Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Validity and reliability study of Turkish version of abbreviated science anxiety scale

Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 41, 1616 - 1634, 30.03.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1383499

Öz

The aim of this study is to adapt “Abbreviated Science Anxiety Scale”(ASAS) developed by Megreya et al. (2021) to Turkish and to investigate the reliability and validity of Turkish-ASAS. In the adaptation study, some steps were determined and implemented. After the English-Turkish translation validity of ASAS was ensured, data were collected within the scope of the survey study for reliability and validity studies. The study group in the scale adaptation study are experts (teaching staff in science education, Science teacher, and English teacher) and 410 middle school students (Grade 5, 6, 7 and 8). After the descriptive statistics and item analysis were made, a exploratory and confirmatory factor analysis was performed to reveal the factor structure. The adaptation stage findings shows the two-factor structure of ASAS. These factors are “learning science anxiety” and “science evaluation anxiety”. Cronbach Alpha reliability coefficient for ASAS-Turkish was calculated as 0.703. As in the original scale, ASAS-Turkish is a 5-point Likert type scale and consisting of 9 items. The results show that ASAS-Turkish is a short, valid and reliable tool. Low scores on the ASAS indicate low anxiety and high scores indicate high anxiety. It can be used to guide and enhance scientific study.

Kaynakça

  • Akça, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik zihinsel risk alma davranışları ile fen kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Tez No. 465182) [Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi-AYDIN]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Aydın, U. & Bulgan, G. (2017). Çocuklarda sınav kaygısı ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Çevrimiçi, 16(2), 887-899. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304742
  • Aytekin, C., Türkmenoğlu, H. & Arıkan, N. (2017). Matematik ve fen öğretimine yönelik kaygı mfök ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 155-170. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59420/853367
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. NY: Guilford Publications, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Demir, O. O., Bektaş, O., & Saraçoğlu, M. (2019). Ortaöğretime geçişte sınav değişikliği yaşayan öğrencilerin fen bilimleri sınav kaygılarının incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 419-442. https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauefd/issue/50660/608497
  • Diken, E.H. (2018). Fen bilgisi öğretmenleri ile 8. sınıfın temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) konusundaki kaygılarına yönelik (Kars İli Örneği) görüşleri. İnsan ve Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi,7(2), 718-741. https://doi.org/10.15869/itobiad.376591
  • Driscoll, R. (2007). Westside test anxiety scale validation. ERIC Digest, ED495968
  • Duman, G. K. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri ve ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 220337) [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi-İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Güldal, C. G., & Doğru, M. (2018). Modellemeye dayalı fen öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin fen kavramlarını günlük hayatla ilişkilendirmelerine ve fen kaygılarına etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 187-211. https://dergipark.org.tr/tr/pub/etad/issue/41884/448709
  • Güngör, D. (2016). Psikolojide ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması kılavuzu. Türk psikoloji yazıları, 19(38), 104-112. https://antalya.psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpy1301996120160000m000041.pdf
  • Güzeller, C.O. & Doğru, M. (2012). Development of science anxiety scale for primary school students. Social Indicators Research, 109, 189–202. https://doi.org/10.1007/s11205-011-9894-6
  • Haşıloğlu, M. A., & Göğebakan, S. (2021). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(2), 141-154. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fmgted/issue/62218/888624
  • İlhan, N., Yıldırım, A. & Sadi Yılmaz, S. (2012). Kimya motivasyon anketi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Chemistry Motivation Questionnaire: The study of validity and reliability]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 297-310. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/19552/208338
  • Kağıtçı, B., & Kurbanoğlu, N. İ. (2013). Fen ve teknoloji dersine yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Journal of Turkish Science Education, 10(3), 95-107. https://toad.halileksi.net/wp-content/uploads/2022/07/fen-ve-teknoloji-dersine-yonelik-kaygi-olcegi-toad.pdf
  • Kahyaoğlu, M., Yetişir, M. İ., & Birel, F. K. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersinde kendi kendine öğrenme becerilerinin yordanmasında kaygının rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(69), 385-397. https://doi.org/10.17755/esosder.450201
  • Kline, R. B. (2023). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
  • Koruklu, N. Ö., Öner, H. & Oktaylar, H. C. (2006). "Sınav kaygısı ile başa çıkma programının" sınav kaygısına etkisine yönelik deneysel bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (19). Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/deubefd/issue/25441/268447
  • Köymen, K. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenme motivasyonlarına sınav kaygısının etkisi (Tez No. 584331) [Yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi-Diyarbakır]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Liu, F. (2016). Anxiety towards teaching mathematics and science: correlation, prevalence, and intensity. Journal of Mathematics Education, 9(1), 29-46.
  • Mallow, J. (1994). Gender-related science anxiety: a first binational study. Journal of Science Education and Technology, 3, 227–238. https://doi.org/10.1007/BF01575898
  • Mallow, J. V. (1978). A science anxiety program. American Journal of Physics, 46(8), 862-862.
  • Mallow, J. V., & Greenburg, S. L. (1983). Science anxiety and science learning. The Physics Teacher, 21(2), 95-99.
  • Mallow, V. J. (1986). Science anxiety. Clearwater, FL: H&H.
  • Megreya, A. M., Szűcs, D., & Moustafa, A. A. (2021). The Abbreviated Science Anxiety Scale: Psychometric properties, gender differences and associations with test anxiety, general anxiety and science achievement. Plos one, 16(2), e0245200. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245200
  • Mehar, R., & Singh, N. (2018). Construction and standardization of science anxiety scale. International Journal of Innovative Studies in Sociology and Humanities, 3(5), 6-12. https://ijissh.org/storage/Volume3/Issue5/IJISSH-030502.pdf
  • Moustafa, A.A., Porter, A. & Megreya, A.M. (2020). Mathematics anxiety and cognition: An integrated neural network model. Reviews in the Neurosciences, 31 287–296. https://doi.org/10.1515/revneuro-2019-0068
  • Novak, E., Soyturk, I., & Navy, S. L. (2022). Development of the science teaching anxiety scale for preservice elementary teachers: A Rasch analysis. Science Education, 106(3), 739-764.
  • Pesen, A., Kahyaoğlu, M., & Saraçoğlu, M. (2019). An investıgatıon of the relationship between gifted students’ self-direct learning and anxiety levels. Turkish Studies, 14(3), 521-530. http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.22564
  • Sağır, Ş. U. (2014). İlköğretim öğrencilerine yönelik fen kaygı ölçeği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 1-20. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25112/265129
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2016). Sosyal bilimlerde ölçme aracı hazırlama. Anı Yayıncılık.
  • Sümer, N. (2000). Structural education models. Turkish Psychological Articles, 3(6), 49-74.
  • Şeker, F., & Sert, H. (2021). Fen eğitimi kapsamında sekizinci sınıf öğrencilerinin ortaöğretime geçiş sınav sistemi değişiklikleri hakkındaki görüşleri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 159-183.
  • Şeker, H. & Gençdogan, B. (2006). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şenocak, E. (2011). Kimya dersi tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanması çalışması. Journal of Turkish Science Education, 8(2), 114-129.
  • Şimşek, F. & Hamzaoğlu, E. (2023). Fen Bilimleri Dersine Yönelik Kaygı Ölçeği Geliştirme Çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 287-302. https://doi.org/10.37217/tebd.1174390
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş (Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları). Ekinoks Yayınları. Tekindal, S. (2019). Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için araç oluşturma. Pegem Akademi.
  • Tezbaşaran, A. A. (2004). Likert tipi ölçeklere madde seçmede geleneksel madde analizi tekniklerinin karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 19(54), 77-89.
  • Tosun, C., & Genç, M. (2015). Adaptation of science attitude scale developed for primary school students into Turkish: validity and reliability studies. İlköğretim Online, 14(3), 946-960. https://doi.org/10.17051/io.2015.08787.
  • Totan, T. ve Yavuz, Y. (2009). Westside sınav kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 95-109.
  • Turan-Kurtaran, A. T., Ünsal, Ü., & Koca, A. (2021). Okul türü, akademik başarı ve sosyo demografık faktörlerin sınav kaygısı üzerindeki etkisinin incelenmesi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (33), 213-230.
  • Turgut, M. F. & Baykul, Y. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi
  • Uçak, E. & Say, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen dersine yönelik kaygı nedenlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (50), 71-89. https://doi.org/10.21764/maeuefd.393854
  • Wren, D. G. & Benson, J. (2004). Measuring test anxiety in children: Scale development and internal construct validation. Anxiety, Stress & Coping, 17(3), 227-240. https://doi.org/10.1080/10615800412331292606
  • Yıldırım, B. (2015). Fen bilimleri öğrenme kaygı ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 33-43.
  • Yolagiden, C., & Bektaş, O. (2018). Sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri öğrenme kaygıları ile fen bilimleri öğrenme yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 18-41. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mamulebd/issue/41955/496279

Kısaltılmış fen kaygı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması

Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 41, 1616 - 1634, 30.03.2024
https://doi.org/10.35675/befdergi.1383499

Öz

Bu çalışmanın amacı Megreya vd. (2021) tarafından geliştirilen “Kısaltılmış Fen Kaygı Ölçeği” ni (KFKÖ) Türkçeye adapte etmek ve adapte edilen Türkçe- KFKÖ 'nin güvenirlik ve geçerliliğini araştırmaktır. Adaptasyon çalışmasında, bazı adımlar belirlenmiş ve çalışma bu basamaklarda yürütülmüştür. KFKA'ın İngilizce-Türkçe çeviri geçerliliği sağlandıktan sonra diğer güvenirlik ve geçerlilik çalışmaları için tarama çalışması kapsamında veriler toplanmıştır. Ölçek adaptasyon çalışmasındaki çalışma grubunu uzmanlar (Fen eğitimi alanında öğretim elemanı, Fen bilgisi öğretmeni ve İngilizce öğretmeni) ve 410 ortaokul öğrencisi (5, 6, 7 ve 8. sınıf) oluşturmaktadır. Betimleyici istatistikler yapıldıktan sonra, ölçekteki madde yapısı ve faktör yapısını ortaya koymak için madde analizi, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Adaptasyon aşamalarındaki bulgular KFKÖ 'ın iki faktörlü yapısını göstermektedir. Ölçeğin faktör boyutu “fen öğrenme kaygısı” ve “fen değerlendirme kaygısı” şeklindedir. KFKÖ-Türkçe formu için güvenirlik katsayısı Cronbach Alpha 0.703 olarak hesaplanmıştır. KFKÖ-Türkçe formu orijinal ölçeğinde olduğu gibi 5'li Likert tipi bir ölçek olup 9 maddeden oluşmaktadır. Uyarlama çalışmasının sonuçları KFKÖ-Türkçe formunun kısa, geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir. KFKÖ 'tan alınan düşük puanlar düşük kaygıyı, yüksek puanlar ise yüksek kaygıyı göstermektedir. KFKÖ bilimsel çalışmaların yapılmasında ve geliştirilmesinde kullanılabilir.

Kaynakça

  • Akça, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fene yönelik zihinsel risk alma davranışları ile fen kaygıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Tez No. 465182) [Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi-AYDIN]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Aydın, U. & Bulgan, G. (2017). Çocuklarda sınav kaygısı ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Çevrimiçi, 16(2), 887-899. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304742
  • Aytekin, C., Türkmenoğlu, H. & Arıkan, N. (2017). Matematik ve fen öğretimine yönelik kaygı mfök ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 155-170. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59420/853367
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. NY: Guilford Publications, Inc.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Demir, O. O., Bektaş, O., & Saraçoğlu, M. (2019). Ortaöğretime geçişte sınav değişikliği yaşayan öğrencilerin fen bilimleri sınav kaygılarının incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 419-442. https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauefd/issue/50660/608497
  • Diken, E.H. (2018). Fen bilgisi öğretmenleri ile 8. sınıfın temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) konusundaki kaygılarına yönelik (Kars İli Örneği) görüşleri. İnsan ve Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi,7(2), 718-741. https://doi.org/10.15869/itobiad.376591
  • Driscoll, R. (2007). Westside test anxiety scale validation. ERIC Digest, ED495968
  • Duman, G. K. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri ve ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 220337) [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi-İzmir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Güldal, C. G., & Doğru, M. (2018). Modellemeye dayalı fen öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin fen kavramlarını günlük hayatla ilişkilendirmelerine ve fen kaygılarına etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 187-211. https://dergipark.org.tr/tr/pub/etad/issue/41884/448709
  • Güngör, D. (2016). Psikolojide ölçme araçlarının geliştirilmesi ve uyarlanması kılavuzu. Türk psikoloji yazıları, 19(38), 104-112. https://antalya.psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpy1301996120160000m000041.pdf
  • Güzeller, C.O. & Doğru, M. (2012). Development of science anxiety scale for primary school students. Social Indicators Research, 109, 189–202. https://doi.org/10.1007/s11205-011-9894-6
  • Haşıloğlu, M. A., & Göğebakan, S. (2021). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(2), 141-154. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fmgted/issue/62218/888624
  • İlhan, N., Yıldırım, A. & Sadi Yılmaz, S. (2012). Kimya motivasyon anketi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması [Chemistry Motivation Questionnaire: The study of validity and reliability]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 297-310. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkusbed/issue/19552/208338
  • Kağıtçı, B., & Kurbanoğlu, N. İ. (2013). Fen ve teknoloji dersine yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Journal of Turkish Science Education, 10(3), 95-107. https://toad.halileksi.net/wp-content/uploads/2022/07/fen-ve-teknoloji-dersine-yonelik-kaygi-olcegi-toad.pdf
  • Kahyaoğlu, M., Yetişir, M. İ., & Birel, F. K. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersinde kendi kendine öğrenme becerilerinin yordanmasında kaygının rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(69), 385-397. https://doi.org/10.17755/esosder.450201
  • Kline, R. B. (2023). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
  • Koruklu, N. Ö., Öner, H. & Oktaylar, H. C. (2006). "Sınav kaygısı ile başa çıkma programının" sınav kaygısına etkisine yönelik deneysel bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (19). Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/deubefd/issue/25441/268447
  • Köymen, K. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenme motivasyonlarına sınav kaygısının etkisi (Tez No. 584331) [Yüksek lisans tezi, Dicle Üniversitesi-Diyarbakır]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Liu, F. (2016). Anxiety towards teaching mathematics and science: correlation, prevalence, and intensity. Journal of Mathematics Education, 9(1), 29-46.
  • Mallow, J. (1994). Gender-related science anxiety: a first binational study. Journal of Science Education and Technology, 3, 227–238. https://doi.org/10.1007/BF01575898
  • Mallow, J. V. (1978). A science anxiety program. American Journal of Physics, 46(8), 862-862.
  • Mallow, J. V., & Greenburg, S. L. (1983). Science anxiety and science learning. The Physics Teacher, 21(2), 95-99.
  • Mallow, V. J. (1986). Science anxiety. Clearwater, FL: H&H.
  • Megreya, A. M., Szűcs, D., & Moustafa, A. A. (2021). The Abbreviated Science Anxiety Scale: Psychometric properties, gender differences and associations with test anxiety, general anxiety and science achievement. Plos one, 16(2), e0245200. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0245200
  • Mehar, R., & Singh, N. (2018). Construction and standardization of science anxiety scale. International Journal of Innovative Studies in Sociology and Humanities, 3(5), 6-12. https://ijissh.org/storage/Volume3/Issue5/IJISSH-030502.pdf
  • Moustafa, A.A., Porter, A. & Megreya, A.M. (2020). Mathematics anxiety and cognition: An integrated neural network model. Reviews in the Neurosciences, 31 287–296. https://doi.org/10.1515/revneuro-2019-0068
  • Novak, E., Soyturk, I., & Navy, S. L. (2022). Development of the science teaching anxiety scale for preservice elementary teachers: A Rasch analysis. Science Education, 106(3), 739-764.
  • Pesen, A., Kahyaoğlu, M., & Saraçoğlu, M. (2019). An investıgatıon of the relationship between gifted students’ self-direct learning and anxiety levels. Turkish Studies, 14(3), 521-530. http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.22564
  • Sağır, Ş. U. (2014). İlköğretim öğrencilerine yönelik fen kaygı ölçeği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 1-20. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25112/265129
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2016). Sosyal bilimlerde ölçme aracı hazırlama. Anı Yayıncılık.
  • Sümer, N. (2000). Structural education models. Turkish Psychological Articles, 3(6), 49-74.
  • Şeker, F., & Sert, H. (2021). Fen eğitimi kapsamında sekizinci sınıf öğrencilerinin ortaöğretime geçiş sınav sistemi değişiklikleri hakkındaki görüşleri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 159-183.
  • Şeker, H. & Gençdogan, B. (2006). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şenocak, E. (2011). Kimya dersi tutum ölçeğinin Türkçeye uyarlanması çalışması. Journal of Turkish Science Education, 8(2), 114-129.
  • Şimşek, F. & Hamzaoğlu, E. (2023). Fen Bilimleri Dersine Yönelik Kaygı Ölçeği Geliştirme Çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 287-302. https://doi.org/10.37217/tebd.1174390
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş (Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları). Ekinoks Yayınları. Tekindal, S. (2019). Duyuşsal özelliklerin ölçülmesi için araç oluşturma. Pegem Akademi.
  • Tezbaşaran, A. A. (2004). Likert tipi ölçeklere madde seçmede geleneksel madde analizi tekniklerinin karşılaştırılması. Türk Psikoloji Dergisi, 19(54), 77-89.
  • Tosun, C., & Genç, M. (2015). Adaptation of science attitude scale developed for primary school students into Turkish: validity and reliability studies. İlköğretim Online, 14(3), 946-960. https://doi.org/10.17051/io.2015.08787.
  • Totan, T. ve Yavuz, Y. (2009). Westside sınav kaygısı ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 95-109.
  • Turan-Kurtaran, A. T., Ünsal, Ü., & Koca, A. (2021). Okul türü, akademik başarı ve sosyo demografık faktörlerin sınav kaygısı üzerindeki etkisinin incelenmesi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (33), 213-230.
  • Turgut, M. F. & Baykul, Y. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Pegem Akademi
  • Uçak, E. & Say, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen dersine yönelik kaygı nedenlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (50), 71-89. https://doi.org/10.21764/maeuefd.393854
  • Wren, D. G. & Benson, J. (2004). Measuring test anxiety in children: Scale development and internal construct validation. Anxiety, Stress & Coping, 17(3), 227-240. https://doi.org/10.1080/10615800412331292606
  • Yıldırım, B. (2015). Fen bilimleri öğrenme kaygı ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 33-43.
  • Yolagiden, C., & Bektaş, O. (2018). Sekizinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri öğrenme kaygıları ile fen bilimleri öğrenme yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 18-41. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mamulebd/issue/41955/496279
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nail İlhan 0000-0003-3231-4197

Öznur İkikat 0009-0000-9818-9224

Erken Görünüm Tarihi 26 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 30 Ekim 2023
Kabul Tarihi 13 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 19 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA İlhan, N., & İkikat, Ö. (2024). Validity and reliability study of Turkish version of abbreviated science anxiety scale. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(41), 1616-1634. https://doi.org/10.35675/befdergi.1383499