The Relationship Between Person-Organisation Fit and Organisational Support: The Moderating Role of Collective Teacher Efficacy
Yıl 2025,
Cilt: 20 Sayı: 46, 484 - 512, 30.06.2025
Mehmet Sabir Çevik
Öz
Although how teachers' person-organisation fit affects their perception of organisational support has been examined in the literature, the factors that strengthen or weaken this relationship have not been sufficiently investigated. In this context, the present study was designed in a relational survey model aiming to examine the moderating role of collective teacher efficacy in the relationship between teachers' person-organisation fit and their perceptions of organisational support. The sample of the study consisted of 382 teachers working in kindergarten, primary school, secondary school and secondary education (high school) institutions in Siirt province in the 2023-2024 academic year, determined by convenience sampling method. ‘Person-Organisation Fit Scale, Collective Teacher Efficacy Scale and Organisational Support Scale’ were used in the study. The findings of the study were reported with descriptive statistics, Pearson correlation and moderator effect analyses. According to the results of the study, it was determined that teachers' person-organisation fit and collective teacher efficacy were “high” and their perceptions of organisational support were “moderate”. Positive and moderately significant relationships were found between teachers' person-organisation fit, collective teacher efficacy and organisational support perceptions. Collective teacher efficacy was found to moderate the relationship between person-organisation fit and perceived organisational support.
Kaynakça
-
Adams, C. M., & Forsyth, P. B. (2006). Proximate sources of collective teacher efficacy. Journal of Educational Administration, 44(6), 625-642. https://doi.org/10.1108/09578230610704828
-
Adıgüzel, O., & Kayadibi, K. (2015). Kişi-örgüt uyumu sürecinde entelektüel sermayenin iş doyumu ve örgütsel çekicilik üzerine etkisi: Bir üniversite hastanesi örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(4), 92-122.
-
Akın, M. (2008). Örgütsel destek, sosyal destek ve iş/aile çatışmalarının yaşam tatmini üzerindeki etkileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(25), 141-170.
-
Akkuş, A. (2020). Öğretmenlerin kişi-örgüt uyumunun iş-aile çatışması ve yaşam doyumuna etkisi (Tez No. 659476) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Alcan, E. E. (2018). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel bağlılık algıları arasındaki ilişki (Tez No. 494170) [Yüksek lisans tezi, Sabahattin Zaim Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Alnıaçık, E., & Mehtap, Ö. (2015). Subjektif uyumun iş çıktıları üzerindeki etkisi: Benzerlik uyumu mu, bütünleyici uyum mu? KOSBED, 29, 165-186.
-
Aslan, A. (2021). Çalışanların iş becerikliliğinin işten ayrılma niyetleri üzerindeki etkisinde birey-örgüt uyumunun aracı rolü. İktisadi ve İdari Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 1-21.
-
Astakhova, M. N. (2016). Explaining the effects of perceived person-supervisor fit andperson-organization fit on organizational commitment in the US and Japan. Journal of Business Research, 69(2), 956-963. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.08.039
-
Aube, C., Rousseau, V., & Morin, E. (2007). Perceived organizational support and organizational commitment: the moderating effect of locus of control and work autonomy. Journal of Managerial Psychology, 22(5), 479-495. https://doi.org/10.1108/02683940710757209
-
Aydın, N. (2021). Öğretmenlerin örgütsel destek ve sinizm algıları ile motivasyonel kararlılıkları arasındaki ilişki (Tez No. 705319) [Yüksek lisans tezi, Sabahattin Zaim Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Aykut, S. (2007). Örgütsel adalet, birey-örgüt uyumu ile çalışanların işle ilgili tutumları (Tez No. 209011) [Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3
-
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman and Company.
-
Bedeian, A. G. (2007). Even if the tower ıs “ıvory,” ıt ısn't “white:” Understanding the consequences of faculty cynicism. Academy of Management Learning & Education, 6(1), 9-32. https://doi.org/10.5465/amle.2007.24401700
-
Behram, N. K., & Dinç, E. (2014). Algılanan kişi-örgüt uyumunun kişilerarası çatışma ve işten ayrılma niyeti üzerine etkisi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 115-124.
-
Bıyık, Y. (2021). Örgüt kültürünün bireysel yaratıcılık ve yenilikçiliğe etkisinde kişi-örgüt uyumu ve örgütsel desteğin aracı rolü: Türkiye'deki teknokent / teknopark çalışanlarına yönelik bir araştırma (Tez No. 674075) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Boon, C., Den Hartog, D. N., Boselie, P., & Paauwe, J. (2011). The relationship between perceptions of hrpractices and employee outcomes: examining the role of person organization and person-job fit. International Journal of Human Resources Management, 22(1), 138-162. https://doi.org/10.1080/09585192.2011.538978
-
Bozkurt, S., Çoban, Ö. Özdemir, M., & Özdemir, N. (2021). Liderlik, okul kültürü, kolektif yeterlik, akademik öz-yeterlik ve sosyoekonomik düzeyin öğrenci başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 46(207), 465-482.
-
Brinson, D., & Steiner, L. (2007). Building Collective Efficacy: How Leaders Inspire Teachers to Achieve. Issue Brief. Center for Comprehensive School Reform and Improvement (ERIC Number: ED499254).
-
Brown, A. D. (1997). Narcissism, identity, and legitimacy. Academy of managementReview, 22(3), 643-686. https://doi.org/10.2307/259409
-
Büyükgöze, H. (2014). Lise öğretmenlerinin görüşlerine göre algılanan örgütsel destek ve psikolojik sermaye ilişkisi (Tez No. 385524) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık.
-
Cable, D. M. (1995). The role of person-organization fit in organizational entry [Doctoral dissertation, Cornell University-USA]. ProQuest.
-
Cable, D. M., & DeRue, D. S. (2002). The convergent and discriminant validity of subjective fit perceptions. Journal of Applied Psychology, 87(5), 875-884. https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.5.875
-
Cable, D. M., & Edwards, J. R. (2004). Complementary and supplementary fit: A theoretical and empirical ıntegration. Journal of Applied Psychology, 89(5), 822-834. https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.5.822
-
Casanova, D. C. G., & Azzi, R. G. (2015). Personal and collective efficacy beliefs scales to educators: Evidences of validity. Psico-USF, Bragança Paulista, 20(3), 399-409. https://doi.org/10.1590/1413-82712015200303
-
Celep, C., & Yılmaztürk, O. E. (2012). The relationship among organizational trust, multidimensional organizational commitment and perceived organizational support in educational organizations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5763-5776. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.512
-
Cevar, M. (2021). Okul kültürü ve kolektif öğretmen yeterliği arasındaki ilişki (Zonguldak ili örneği) (Tez No. 678349) [Yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi-Zonguldak]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Chen, Z. X., Aryee, S., & Lee, C. (2005). Test of a mediation model of perceived organizational support. Journal of Vocational Behavior, 66, 457-470. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.01.001
-
Chiang, C. F., & Hsieh, T. S. (2012). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job perfor-mance: The mediating effects of organizational citizenship behavior. International Journal of Hospitality Management, 31(1), 180-190. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.04.011
-
Cho, J., Park, D. J., & Ordonez, Z. (2013). Communication-oriented person-organization fit as a key factor of job-seeking behaviors: Millennials' social media use and attitudes toward organizational social media policies. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(11), 794-799. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0528
-
Cindioğlu Demirer, M. (2019). Kişi örgüt uyumunun iş performansı üzerine etkisi: Mutluluğun aracılık rolü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(1), 283-302.
-
Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression / correlation analysis for the behavioral sciences. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
-
Cybulski, T. G., Hoy, W. K., & Sweetland, S. R. (2005). The roles of collective efficacy of teachers and fiscal efficiency in student achievement. Journal of Educational Administration, 43(5), 439-461. https://doi.org/10.1108/09578230510615224
-
Çalışkan, A., & Akkoç, İ. (2020). Kişi-örgüt uyumu. Ö. Turunç ve H. Turgut (Editörler), Örgütsel davranış (1.baskı, s. 35-41) içinde. Siyasal Kitabevi.
-
Çalışkan, A., & Pekkan, N. U. (2019). Sağlık sektörü çalışanlarında tükenmişlik duygusunun işten ayrılma niyetine etkisi: Kişi-örgüt uyumunun aracılık rolü. Business and Economics Research Journal, 10(2), 469-482. https://doi.org/10.20409/berj.2019.180
-
Çokyiğit, M. (2020). Ortaokulların bürokratik yapısının etkililiği örgütsel güven ve örgütsel destek düzeyi arasındaki ilişki (Tez No. 642982) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Dawson, J. (2014). Moderation in management research: What, why, when, and how. Journal of Business and Psychology, 29, 1-19. https://doi.org/10.1007/S10869-013-9308-7.
-
Demir, K. (2008). Transformational leadership and collective efficacy: the moderating roles of collaborative culture and teachers’ self-efficacy. Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research, 33, 93-112.
-
Deniz, B. (2021). Öğretmenlerin algılarına göre örgütsel destek, örgütsel sinizm ve öğretmen performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 675154) [Yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi-Zonguldak]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Dinç, E., & Birincioğlu, N. (2020). Araştırma görevlilerinin örgütsel destek algıları ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkide lider-üye etkileşiminin aracılık etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(1), 309-330. https://doi.org/10.17153/oguiibf.583949
-
Doğan, S. (2020). İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel destek algısı. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 361-379. https://doi.org/10.30855/gjes.2020.06.03.006
-
Donohoo, J., & Katz, S. (2017). When teachers believe students achieve. The Professional Learning Association-The Learning Professional, 38(6), 20-27.
-
Eisenberger, R., Huntington, R., Hutchison, S., & Sowa, D. (1986). Perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, 71(3), 500-507. https://doi.org/10.1037/0021-9010.71.3.500
-
Ellis, C., Skidmore, S. T., & Combs, J. P. (2017). The hiring process matters: The role of personejob and personeorganization fit in teacher satisfaction. Educational Administration Quarterly, 53(3), 448-474. https://doi.org/10.1177/0013161X16687007
-
Engel, M., & Curran, F. C. (2016). Toward understanding principals’ hiring practices. Journal of Educational Administration, 54, 173-190. https://doi.org/10.1108/JEA-04-2014-0049
-
Erdoğan, U., & Dönmez, B. (2015). Kolektif öğretmen yeterliği ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 21(3), 345-366. https://doi.org/10.14527/kuey.2015.013
-
Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
-
Farooqui, S., & Nagendra, A. (2014). The impact of person organization fit on job satisfaction and performance of the employees. Procedia Economics and Finance. 11, 122-129. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00182-8
-
Finegan, E. (2000). The impact of person and organization values on organizational commitment. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73(2), 149-169. https://doi.org/10.1348/096317900166958
-
Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E (2006). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.
-
Garg, S., & Dhar, R. (2014). Effects of stress, lmx and perceived organizational support on service quality: Mediating effects of organizational commitment. Journal of Hospitality and Tourism Management 21, 64-75. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2014.07.002
-
Genç, G. A. (2021). Proje okullarında algılanan örgütsel destek, okul etkililiği ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Giresun ili örneği) (Tez No. 690646) [Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi-Rize]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Goddard, R. D., & Goddard, Y. L. (2001). A multilevel analysis of the relationship between teacher and collective efficacy in urban schools. Teaching and Teacher Education, 17(7), 807-818. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00032-4
-
Goddard, R. D., Hoy, W. K., & Hoy, A. W. (2000). Collective teacher efficacy: Its meaning, measure, and impact on student achievement. American Educational Research Journal, 37(2), 479-507. https://doi.org/10.3102/00028312037002479
-
Goddard, R. G., Hoy, W. K., & Woolfolk Hoy, A. (2004). Collective efficacy: Theoretical development, empirical evidence, and future directions. Educational Researcher, 33(3), 3-13. https://doi.org/10.3102/0013189X033003003
-
Goodman, S. A., & Svyantek, D. J. (1999). Person-organization fit and contextual performance: Do shared values matter. Journal of Vocational Behaviour, 55, 254-275. https://doi.org/10.1006/jvbe.1998.1682
-
Green, S. B., & Salkind, N. J. (2010). Using SPSS for windows and macintosh: analyzing and understanding data. Pearson Education.
-
Grobler, A. (2016). Person-organisational fit: A revised structural configuration. Journal of Applied Business Research (JABR), 32(5), 1419-1434. https://doi.org/10.19030/jabr.v32i5.9769
-
Gujarati, D. N. (2001). Temel ekonometri (Çev.: Ü. Şenesen ve G. Günlük Şenesen). Literatür Yayınları.
-
Gül, A. L. (2010). Lise öğretmenlerinin algılarına göre örgütsel destek (Ankara İli Örneği). (Tez No. 308580) [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Güleryüz, E., & Aydıntan, B. (2020). Kişi-örgüt uyumu ve örgüt kültürü arasındaki ilişki, bankacılık sektöründe bir uygulama. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 6(1), 51-78.
-
Gürbüz, S. (2019). Sosyal bilimlerde aracı, düzenleyici ve durumsal etki analizleri. Seçkin Yayıncılık.
-
Hattie, J. (2016). Third visible learning annual conference: mindframes and maximizers. Washington, DC.
-
Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. Guilford Press.
-
Herrera, C., Torres-Vallejos, J., Martínez-Líbano, J., Rubio, A., Céspedes, C., Oyanedel, J. C., Acuña, E., Pedraza, D. (2022). Perceived collective school efficacy mediates the organizational justice effect in teachers’ subjective well-being. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(17), 1-10. https://doi.org/10.3390/ijerph191710963
-
İplik, E., İplik, F. N., & Efeoğlu, İ. (2014). Çalışanların örgütsel destek algılarının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisinde örgütsel özdeşleşmenin rolü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 12, 109-122. https://doi.org/10.18092/ijeas.33461
-
James, M. S. L. (2005). Antecedents and consequences of cynıcism in organizations: An examination of the potential positive and negative effects on school systems [Doctoral dissertation, The Florida University-USA]. ProQuest.
-
Jones, N., Youngs, P., & Frank, K. (2013). The role of school-based colleagues in shaping the commitment of novice special and general education teachers. Exceptional Children, 79, 365-383. https://doi.org/10.1177/001440291307900303
-
Kalaycı, Ş. (2015). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayınevi.
-
Kalliath, T. J., Bluedorn, A. C., & Strube, M. J. (1999). A test of value congruence effects. Journal of Organizational Behavior, 20, 1175-1198.
-
Kılıç, E. (2019). Okul yöneticilerinin paternalist liderlik düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel destek algıları arasındaki ilişki (Tez No. 566896) [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi-Uşak]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Kim, S. (2012). Doesperson organization fit matter in the public sector? Testing the mediating effect of person‐organization fit in the relationship between public service motivation and work attitudes. Public Administration Review, 72(6), 830-840. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2012.02572.x
-
Kimav, A. U. (2010). An exploration of burnout and individual and collective teacher effıcacy in a Turkish state university (Tez No. 264843) [Yüksek lisans tezi, İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Klassen, R. M., Usher, E. L., & Bong, M. (2010). Teachers’ collective efficacy, job satisfaction, and job stress in cross-cultural context. The Journal of Experimental Education, 78(4), 464-486. https://doi.org/10.1080/00220970903292975
-
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press.
-
Koçak, S., & Özdemir, M. (2019). Kolektif öğretmen yeterliğinin dört çerçeve liderlik modeli perspektifinden değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 45(203), 347-365.
-
Kristof, A. L. (1996). Person-organisation fit: An integrative review of its conceptualizations, measurement, and implications. Personnel Psychology, 49, 1-49. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1996.tb01790.x
-
Kristof-Braun, A. L., Zimmerman, R. D., & Johnson, E. C. (2005). Consequences of individuals’ fit at work: A meta-analysis of person-job, person-organization, person-group, andperson-supervisor fit. Personnel Psychology, 58, 281-342. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2005.00672.x
-
Kundu, A., Dey, K. N., & Mondal, S. (2018). A study on collective teacher efficacy in low performing ındian schools. International Journal of Innovative Studies in Sociology and Humanities. 3(11), 71-83.
-
Kurt, T. (2009). Okul müdürlerinin dönüşümcü ve işlemci liderlik stilleri ile öğretmenlerin kolektif yeterliği ve öz yeterliği arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Tez No. 278393) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Kurtpınar, M. (2011). Birey-örgüt uyumunun bireysel performans üzerindeki etkisinde kişilik özellikleri ve işe adanmışlığın rolü (Tez No. 306495) [Yüksek lisans tezi, Harp Akademileri Komutanlığı-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Kurz, T. B., & Knight, S. L. (2004). An Exploration of the relationship among teacher efficacy, collective teacher efficacy, and goal consensus. Learning Environments Research, 7(2), 111-128. https://doi.org/10.1023/B:LERI.0000037198.37750.0e
-
Lauver, K. J., & Kristof-Brown, A. (2001). Distinguishing between employees’ perceptions of person-job and person-organization fit. Journal of Vocational Behavior, 59, 454-470. https://doi.org/10.1006/jvbe.2001.1807
-
Lee, J. W., & Bang, H. (2012). High performance work systems, person-organization fit and organizational outcomes. Journal of Business Administration Research, 1(2), 129-138. https://doi.org/10.5430/jbar.v1n2p129
-
Lee, V. E., & Smith, J. B. (1996). Collective responsibility for learning and its effects on gains in achievement for early secondary school students. American Journal of Education, 104(2),103-147. https://doi.org/10.1086/444122
-
Li, J. (2006). The interactions between person-organization fit and leadership styles in asian firms an empirical testing. International Journal of Human Resource Management, 17(10), 1689-1706. https://doi.org/10.1080/09585190600964343
-
Liu, N. T., & Ding, C.G. (2012). General ethical judgments, perceived organizational support, interactional justice, and workplace deviance. The International Journal of Human Resource Management, 23(13), 2712-2735. https://doi.org/10.1080/09585192.2011.610945
-
Maddux, J. (2002). Self-efficacy: The power of believing you can. In C.R. Synder and S.J. Lopez (Eds), Handbook of positive psychology (pp. 277-287). Oxford University Press.
-
McCulloch, M. C., & Turban, D. B. (2007). Using person-organization fit to select employees for high-turnover jobs. International journal of Selection and Assessment, 15(1), 63-71. https://doi.org/10.1111/j.1468-2389.2007.00368.x
-
Memon, M. A., Salleh, R., Baharom, M., & Harun, H. (2014). Person-organization fit and turnover intention: the mediating role of employee engagement. Global Business and Management Research: An International Journal, 24(2), 205-209.
-
Meyer, A., Richter, D., & Hartung-Beck, V. (2020). The relationship between principal leadership and teacher collaboration: Investigating the mediating effect of teachers’ collective efficacy. Educational Management Administration & Leadership, 50, 593-612. https://doi.org/10.1177/1741143220945698.
-
Mulford, B. (2003). School leaders: Changing roles and impact on teacher and school effectiveness. Education and Training Policy Division, OECD.
-
Netemeyer, R. G., Boles, J. S., McKee, D. O., & McMurrian, R. (1997). An investigation into the antecedents of organizational citizenship behaviors in a personel selling context. The Journal of Marketing, 61(3), 85-98. https://doi.org/10.1177/002224299706100306
-
Neuman, W. L. (2011). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nicel ve nitel yaklaşımlar I-II. (Çev.: Sedef Özge). Yayın Odası.
-
Okur, Y., Aksu, B., Akçakanat, T., & Uzunbacak, H. H. (2021). Kişi-örgüt uyumu ve lider-üye etkileşiminin duygusal bağlılık üzerine etkisi: Kolektif şükranın düzenleyici rolü. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 78-98. https://doi.org/10.29131/uiibd.972942
-
Oldaç, Y. İ. (2016). The relationship between distributed leadership, enabling school structure, teacher collaboration, academic optimism and student achievement: A school effectiveness model (Tez No. 439102) [Yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Orpen, C. (1994). The effects of exchange ideology on the relationship between perceived organizational support and job performance. The Journal of Social Psychology, 134(3), 407-408. https://doi.org/10.1080/00224545.1994.9711749
-
Özçelik, K. (2011). Kişi örgüt uyumu ve etik iklimin hastaneye bağlılığa etkisi: Hemşireler üzerinde bir araştırma (Tez No. 304131) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Özdamar, K. (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Kaan Kitabevi.
-
Özdemir, A. (2010). Örgütsel özdeşleşmenin algılanan örgütsel destek, cinsiyet ve kıdem değişkenlerine göre incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(1), 237-250.
-
Özdemir, O., Birer İ., & Akkoç İ. (2019). Lider desteği ve örgütsel adalet algısının iş performansına etkisinde kişi-örgüt uyumunun aracılık rolü. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi,6(10), 77-106.
-
Özdemir, T. Y., Demirkol, M., Erol, Y. C., & Turhan, M. (2018). Kolektif öğretmen yeterlikleri ile okul kültürü arasındaki ilişkinin incelenmesi: Elazığ ili örneği. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(31), 4628-4635. https://doi.org/10.26450/jshsr.924
-
Özdevecioğlu, M. (2004). Algılanan örgütsel desteğin işten ayrılma niyeti üzerindeki etkileri. Amme İdaresi Dergisi, 37(4), 97-115.
-
Özgen F., & Turunç Ö. (2017). Örgütsel adalet-sinizm ilişkisinde kişi örgüt uyumunun rolü: eğitim sektöründe bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 80-96.
-
Özkan, O. S. (2018). Psikolojik sermayenin bireysel performans üzerindeki etkisinde birey-örgüt uyumunun aracılık rolü (Tez No. 501920) [Doktora tezi, Türk Hava Kurumu Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Peng, J. C., & Chiu, S.-F. (2010). An integrative model linking feedback environment and organizational citizenship behavior. The Journal of Social Psychology, 150(6), 582-607. https://doi.org/10.1080/00224540903365455
-
Polatçı S., Özçalık F., & Cindiloğlu M. (2014). Üretkenlik karşıtı iş davranışı ve örgütsel vatandaşlık davranışı üzerinde kişi-örgüt uyumunun etkileri. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 1-12. https://doi.org/10.18394/iid.22845
-
Polatçı, S., & Cindiloğlu, M. (2013). Kişi-örgüt uyumunun örgütsel vatandaşlık davranışına etkisi: Duygusal bağlılığın aracılık rolü. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 299-318.
-
Resick, Ch. J., Giberson, T. T., Dickson, M. W., Wynne, K. T., & Bajdo, L. M. (2013). Person organizational fit, organizational citizenship, and social-cognitive motivational mechanisms. In A. L. Kristof-Brown and J. Billsberry (Eds.). Organizational fit. Key issues and new directions (pp. 99–123). Chichester: UK: Wiley-Blackwell.
-
Rhoades, L., & Eisenberger, R., (2002). Perceived organizational support: A review ofthe Literature. Journal of Applied Psychology, 87(4), 698-714. https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.4.698
-
Robertson, D. A., Padesky, L. B., Thrailkill, L., Kelly, A., & Brock, C. H. (2024). Exploring the role of instructional leaders in promoting agency in teachers’ professional learning. International Journal of Professional Development, Learners and Learning, 6(1), 1-11. https://doi.org/10.30935/ijpdll/14058
-
Ross, J. A., & Bruce, C. (2007). Professional development effects on teacher efficacy: Results of randomized field trial. The Journal of Educational Research, 101(1), 50-60. https://doi.org/10.3200/JOER.101.1.50-60
-
Salkın, O. (2019). Öğretmenlerin örgütsel destek algıları ile örgütsel sessizlik algıları arasındaki ilişki (Tez No. 584833) [Yüksek lisans tezi, Sütçü İmam Üniversitesi- Kahramanmaraş]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Sarıboğa, V., Kılıç, E., & Serin, H. (2019). Sınıf öğretmenlerinin birey-örgüt uyumu üzerine bir araştırma. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 95-115. https://doi.org/10.26466/opus.567443
-
Schmidt, J. A., Chapman, D. S., & Jones, D.A. (2015). Does emphasizing different types of person-environment fit in online job ads influence application behavior and applicant quality? Evidencefrom a field experiment. Journal of Business and Psychology, 30(2), 267-282. https://doi.org/10.1007/s10869-014-9353-x
-
Schneider, B., Smith, D. B., & Goldstein, H. W. (2000). Attraction–selection–attrition: Toward a person–environment psychology of organizations. In W. B. Walsh, K. H. Craik, & R. H. Price (Eds.), Person–environment psychology: New directions and perspectives (2nd ed., pp. 61–85). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
-
Seçilmiş, G. (2019). Pozitif psikolojik sermaye, birey örgüt uyumu ve örgütsel yabancılama arasındaki ilişki (Tez No. 569037) [Yüksek lisans tezi, Osman Gazi Üniversitesi-Eskişehir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Sekiguchi, T. (2004). Person-organization fit and person-job fit in employee selection: A review of the literature. Osaka Keidai Ronshu, 54(6), 179-196.
-
Sezgin Nartgün, Ş., & Kalay, M. (2014). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ile örgütsel sinizm düzeylerine ilişkin görüşleri. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1361-1376. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.6414
-
Sims, R., & Kroeck, G. (1994). The influence of ethical fit on employee satisfaction, commitment and turnover. Business Ethics, 13, 939-947. https://doi.org/10.1007/BF00881663
-
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2007). Dimensions of teacher self-efficacy and relations with strain factors, perceived collective teacher efficacy, and teacher burnout. Journal of Educational Psychology, 99(3), 611-625. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.611
-
Soysal, M. R. (2021). Sınıf öğretmenlerinin örgütsel destek algıları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki (Tez No. 688362) [Doktora tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi-Bolu]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Sökmen, A., Ekmekçioğlu, B., & Çelik, K. (2015). Algılanan örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ve yönetici etik davranışı ilişkisi: Araştırma görevlilerine yönelik araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(1), 125-144.
-
Stinglhamber, F., & Caesens, G. (2021). Perceived organizational support. In V. I. Sessa & N. A. Bowling (Eds.), Essentials of job attitudes and other workplace psychological constructs (pp. 71–98). Routledge / Taylor & Francis Group.
-
Stinglhamber, F., & Vandenberghe C. (2003). Organizations and supervisors as sources of support and targets of commitment: A longitudinal study. Journal of Organizaitonal Behavior, 24, 251-270. https://doi.org/10.1002/job.192
-
Sulu, S., Ceylan, A., & Kaynak, R. (2010). Work alienation as a mediator of the relationship between organizational injustice and organizational commitment: Implications for healthcare professionals. International Journal Of Business And Management, 5(8), 27-38. https://doi.org/10.5539/ijbm.v5n8p27
-
Şensoy, Ç. (2019). İş stresi ve performans ilişkisi: Özel bir hastanenin çalışanları üzerine araştırma (Tez No. 555894) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Şerefhanoğlu, O. (2014). Okul müdürlerinin mentorluk fonksiyonları ile öğretmenlerin örgütsel uyum düzeyleri arasındaki ilişki: Balıkesir il örneği (Tez No. 357772) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi-Balıkesir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Allynand Bacon.
-
Tarter, C. J., & Hoy, W. K. (2004). A systems approach to quality in elementary schools: A theoretical and empirical analysis. Journal of Educational Administration, 42, 539-554. https://doi.org/10.1108/09578230410554052
-
Tims, M., Derks, D., & Bakker, A. B. (2016). Job crafting and its relationships with person-job fit and meaningfulness: A three-wavestudy. Journal of Vocational Behavior, 92, 44-53. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.11.007
-
Tsai, C. Y., Horng, J. S., Liu, C.-H., & Hu, D.-C. (2015). Work environment and atmosphere: The role of organizational support in the creativity performance of tourism and hospitality organizations. International Journal of Hospitality Management, 46, 26-35. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2015.01.009
-
Tschannen Moran, M., & Barr, M. (2004). Fostering student learning: The relationship of collective teacher efficacy and student achievement. Leadership and Policy in Schools, 3(3), 189-209. https://doi.org/10.1080/15700760490503706
-
Tuna, B. (2014). The influence of person-organization fit on contextual performance and its impact on organizational effectiveness: The moderating role of organizational climate (Tez No. 361650) [Doktora tezi, Yeditepe Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Turunç, Ö., & Çelik, M. (2010). Çalışanların algıladıkları örgütsel destek ve iş stresinin örgütsel özdeşleşme ve iş performansına etkisi. Yönetim ve Ekonomi, 17(2), 183-206.
-
Turunç, Ö., & Çelik, M. (2012). İş tatmini kişi-ögüt uyumu ve amire güven-kişi-örgüt uyumu ilişkisinde dağıtım adaletinin düzenleyici rolü. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 14(2), 57-78. https://doi.org/10.4026/1303-2860.2012.0199.x
-
Ulutaş, M. (2011). Birey-örgüt uyumunun iş stresi ve verimlilik üzerine etkisi: Dalaman havalimanı çalışanları üzerine bir alan araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 14(2), 13-30.
-
Valentine, S., Godkin, L., & Lucero, M. (2002). Ethical context, organizational commitment and person–organization fit. Journal of Business Ethics, 41(4), 349-360. https://doi.org/10.1023/A:1021203017316
-
Vancouver, J. B., & Schmitt, N. W. (1991). An explatory examination of person-organization fit: Organizational goal congruence. Personnel Psychology, 44, 333-352. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1991.tb00962.x
-
Verquer, M. L., Beehr, T. A., & Wagner, S. H. (2003). A meta-analysis of relations between person–organization fit and work attitudes. Journal of Vocational Behavior, 63(3), 473-489. https://doi.org/10.1016/S0001-8791(02)00036-2
-
Vondey, M. (2010). The relationships among servant leadership, organizational citizenship behavior, person-organization fit, and organizational identification. International Journal of LeadershipStudies, 6(1), 3-27.
-
Wang, J., & Wang, X. (2012). Structural equation modeling: Applications using mplus. John Wiley & Sons.
-
Ware, H., & Kitsantas, A. (2007). Teacher and collective efficacy beliefs as predictors of professional commitment. The Journal of Educational Research, 100(5), 303-310. https://doi.org/10.3200/JOER.100.5.303-310
-
Wei, Y. C. (2012). Person–organization fit and organizational citizenship behavior: Time perspective. Journal of Management & Organization, 18(6), 833-844. https://doi.org/10.5172/jmo.2012.18.6.833
-
Westerman, J. W., & Vanka, S. (2005). A cross-cultural empirical analysis of person-organization fit measures as predictors of student performance in business education: Comparing Students in the United States and India. Academy of Management Learning & Education, 4(4), 409-420.
https://doi.org/10.5465/amle.2005.19086783
-
Yahyagil, M. Y., (2005). Birey organizasyon uyumu ve çalışanların iş tutumlarına etkisi. Öneri Dergisi, 4, 137-149. https://doi.org/10.14783/maruoneri.680782
-
Yılmaz, M., & Turanlı, N. (2017). Öğretmenlerin kolektif yeterlik algılarının incelenmesi. Altındağ ilçesi örneği. JILSES, 3(2), 151-158.
-
Yıluzar, H. (2016). Kişi-örgüt uyumu ile işe adanmışlık ve örgütsel bağlılık ilişkisi: Sağlık sektöründe bir araştırma (Tez No. 452021) [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi-Antalya]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Youngs, P., Pogodzinski, B., Grogan, E., & Perrone, F. (2016). Person-organization fit and research on instruction. Educational Researcher, 44(1), 37-45. https://doi.org/10.3102/0013189X15569531
-
Yüner, B., & Özdemir M. (2020). Kolektif öğretmen yeterliği ile okul etkililiği arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 33(2), 389-409. https://doi.org/10.19171/uefad.605195
-
Yürür, S. (2005). Ödüllendirme sistemleri ile örgütsel adalet arasındaki ilişkilerin analizi ve bir uygulama (Tez No. 188279) [Doktora tezi, Uludağ Üniversitesi-Bursa]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Zagenczyk, T. J. (2006). Social influence analysis of perceived organizational support [Doctoral dissertation, University of Pittsburgh-USA]. ProQuest.
-
Zhang, Z., Lee, J., Yin, H., & Yang, X. (2023). Doubly latent multilevel analysis of the relationship among collective teacher efficacy, school support, and organizational commitment. Frontiers in Psychology, 13, 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1042798.
-
Zincirli, M., & Zincirli, Ö. (2017, 26 Ekim-28 Ekim). Kolektif yeterlik inancına dair öğretmen algılarının incelenmesi. III. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, Kahramanmaraş.
Kişi-Örgüt Uyumu ile Örgütsel Destek Arasındaki İlişki: Kolektif Öğretmen Yeterliğinin Düzenleyici (Moderatör) Rolü
Yıl 2025,
Cilt: 20 Sayı: 46, 484 - 512, 30.06.2025
Mehmet Sabir Çevik
Öz
Öğretmenlerin kişi-örgüt uyumunun örgütsel destek algısını nasıl etkilediği alanyazında incelenmiş olsa da bu ilişkinin hangi faktörler tarafından güçlendirildiği veya zayıflatıldığı yeterince araştırılmamıştır. Bu bağlamda mevcut araştırma öğretmenlerin kişi-örgüt uyumları ile örgütsel destek algıları arasındaki ilişkide kolektif öğretmen yeterliğinin düzenleyici (moderatör) rolünü incelemeyi amaçlayan ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenen ve Siirt ilinde 2023-2024 eğitim-öğretim yılında anaokulu, ilkokulu, ortaokulu ve ortaöğretim (lise) kurumlarında görev yapan 382 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada “Kişi-Örgüt Uyumu Ölçeği, Kolektif Öğretmen Yeterliği Ölçeği ve Örgütsel Destek Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları betimsel istatistikler, Pearson korelasyon ve düzenleyicilik analiziyle incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin kişi-örgüt uyumları ile kolektif öğretmen yeterliğinin “yüksek”, örgütsel destek algılarının ise “orta düzeyde” olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin kişi-örgüt uyumları, kolektif öğretmen yeterliği ve örgütsel destek algıları arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Ayrıca araştırmada kolektif öğretmen yeterliğinin, kişi-örgüt uyumu ile örgütsel destek arasındaki ilişkide düzenleyici rol oynadığı tespit edilmiştir.
Etik Beyan
Araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için Siirt Üniversitesi Etik Kurul Başkanlığı’ndan 15.05.2024 tarih ve 6968 sayı ile gerekli izinler alınmıştır. Ayrıca araştırmanın her aşamasında etik kurallara dikkat edilmiştir.
Kaynakça
-
Adams, C. M., & Forsyth, P. B. (2006). Proximate sources of collective teacher efficacy. Journal of Educational Administration, 44(6), 625-642. https://doi.org/10.1108/09578230610704828
-
Adıgüzel, O., & Kayadibi, K. (2015). Kişi-örgüt uyumu sürecinde entelektüel sermayenin iş doyumu ve örgütsel çekicilik üzerine etkisi: Bir üniversite hastanesi örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(4), 92-122.
-
Akın, M. (2008). Örgütsel destek, sosyal destek ve iş/aile çatışmalarının yaşam tatmini üzerindeki etkileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(25), 141-170.
-
Akkuş, A. (2020). Öğretmenlerin kişi-örgüt uyumunun iş-aile çatışması ve yaşam doyumuna etkisi (Tez No. 659476) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Alcan, E. E. (2018). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel bağlılık algıları arasındaki ilişki (Tez No. 494170) [Yüksek lisans tezi, Sabahattin Zaim Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Alnıaçık, E., & Mehtap, Ö. (2015). Subjektif uyumun iş çıktıları üzerindeki etkisi: Benzerlik uyumu mu, bütünleyici uyum mu? KOSBED, 29, 165-186.
-
Aslan, A. (2021). Çalışanların iş becerikliliğinin işten ayrılma niyetleri üzerindeki etkisinde birey-örgüt uyumunun aracı rolü. İktisadi ve İdari Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 1-21.
-
Astakhova, M. N. (2016). Explaining the effects of perceived person-supervisor fit andperson-organization fit on organizational commitment in the US and Japan. Journal of Business Research, 69(2), 956-963. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.08.039
-
Aube, C., Rousseau, V., & Morin, E. (2007). Perceived organizational support and organizational commitment: the moderating effect of locus of control and work autonomy. Journal of Managerial Psychology, 22(5), 479-495. https://doi.org/10.1108/02683940710757209
-
Aydın, N. (2021). Öğretmenlerin örgütsel destek ve sinizm algıları ile motivasyonel kararlılıkları arasındaki ilişki (Tez No. 705319) [Yüksek lisans tezi, Sabahattin Zaim Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Aykut, S. (2007). Örgütsel adalet, birey-örgüt uyumu ile çalışanların işle ilgili tutumları (Tez No. 209011) [Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3
-
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman and Company.
-
Bedeian, A. G. (2007). Even if the tower ıs “ıvory,” ıt ısn't “white:” Understanding the consequences of faculty cynicism. Academy of Management Learning & Education, 6(1), 9-32. https://doi.org/10.5465/amle.2007.24401700
-
Behram, N. K., & Dinç, E. (2014). Algılanan kişi-örgüt uyumunun kişilerarası çatışma ve işten ayrılma niyeti üzerine etkisi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 115-124.
-
Bıyık, Y. (2021). Örgüt kültürünün bireysel yaratıcılık ve yenilikçiliğe etkisinde kişi-örgüt uyumu ve örgütsel desteğin aracı rolü: Türkiye'deki teknokent / teknopark çalışanlarına yönelik bir araştırma (Tez No. 674075) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Boon, C., Den Hartog, D. N., Boselie, P., & Paauwe, J. (2011). The relationship between perceptions of hrpractices and employee outcomes: examining the role of person organization and person-job fit. International Journal of Human Resources Management, 22(1), 138-162. https://doi.org/10.1080/09585192.2011.538978
-
Bozkurt, S., Çoban, Ö. Özdemir, M., & Özdemir, N. (2021). Liderlik, okul kültürü, kolektif yeterlik, akademik öz-yeterlik ve sosyoekonomik düzeyin öğrenci başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 46(207), 465-482.
-
Brinson, D., & Steiner, L. (2007). Building Collective Efficacy: How Leaders Inspire Teachers to Achieve. Issue Brief. Center for Comprehensive School Reform and Improvement (ERIC Number: ED499254).
-
Brown, A. D. (1997). Narcissism, identity, and legitimacy. Academy of managementReview, 22(3), 643-686. https://doi.org/10.2307/259409
-
Büyükgöze, H. (2014). Lise öğretmenlerinin görüşlerine göre algılanan örgütsel destek ve psikolojik sermaye ilişkisi (Tez No. 385524) [Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık.
-
Cable, D. M. (1995). The role of person-organization fit in organizational entry [Doctoral dissertation, Cornell University-USA]. ProQuest.
-
Cable, D. M., & DeRue, D. S. (2002). The convergent and discriminant validity of subjective fit perceptions. Journal of Applied Psychology, 87(5), 875-884. https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.5.875
-
Cable, D. M., & Edwards, J. R. (2004). Complementary and supplementary fit: A theoretical and empirical ıntegration. Journal of Applied Psychology, 89(5), 822-834. https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.5.822
-
Casanova, D. C. G., & Azzi, R. G. (2015). Personal and collective efficacy beliefs scales to educators: Evidences of validity. Psico-USF, Bragança Paulista, 20(3), 399-409. https://doi.org/10.1590/1413-82712015200303
-
Celep, C., & Yılmaztürk, O. E. (2012). The relationship among organizational trust, multidimensional organizational commitment and perceived organizational support in educational organizations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5763-5776. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.512
-
Cevar, M. (2021). Okul kültürü ve kolektif öğretmen yeterliği arasındaki ilişki (Zonguldak ili örneği) (Tez No. 678349) [Yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi-Zonguldak]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Chen, Z. X., Aryee, S., & Lee, C. (2005). Test of a mediation model of perceived organizational support. Journal of Vocational Behavior, 66, 457-470. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.01.001
-
Chiang, C. F., & Hsieh, T. S. (2012). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job perfor-mance: The mediating effects of organizational citizenship behavior. International Journal of Hospitality Management, 31(1), 180-190. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.04.011
-
Cho, J., Park, D. J., & Ordonez, Z. (2013). Communication-oriented person-organization fit as a key factor of job-seeking behaviors: Millennials' social media use and attitudes toward organizational social media policies. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(11), 794-799. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0528
-
Cindioğlu Demirer, M. (2019). Kişi örgüt uyumunun iş performansı üzerine etkisi: Mutluluğun aracılık rolü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(1), 283-302.
-
Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression / correlation analysis for the behavioral sciences. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
-
Cybulski, T. G., Hoy, W. K., & Sweetland, S. R. (2005). The roles of collective efficacy of teachers and fiscal efficiency in student achievement. Journal of Educational Administration, 43(5), 439-461. https://doi.org/10.1108/09578230510615224
-
Çalışkan, A., & Akkoç, İ. (2020). Kişi-örgüt uyumu. Ö. Turunç ve H. Turgut (Editörler), Örgütsel davranış (1.baskı, s. 35-41) içinde. Siyasal Kitabevi.
-
Çalışkan, A., & Pekkan, N. U. (2019). Sağlık sektörü çalışanlarında tükenmişlik duygusunun işten ayrılma niyetine etkisi: Kişi-örgüt uyumunun aracılık rolü. Business and Economics Research Journal, 10(2), 469-482. https://doi.org/10.20409/berj.2019.180
-
Çokyiğit, M. (2020). Ortaokulların bürokratik yapısının etkililiği örgütsel güven ve örgütsel destek düzeyi arasındaki ilişki (Tez No. 642982) [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Dawson, J. (2014). Moderation in management research: What, why, when, and how. Journal of Business and Psychology, 29, 1-19. https://doi.org/10.1007/S10869-013-9308-7.
-
Demir, K. (2008). Transformational leadership and collective efficacy: the moderating roles of collaborative culture and teachers’ self-efficacy. Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research, 33, 93-112.
-
Deniz, B. (2021). Öğretmenlerin algılarına göre örgütsel destek, örgütsel sinizm ve öğretmen performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 675154) [Yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi-Zonguldak]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Dinç, E., & Birincioğlu, N. (2020). Araştırma görevlilerinin örgütsel destek algıları ve örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkide lider-üye etkileşiminin aracılık etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 15(1), 309-330. https://doi.org/10.17153/oguiibf.583949
-
Doğan, S. (2020). İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel destek algısı. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 361-379. https://doi.org/10.30855/gjes.2020.06.03.006
-
Donohoo, J., & Katz, S. (2017). When teachers believe students achieve. The Professional Learning Association-The Learning Professional, 38(6), 20-27.
-
Eisenberger, R., Huntington, R., Hutchison, S., & Sowa, D. (1986). Perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, 71(3), 500-507. https://doi.org/10.1037/0021-9010.71.3.500
-
Ellis, C., Skidmore, S. T., & Combs, J. P. (2017). The hiring process matters: The role of personejob and personeorganization fit in teacher satisfaction. Educational Administration Quarterly, 53(3), 448-474. https://doi.org/10.1177/0013161X16687007
-
Engel, M., & Curran, F. C. (2016). Toward understanding principals’ hiring practices. Journal of Educational Administration, 54, 173-190. https://doi.org/10.1108/JEA-04-2014-0049
-
Erdoğan, U., & Dönmez, B. (2015). Kolektif öğretmen yeterliği ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 21(3), 345-366. https://doi.org/10.14527/kuey.2015.013
-
Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4. https://doi.org/10.11648/j.ajtas.20160501.11
-
Farooqui, S., & Nagendra, A. (2014). The impact of person organization fit on job satisfaction and performance of the employees. Procedia Economics and Finance. 11, 122-129. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(14)00182-8
-
Finegan, E. (2000). The impact of person and organization values on organizational commitment. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73(2), 149-169. https://doi.org/10.1348/096317900166958
-
Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E (2006). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.
-
Garg, S., & Dhar, R. (2014). Effects of stress, lmx and perceived organizational support on service quality: Mediating effects of organizational commitment. Journal of Hospitality and Tourism Management 21, 64-75. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2014.07.002
-
Genç, G. A. (2021). Proje okullarında algılanan örgütsel destek, okul etkililiği ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Giresun ili örneği) (Tez No. 690646) [Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi-Rize]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Goddard, R. D., & Goddard, Y. L. (2001). A multilevel analysis of the relationship between teacher and collective efficacy in urban schools. Teaching and Teacher Education, 17(7), 807-818. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00032-4
-
Goddard, R. D., Hoy, W. K., & Hoy, A. W. (2000). Collective teacher efficacy: Its meaning, measure, and impact on student achievement. American Educational Research Journal, 37(2), 479-507. https://doi.org/10.3102/00028312037002479
-
Goddard, R. G., Hoy, W. K., & Woolfolk Hoy, A. (2004). Collective efficacy: Theoretical development, empirical evidence, and future directions. Educational Researcher, 33(3), 3-13. https://doi.org/10.3102/0013189X033003003
-
Goodman, S. A., & Svyantek, D. J. (1999). Person-organization fit and contextual performance: Do shared values matter. Journal of Vocational Behaviour, 55, 254-275. https://doi.org/10.1006/jvbe.1998.1682
-
Green, S. B., & Salkind, N. J. (2010). Using SPSS for windows and macintosh: analyzing and understanding data. Pearson Education.
-
Grobler, A. (2016). Person-organisational fit: A revised structural configuration. Journal of Applied Business Research (JABR), 32(5), 1419-1434. https://doi.org/10.19030/jabr.v32i5.9769
-
Gujarati, D. N. (2001). Temel ekonometri (Çev.: Ü. Şenesen ve G. Günlük Şenesen). Literatür Yayınları.
-
Gül, A. L. (2010). Lise öğretmenlerinin algılarına göre örgütsel destek (Ankara İli Örneği). (Tez No. 308580) [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Güleryüz, E., & Aydıntan, B. (2020). Kişi-örgüt uyumu ve örgüt kültürü arasındaki ilişki, bankacılık sektöründe bir uygulama. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 6(1), 51-78.
-
Gürbüz, S. (2019). Sosyal bilimlerde aracı, düzenleyici ve durumsal etki analizleri. Seçkin Yayıncılık.
-
Hattie, J. (2016). Third visible learning annual conference: mindframes and maximizers. Washington, DC.
-
Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. Guilford Press.
-
Herrera, C., Torres-Vallejos, J., Martínez-Líbano, J., Rubio, A., Céspedes, C., Oyanedel, J. C., Acuña, E., Pedraza, D. (2022). Perceived collective school efficacy mediates the organizational justice effect in teachers’ subjective well-being. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(17), 1-10. https://doi.org/10.3390/ijerph191710963
-
İplik, E., İplik, F. N., & Efeoğlu, İ. (2014). Çalışanların örgütsel destek algılarının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisinde örgütsel özdeşleşmenin rolü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 12, 109-122. https://doi.org/10.18092/ijeas.33461
-
James, M. S. L. (2005). Antecedents and consequences of cynıcism in organizations: An examination of the potential positive and negative effects on school systems [Doctoral dissertation, The Florida University-USA]. ProQuest.
-
Jones, N., Youngs, P., & Frank, K. (2013). The role of school-based colleagues in shaping the commitment of novice special and general education teachers. Exceptional Children, 79, 365-383. https://doi.org/10.1177/001440291307900303
-
Kalaycı, Ş. (2015). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayınevi.
-
Kalliath, T. J., Bluedorn, A. C., & Strube, M. J. (1999). A test of value congruence effects. Journal of Organizational Behavior, 20, 1175-1198.
-
Kılıç, E. (2019). Okul yöneticilerinin paternalist liderlik düzeyleri ile öğretmenlerin örgütsel destek algıları arasındaki ilişki (Tez No. 566896) [Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi-Uşak]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Kim, S. (2012). Doesperson organization fit matter in the public sector? Testing the mediating effect of person‐organization fit in the relationship between public service motivation and work attitudes. Public Administration Review, 72(6), 830-840. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2012.02572.x
-
Kimav, A. U. (2010). An exploration of burnout and individual and collective teacher effıcacy in a Turkish state university (Tez No. 264843) [Yüksek lisans tezi, İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Klassen, R. M., Usher, E. L., & Bong, M. (2010). Teachers’ collective efficacy, job satisfaction, and job stress in cross-cultural context. The Journal of Experimental Education, 78(4), 464-486. https://doi.org/10.1080/00220970903292975
-
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press.
-
Koçak, S., & Özdemir, M. (2019). Kolektif öğretmen yeterliğinin dört çerçeve liderlik modeli perspektifinden değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 45(203), 347-365.
-
Kristof, A. L. (1996). Person-organisation fit: An integrative review of its conceptualizations, measurement, and implications. Personnel Psychology, 49, 1-49. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1996.tb01790.x
-
Kristof-Braun, A. L., Zimmerman, R. D., & Johnson, E. C. (2005). Consequences of individuals’ fit at work: A meta-analysis of person-job, person-organization, person-group, andperson-supervisor fit. Personnel Psychology, 58, 281-342. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2005.00672.x
-
Kundu, A., Dey, K. N., & Mondal, S. (2018). A study on collective teacher efficacy in low performing ındian schools. International Journal of Innovative Studies in Sociology and Humanities. 3(11), 71-83.
-
Kurt, T. (2009). Okul müdürlerinin dönüşümcü ve işlemci liderlik stilleri ile öğretmenlerin kolektif yeterliği ve öz yeterliği arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Tez No. 278393) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Kurtpınar, M. (2011). Birey-örgüt uyumunun bireysel performans üzerindeki etkisinde kişilik özellikleri ve işe adanmışlığın rolü (Tez No. 306495) [Yüksek lisans tezi, Harp Akademileri Komutanlığı-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Kurz, T. B., & Knight, S. L. (2004). An Exploration of the relationship among teacher efficacy, collective teacher efficacy, and goal consensus. Learning Environments Research, 7(2), 111-128. https://doi.org/10.1023/B:LERI.0000037198.37750.0e
-
Lauver, K. J., & Kristof-Brown, A. (2001). Distinguishing between employees’ perceptions of person-job and person-organization fit. Journal of Vocational Behavior, 59, 454-470. https://doi.org/10.1006/jvbe.2001.1807
-
Lee, J. W., & Bang, H. (2012). High performance work systems, person-organization fit and organizational outcomes. Journal of Business Administration Research, 1(2), 129-138. https://doi.org/10.5430/jbar.v1n2p129
-
Lee, V. E., & Smith, J. B. (1996). Collective responsibility for learning and its effects on gains in achievement for early secondary school students. American Journal of Education, 104(2),103-147. https://doi.org/10.1086/444122
-
Li, J. (2006). The interactions between person-organization fit and leadership styles in asian firms an empirical testing. International Journal of Human Resource Management, 17(10), 1689-1706. https://doi.org/10.1080/09585190600964343
-
Liu, N. T., & Ding, C.G. (2012). General ethical judgments, perceived organizational support, interactional justice, and workplace deviance. The International Journal of Human Resource Management, 23(13), 2712-2735. https://doi.org/10.1080/09585192.2011.610945
-
Maddux, J. (2002). Self-efficacy: The power of believing you can. In C.R. Synder and S.J. Lopez (Eds), Handbook of positive psychology (pp. 277-287). Oxford University Press.
-
McCulloch, M. C., & Turban, D. B. (2007). Using person-organization fit to select employees for high-turnover jobs. International journal of Selection and Assessment, 15(1), 63-71. https://doi.org/10.1111/j.1468-2389.2007.00368.x
-
Memon, M. A., Salleh, R., Baharom, M., & Harun, H. (2014). Person-organization fit and turnover intention: the mediating role of employee engagement. Global Business and Management Research: An International Journal, 24(2), 205-209.
-
Meyer, A., Richter, D., & Hartung-Beck, V. (2020). The relationship between principal leadership and teacher collaboration: Investigating the mediating effect of teachers’ collective efficacy. Educational Management Administration & Leadership, 50, 593-612. https://doi.org/10.1177/1741143220945698.
-
Mulford, B. (2003). School leaders: Changing roles and impact on teacher and school effectiveness. Education and Training Policy Division, OECD.
-
Netemeyer, R. G., Boles, J. S., McKee, D. O., & McMurrian, R. (1997). An investigation into the antecedents of organizational citizenship behaviors in a personel selling context. The Journal of Marketing, 61(3), 85-98. https://doi.org/10.1177/002224299706100306
-
Neuman, W. L. (2011). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nicel ve nitel yaklaşımlar I-II. (Çev.: Sedef Özge). Yayın Odası.
-
Okur, Y., Aksu, B., Akçakanat, T., & Uzunbacak, H. H. (2021). Kişi-örgüt uyumu ve lider-üye etkileşiminin duygusal bağlılık üzerine etkisi: Kolektif şükranın düzenleyici rolü. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 78-98. https://doi.org/10.29131/uiibd.972942
-
Oldaç, Y. İ. (2016). The relationship between distributed leadership, enabling school structure, teacher collaboration, academic optimism and student achievement: A school effectiveness model (Tez No. 439102) [Yüksek lisans tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Orpen, C. (1994). The effects of exchange ideology on the relationship between perceived organizational support and job performance. The Journal of Social Psychology, 134(3), 407-408. https://doi.org/10.1080/00224545.1994.9711749
-
Özçelik, K. (2011). Kişi örgüt uyumu ve etik iklimin hastaneye bağlılığa etkisi: Hemşireler üzerinde bir araştırma (Tez No. 304131) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Özdamar, K. (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Kaan Kitabevi.
-
Özdemir, A. (2010). Örgütsel özdeşleşmenin algılanan örgütsel destek, cinsiyet ve kıdem değişkenlerine göre incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(1), 237-250.
-
Özdemir, O., Birer İ., & Akkoç İ. (2019). Lider desteği ve örgütsel adalet algısının iş performansına etkisinde kişi-örgüt uyumunun aracılık rolü. Toros Üniversitesi İİSBF Sosyal Bilimler Dergisi,6(10), 77-106.
-
Özdemir, T. Y., Demirkol, M., Erol, Y. C., & Turhan, M. (2018). Kolektif öğretmen yeterlikleri ile okul kültürü arasındaki ilişkinin incelenmesi: Elazığ ili örneği. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 5(31), 4628-4635. https://doi.org/10.26450/jshsr.924
-
Özdevecioğlu, M. (2004). Algılanan örgütsel desteğin işten ayrılma niyeti üzerindeki etkileri. Amme İdaresi Dergisi, 37(4), 97-115.
-
Özgen F., & Turunç Ö. (2017). Örgütsel adalet-sinizm ilişkisinde kişi örgüt uyumunun rolü: eğitim sektöründe bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 80-96.
-
Özkan, O. S. (2018). Psikolojik sermayenin bireysel performans üzerindeki etkisinde birey-örgüt uyumunun aracılık rolü (Tez No. 501920) [Doktora tezi, Türk Hava Kurumu Üniversitesi-Ankara]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Peng, J. C., & Chiu, S.-F. (2010). An integrative model linking feedback environment and organizational citizenship behavior. The Journal of Social Psychology, 150(6), 582-607. https://doi.org/10.1080/00224540903365455
-
Polatçı S., Özçalık F., & Cindiloğlu M. (2014). Üretkenlik karşıtı iş davranışı ve örgütsel vatandaşlık davranışı üzerinde kişi-örgüt uyumunun etkileri. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 1-12. https://doi.org/10.18394/iid.22845
-
Polatçı, S., & Cindiloğlu, M. (2013). Kişi-örgüt uyumunun örgütsel vatandaşlık davranışına etkisi: Duygusal bağlılığın aracılık rolü. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(3), 299-318.
-
Resick, Ch. J., Giberson, T. T., Dickson, M. W., Wynne, K. T., & Bajdo, L. M. (2013). Person organizational fit, organizational citizenship, and social-cognitive motivational mechanisms. In A. L. Kristof-Brown and J. Billsberry (Eds.). Organizational fit. Key issues and new directions (pp. 99–123). Chichester: UK: Wiley-Blackwell.
-
Rhoades, L., & Eisenberger, R., (2002). Perceived organizational support: A review ofthe Literature. Journal of Applied Psychology, 87(4), 698-714. https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.4.698
-
Robertson, D. A., Padesky, L. B., Thrailkill, L., Kelly, A., & Brock, C. H. (2024). Exploring the role of instructional leaders in promoting agency in teachers’ professional learning. International Journal of Professional Development, Learners and Learning, 6(1), 1-11. https://doi.org/10.30935/ijpdll/14058
-
Ross, J. A., & Bruce, C. (2007). Professional development effects on teacher efficacy: Results of randomized field trial. The Journal of Educational Research, 101(1), 50-60. https://doi.org/10.3200/JOER.101.1.50-60
-
Salkın, O. (2019). Öğretmenlerin örgütsel destek algıları ile örgütsel sessizlik algıları arasındaki ilişki (Tez No. 584833) [Yüksek lisans tezi, Sütçü İmam Üniversitesi- Kahramanmaraş]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Sarıboğa, V., Kılıç, E., & Serin, H. (2019). Sınıf öğretmenlerinin birey-örgüt uyumu üzerine bir araştırma. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 95-115. https://doi.org/10.26466/opus.567443
-
Schmidt, J. A., Chapman, D. S., & Jones, D.A. (2015). Does emphasizing different types of person-environment fit in online job ads influence application behavior and applicant quality? Evidencefrom a field experiment. Journal of Business and Psychology, 30(2), 267-282. https://doi.org/10.1007/s10869-014-9353-x
-
Schneider, B., Smith, D. B., & Goldstein, H. W. (2000). Attraction–selection–attrition: Toward a person–environment psychology of organizations. In W. B. Walsh, K. H. Craik, & R. H. Price (Eds.), Person–environment psychology: New directions and perspectives (2nd ed., pp. 61–85). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
-
Seçilmiş, G. (2019). Pozitif psikolojik sermaye, birey örgüt uyumu ve örgütsel yabancılama arasındaki ilişki (Tez No. 569037) [Yüksek lisans tezi, Osman Gazi Üniversitesi-Eskişehir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Sekiguchi, T. (2004). Person-organization fit and person-job fit in employee selection: A review of the literature. Osaka Keidai Ronshu, 54(6), 179-196.
-
Sezgin Nartgün, Ş., & Kalay, M. (2014). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ile örgütsel sinizm düzeylerine ilişkin görüşleri. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1361-1376. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.6414
-
Sims, R., & Kroeck, G. (1994). The influence of ethical fit on employee satisfaction, commitment and turnover. Business Ethics, 13, 939-947. https://doi.org/10.1007/BF00881663
-
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2007). Dimensions of teacher self-efficacy and relations with strain factors, perceived collective teacher efficacy, and teacher burnout. Journal of Educational Psychology, 99(3), 611-625. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.611
-
Soysal, M. R. (2021). Sınıf öğretmenlerinin örgütsel destek algıları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki (Tez No. 688362) [Doktora tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi-Bolu]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Sökmen, A., Ekmekçioğlu, B., & Çelik, K. (2015). Algılanan örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ve yönetici etik davranışı ilişkisi: Araştırma görevlilerine yönelik araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(1), 125-144.
-
Stinglhamber, F., & Caesens, G. (2021). Perceived organizational support. In V. I. Sessa & N. A. Bowling (Eds.), Essentials of job attitudes and other workplace psychological constructs (pp. 71–98). Routledge / Taylor & Francis Group.
-
Stinglhamber, F., & Vandenberghe C. (2003). Organizations and supervisors as sources of support and targets of commitment: A longitudinal study. Journal of Organizaitonal Behavior, 24, 251-270. https://doi.org/10.1002/job.192
-
Sulu, S., Ceylan, A., & Kaynak, R. (2010). Work alienation as a mediator of the relationship between organizational injustice and organizational commitment: Implications for healthcare professionals. International Journal Of Business And Management, 5(8), 27-38. https://doi.org/10.5539/ijbm.v5n8p27
-
Şensoy, Ç. (2019). İş stresi ve performans ilişkisi: Özel bir hastanenin çalışanları üzerine araştırma (Tez No. 555894) [Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Şerefhanoğlu, O. (2014). Okul müdürlerinin mentorluk fonksiyonları ile öğretmenlerin örgütsel uyum düzeyleri arasındaki ilişki: Balıkesir il örneği (Tez No. 357772) [Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi-Balıkesir]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Allynand Bacon.
-
Tarter, C. J., & Hoy, W. K. (2004). A systems approach to quality in elementary schools: A theoretical and empirical analysis. Journal of Educational Administration, 42, 539-554. https://doi.org/10.1108/09578230410554052
-
Tims, M., Derks, D., & Bakker, A. B. (2016). Job crafting and its relationships with person-job fit and meaningfulness: A three-wavestudy. Journal of Vocational Behavior, 92, 44-53. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.11.007
-
Tsai, C. Y., Horng, J. S., Liu, C.-H., & Hu, D.-C. (2015). Work environment and atmosphere: The role of organizational support in the creativity performance of tourism and hospitality organizations. International Journal of Hospitality Management, 46, 26-35. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2015.01.009
-
Tschannen Moran, M., & Barr, M. (2004). Fostering student learning: The relationship of collective teacher efficacy and student achievement. Leadership and Policy in Schools, 3(3), 189-209. https://doi.org/10.1080/15700760490503706
-
Tuna, B. (2014). The influence of person-organization fit on contextual performance and its impact on organizational effectiveness: The moderating role of organizational climate (Tez No. 361650) [Doktora tezi, Yeditepe Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Turunç, Ö., & Çelik, M. (2010). Çalışanların algıladıkları örgütsel destek ve iş stresinin örgütsel özdeşleşme ve iş performansına etkisi. Yönetim ve Ekonomi, 17(2), 183-206.
-
Turunç, Ö., & Çelik, M. (2012). İş tatmini kişi-ögüt uyumu ve amire güven-kişi-örgüt uyumu ilişkisinde dağıtım adaletinin düzenleyici rolü. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 14(2), 57-78. https://doi.org/10.4026/1303-2860.2012.0199.x
-
Ulutaş, M. (2011). Birey-örgüt uyumunun iş stresi ve verimlilik üzerine etkisi: Dalaman havalimanı çalışanları üzerine bir alan araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 14(2), 13-30.
-
Valentine, S., Godkin, L., & Lucero, M. (2002). Ethical context, organizational commitment and person–organization fit. Journal of Business Ethics, 41(4), 349-360. https://doi.org/10.1023/A:1021203017316
-
Vancouver, J. B., & Schmitt, N. W. (1991). An explatory examination of person-organization fit: Organizational goal congruence. Personnel Psychology, 44, 333-352. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1991.tb00962.x
-
Verquer, M. L., Beehr, T. A., & Wagner, S. H. (2003). A meta-analysis of relations between person–organization fit and work attitudes. Journal of Vocational Behavior, 63(3), 473-489. https://doi.org/10.1016/S0001-8791(02)00036-2
-
Vondey, M. (2010). The relationships among servant leadership, organizational citizenship behavior, person-organization fit, and organizational identification. International Journal of LeadershipStudies, 6(1), 3-27.
-
Wang, J., & Wang, X. (2012). Structural equation modeling: Applications using mplus. John Wiley & Sons.
-
Ware, H., & Kitsantas, A. (2007). Teacher and collective efficacy beliefs as predictors of professional commitment. The Journal of Educational Research, 100(5), 303-310. https://doi.org/10.3200/JOER.100.5.303-310
-
Wei, Y. C. (2012). Person–organization fit and organizational citizenship behavior: Time perspective. Journal of Management & Organization, 18(6), 833-844. https://doi.org/10.5172/jmo.2012.18.6.833
-
Westerman, J. W., & Vanka, S. (2005). A cross-cultural empirical analysis of person-organization fit measures as predictors of student performance in business education: Comparing Students in the United States and India. Academy of Management Learning & Education, 4(4), 409-420.
https://doi.org/10.5465/amle.2005.19086783
-
Yahyagil, M. Y., (2005). Birey organizasyon uyumu ve çalışanların iş tutumlarına etkisi. Öneri Dergisi, 4, 137-149. https://doi.org/10.14783/maruoneri.680782
-
Yılmaz, M., & Turanlı, N. (2017). Öğretmenlerin kolektif yeterlik algılarının incelenmesi. Altındağ ilçesi örneği. JILSES, 3(2), 151-158.
-
Yıluzar, H. (2016). Kişi-örgüt uyumu ile işe adanmışlık ve örgütsel bağlılık ilişkisi: Sağlık sektöründe bir araştırma (Tez No. 452021) [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi-Antalya]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Youngs, P., Pogodzinski, B., Grogan, E., & Perrone, F. (2016). Person-organization fit and research on instruction. Educational Researcher, 44(1), 37-45. https://doi.org/10.3102/0013189X15569531
-
Yüner, B., & Özdemir M. (2020). Kolektif öğretmen yeterliği ile okul etkililiği arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 33(2), 389-409. https://doi.org/10.19171/uefad.605195
-
Yürür, S. (2005). Ödüllendirme sistemleri ile örgütsel adalet arasındaki ilişkilerin analizi ve bir uygulama (Tez No. 188279) [Doktora tezi, Uludağ Üniversitesi-Bursa]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
-
Zagenczyk, T. J. (2006). Social influence analysis of perceived organizational support [Doctoral dissertation, University of Pittsburgh-USA]. ProQuest.
-
Zhang, Z., Lee, J., Yin, H., & Yang, X. (2023). Doubly latent multilevel analysis of the relationship among collective teacher efficacy, school support, and organizational commitment. Frontiers in Psychology, 13, 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1042798.
-
Zincirli, M., & Zincirli, Ö. (2017, 26 Ekim-28 Ekim). Kolektif yeterlik inancına dair öğretmen algılarının incelenmesi. III. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, Kahramanmaraş.