The objective of the present study was to ascertain whether there were any statistically significant differences in the perceptions of empathy and social self-efficacy among special education classroom teachers according to gender, marital status, age, professional seniority, educational status, disability group taught, and school/grade/class level. The study was conducted using a quantitative survey model. The population of the study consisted of 197 teachers working in special education state schools in Malatya during the 2023-2024 academic year, and the sample consisted of 128 teachers selected using simple (non-selective) sampling. The study utilised the 'Perceived Empathetic Self-Efficacy and Social Self-Efficacy Scale' developed by Di Giunta et al. (2010) and adapted into Turkish, with reliability and validity studies conducted by Akın and Başören (2015). The findings of the study indicated that teachers exhibited elevated perceptions of both empathic and social self-efficacy. The study revealed no significant differences between teachers' perceptions of empathic and social self-efficacy and the variables of gender, marital status, age, professional seniority, educational status, and the disability group being taught. In the school/grade/class variable, no significant differences were found in teachers' perceptions of empathetic self-efficacy. However, significant differences were found in their perceptions of social self-efficacy.
Special education special education classroom teacher empathic and social self-efficacy
Araştırmada özel eğitim sınıf öğretmenlerinin empatik ve sosyal öz-yeterlik algılarının ve bu algıların cinsiyet, medeni durum, yaş, mesleki kıdem, öğrenim durumu, eğitim verilen engel grubu ve görev yapılan okul/kademe/sınıf değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nicel yöntemlerden tarama modeliyle yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Malatya’daki özel eğitim devlet okullarında görev yapan 197 öğretmen, örneklemini ise basit (seçkisiz) örnekleme yöntemi ile belirlenen 128 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada, Di Giunta vd. (2010) tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlaması ile güvenirlik-geçerlik çalışması Akın ve Başören (2015) tarafından yapılan “Algılanan Empatik Öz-Yeterlik ve Sosyal Öz-Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin empatik ve sosyal öz-yeterlik algıları yüksek düzeyde bulunmuştur. Öğretmenlerin empatik ve sosyal öz-yeterlik algıları ile cinsiyet, medeni durum, yaş, mesleki kıdem, öğrenim durumu ve eğitim verilen engel grubu değişkenleri arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Görev yapılan okul/kademe/sınıf değişkeninde ise öğretmenlerin empatik öz-yeterlik algılarında anlamlı farklılık bulunmazken, sosyal öz-yeterlik algılarında anlamlı farklılık bulunmuştur.
Özel eğitim özel eğitim sınıf öğretmeni empatik ve sosyal öz-yeterlik
Bu araştırmayı hazırlarken bütün etik kurallara riayet ettiğimi beyan ederim.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi, Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Haziran 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 8 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 17 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 47 |