Ortaokul Öğrencilerinin Anlık Mesajlaşma Ortamında Matematik Öğrenme Deneyimine İlişkin Görüşleri
Yıl 2023,
Cilt: 18 Sayı: 37, 95 - 115, 25.03.2023
Ahmet Çelik
,
Selahattin Arslan
Öz
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin anlık mesajlaşma uygulamalarından biri olan WhatsApp aracılığıyla oluşturulan bir sanal toplulukta matematik öğrenme deneyimlerine ilişkin düşünceleri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Durum çalışması olarak tasarlanan araştırmaya 27 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin topluluk içerisindeki etkileşimleri ve çalışma kapsamında tasarlanan matematiksel içeriklerin grupta paylaşılmasını temele alan bu araştırmada öğrencilerin deneyim ve gözlemleri incelenmiştir. Yarı yapılandırılmış mülakat formu aracılığıyla elde edilen verilerin Araştırma Topluluğu teorik çerçevesinde tanımlanan bilişsel, öğretimsel ve sosyal boyutlarda içerik çözümlemesi yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre öğrenciler anlık mesajlaşma ortamını öğrenmeyi tamamlayıcı bir öğrenme ortamı olarak görmektedirler. Öğrenciler anlık mesajlaşma ortamında akademik sorunlarını ifade etmiş ve işbirlikli öğrenme yoluyla akranlarıyla tartışma fırsatı bulduklarını (bilişsel boyut) ifade etmiş, öğretmenlerini yol gösteren bir lider olarak tanımlamış (öğretimsel boyut), topluluğun sosyal ortamını eğlenceli bulmuş ve kendilerini ayrıcalıklı yapan bir toplulukta bulunmaktan memnun kaldıklarını (sosyal boyut) belirtmiştir.
Kaynakça
- Akyol, Z. & Garrison, D. R. (2011). Assessing metacognition in an online community of inquiry. The Internet and Higher Education, 14(3), 183-190. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.01.005
- Alakurt, T. & Keser, H. (2014). Sanal uygulama topluluğu üyelerinin bilgi paylaşma davranışlarının incelenmesi. Elementary Education Online, 13(4). 1331-1351. https://doi.org/10.17051/io.2014.51270
- Alakurt, T. & Yılmaz, R. (2016, Mayıs). Üniversite öğrencilerinin Facebook gruplarındaki bilgi paylaşma davranışlarının incelenmesi. 10th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
- Arghode, V., Brieger, E., & Wang, J. (2018). Engaging instructional design and instructor role in online learning environment. European Journal of Training and Development, 42(7-8), 366-380. https://doi.org/10.1108/EJTD-12-2017-0110
- Arslan S. & Kanbolat O. (2016) “Matematik Öğreniminde Engeller” Bingölbali E, Arslan S. & Zembat İ. Ö. (Ed.), Matematik Eğitiminde Teoriler içinde (s. 431-443). Pegem Akademi.
- Arslan, S., & Sönmez, N. (2016). Social Norms In Mathlife 3d Virtual Learning Environment. Participatory Educational Research, 4(1), 119-123.
- Baranseli, E. S. & Koca, H. İ. (2021) Arayüz tabanlı mobil iletişim çağında üniversitelerin mobil uygulama ara yüz tasarımları üzerine bir inceleme. Yeni Medya, 2021(10), 63-86.
- Barhoumi, C. (2015). The Effectiveness of WA Mobile Learning Activities Guided By Activity Theory On Students’ Knowledge Management. Contemporary Educational Technology, 6(3), 221–238.
- Bilgiç, H. G., Duman, D. & Seferoğlu, S. S. (2011). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. Akademik Bilişim, 2(4), 1-7.
- Borba, M. C., Askar, P., Engelbrecht, J., Gadanidis, G., Llinares, S., & Aguilar, M. S. (2016). Blended learning, e-learning and mobile learning in mathematics education. ZDM, 48(5), 589-610. https://doi.org/10.1007/s11858-016-0798-4
- Bozkurt, A. (2016). Öğrenme analitiği: e-öğrenme, büyük veri ve bireyselleştirilmiş öğrenme. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(4), 55-81.
- Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemisi Sırasında İlköğretim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik İmge ve Algıları: Bir Metafor Analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1-23.
- Bülbül, A. H., Tuğtekin, U., İlic, U., Kuzu, A., & Odabaşı, H. F. (2016). Çevrimiçi Ortamlarda Araştırma Toplulukları: Öğretim Üyeleri İçin Bir Yol Haritası. Journal of Kırşehir Education Faculty, 17(2), 171-190.
- Ganayem, A., & Zidan, W. (2018). 21st Century Skills: Student Perception of Online Instructor Role. Interdisciplinary Journal of E-Learning & Learning Objects, 14,117-141. https://doi.org/10.28945/4090
- Çetinkaya, L. (2019). Mobil uygulamalar aracılığıyla probleme dayalı matematik öğretiminin başarıya etkisi. Eğitim ve Bilim, 44(197), 65-84. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2019.8119
- Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, 2(2-3), 87-105. https://doi.org/10.1016/S1096-7516(00)00016-6
- Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2001). Critical thinking, cognitive presence, and computer conferencing in distance education. American Journal of Distance Education, 15(1), 7-23. https://doi.org/10.1080/08923640109527071
- Garrison, D. R., Cleveland-Innes, M., & Fung, T. S. (2010). Exploring Causal Relationships Among Teaching, Cognitive And Social Presence: Student Perceptions of The Community of Inquiry Framework. The internet and higher education, 13(1-2), 31-36.
https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2009.10.002
- Güler, M., Arslan, Z., & Çelik, D. (2018). Liselere giriş sınavına ilişkin matematik öğretmenlerinin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 337–363. https://doi.org/10.23891/efdyyu.2019.128
- Guilleumas-García, R. M., Sánchez-Gómez, M. C., Mena, J., & Pinto-Llorente, A. M. (2020). Students’ Perception of Distributed Teaching Presence in Discussion Forums. A Case Study. In Blended Learning: Convergence between Technology and Pedagogy (pp. 249-270). Springer.
- Harrell, K. B., & Wendt, J. L. (2019). The impact of blended learning on community of inquiry and perceived learning among high school learners enrolled in a public charter school. Journal of Research on Technology in Education, 51(3), 259-272. https://doi.org/10.1080/15391523.2019.1590167
- Jere, N. R., Jona, W., & Lukose, J. M. (2019, May). Effectiveness of Using WhatsApp for Grade 12 Learners in Teaching Mathematics in South Africa. IST-Africa Conference, Nairobi. https://doi.org/10.23919/ISTAFRICA.2019.8764822
- Karadağ, E., & Yucel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192. https://doi.org/10.2399/yod.20.730688
- Keleş, E. (2018). Use of Facebook for the community services practices course: Community of Inquiry as a theoretical framework. Computers & Education, 116, 203-224. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.09.003
- Korkmaz, M. (2019, September). Smart Class Applications for Education. In 2019 4th International Conference on Computer Science and Engineering (UBMK) (pp. 498-503). Samsun, Türkiye https://doi.org/10.1109/UBMK.2019.8907108
- Larkin, K., & Calder, N. (2016). Mathematics education and mobile technologies. Mathematics Education Research Journal, 28(1), 1-7. https://doi.org/10.1007/s13394-015-0167-6
- MEB (2019) Ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav, Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, 7.https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_06/24094730_2019_Ortaogretim_Kurumlarina_Iliskin_Merkezi_Sinav.pdf
- Naidoo, J., & Kopung, K. J. (2016). Exploring the use of WA in mathematics learning: A case study. Journal of Communication, 7(2), 266-273.
https://doi.org/10.1080/0976691X.2016.11884907
Özdoğan, A. Ç., & Berkant, H. G. (2020). Covıd-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1),13-43. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788118
- Poçan, S., Altay, B., & Yaşaroğlu, C. (2021). Matematik Öğretiminde Mobil Teknoloji Kullanımına Yönelik Veli Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 500-532. https://doi.org/10.17679/inuefd.815348
- Raja, R., & Nagasubramani, P. C. (2018). Impact of modern technology in education. Journal of Applied and Advanced Research, 3(1), 33-35. https://doi.org/10.21839/jaar.2018.v3iS1.165
- Sebetci, O., Topal, A., Hanayli, M. C. & Dönük-Gürel, G. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Eğitim Ortamlarında WhatsApp Kullanımına Yönelik Algıları. Route Educational and Social Science Journal, 5(6), 63-76. https://doi.org/10.17121/ressjournal.1003
- Stenbom, S., Hrastinski, S., & Cleveland-Innes, M. (2012). Student-student online coaching as a relationship of inquiry: An exploratory study from the coach perspective. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16(5), 37-48.
- Stenbom, S., Jansson, M., & Hulkko, A. (2016). Revising The Community of İnquiry Framework For The Analysis of One-to-One Online Learning Relationships. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(3), 36-53. https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i3.2068
- Topçu, İ., & Ersoy, M. (2020). Eğitim Yönetiminde teknoloji kullanımına ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(1), 4930-4955. https://doi.org/10.26466/opus.652611
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. baskı). Seçkin Yayıncılık.
- Yusufoğlu, Ö. Ş. (2017). Boş zaman faaliyeti olarak akıllı telefonlar ve sosyal yaşam üzerine etkileri: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 6(5), 2414-2434.
- Zulkanain, N. A., Miskon, S., & Abdullah, N. S. (2020). An adapted pedagogical framework in utilizing WhatsApp for learning purpose. Education and Information Technologies, 25(4), 2811-2822. https://doi.org/10.1007/s10639-019-10096-0