Bu çalışmada, ergenlerin kültürlerarası duyarlılık düzeyini geçerli ve güvenilir bir şekilde ölçen bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır. Bu amaçla açımlayıcı faktör analizi için 675, doğrulayıcı faktör analizi için 445 ve test tekrar test güvenirliği için 73 olmak üzere toplam 1094 ortaokul öğrencisi çalışma grubunu oluşturmuştur. Ölçek madde havuzu oluşturulurken ilkokul ve ortaokul ders kitaplarında kültür kavramının nasıl ele alındığı, bu amaç için geliştirilmiş ölçme araçları, alanyazın, öğrenci, uzman ve saha çalışanlarının görüşlerinden yararlanarak 40 maddelik bir form oluşturulmuştur. İlk uygulama sonucunda elde edilen veriler üzerinde yapılan açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve uzman görüşü sonucunda 26 madde çıkarılmış, geriye kalan maddelerden oluşan yapının toplam varyansın %41.53’ünü açıkladığı tespit edilmiştir. AFA sonucunda 14 maddeden oluşan ölçme aracının ‘Kültüre Açıklık’ ve ‘Saygı’ olmak üzere iki alt boyuttan oluştuğu tespit edilmiştir. Yapılan ikinci uygulama sonucunda elde edilen veriler üzerinde yapılan doğrulayıcı faktör analizi (DFA) sonucunda ölçeğe ait uyum iyiliği değerlerinin [χ2/sd = 2.17; RMSEA= .05; GFI = .95; AGFI = .93; CFI = .96; NFI= .95; IFI= .96; SRMR = .04] olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin güvenirlik düzeyini tespit etmek için yapılan Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısının .77, test tekrar test güvenirliğinin .84 olduğu tespit edilmiştir. Bu veriler, Ergenler İçin Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği’nin (EİKDÖ) ortaokul öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyini tespit etmede geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir.
Yok
Yok
Yok
In this study, it was aimed to develop a measurement tool that measures the level of intercultural sensitivity of adolescents in a valid and reliable way. For this purpose, a total of 1094 secondary school students, 675 for exploratory factor analysis, 445 for confirmatory factor analysis, and 73 for test-retest reliability, formed the study group. While creating the scale item pool, how the concept of culture is handled in primary and secondary school textbooks, measurement tools developed for this purpose, literature and student group interviews were used. The items that emerged in this way were reviewed by 4 field expert academicians and 3 field worker psychological counselors and necessary corrections were made. Before the 40-item form was applied to the students, a pilot application was made in a group of 10 students with different cultural characteristics, and the items were finalized according to the students' opinions. As a result of the exploratory factor analysis (EFA) and expert opinion on the data obtained as a result of the first application, 26 items were removed, and it was determined that the structure consisting of the remaining items explained 41.53% of the total variance. As a result of EFA, it was determined that the measurement tool consisting of 14 items consisted of two sub-dimensions: 'Openness to Culture' consisting of 9 items and 'Respect' consisting of 5 items. As a result of the confirmatory factor analysis (CFA) performed on the data obtained as a result of the second application on a different study group, the goodness of fit values of the scale were found to be χ2/sd = 2.17; RMSEA= .05; GFI = .95; CFI = .96; NFI = .95; IFI= .96; SRMR = .04 was found to be a perfect fit, and AGFI = .93 was found to be at a good fit level. In the Cronbach alpha calculation made to determine the reliability level of the scale in terms of internal consistency, a value of .78 for the 'Openness to Culture' sub-dimension, .75 for the 'Respect' sub-dimension, and .77 for the whole scale was obtained. In order to determine the reliability of the scale in terms of stability, a value of .90 for the 'Openness to Culture' sub-dimension, .87 for the 'Respect' sub-dimension, and .84 for the whole scale was obtained as a result of two applications performed 28 days apart in a different study group of 73 people. Taken as a whole, these data show that the Intercultural Sensitivity Scale for Adolescents (ISSA) is a valid and reliable tool in determining the level of intercultural sensitivity of secondary school adolescents.
Yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2023 |
Kabul Tarihi | 18 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |