Although how teachers' person-organisation fit affects their perception of organisational support has been examined in the literature, the factors that strengthen or weaken this relationship have not been sufficiently investigated. In this context, the present study was designed in a relational survey model aiming to examine the moderating role of collective teacher efficacy in the relationship between teachers' person-organisation fit and their perceptions of organisational support. The sample of the study consisted of 382 teachers working in kindergarten, primary school, secondary school and secondary education (high school) institutions in Siirt province in the 2023-2024 academic year, determined by convenience sampling method. ‘Person-Organisation Fit Scale, Collective Teacher Efficacy Scale and Organisational Support Scale’ were used in the study. The findings of the study were reported with descriptive statistics, Pearson correlation and moderator effect analyses. According to the results of the study, it was determined that teachers' person-organisation fit and collective teacher efficacy were “high” and their perceptions of organisational support were “moderate”. Positive and moderately significant relationships were found between teachers' person-organisation fit, collective teacher efficacy and organisational support perceptions. Collective teacher efficacy was found to moderate the relationship between person-organisation fit and perceived organisational support.
Moderating effect person-organisation fit collective teacher efficacy organisational support
Öğretmenlerin kişi-örgüt uyumunun örgütsel destek algısını nasıl etkilediği alanyazında incelenmiş olsa da bu ilişkinin hangi faktörler tarafından güçlendirildiği veya zayıflatıldığı yeterince araştırılmamıştır. Bu bağlamda mevcut araştırma öğretmenlerin kişi-örgüt uyumları ile örgütsel destek algıları arasındaki ilişkide kolektif öğretmen yeterliğinin düzenleyici (moderatör) rolünü incelemeyi amaçlayan ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenen ve Siirt ilinde 2023-2024 eğitim-öğretim yılında anaokulu, ilkokulu, ortaokulu ve ortaöğretim (lise) kurumlarında görev yapan 382 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada “Kişi-Örgüt Uyumu Ölçeği, Kolektif Öğretmen Yeterliği Ölçeği ve Örgütsel Destek Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları betimsel istatistikler, Pearson korelasyon ve düzenleyicilik analiziyle incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlerin kişi-örgüt uyumları ile kolektif öğretmen yeterliğinin “yüksek”, örgütsel destek algılarının ise “orta düzeyde” olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin kişi-örgüt uyumları, kolektif öğretmen yeterliği ve örgütsel destek algıları arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Ayrıca araştırmada kolektif öğretmen yeterliğinin, kişi-örgüt uyumu ile örgütsel destek arasındaki ilişkide düzenleyici rol oynadığı tespit edilmiştir.
Düzenleyici (moderatör) etki kişi-örgüt uyumu kolektif öğretmen yeterliği örgütsel destek
Araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için Siirt Üniversitesi Etik Kurul Başkanlığı’ndan 15.05.2024 tarih ve 6968 sayı ile gerekli izinler alınmıştır. Ayrıca araştırmanın her aşamasında etik kurallara dikkat edilmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Planlaması |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 19 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 13 Eylül 2024 |
| Kabul Tarihi | 25 Şubat 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 46 |