economics of onion cultivation and its marketing pattern in Satara district of Maharashtra. International Journal of Agricultural Sciences, 3, 110–117.
  • Baraker, S. K., Manjunath, K. V., Lalitha, K. C., & Madhu Latha, C. (2021). Profile characteristics and marketing behaviour of Onion growers in Gadag district of Karnataka. Indian Journal of Economics and Development, 9, 1-6.
  • Bekele, M, Feyisa, K, & Getu, S (2016). Challenges and opportunities of marketing fruit and vegetables at Logia, northeastern Ethiopia. the case of onion, tomato and banana. Journal of Marketing and Consumer Research, 22, 51-58.
  • Cankurt, M., Miran, B., & Gülsoylu, E. (2009). Çiftçilerin traktör tercihlerinin konjoint analizi ile belirlenmesi. Tarım Makinaları Bilimi Dergisi, 5(1), 29-34.
  • Chandrashekhar, S. K. (2007). Analysis of Onion production and marketing behaviour of farmersin Gadag district, Karnataka. University of Agricultural Sciences, Department of Agricultural Extension Education, College of Agriculture Dharwad-580 005 Master of Science.
  • Chen, K., Ali, M., Veeman, M., Unterschultz, J., & Le, T. (2002). Relative importance rankings for pork attributes by Asian-origin consumers in California: Applying an ordered probit model to a choice-based sample. Journal of Agricultural and Applied Economics, 34, 67- 79.
  • Çetin, İ., & Esengün, K. (2013). Amasya ilinde kuru soğan yetiştiren işletmelerde optimum işletme organizasyonlarının riskli koşullarda belirlenmesi: gerçek sapmaların minimizasyonu uygulaması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 15 (24), 47-57.
  • Çiçek, A., & Erkan, O., (1996). Tarım ekonomisinde araştırma ve örnekleme yöntemleri. Gaziosmanpaşa Üniv. Ziraat Fak. Yayınları No:12, Ders Notları Serisi No:6, Tokat.
  • Engindeniz, S. (2010). İzmir’de domates üreticilerinin sulama ve kuraklıkla ilgili tutum ve davranışlarının analizi. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 47(3), 321-330.
  • FAO (Food and agriculture Organization). (2020). (https://www.fao.org/faostat/en/#data/QCL), Erişim tarihi 02 Mart 2022.
  • Gözener, B., Karadoğan, N., & Onurlubaş, E. (2021). Kuru soğan üreticilerinin üretim ve pazarlama süreçlerinin değerlendirilmesi (Amasya ili merkez ilçe örneği). Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 10(1), 10-20.
  • Greene, W.H. (2012). Econometric Analysis. Seventh Edition. Pearson Prentice-Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 07458. ISBN 10:0-13- 139538-6
  • Gümüşsoy, F. G. (2021). Kuru soğan üretimi ve fiyat ilişkisinin ARDL sınır testi ve Almon modeli ile tespit edilmesi: örümcek ağı teoremi. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, 4(1), 37-55.
  • Güvenç, İ. (2019). Türkiye’de soğan üretimi, fiyat değişimi, dış ticareti ve rekabet gücü. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi, 29(4), 634-640.
  • Idris, A., Chinda, M. D., & Ahmed, M. A. (2018). Analysis of onion marketing structure in Yola North Local Government area of Adamawa State, Nigeria. Internarional Journal of Scientific Research and Managemen (IJSRM), 6(10).
  • Jangwad, N. P., Gaware, K. M., Kale, N. M., Bhople, P. P., Salame, S. P., & Wakle, P. K. (2021a). Entrepreneurial behaviour of onion seed producers in Akola district. The Pharma Innovation Journal, SP-10(2), 149-155.
  • Jangwad, N. P., Gaware, K. M., Kale, N. M., Salame, S. P., Bhople, P. P., Wakle, P. K., & Mankar, D. M. (2021b). Correlates of profile of onion seed producers with their entrepreneurial behaviour. The Pharma Innovation Journal, 10(2), 72-75.
  • Jayanthi, M., & Vaideke, A. (2014). A Study on farmers’ problems in production and marketing of onion in Sulur Taluka, Coimbatore District. Internatıonal Global Journal For Research Analysıs, 3(7), 37-39.
  • Kulkarni, K. P., Shingane, U. S., Ulemale, D. H., & Jagtap, P. P. (2012). Economics of marketing of onion in selected Tahsils of Amravati district. International Research Journal of Agricultural Economics and Statistics, 3(1), 45-48.
  • Kumar, A. J. A. Y., Yadav Sumita, M. K., & Rohila, A. K. (2019). Constraints faced by the farmers in production and marketing of vegetables in Haryana. Indian J Agric Sci, 89(1), 153-160.
  • Kumar, R., Bishnoi, D.K., Singh, A. (2020b). Constraints in production, marketing and processing of Onion (Allium Cepa L.) in Nuh district of Haryana. Economic Affairs, 65(4), 653-657.
  • Kumar, R., Dhillon, A., & Kumar, N. (2020a). A study of production and marketing of onion in Nuh District of Haryana. Indian Journal of Economics and Development, 16(2s), 176-182.
  • Maddala, G.S. (1983). Limited-dependent and qualitative variables in econometrics. New York: Cambridge University Press.
  • Melese, T., Goshu, D., & Tilahun, A. (2018). Determinants of outlet choices by smallholder onion farmers in Fogera district Amhara Region, Northwestern Ethiopia. Journal of Horticulture and Forestry, 10(3), 27-35.
  • Sulumbe, I. M., Shettima, B. G., & John, T. B. (2015). An analysis of the marketing of onion in Monguno local government area of Borno State, Nigeria. Journal of Marketing and Consumer Research, 13(1), 9-13.
  • Şahin, A., & Miran, B. (2007). Çiftçi algılarına göre bitkisel ürünlerin risk haritası bayındır ilçesi örneği. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 44(3), 59-74.
  • Terin, S., & Keskin, A. (2021). Hanelerin balık tüketim sıklığına etki eden faktörlerin sıralı probit model ile analizi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 8(3), 671–679.
  • Thayaparan, A., & Kajendeni, S. (2020). Socio-economic Characteristics and Its Impact on Onion Cultivation in Jaffna District of Sri Lanka. Journal of Finance and Accounting, 8(5), 212-217.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu). (2021). (https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?locale=tr), Erişim tarihi 02 Mart 2022.
  • Tümer, E. İ., & Birinci, A. (2013). TRA I bölgesindeki çiftçilerin riske karşı tutumları açısından sosyoekonomik özellikleri. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 7(1), 55-66.
  • Yamane, T., (2010). Temel Örnekleme Yöntemleri. Literatür Yayıncılık. İstanbul
  • Yashodhara, B., Narasimha, N., & Gopala, Y. M. (2012). Marketing knowledge and problems faced by onion growers of chitradurga district of Karnataka. Research Journal of Agricultural Sciences, 3(6), 1192-1194.
  • Yashodhara, B., Narasimha, N., & Gopala, Y. M. (2012). Marketing knowledge and problems faced by onion growers of Chitradurga district of Karnataka. Research Journal of Agricultural Sciences, 3(6), 1192-1194.
  • Yavuz, F., Shiwan, M.S., Terin, M., Akay, B., Güler, İ.O., & Ağsu, K. (2018). Gelir getirici faaliyetlere karar vermede kırsal kadının rolü: Kuzeydoğu Anadolu TRA1 bölgesi örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 18. EYİ Özel Sayısı: 1-10.

Marketing Problems of Onion Producers and Determining The Factors Affecting The Problem (Case Study in Amasya Central District)

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 1, 49 - 58, 28.06.2022

Öz

Amasya province, which has an important place in terms of dry onion production and cultivation area in Turkey, ranks 2nd in Turkey in yield. In this research, it is aimed to examine the production and marketing problems of the producers in Amasya, whose amount of onion taken per decare is much higher than the Turkey average. For this purpose, 90 producers who produce onions in the villages/neighbourhoods of Amasya province were interviewed. While the average age of the producers is 46, it has been determined that they have been producing onions for an average of 23 years. It has been determined that the biggest problem of the producers is marketing and the factors that cause this problem are analyzed with the sequential probit model. It has been determined econometrically that the producers' experience of marketing problems: the education level of the producers, their experience in production, their willingness to become a member of a marketing cooperative and the place of sale of the product. Based on the results of the research, it can be suggested to establish a dry onion marketing cooperative in the region, as it will facilitate both the economic difficulties experienced by the producers and the marketing of dried onions, which are problematic in storage.

Kaynakça

  • Abdel-Aty, M.A. (2001). Using ordered probit modeling to study the effect of ATIS on transit ridership. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 9(4), 265- 277.
  • Akbay, C. Tiryaki, G.Y. & Gül, A. (2007). Consumer characteristics influencing fast food consumption in Turkey. Food Control, 18(8), 904-913.
  • Baloch, R.A. (2014). Economic analysis of onion (allium cepa l.) production and marketing in district Awaran, Balochistan. J. Econ. Sustain. Dev. 5 (24), 192- 205.
  • Barakade, A. J., Lokhande, T. N., & Todkari, G. U. (2011) Economics of onion cultivation and its marketing pattern in Satara district of Maharashtra. International Journal of Agricultural Sciences, 3, 110–117.
  • Baraker, S. K., Manjunath, K. V., Lalitha, K. C., & Madhu Latha, C. (2021). Profile characteristics and marketing behaviour of Onion growers in Gadag district of Karnataka. Indian Journal of Economics and Development, 9, 1-6.
  • Bekele, M, Feyisa, K, & Getu, S (2016). Challenges and opportunities of marketing fruit and vegetables at Logia, northeastern Ethiopia. the case of onion, tomato and banana. Journal of Marketing and Consumer Research, 22, 51-58.
  • Cankurt, M., Miran, B., & Gülsoylu, E. (2009). Çiftçilerin traktör tercihlerinin konjoint analizi ile belirlenmesi. Tarım Makinaları Bilimi Dergisi, 5(1), 29-34.
  • Chandrashekhar, S. K. (2007). Analysis of Onion production and marketing behaviour of farmersin Gadag district, Karnataka. University of Agricultural Sciences, Department of Agricultural Extension Education, College of Agriculture Dharwad-580 005 Master of Science.
  • Chen, K., Ali, M., Veeman, M., Unterschultz, J., & Le, T. (2002). Relative importance rankings for pork attributes by Asian-origin consumers in California: Applying an ordered probit model to a choice-based sample. Journal of Agricultural and Applied Economics, 34, 67- 79.
  • Çetin, İ., & Esengün, K. (2013). Amasya ilinde kuru soğan yetiştiren işletmelerde optimum işletme organizasyonlarının riskli koşullarda belirlenmesi: gerçek sapmaların minimizasyonu uygulaması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 15 (24), 47-57.
  • Çiçek, A., & Erkan, O., (1996). Tarım ekonomisinde araştırma ve örnekleme yöntemleri. Gaziosmanpaşa Üniv. Ziraat Fak. Yayınları No:12, Ders Notları Serisi No:6, Tokat.
  • Engindeniz, S. (2010). İzmir’de domates üreticilerinin sulama ve kuraklıkla ilgili tutum ve davranışlarının analizi. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 47(3), 321-330.
  • FAO (Food and agriculture Organization). (2020). (https://www.fao.org/faostat/en/#data/QCL), Erişim tarihi 02 Mart 2022.
  • Gözener, B., Karadoğan, N., & Onurlubaş, E. (2021). Kuru soğan üreticilerinin üretim ve pazarlama süreçlerinin değerlendirilmesi (Amasya ili merkez ilçe örneği). Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 10(1), 10-20.
  • Greene, W.H. (2012). Econometric Analysis. Seventh Edition. Pearson Prentice-Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 07458. ISBN 10:0-13- 139538-6
  • Gümüşsoy, F. G. (2021). Kuru soğan üretimi ve fiyat ilişkisinin ARDL sınır testi ve Almon modeli ile tespit edilmesi: örümcek ağı teoremi. Ekonomi Maliye İşletme Dergisi, 4(1), 37-55.
  • Güvenç, İ. (2019). Türkiye’de soğan üretimi, fiyat değişimi, dış ticareti ve rekabet gücü. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi, 29(4), 634-640.
  • Idris, A., Chinda, M. D., & Ahmed, M. A. (2018). Analysis of onion marketing structure in Yola North Local Government area of Adamawa State, Nigeria. Internarional Journal of Scientific Research and Managemen (IJSRM), 6(10).
  • Jangwad, N. P., Gaware, K. M., Kale, N. M., Bhople, P. P., Salame, S. P., & Wakle, P. K. (2021a). Entrepreneurial behaviour of onion seed producers in Akola district. The Pharma Innovation Journal, SP-10(2), 149-155.
  • Jangwad, N. P., Gaware, K. M., Kale, N. M., Salame, S. P., Bhople, P. P., Wakle, P. K., & Mankar, D. M. (2021b). Correlates of profile of onion seed producers with their entrepreneurial behaviour. The Pharma Innovation Journal, 10(2), 72-75.
  • Jayanthi, M., & Vaideke, A. (2014). A Study on farmers’ problems in production and marketing of onion in Sulur Taluka, Coimbatore District. Internatıonal Global Journal For Research Analysıs, 3(7), 37-39.
  • Kulkarni, K. P., Shingane, U. S., Ulemale, D. H., & Jagtap, P. P. (2012). Economics of marketing of onion in selected Tahsils of Amravati district. International Research Journal of Agricultural Economics and Statistics, 3(1), 45-48.
  • Kumar, A. J. A. Y., Yadav Sumita, M. K., & Rohila, A. K. (2019). Constraints faced by the farmers in production and marketing of vegetables in Haryana. Indian J Agric Sci, 89(1), 153-160.
  • Kumar, R., Bishnoi, D.K., Singh, A. (2020b). Constraints in production, marketing and processing of Onion (Allium Cepa L.) in Nuh district of Haryana. Economic Affairs, 65(4), 653-657.
  • Kumar, R., Dhillon, A., & Kumar, N. (2020a). A study of production and marketing of onion in Nuh District of Haryana. Indian Journal of Economics and Development, 16(2s), 176-182.
  • Maddala, G.S. (1983). Limited-dependent and qualitative variables in econometrics. New York: Cambridge University Press.
  • Melese, T., Goshu, D., & Tilahun, A. (2018). Determinants of outlet choices by smallholder onion farmers in Fogera district Amhara Region, Northwestern Ethiopia. Journal of Horticulture and Forestry, 10(3), 27-35.
  • Sulumbe, I. M., Shettima, B. G., & John, T. B. (2015). An analysis of the marketing of onion in Monguno local government area of Borno State, Nigeria. Journal of Marketing and Consumer Research, 13(1), 9-13.
  • Şahin, A., & Miran, B. (2007). Çiftçi algılarına göre bitkisel ürünlerin risk haritası bayındır ilçesi örneği. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 44(3), 59-74.
  • Terin, S., & Keskin, A. (2021). Hanelerin balık tüketim sıklığına etki eden faktörlerin sıralı probit model ile analizi. Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 8(3), 671–679.
  • Thayaparan, A., & Kajendeni, S. (2020). Socio-economic Characteristics and Its Impact on Onion Cultivation in Jaffna District of Sri Lanka. Journal of Finance and Accounting, 8(5), 212-217.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu). (2021). (https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?locale=tr), Erişim tarihi 02 Mart 2022.
  • Tümer, E. İ., & Birinci, A. (2013). TRA I bölgesindeki çiftçilerin riske karşı tutumları açısından sosyoekonomik özellikleri. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 7(1), 55-66.
  • Yamane, T., (2010). Temel Örnekleme Yöntemleri. Literatür Yayıncılık. İstanbul
  • Yashodhara, B., Narasimha, N., & Gopala, Y. M. (2012). Marketing knowledge and problems faced by onion growers of chitradurga district of Karnataka. Research Journal of Agricultural Sciences, 3(6), 1192-1194.
  • Yashodhara, B., Narasimha, N., & Gopala, Y. M. (2012). Marketing knowledge and problems faced by onion growers of Chitradurga district of Karnataka. Research Journal of Agricultural Sciences, 3(6), 1192-1194.
  • Yavuz, F., Shiwan, M.S., Terin, M., Akay, B., Güler, İ.O., & Ağsu, K. (2018). Gelir getirici faaliyetlere karar vermede kırsal kadının rolü: Kuzeydoğu Anadolu TRA1 bölgesi örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 18. EYİ Özel Sayısı: 1-10.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ziraat, Veterinerlik ve Gıda Bilimleri
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Rüveyda Yüzbaşıoğlu 0000-0002-6520-0543

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yüzbaşıoğlu, R. (2022). Kuru soğan üreticilerinin pazarlama sorunları ve soruna etki eden faktörlerin belirlenmesi (Amasya İli Merkez İlçe Örneği). Bahri Dağdaş Bitkisel Araştırma Dergisi, 11(1), 49-58.