BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Öğretmen Adaylarının Bölünebilme İspatlarını Yapma Süreçlerinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 2, 0 - 0, 21.12.2016

Öz

Bu çalışma matematik öğretmen adaylarının bölünebilme konusundaki ispat yapabilme becerilerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada karma araştırma yöntemlerinden açımlayıcı desen kullanılmıştır. Çalışma 2016-2017 akademik yılında Bayburt Üniversitesi’nde öğrenim gören son sınıf matematik öğretmen adayları ile yürütülmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak etkinlik kartları, gözlem formları ve sesli ispat düşünme protokolü tekniği kullanılmıştır. Etkinlik kartlarında öğretmen adaylarına önermeler verilerek ispat yapmaları istenmiştir. Çalışmada kullanılan önermeler, ispat aşamasında önceki teoremleri gerektirmeyen önermeler olarak seçilmiştir. Ayrıca kullanılan önermeler, içgörü gerektirmeyip belli bir sürecin sonucunda ispat yapılabilecek nitelikte seçilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda bazı öğretmen adaylarının bölünebilmenin tanımı kullanılarak yapılabilecek temel seviyedeki ispatlar için bile zorlandıkları hatta bazı öğretmen adaylarının kavramsal düzeyde bile öğrenemediği gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Almeida, D. (2000). A survey of mathematics undergraduates’ interaction with proof: some implications form mathematics education. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 31(6), 869–890.
  • Altıparmak, K. ve Öziş, T. (2005). Matematiksel ispat ve matematiksel muhakemenin gelişimi üzerine bir inceleme. Ege Eğitim Dergisi, 6(1), 25–37.
  • Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2014). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. (Y. Dede, S. B. Demir, Dü, & A. Delice, Çev.) Ankara, Türkiye: Anı Yayıncılık.
  • Çifci Tekinarslan, İ. (2014). Zihinsel yetersizliği olan öğrenciler. İ. H. Diken içinde, Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim (10. b., ss. 135-166). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dede, Y. & Karakuş, F. (2014). A pedagogical perspective concerning the concept of
  • mathematical proof: A theoretical study, Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 4(2), 47-71.
  • Doruk, M. ve Kaplan, A. (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının dizilerin yakınsaklığı kavramı üzerine ispat değerlendirme becerileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 241-252.
  • Doruk, M. & Kaplan, A. (2015). Prospective mathematics teachers’ difficulties in doing proof and causes of their struggle with proofs. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 315-328
  • Güler, G. ve Dikici, R. (2012). Ortaöğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik ispat hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2): 571-590.
  • Güler, G. ve Ekmekçi, S. (2016). Matematik öğretmeni adaylarının ispat değerlendirme becerilerinin incelenmesi: Ardışık tek sayıların toplamı örneği, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 59-83.
  • Güler, G. ve Temizyürek, A. (2015). Matematik öğretmeni adaylarının ardışık tek sayıların
  • toplamının ispatına yönelik model oluşturma becerilerinin incelenmesi. Türk Bilgisayar ve
  • Matematik Eğitimi Dergisi, 6(3), 446-462.
  • Hanna, G. (1989). More than formal proof, For the Learning of Mathematics, 9(1), 20-25.
  • Hanna, G. (2000). Proof, explanation and exploration: An overview. Educational
  • Studies in Mathematics, 44, 5- 23.
  • Jones, K. & Rodd, M. (2001). Geometry and proof. A report based on the meeting at Manchester Metropolitan University, 21(1), 95-100.
  • Lee, J. K. (2002). Philosophical perspectives on proof in mathematics education, Philosophy of Mathematics Education Journal, 16 (July), 1-13.
  • Marrades, R. & Gutierrez, A. (2001). Proofs produced by secondary school students learning geometry in a dynamic computer environment, Educational Studies in Mathematics, 44, 87-125.
  • Öztürk, M., Akkan, Y., Kaleli-Yılmaz, G. ve Kaplan, A. (2015). Ortaokul öğrencileri ve öğretmenleriyle yapılan matematiksel ispat araştırmaları: Nitel meta-sentez çalışması. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu-2 (s. 62). Adıyaman: Adıyaman Üniversitesi. http://www.bilmat.org/ adresinden alınmıştır.
  • Polat, K. ve Akgün, L. (2016), Ortaöğretim matematik öğretmeni adaylarının ispat kavramına ve ispat yapmanın zorluklarına yönelik görüşleri, The Journal of Academic Social Science Studies, 43, 423-438.
  • Ross, Kenneth, A. (1998). The place of algorithms and proofs in school
  • mathematics, The American Mathematical Monthly, 105(3), 252-255.
  • Rotman, J. (2002). Journey into mathematics: An introduction to proofs. Mineola, NY: Dover Publications.
  • Stylianou, D. A., Blanton, M. L. & Rotou, O. (2015). Undergraduate students’ understanding
  • of proof: Relationships between proof conceptions, beliefs and classroom experiences with learning proof. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics
  • Education, 1(1), 91-134.
  • Şengül, S. & Güner, P. (2014). Relationship between proof schemes used by preservice mathematics teachers and gender, views towards proof. Procedia- Social Behavioral Sciences, 116, 617-620.
  • Şimşek, E., Şimşek A. ve Dündar, S. (2013). Lise 12. sınıf öğrencilerinin geometrik ispat süreçlerinin incelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 43-57.
  • Uğurel, I., Moralı, S., Koyunkaya M.Y. & Karahan Ö. (2016). Pre-service secondary mathematic teachers’ behaviours in the proving process. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(2), 203-231.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bünyamin Şahin

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 2 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, B. (2016). Matematik Öğretmen Adaylarının Bölünebilme İspatlarını Yapma Süreçlerinin İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).