Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ergenler İçin Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2024, , 1508 - 1526, 30.03.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1320503

Öz

Bu çalışmada, ergenlerin kültürlerarası duyarlılık düzeyini geçerli ve güvenilir bir şekilde ölçen bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır. Bu amaçla açımlayıcı faktör analizi için 675, doğrulayıcı faktör analizi için 445 ve test tekrar test güvenirliği için 73 olmak üzere toplam 1094 ortaokul öğrencisi çalışma grubunu oluşturmuştur. Ölçek madde havuzu oluşturulurken ilkokul ve ortaokul ders kitaplarında kültür kavramının nasıl ele alındığı, bu amaç için geliştirilmiş ölçme araçları, alanyazın, öğrenci, uzman ve saha çalışanlarının görüşlerinden yararlanarak 40 maddelik bir form oluşturulmuştur. İlk uygulama sonucunda elde edilen veriler üzerinde yapılan açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve uzman görüşü sonucunda 26 madde çıkarılmış, geriye kalan maddelerden oluşan yapının toplam varyansın %41.53’ünü açıkladığı tespit edilmiştir. AFA sonucunda 14 maddeden oluşan ölçme aracının ‘Kültüre Açıklık’ ve ‘Saygı’ olmak üzere iki alt boyuttan oluştuğu tespit edilmiştir. Yapılan ikinci uygulama sonucunda elde edilen veriler üzerinde yapılan doğrulayıcı faktör analizi (DFA) sonucunda ölçeğe ait uyum iyiliği değerlerinin [χ2/sd = 2.17; RMSEA= .05; GFI = .95; AGFI = .93; CFI = .96; NFI= .95; IFI= .96; SRMR = .04] olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin güvenirlik düzeyini tespit etmek için yapılan Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısının .77, test tekrar test güvenirliğinin .84 olduğu tespit edilmiştir. Bu veriler, Ergenler İçin Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği’nin (EİKDÖ) ortaokul öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyini tespit etmede geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Aliyev, R. (2011). Farklı kültürlerden gelen yükseköğretim öğrencilerinin eğitim ortamlarındaki ilk etkileşim algılarının ve kültürlenme düzeylerinin incelenmesi. (Tez No. 141287). [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bahar Özvarış, Ş., Güçiz Doğan, B., Konşuk Ünlü, H., Şanver, T. M., Susuz, Ç. & Sullivan, R. (2022). Adaptation of intercultural sensitivity scale for Turkish medical students. International Journal of Intercultural Relations, 88, 163-176. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-225741/v1
  • Bennett, J. M., & Bennett, M. J. (2001). Developing intercultural sensitivity: An integrative approach to global and domestic diversity. The Diversity Symposium, Diversity Collegium, Bentley College, Waltham, Mass., 1-44. http://www.diversitycollegium.org/pdf2001/2001Bennettspaper.pdf
  • Bennett, M. J. (1991). Developing intercultural sensitivity. Training and Culture Newsletter, 3(5), 4-16.
  • Bennett, M. J. (1993). Towards ethnorelativism: A developmental model of intercultural sensitivity. R. M. Paige (Ed.), Education for the intercultural experience (pp. 21–72). Yarmouth, Maine: Intercultural Press.
  • Bennett, M.J. (1979). Overcoming the golden rule: Sympathy and empathy. D. Nimmo (Ed.), Communication Yearbook 3, Beverly Hills, CA: SAGE.
  • Bennett, M.J. (1986). A developmental approach to training for intercultural sensivity. International Journal of Intercultural Relations, 10, 179-196. https://doi.org/10.1016/0147-1767(86)90005-2
  • Bhawuk, D. P. & Brislin, R. (1992). The measurement of intercultural sensitivity using the concepts of individualism and collectivism. International Journal of Intercultural Relations, 16(4), 413-436. https://doi.org/10.1016/0147-1767(92)90031-O
  • Braskamp, L. A., Braskamp, D. C., Merrill, K. C. & Engberg, M. E. (2012). Global perspective inventory (GPI): Its purpose construction, potential uses and psychometric characteristics. Global Perspective Institute, Inc., Chicago, IL.
  • Bulduk, S., Tosun, H. ve Ardıç, E. (2010). Türkçe kültürler arası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri. Türkiye Klinikleri J Med Ethics 19(1), 25-31.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming, Routledge.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (10. Baskı) Pegem Akademi.
  • Chen G.M. & Starosta W. (2000). The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication; 3(1): 2-14.
  • Chen, G. M. (1997). A review of the concept of cultural sensitivity. [Conference presentation]. Convention of the Pacific and Asian Communication Association, Honolulu, HI.
  • Çoklu, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. (5. Baskı). Pegem Akademi.
  • Davis, N. & Cho, M.O. (2005). Intercultural competence for future leaders of educational technology and its evaluation. Interactive Educational Multimedia, 10, 1-22.
  • Deardorff, D. K. (2004). The identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of international education at institutions of higher education in the United States. [Unpublished dissertation, North Carolina State University, Raleigh].
  • Deardorff, D. K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241-266.
  • Deardorff, D. K. (2009). The SAGE handbook of ıntercultural competence. Thousand Oaks: SAGE.
  • Demircioğlu, G. (2007). Geçerlik ve güvenirlik, E. Karip (Ed.). Ölçme ve değerlendirme. (7. baskı, s. 52-78) içinde. Pegema Yayıncılık.
  • Fantini, A. E. (2000). A central concern: Developing intercultural competence. SIT Occasional Papers Series Addressing Intercultural Education, Training & Service, Vermont, USA.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS, CA: SAGE.
  • Foronda, C. L. (2008). A concept analysis of cultural sensitivity. Journal of Transcultural Nursing, 19(3), 207-212.
  • Garcia, M. H. (1995). An anthropological approach to multicultural diversity training. The Journal of Applied Behavioral Science, 31(4), 490-504.
  • Hammer M. R., Bennett M. J. & Wiseman R. (2003). Measuring intercultural sensitivity: The intercultural development inventory. International Journal of Intercultural Relations, 27(4), 421-443.
  • Kan, A. (2006). Ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (4. baskı, s. 43-102) içinde. Anı Yayıncılık.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Press.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. and Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and implementation. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Merrill, K. C., Braskamp, D. C., & Braskamp, L. A. (2012). Assessing Individuals’ Global Perspective. Journal of College Student Development, 53(2), 356–360. doi:10.1353/csd.2012.0034.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları.(1. baskı) Detay Yayıncılık.
  • Meydanlıoğlu A, Arıkan F. ve Gözüm S. (2015). Cultural sensitivity levels of university students receiving education in health disciplines. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 20(5).
  • Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu: SPSS ile adım adım veri analizi. S. Balcı ve B. Ahi (Çev.) (6. Basım). Anı Yayıncılık.
  • Pusch, M. (2004). Intercultural training in historical perspective. In D. Landis, J. Bennett and M. Bennett (Eds.), Handbook of intercultural training (pp. 13-36). Thousand Oaks: SAGE.
  • T.C. İçişler Bakanlığı Göç İdaresi Başkanlığı. (2023). Geçici koruma istatistikleri 01/06/2023. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. M. Baloğlu, (Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tarchi, C., Surian, A. ve Daiute, C. (2019). Assessing study abroad students’ intercultural sensitivity with narratives. European Journal of Psychology of Education, 34(4), 873-894
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (1. Baskı) Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. 3. Sürüm, E-Kitap.
  • Ullman, J. B. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi. B. G.Tabachnick ve L. S. Fidell (Ed.), Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı.(6. baskı, s. 681-785) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Üstün, E. (2011). Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler. (Tez No. 279131). [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Valesco, J.C., (2023). Desigualdad, migraciones y fronteras, Antonio C., Agustina V., Victoria D. & Alberto C., (eds.). El desconfinamiento del pensamiento: Los debates del laboratorio filosófico sobre la pandemia y el antropoceno 2020-2022. Red española de Filosofía-Laboratorio Filosófico sobre la Pandemia y el Antropoceno: 133-138.
  • Yıldırım, K. ve Çağlayan, S. (2022). Kültürlerarası duyarlılık ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Sosyolojik Bağlam Dergisi, 3(2), 157-172. doi:10.52108/2757-5942.3.2.4
  • Zhang, Y. & Han, E. J. (2019). Comparative study of intercultural sensitivity of college students in two distinctive institutions in the US. Journal of Intercultural Communication Research, 48(5), 477-493.
  • Zhu, H. (2011). From intercultural awaraness to intercultural empathy. English Language Teaching, 4 (1), 116-119. Doi: 10.5539/elt.v4n1p116

Development Of The Intercultural Sensitivity Scale For Adolescents

Yıl 2024, , 1508 - 1526, 30.03.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1320503

Öz

In this study, it was aimed to develop a measurement tool that measures the level of intercultural sensitivity of adolescents in a valid and reliable way. For this purpose, a total of 1094 secondary school students, 675 for exploratory factor analysis, 445 for confirmatory factor analysis, and 73 for test-retest reliability, formed the study group. While creating the scale item pool, how the concept of culture is handled in primary and secondary school textbooks, measurement tools developed for this purpose, literature and student group interviews were used. The items that emerged in this way were reviewed by 4 field expert academicians and 3 field worker psychological counselors and necessary corrections were made. Before the 40-item form was applied to the students, a pilot application was made in a group of 10 students with different cultural characteristics, and the items were finalized according to the students' opinions. As a result of the exploratory factor analysis (EFA) and expert opinion on the data obtained as a result of the first application, 26 items were removed, and it was determined that the structure consisting of the remaining items explained 41.53% of the total variance. As a result of EFA, it was determined that the measurement tool consisting of 14 items consisted of two sub-dimensions: 'Openness to Culture' consisting of 9 items and 'Respect' consisting of 5 items. As a result of the confirmatory factor analysis (CFA) performed on the data obtained as a result of the second application on a different study group, the goodness of fit values of the scale were found to be χ2/sd = 2.17; RMSEA= .05; GFI = .95; CFI = .96; NFI = .95; IFI= .96; SRMR = .04 was found to be a perfect fit, and AGFI = .93 was found to be at a good fit level. In the Cronbach alpha calculation made to determine the reliability level of the scale in terms of internal consistency, a value of .78 for the 'Openness to Culture' sub-dimension, .75 for the 'Respect' sub-dimension, and .77 for the whole scale was obtained. In order to determine the reliability of the scale in terms of stability, a value of .90 for the 'Openness to Culture' sub-dimension, .87 for the 'Respect' sub-dimension, and .84 for the whole scale was obtained as a result of two applications performed 28 days apart in a different study group of 73 people. Taken as a whole, these data show that the Intercultural Sensitivity Scale for Adolescents (ISSA) is a valid and reliable tool in determining the level of intercultural sensitivity of secondary school adolescents.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Aliyev, R. (2011). Farklı kültürlerden gelen yükseköğretim öğrencilerinin eğitim ortamlarındaki ilk etkileşim algılarının ve kültürlenme düzeylerinin incelenmesi. (Tez No. 141287). [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bahar Özvarış, Ş., Güçiz Doğan, B., Konşuk Ünlü, H., Şanver, T. M., Susuz, Ç. & Sullivan, R. (2022). Adaptation of intercultural sensitivity scale for Turkish medical students. International Journal of Intercultural Relations, 88, 163-176. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-225741/v1
  • Bennett, J. M., & Bennett, M. J. (2001). Developing intercultural sensitivity: An integrative approach to global and domestic diversity. The Diversity Symposium, Diversity Collegium, Bentley College, Waltham, Mass., 1-44. http://www.diversitycollegium.org/pdf2001/2001Bennettspaper.pdf
  • Bennett, M. J. (1991). Developing intercultural sensitivity. Training and Culture Newsletter, 3(5), 4-16.
  • Bennett, M. J. (1993). Towards ethnorelativism: A developmental model of intercultural sensitivity. R. M. Paige (Ed.), Education for the intercultural experience (pp. 21–72). Yarmouth, Maine: Intercultural Press.
  • Bennett, M.J. (1979). Overcoming the golden rule: Sympathy and empathy. D. Nimmo (Ed.), Communication Yearbook 3, Beverly Hills, CA: SAGE.
  • Bennett, M.J. (1986). A developmental approach to training for intercultural sensivity. International Journal of Intercultural Relations, 10, 179-196. https://doi.org/10.1016/0147-1767(86)90005-2
  • Bhawuk, D. P. & Brislin, R. (1992). The measurement of intercultural sensitivity using the concepts of individualism and collectivism. International Journal of Intercultural Relations, 16(4), 413-436. https://doi.org/10.1016/0147-1767(92)90031-O
  • Braskamp, L. A., Braskamp, D. C., Merrill, K. C. & Engberg, M. E. (2012). Global perspective inventory (GPI): Its purpose construction, potential uses and psychometric characteristics. Global Perspective Institute, Inc., Chicago, IL.
  • Bulduk, S., Tosun, H. ve Ardıç, E. (2010). Türkçe kültürler arası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri. Türkiye Klinikleri J Med Ethics 19(1), 25-31.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming, Routledge.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (10. Baskı) Pegem Akademi.
  • Chen G.M. & Starosta W. (2000). The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication; 3(1): 2-14.
  • Chen, G. M. (1997). A review of the concept of cultural sensitivity. [Conference presentation]. Convention of the Pacific and Asian Communication Association, Honolulu, HI.
  • Çoklu, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. (5. Baskı). Pegem Akademi.
  • Davis, N. & Cho, M.O. (2005). Intercultural competence for future leaders of educational technology and its evaluation. Interactive Educational Multimedia, 10, 1-22.
  • Deardorff, D. K. (2004). The identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of international education at institutions of higher education in the United States. [Unpublished dissertation, North Carolina State University, Raleigh].
  • Deardorff, D. K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241-266.
  • Deardorff, D. K. (2009). The SAGE handbook of ıntercultural competence. Thousand Oaks: SAGE.
  • Demircioğlu, G. (2007). Geçerlik ve güvenirlik, E. Karip (Ed.). Ölçme ve değerlendirme. (7. baskı, s. 52-78) içinde. Pegema Yayıncılık.
  • Fantini, A. E. (2000). A central concern: Developing intercultural competence. SIT Occasional Papers Series Addressing Intercultural Education, Training & Service, Vermont, USA.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS, CA: SAGE.
  • Foronda, C. L. (2008). A concept analysis of cultural sensitivity. Journal of Transcultural Nursing, 19(3), 207-212.
  • Garcia, M. H. (1995). An anthropological approach to multicultural diversity training. The Journal of Applied Behavioral Science, 31(4), 490-504.
  • Hammer M. R., Bennett M. J. & Wiseman R. (2003). Measuring intercultural sensitivity: The intercultural development inventory. International Journal of Intercultural Relations, 27(4), 421-443.
  • Kan, A. (2006). Ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (4. baskı, s. 43-102) içinde. Anı Yayıncılık.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Press.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. and Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and implementation. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Merrill, K. C., Braskamp, D. C., & Braskamp, L. A. (2012). Assessing Individuals’ Global Perspective. Journal of College Student Development, 53(2), 356–360. doi:10.1353/csd.2012.0034.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulamaları.(1. baskı) Detay Yayıncılık.
  • Meydanlıoğlu A, Arıkan F. ve Gözüm S. (2015). Cultural sensitivity levels of university students receiving education in health disciplines. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 20(5).
  • Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu: SPSS ile adım adım veri analizi. S. Balcı ve B. Ahi (Çev.) (6. Basım). Anı Yayıncılık.
  • Pusch, M. (2004). Intercultural training in historical perspective. In D. Landis, J. Bennett and M. Bennett (Eds.), Handbook of intercultural training (pp. 13-36). Thousand Oaks: SAGE.
  • T.C. İçişler Bakanlığı Göç İdaresi Başkanlığı. (2023). Geçici koruma istatistikleri 01/06/2023. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. M. Baloğlu, (Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tarchi, C., Surian, A. ve Daiute, C. (2019). Assessing study abroad students’ intercultural sensitivity with narratives. European Journal of Psychology of Education, 34(4), 873-894
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. (1. Baskı) Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. 3. Sürüm, E-Kitap.
  • Ullman, J. B. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi. B. G.Tabachnick ve L. S. Fidell (Ed.), Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı.(6. baskı, s. 681-785) içinde. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Üstün, E. (2011). Öğretmen adaylarının kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerini etkileyen etmenler. (Tez No. 279131). [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Valesco, J.C., (2023). Desigualdad, migraciones y fronteras, Antonio C., Agustina V., Victoria D. & Alberto C., (eds.). El desconfinamiento del pensamiento: Los debates del laboratorio filosófico sobre la pandemia y el antropoceno 2020-2022. Red española de Filosofía-Laboratorio Filosófico sobre la Pandemia y el Antropoceno: 133-138.
  • Yıldırım, K. ve Çağlayan, S. (2022). Kültürlerarası duyarlılık ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Sosyolojik Bağlam Dergisi, 3(2), 157-172. doi:10.52108/2757-5942.3.2.4
  • Zhang, Y. & Han, E. J. (2019). Comparative study of intercultural sensitivity of college students in two distinctive institutions in the US. Journal of Intercultural Communication Research, 48(5), 477-493.
  • Zhu, H. (2011). From intercultural awaraness to intercultural empathy. English Language Teaching, 4 (1), 116-119. Doi: 10.5539/elt.v4n1p116
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erdal Kılınç 0000-0001-9665-4241

Proje Numarası Yok
Erken Görünüm Tarihi 26 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 27 Haziran 2023
Kabul Tarihi 18 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Kılınç, E. (2024). Ergenler İçin Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(41), 1508-1526. https://doi.org/10.35675/befdergi.1320503