Bu araştırmanın amacı, yabancılara Türkçe öğretimi alanında
görev yapan öğreticilerin süreç boyunca işe koştukları kelime öğretim
stratejilerini belirlemek, ayrıca öğretim tecrübesi, mezuniyet alanı ve hedef
kitlenin bulunduğu dil düzeyinin öğreticilerin strateji kullanımı üzerinde
herhangi bir etkisinin olup olmadığını ortaya çıkarmaktır. Bu kapsamda, çalışma
tarama modellerinden araştırma amacına uygun olan betimsel tarama modelinde
desenlenmiş olup veriler Memiş (2019) tarafından geliştirilen Kelime Öğretim
Stratejileri Ölçeği aracılığıyla 2018-2019 eğitim-öğretim yılı içerisinde
toplanmıştır. 5’li likert tipinde bir ölçek olan KÖSÖ, öğretme stratejileri (21
madde), açıklama stratejileri (9 madde), pekiştirme stratejileri (6 madde),
beceri kazandırma stratejileri (6 madde), yönlendirme stratejileri (5 madde) ve
kontrol stratejileri (3 madde) şeklinde 6 boyuttan ve toplam 50 maddeden
oluşmaktadır. Ölçeğin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı ise (α)=.89’dur.
Araştırmanın evreni, Türkiye’deki resmi kurumlarda yabancılara Türkçe öğreten
öğreticiler olup örneklemde 164 öğretici bulunmaktadır. Çevrimiçi olarak elde
edilen verilerin analizinde betimsel istatistik ve tek yönlü Anova kullanılmıştır.
Araştırmada, ikinci dil olarak Türkçe öğreten öğreticilerin kelime öğretim
stratejilerini orta düzeyde kullandıkları; öğreticilerin dil öğretim tecrübesi
ile lisans mezuniyet alanlarının kelime öğretim stratejilerine başvurma
durumunu etkilediği ve hedef kitlenin bulunduğu dil seviyesinin öğreticilerin
strateji kullanım sıklığı üzerinde etkisi olduğu anlaşılmıştır.
Kelime öğretimi kelime öğretim stratejileri öğretici yabancılara Türkçe öğretimi
The aim of
this research is to determine use of vocabulary teaching strategies by
instructors who work in Turkish teaching field during teaching process; and to
find out whether teaching experience, field of graduation and language level of
learners have any effect on the use of vocabulary teaching strategies by
instructors. In this context, the study was designed in descriptive screening
model from general screening models which is suitable for research purpose. The
data was collected online between 2018-2019 academic year through the
Vocabulary Teaching Strategies Scale developed by Memiş (2019). VTSS, 5-point
likert type of scale, consists of 50 items and 6 factors such as teaching
strategies (21 items), explaining strategies (9 items), reinforcement
strategies (6 items), upskill strategies (6 items), guidance strategies (5
items) and control strategies (3 items). Cronbach Alpha analysis was conducted
and the value of the reliability of the scale was calculated as .89. The
population of the research is all instructors who teach Turkish to foreigners
in governmental institutions in Turkey and the sample consists of 164
instructors. In data analysis, descriptive statistics and one-way Anova were
conducted. In this research, it is found out that the instructors who teach
Turkish as a second language, use vocabulary teaching strategies at medium
level; the teaching experience and graduation fields of instructors affect the
status of vocabulary teaching strategies preference; and the language level of
the learners has impact on frequency of strategy use of participants.
Vocabulary teaching vocabulary teaching strategies instructor teaching Turkish to foreigners
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 28 |