In this study, it was aimed to develop the Co-Parenting Scale in the Primary School Preparation Process (CP-S). The study group of the research consists of 506 parents (284 mothers, 56.1%; 222 fathers, 43.9%) whose children are in the process of preparing for primary school. EFA and CFA techniques were used to determine the construct validity of the scale developed within the scope of the research. In the analyzes carried out on two different samples, firstly, the scale structure of EFA and CP-S consisting of 15 items and three sub-dimensions as agreement (5 items), conflict (5 items) and division of labor (5 items) was revealed. It was seen that the three-factor scale structure was confirmed in. It was determined that the Cronbach Alpha values calculated to determine the reliability level of the scale developed within the scope of the research ranged between .80 and .90. The test-retest method was used to determine the stability level of CP-S. The results of the research showed that CP-S is a valid, reliable and useful measurement tool to measure the co-parenting relationships of parents whose children are in the process of preparing for primary school in Turkish culture.
Co-parenting primary school preparation process scale development psychometric properties
122C048
Bu çalışmada, İlkokula Hazırlık Sürecinde Birlikte Ebeveynlik Ölçeği’nin (İHBEÖ) geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, çocuğu ilkokula hazırlık sürecinde bulunan 506 ebeveynden (284 anne, %56.1; 222 baba, %43.9) oluşmaktadır. Araştırma kapsamında geliştirilen ölçeğin, yapı geçerliğini belirlemek için açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) tekniklerinden yararlanılmıştır. İki farklı örneklem üzerinden gerçekleştirilen analizlerde ilk olarak AFA tekniği ile İlkokula Hazırlık Sürecinde Birlikte Ebeveynlik Ölçeği’nin "Anlaşma (5 madde)", "Çatışma (5 madde)" ve "İş Bölümü (5 madde)" olmak üzere üç alt boyut ve 15 maddeden oluşan ölçek yapısı ortaya çıkarılmış ve ikinci örneklem üzerinden yapılan DFA’da üç faktörlü ölçek yapısının doğrulandığı görülmüştür. Araştırma kapsamında geliştirilen ölçeğin güvenirlik düzeyini belirlemek amacıyla hesaplanan Cronbach Alpha değerlerinin .80 ile .90 arasında değiştiği belirlenmiştir. İHBEÖ’nün kararlılık düzeyini belirlemek amacıyla test tekrar test yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, Türk kültüründe çocuğu ilkokula hazırlık sürecinde olan ebeveynlerin birlikte ebeveynlik ilişkilerini ölçmek için geliştirilen ölçeğin geçerli, güvenilir ve kullanışlı bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir.
Birlikte ebeveynlik ilkokula hazırlık süreci ölçek geliştirme psikometrik özellikler
TÜBİTAK
122C048
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ölçek Geliştirme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 122C048 |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 23 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 40 |