Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erken Çocukluk Döneminde Müzik Eğitiminin Çocukların Gelişimleri Üzerine Etkilerinin Ebeveyn Görüşleriyle İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 48, 1333 - 1352
https://doi.org/10.35675/befdergi.1605908

Öz

Müzik çocuğun duygusal olarak rahatlamasını, düşünme becerilerinin gelişmesini, kendini ifade etmesini destekleyerek sosyal becerilerinin ve birçok gelişim alanının desteklenmesinde önemli katkılar sunmaktadır. Araştırmada müzik eğitimi alan çocukların ebeveynlerinin, müziğin çocukların gelişimi üzerindeki etkilerine ilişkin görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu kapsamda çalışmada, müzik eğitiminin çocukların günlük yaşamlarına ve okul yaşantılarına, gelişim alanlarına ve becerilerine olan etkileri saptanmaya çalışılmıştır. Nitel yöntemlerden betimsel tarama modeli ile gerçekleştirilen çalışmada, odak (focus) grup görüşmesi tekniği kullanılmıştır. Çalışma grubuna, müzik eğitimi alan 4-6 yaşlar arasındaki sekiz çocuğun ebeveyni dâhil edilmiştir. Görüşme, moderatör başkanlığında katılımcılara açık uçlu sorular sorularak 60 dakikalık bir sürede gerçekleştirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, müzik eğitiminin çocukların gelişiminde önemli katkılara sahip olduğu ve özellikle bilişsel, sosyal-duygusal gelişime olan etkilerinin ifade edildiği görülmüştür. Yapılan çalışma sonucunda hamilelik döneminden itibaren müziğin çocuk gelişimi ve eğitiminde etkili olarak kullanılması ve özellikle okul öncesi öğretmenlerin yetiştirilmesinde müziğe daha geniş şekilde yer verilmesi önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akgül Barış, D. (2008). Sosyal beceri gelişiminde çocuk ve müzik. Milli Eğitim, (177), 28-35.
  • Algan, G., Özkut, B., & Kaya, S. Ö. (2012). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki çocukların annelerinin müzik eğitimine bakış açısı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 21-31.
  • Alkaya Yener, Y. (2011). Müziğin çocuklar ve yaşlılar için önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 119-124.
  • Ayan, B. E., & Kaya, S. (2016). Okul öncesinde müzik ve hareketin öğrenme üzerindeki etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 463-480. https://doi.org/10.17556/jef.04848
  • Aylaz, B. (2018). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda müzik eğitimi (Tez No. 530804) [Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi-Adıyaman]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Babaç E. E., & Yıldız, G. (2018). Dil gelişiminde müziğin yeri. Fine Arts, 13(3), 10-22. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2018.13.1.D0211
  • Bales, D. (1998). Building baby’s brain: The role of music. [Fact sheet] Athens, GA, US: University of Georgia, College of Family and Consumer Sciences. https://bookstore.ksre.ksu.edu/pubs/building-babys-brain-the-role-of-music_MF3323.pdf
  • Berkley, R. (2004). Teaching composing as creative problem solving: Conceptualising composing pedagogy. British Journal of Music Education, 21(3), 239-263.
  • Bilhartz, T. D., Bruhn, R. A., & Olson, J. E. (2000). The effect of early music training on child cognitive development. Journal of Applied Developmental Psychology, 20(4), 615-636. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(99)00033-7
  • Bingöl, F. (2006). Müzik ve dil arasındaki benzerlikler ekseninde müzik eğitimi. Ulusal Müzik Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 215-219. http://www.muzikegitimcileri.net/
  • Braun Janzen, T., Koshimori, Y., Richard, N. M., & Thaut, M. H. (2022) Rhythm and music-based ınterventions in motor rehabilitation: current evidence and future perspectives. Frontiers in Human Neuroscience, 15, 1-21
  • Büyükgönenç Polat, B. (2018). Okul öncesi müzik eğitiminin önemi ve eğitim yöntemleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 4(7), 52-64. https://doi.org/10.5578/amrj.66453
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2024). Bilimsel araştırma yöntemleri. 36.Baskı. Pegem.
  • Coulson, A. N., & Burke, B. M. (2013). Creativity in the elemantary music classroom: A study of students’ perceptions. International Journal of Music Education, 31(4), 428-441. http://dx.doi.org/10.1177/0255761413495760
  • Creswell, J. W. (2023). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev. Ed: Bütün, M. & Demir, S.B.). Siyasal Kitabevi.
  • Çelebi, M., & Orman, F. (2021). Veri toplama teknikleri. Nitel araştırma yöntemleri (s. 142-165) içinde. Pegem
  • Çenberci, S., & Göklen, A. (2021). Sosyal yapılandırmacı perspektifte müzik eğitimi. B. Aytemur ve B. Çokamay (Ed.) Müzik sanatı ve eğitiminde çağdaş yaklaşımlar-I (s. 233-260) içinde. Eğitim
  • Deleş, B., & Kaytez, N. (2020). Çocuk gelişiminde müziğin yeri ve önemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(10), 133-142.
  • Demirci, F. G., & Mertoğlu, E. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarına uygulanan ses farkındalık müzik programının okuma yazmaya hazırlıkta çocukların sesleri tanıma becerilerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırma Dergisi, 10(51), 665-675. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2017.1802
  • Dinç, Ş. Ö. (2019). Okul öncesi dönemde müzik eğitimi. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi 1(1), 15-21.
  • Doğan, C., & Tecimer, B. (2019). Anasınıfına devam eden çocukların matematiksel akıl yürütme becerilerine piyano destekli müzik etkinliklerinin etkisi. e- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 13-33. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.617233
  • Eccles, R, Linde, J. V. D., Roux, M. L., Holloway, J., MacCutcheon, D., Ljung, R., & Swanepoel, D. W. (2021) Effect of music instruction on phonological awareness and early literacy skills of five-to seven-year-old children. Early Child Development and Care, 191(12), 1896-1910. https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1803852
  • Erden, E., Şeker, S. S., & Topoğlu, O. (2012). Music education in preschool period. International Journal of Early Childhood Education Research, 1(2), 1-12.
  • Gromko, J. E., & Poorman, A. S. (1998). The effect of music training on preschoolers’ spatial-temporal task performance. Journal of Research in Music Education, 46(1), 173-181. https://doi.org/10.2307/3345621
  • Gül, G., & Bozkaya, İ. (2016). Okul öncesi öğretmenliği lisans programının müzik eğitimi açısından değerlendirilmesi: Uludağ üniversitesi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 995-1008.
  • Gün, E., Gün Duru, E., & Demirtaş, O. H. (2016). Müzik eğitiminin bilişsel gelişime etkisi. International Journal of Social Science, (50), 117-124. https://doi.org/10.9761/JASSS3555
  • Hallam, S. (2010). The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people. International Journal of Music Education, 28(3), 269-289. https://doi.org/10.1177/0255761410370658
  • Hohmann, M., & Weikart, D. P. (2000). Küçük çocukların eğitimi: Okul öncesi ve çocuk bakım programları için etkin öğrenme uygulamaları (S. S. Kohen ve Ü. Öğüt, Çev.). Hisar Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Işıkdemir, T. (2019). 5-6 yaş çocukların piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar ve eğitimci görüşleri (Tez No. 541045) [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Jakobson, L. S., Cuddy, L., & Kilgour, A. R. (2003). Time tagging: A key to musicians' superior memory. Music Perception, 20(3), 307-313. https://doi.org/10.1525/mp.2003.20.3.307
  • Kabataş, M. (2017). Çocuk gelişimi açısından müzik eğitiminin çocuğa kazanımları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 153-164.
  • Kalinde, B., & Vermeulen, D. (2016). Fostering children’s music in the mother tongue in early childhood education: A case study in Zambia. South African Journal of Childhood Education 6(1), a493. http://dx.doi. org/10.4102/sajce.v6i1.493
  • Kalmár, M., & Balasko, G. (1987). “Musical mother tongue" and creativity in preschool children's melody improvisations. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 91, 77-86.
  • Kıral, B. (2021). Nitel araştırmada fenomenoloji deseni: türleri ve araştırma süreci, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 10(4), 92-103.
  • Kıvılcım, T., & Mertoğlu, E. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarına uygulanan müzik eğitimi programının matematik becerileri açısından ilkokula hazır bulunuşluğa etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1).
  • Korkmaz, O., & Çiftci, E. (2021). Oyun ve dans içerikli müzik eğitimi etkinliklerinin 9-10 yaş grubu çocukların özsaygı düzeylerine etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(37), 4199-4229. https://doi.org/10.26466/opus.860756
  • Kraus, N., & Chandrasekaran, B. (2010). Music training for the development of auditory skills. Nature Reviews Neuroscience, (11), 599-605. https://doi.org/10.1038/nrn2882
  • Küpana, M. N. (2016). Yaratıcı problem çözme ve müzik eğitimi. Online Journal Of Music Sciences, 1(1), 44-58. Massey, M. (2016). Music’s role in early childhood socialization, https://www.researchgate.net/publication/307629299. (Erişim tarihi 23.08.2024)
  • McPherson, G. E. (2008). The role of parents in children's musical development. Psychology of Music, 37(1), 91-110
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2024a). Okul öncesi eğitim programı. MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2024b). Drama-müzik-oyun, hareket ve yaratıcılık-sanat öğrenme alanları ve okul dışı öğrenme etkinlikleri öğretmen kılavuz kitabı. MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2024c). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli:Okul öncesi eğitim programı. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Nicholson, J. M., Berthelsen, D. Abad, V., & Williams, K. E. (2008). Impact of music therapy to promote positive parenting and child development. Journal of Health Psychology, 13(2), 226-238
  • Nnenna, U. J. (2023).The impact of music education on cognitive development and academic achievement in adolescents. INOSR Arts and Humanities, 9(1), 16-19.
  • Okumuş, M., & Karadağ, E. (2014). Popüler müziklerin okul öncesi dönem çocukları üzerindeki etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 289-297.
  • Orhan, R. (2019). Çocuk gelişiminde fiziksel aktivite ve sporun önemi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 157-176.
  • Otacıoğlu, S. (2017). Okul öncesinde ses eğitimine genel bir bakış. Kesit Akademi Dergisi, (10), 484-497. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kesitakademi/issue/59836/864611
  • Özmenteş, G., & Adızel, F. (2017). Müzik gelişimi ve öğrenmede sosyo-kültürel bağlam. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 422-436
  • Öztürk, A. (2007). Okul öncesi eğitimde müzik. Morpa.
  • Öztürk, E., & Can, A. A. (2020). Müzik eğitiminin okul öncesi dönem çocuklarının sosyal becerilerine etkisi. 2. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi Bildirileri, 85-100.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Bütün, M. ve Demir, S.B.). Pegem
  • Pektaş, S., Düzkantar, A., & Yurga, C. (2016). Özel eğitim alan çocukların eğitiminde müziğin kullanılmasına ilişkin ebeveyn görüşleri. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(14), 1-17.
  • Petrie, J. L. (2020). Advancing students success: Assesing the educational outcomes of music and dance education in ghanaian senior high schools. A Journal of Comperative and International Education, 50(3), 332-351. http://dx.doi.org/10.1080/03057925.2018.1513319
  • Piji Küçük, D. (2011). Müzik etkinliklerine katılan ve katılmayan çocuklarda benlik saygısı ve müzik yeteneğine yönelik özyeterlik algısının incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 512-522.
  • Price Mohr, R., & Price, C. (2021). Learning to play the piano whilst reading music: Short-term school-based piano instruction improves memory and word recognition in children. International Journal of Early Childhood, 53(3), 333-344. https://doi.org/10.1007/s13158-021-00297-5
  • Rauscher, F., Shaw, G., Levine, L., Wright, E., Dennis, W., & Newcomb, R. (1997). Music training causes long-term enhancement of preschool children’s spatial-temporal reasoning, Neurological Research, 19(1), 2-8, https://doi.org/10.1080/01616412.1997.11740765
  • Rennick, J. (2022).Understanding the benefits of music education for three to five-year-old children. https://thespoke.earlychildhoodaustralia.org.au/ music-education-children/holson.
  • Riforgiate, T., & Chau, C. (2010). The ınfluence of music on the development of children.[ Senior Project, California Polytechnic State University]. https://www.calpoly.edu/
  • Rowe, M. L., Kirby, A. L., Dahbi, M., & Luk, G. (2023). Promoting language and literacy skills through music in early childhood classrooms. Read Teach, 76, 487-496. https://doi.org/10.1002/trtr.2155
  • Schellenberg, E. G., Corrigall, K. A., Dys, S. P., & Malti, T. (2015). Group music training and children's prosocial skills. PloS One, 10(9), e0138715.
  • Selmani, T., A. (2024). The influence of music on the development of a child. Journal of Effective Teaching Methods (JETM), 2(1), 191-201.
  • Sığırtmaç, A. (2002). Müzik eğitiminin okulöncesi dönem çocuklarının gelişim alanlarına etkileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(23), 23-25.
  • Soysal, F. (2012). Erken çocukluk dönemi̇ müzik eğitimi̇. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(3), 191-207. Doi: 10.9761/jasss_81
  • Sökezoğlu Atılgan, D. (2020). Müzik eğitiminin çeşitli boyutlarda çocuk gelişimine olan etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 10(1), 120-136. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.830732
  • Sönmezöz, F., & Haseski Hakyol, F. L. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarında müzik eğitiminde kullanılan materyallerin okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama Journal of Theory and Practice in Education, 12(3), 723-737.
  • Szucs, T., & Juhász, E. (2023). The role of music education in childhood. Acta Educationis Generalis, 13(2), 30-49.
  • Şahin, A., & Şahin, F. (2020). Erken çocukluk döneminde spora katılımın sosyal gelişim üzerindeki etkileri. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 243-248. https://doi.org/10.38021/asbid.764262
  • Şendurur, Y., & Barış, D. A. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 165-174. https://doi.org/10.17693/yunus.21364
  • Tandoğdu Kılıç, S. (2023). Etkili bir öğrenme aracı olarak müziğin kullanımı. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (13), 1502-1516.
  • Topoğlu, O. (2012). Music teaching methods used in children education. International Journal of Early Childhood Education Research, 1(2), 29-50. http://dx.doi.org/10.17275/per.24.17.11.2
  • Ünveren Kapanadze, D. (2019). Vygostky’nin sosyo-kültürel ve bilişsel gelişim teorisi bağlamında türkçe öğretiminin değerlendirilmesi. SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 181-195.
  • Wiggins, J. (2001). Teaching for musical understanding. McGraw-Hill.
  • Winsler, A., Ducenne, L., & Khoury, A. (2011). Singing one’s way to self-regulation: The role of early music and movement curricula and private speech. Early Education & Development, 22(2), 274-304. https://doi.org/10.1080/10409280903585739
  • Yazıcı, D. (2017). Müziğin insan beyni üzerindeki etkisi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(1), 88-103.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E., & Çetin, Z. (2018). Sporun psiko-motor gelişim ve sosyal gelişime etkisi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 5(2), 54-66. https://doi.org/10.21020/husbfd.427140
  • Yıldız, G. (2019). Okul öncesi dönemde müzik eğitimi. Anı
  • Zadnik, K. (2013). The effect of music-school education on musical development of eight-year old children. Denac, O, (142-165). https://www.researchgate.net/publication/291121833

Examining the Effects of Music Education on Children's Development in Early Childhood through Parents' Views

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 48, 1333 - 1352
https://doi.org/10.35675/befdergi.1605908

Öz

In this study, it was aimed to reveal the views of parents of children receiving music education on the effects of music on children's development. In this context, the study tried to determine the effects of music education on children's daily and school life, developmental areas and skills. In the study, which was conducted with the descriptive scanning model from qualitative methods, the focus group interview technique was used. The study group included the parents of eight children between the ages of 4 and 6 who received music education. The interview was conducted in a 60-minute period by asking open-ended questions to the participants under the moderator's chairmanship. Content analysis method was used to analyze the data. In line with the findings obtained, it was seen that music education has important contributions to children's development and especially its effects on cognitive and social-emotional development were expressed. Recommendations were given according to the results of the study.

Kaynakça

  • Akgül Barış, D. (2008). Sosyal beceri gelişiminde çocuk ve müzik. Milli Eğitim, (177), 28-35.
  • Algan, G., Özkut, B., & Kaya, S. Ö. (2012). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki çocukların annelerinin müzik eğitimine bakış açısı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 21-31.
  • Alkaya Yener, Y. (2011). Müziğin çocuklar ve yaşlılar için önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 119-124.
  • Ayan, B. E., & Kaya, S. (2016). Okul öncesinde müzik ve hareketin öğrenme üzerindeki etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 463-480. https://doi.org/10.17556/jef.04848
  • Aylaz, B. (2018). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda müzik eğitimi (Tez No. 530804) [Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi-Adıyaman]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Babaç E. E., & Yıldız, G. (2018). Dil gelişiminde müziğin yeri. Fine Arts, 13(3), 10-22. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2018.13.1.D0211
  • Bales, D. (1998). Building baby’s brain: The role of music. [Fact sheet] Athens, GA, US: University of Georgia, College of Family and Consumer Sciences. https://bookstore.ksre.ksu.edu/pubs/building-babys-brain-the-role-of-music_MF3323.pdf
  • Berkley, R. (2004). Teaching composing as creative problem solving: Conceptualising composing pedagogy. British Journal of Music Education, 21(3), 239-263.
  • Bilhartz, T. D., Bruhn, R. A., & Olson, J. E. (2000). The effect of early music training on child cognitive development. Journal of Applied Developmental Psychology, 20(4), 615-636. https://doi.org/10.1016/S0193-3973(99)00033-7
  • Bingöl, F. (2006). Müzik ve dil arasındaki benzerlikler ekseninde müzik eğitimi. Ulusal Müzik Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 215-219. http://www.muzikegitimcileri.net/
  • Braun Janzen, T., Koshimori, Y., Richard, N. M., & Thaut, M. H. (2022) Rhythm and music-based ınterventions in motor rehabilitation: current evidence and future perspectives. Frontiers in Human Neuroscience, 15, 1-21
  • Büyükgönenç Polat, B. (2018). Okul öncesi müzik eğitiminin önemi ve eğitim yöntemleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 4(7), 52-64. https://doi.org/10.5578/amrj.66453
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2024). Bilimsel araştırma yöntemleri. 36.Baskı. Pegem.
  • Coulson, A. N., & Burke, B. M. (2013). Creativity in the elemantary music classroom: A study of students’ perceptions. International Journal of Music Education, 31(4), 428-441. http://dx.doi.org/10.1177/0255761413495760
  • Creswell, J. W. (2023). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev. Ed: Bütün, M. & Demir, S.B.). Siyasal Kitabevi.
  • Çelebi, M., & Orman, F. (2021). Veri toplama teknikleri. Nitel araştırma yöntemleri (s. 142-165) içinde. Pegem
  • Çenberci, S., & Göklen, A. (2021). Sosyal yapılandırmacı perspektifte müzik eğitimi. B. Aytemur ve B. Çokamay (Ed.) Müzik sanatı ve eğitiminde çağdaş yaklaşımlar-I (s. 233-260) içinde. Eğitim
  • Deleş, B., & Kaytez, N. (2020). Çocuk gelişiminde müziğin yeri ve önemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(10), 133-142.
  • Demirci, F. G., & Mertoğlu, E. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarına uygulanan ses farkındalık müzik programının okuma yazmaya hazırlıkta çocukların sesleri tanıma becerilerine etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırma Dergisi, 10(51), 665-675. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2017.1802
  • Dinç, Ş. Ö. (2019). Okul öncesi dönemde müzik eğitimi. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi 1(1), 15-21.
  • Doğan, C., & Tecimer, B. (2019). Anasınıfına devam eden çocukların matematiksel akıl yürütme becerilerine piyano destekli müzik etkinliklerinin etkisi. e- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(3), 13-33. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.617233
  • Eccles, R, Linde, J. V. D., Roux, M. L., Holloway, J., MacCutcheon, D., Ljung, R., & Swanepoel, D. W. (2021) Effect of music instruction on phonological awareness and early literacy skills of five-to seven-year-old children. Early Child Development and Care, 191(12), 1896-1910. https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1803852
  • Erden, E., Şeker, S. S., & Topoğlu, O. (2012). Music education in preschool period. International Journal of Early Childhood Education Research, 1(2), 1-12.
  • Gromko, J. E., & Poorman, A. S. (1998). The effect of music training on preschoolers’ spatial-temporal task performance. Journal of Research in Music Education, 46(1), 173-181. https://doi.org/10.2307/3345621
  • Gül, G., & Bozkaya, İ. (2016). Okul öncesi öğretmenliği lisans programının müzik eğitimi açısından değerlendirilmesi: Uludağ üniversitesi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 995-1008.
  • Gün, E., Gün Duru, E., & Demirtaş, O. H. (2016). Müzik eğitiminin bilişsel gelişime etkisi. International Journal of Social Science, (50), 117-124. https://doi.org/10.9761/JASSS3555
  • Hallam, S. (2010). The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people. International Journal of Music Education, 28(3), 269-289. https://doi.org/10.1177/0255761410370658
  • Hohmann, M., & Weikart, D. P. (2000). Küçük çocukların eğitimi: Okul öncesi ve çocuk bakım programları için etkin öğrenme uygulamaları (S. S. Kohen ve Ü. Öğüt, Çev.). Hisar Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Işıkdemir, T. (2019). 5-6 yaş çocukların piyano eğitiminde karşılaşılan sorunlar ve eğitimci görüşleri (Tez No. 541045) [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Jakobson, L. S., Cuddy, L., & Kilgour, A. R. (2003). Time tagging: A key to musicians' superior memory. Music Perception, 20(3), 307-313. https://doi.org/10.1525/mp.2003.20.3.307
  • Kabataş, M. (2017). Çocuk gelişimi açısından müzik eğitiminin çocuğa kazanımları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 153-164.
  • Kalinde, B., & Vermeulen, D. (2016). Fostering children’s music in the mother tongue in early childhood education: A case study in Zambia. South African Journal of Childhood Education 6(1), a493. http://dx.doi. org/10.4102/sajce.v6i1.493
  • Kalmár, M., & Balasko, G. (1987). “Musical mother tongue" and creativity in preschool children's melody improvisations. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 91, 77-86.
  • Kıral, B. (2021). Nitel araştırmada fenomenoloji deseni: türleri ve araştırma süreci, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 10(4), 92-103.
  • Kıvılcım, T., & Mertoğlu, E. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarına uygulanan müzik eğitimi programının matematik becerileri açısından ilkokula hazır bulunuşluğa etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1).
  • Korkmaz, O., & Çiftci, E. (2021). Oyun ve dans içerikli müzik eğitimi etkinliklerinin 9-10 yaş grubu çocukların özsaygı düzeylerine etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(37), 4199-4229. https://doi.org/10.26466/opus.860756
  • Kraus, N., & Chandrasekaran, B. (2010). Music training for the development of auditory skills. Nature Reviews Neuroscience, (11), 599-605. https://doi.org/10.1038/nrn2882
  • Küpana, M. N. (2016). Yaratıcı problem çözme ve müzik eğitimi. Online Journal Of Music Sciences, 1(1), 44-58. Massey, M. (2016). Music’s role in early childhood socialization, https://www.researchgate.net/publication/307629299. (Erişim tarihi 23.08.2024)
  • McPherson, G. E. (2008). The role of parents in children's musical development. Psychology of Music, 37(1), 91-110
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2024a). Okul öncesi eğitim programı. MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2024b). Drama-müzik-oyun, hareket ve yaratıcılık-sanat öğrenme alanları ve okul dışı öğrenme etkinlikleri öğretmen kılavuz kitabı. MEB Temel Eğitim Genel Müdürlüğü
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2024c). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli:Okul öncesi eğitim programı. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Nicholson, J. M., Berthelsen, D. Abad, V., & Williams, K. E. (2008). Impact of music therapy to promote positive parenting and child development. Journal of Health Psychology, 13(2), 226-238
  • Nnenna, U. J. (2023).The impact of music education on cognitive development and academic achievement in adolescents. INOSR Arts and Humanities, 9(1), 16-19.
  • Okumuş, M., & Karadağ, E. (2014). Popüler müziklerin okul öncesi dönem çocukları üzerindeki etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 289-297.
  • Orhan, R. (2019). Çocuk gelişiminde fiziksel aktivite ve sporun önemi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 157-176.
  • Otacıoğlu, S. (2017). Okul öncesinde ses eğitimine genel bir bakış. Kesit Akademi Dergisi, (10), 484-497. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kesitakademi/issue/59836/864611
  • Özmenteş, G., & Adızel, F. (2017). Müzik gelişimi ve öğrenmede sosyo-kültürel bağlam. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 422-436
  • Öztürk, A. (2007). Okul öncesi eğitimde müzik. Morpa.
  • Öztürk, E., & Can, A. A. (2020). Müzik eğitiminin okul öncesi dönem çocuklarının sosyal becerilerine etkisi. 2. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi Bildirileri, 85-100.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Bütün, M. ve Demir, S.B.). Pegem
  • Pektaş, S., Düzkantar, A., & Yurga, C. (2016). Özel eğitim alan çocukların eğitiminde müziğin kullanılmasına ilişkin ebeveyn görüşleri. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(14), 1-17.
  • Petrie, J. L. (2020). Advancing students success: Assesing the educational outcomes of music and dance education in ghanaian senior high schools. A Journal of Comperative and International Education, 50(3), 332-351. http://dx.doi.org/10.1080/03057925.2018.1513319
  • Piji Küçük, D. (2011). Müzik etkinliklerine katılan ve katılmayan çocuklarda benlik saygısı ve müzik yeteneğine yönelik özyeterlik algısının incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 512-522.
  • Price Mohr, R., & Price, C. (2021). Learning to play the piano whilst reading music: Short-term school-based piano instruction improves memory and word recognition in children. International Journal of Early Childhood, 53(3), 333-344. https://doi.org/10.1007/s13158-021-00297-5
  • Rauscher, F., Shaw, G., Levine, L., Wright, E., Dennis, W., & Newcomb, R. (1997). Music training causes long-term enhancement of preschool children’s spatial-temporal reasoning, Neurological Research, 19(1), 2-8, https://doi.org/10.1080/01616412.1997.11740765
  • Rennick, J. (2022).Understanding the benefits of music education for three to five-year-old children. https://thespoke.earlychildhoodaustralia.org.au/ music-education-children/holson.
  • Riforgiate, T., & Chau, C. (2010). The ınfluence of music on the development of children.[ Senior Project, California Polytechnic State University]. https://www.calpoly.edu/
  • Rowe, M. L., Kirby, A. L., Dahbi, M., & Luk, G. (2023). Promoting language and literacy skills through music in early childhood classrooms. Read Teach, 76, 487-496. https://doi.org/10.1002/trtr.2155
  • Schellenberg, E. G., Corrigall, K. A., Dys, S. P., & Malti, T. (2015). Group music training and children's prosocial skills. PloS One, 10(9), e0138715.
  • Selmani, T., A. (2024). The influence of music on the development of a child. Journal of Effective Teaching Methods (JETM), 2(1), 191-201.
  • Sığırtmaç, A. (2002). Müzik eğitiminin okulöncesi dönem çocuklarının gelişim alanlarına etkileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(23), 23-25.
  • Soysal, F. (2012). Erken çocukluk dönemi̇ müzik eğitimi̇. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(3), 191-207. Doi: 10.9761/jasss_81
  • Sökezoğlu Atılgan, D. (2020). Müzik eğitiminin çeşitli boyutlarda çocuk gelişimine olan etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, 10(1), 120-136. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.830732
  • Sönmezöz, F., & Haseski Hakyol, F. L. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarında müzik eğitiminde kullanılan materyallerin okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama Journal of Theory and Practice in Education, 12(3), 723-737.
  • Szucs, T., & Juhász, E. (2023). The role of music education in childhood. Acta Educationis Generalis, 13(2), 30-49.
  • Şahin, A., & Şahin, F. (2020). Erken çocukluk döneminde spora katılımın sosyal gelişim üzerindeki etkileri. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 243-248. https://doi.org/10.38021/asbid.764262
  • Şendurur, Y., & Barış, D. A. (2002). Müzik eğitimi ve çocuklarda bilişsel başarı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 165-174. https://doi.org/10.17693/yunus.21364
  • Tandoğdu Kılıç, S. (2023). Etkili bir öğrenme aracı olarak müziğin kullanımı. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (13), 1502-1516.
  • Topoğlu, O. (2012). Music teaching methods used in children education. International Journal of Early Childhood Education Research, 1(2), 29-50. http://dx.doi.org/10.17275/per.24.17.11.2
  • Ünveren Kapanadze, D. (2019). Vygostky’nin sosyo-kültürel ve bilişsel gelişim teorisi bağlamında türkçe öğretiminin değerlendirilmesi. SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 47, 181-195.
  • Wiggins, J. (2001). Teaching for musical understanding. McGraw-Hill.
  • Winsler, A., Ducenne, L., & Khoury, A. (2011). Singing one’s way to self-regulation: The role of early music and movement curricula and private speech. Early Education & Development, 22(2), 274-304. https://doi.org/10.1080/10409280903585739
  • Yazıcı, D. (2017). Müziğin insan beyni üzerindeki etkisi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(1), 88-103.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E., & Çetin, Z. (2018). Sporun psiko-motor gelişim ve sosyal gelişime etkisi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 5(2), 54-66. https://doi.org/10.21020/husbfd.427140
  • Yıldız, G. (2019). Okul öncesi dönemde müzik eğitimi. Anı
  • Zadnik, K. (2013). The effect of music-school education on musical development of eight-year old children. Denac, O, (142-165). https://www.researchgate.net/publication/291121833
Toplam 78 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kübra Ateş 0000-0003-0489-7903

Yasemin Aydoğan 0000-0002-9802-7820

Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2024
Kabul Tarihi 25 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Ateş, K., & Aydoğan, Y. (2025). Erken Çocukluk Döneminde Müzik Eğitiminin Çocukların Gelişimleri Üzerine Etkilerinin Ebeveyn Görüşleriyle İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(48), 1333-1352. https://doi.org/10.35675/befdergi.1605908