Bu araştırmada sanat kavramının ortaokul öğrencileri tarafından nasıl algılandığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, betimsel tarama modelinde nitel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2024-2025 eğitim öğretim yılının güz döneminde Muş il merkezindeki iki farklı ortaokulda öğrenimlerine devam eden ve kolay ulaşılabilir durum örneklemesiyle seçilen 354 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen metafor formu kullanılmıştır. Bu öğrencilerden elde edilen verilerin analizinde ise içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında öğrencilerin toplam 80 farklı metafor ürettikleri görülürken, bunlar arasında “resim”, “hayat” ve “güzellik” metaforlarının en sık tekrarlananlar olduğu saptanmıştır. Geliştirilen metaforların gerekçeleri temel alındığında “hissiyat olarak sanat”, “mutluluk olarak sanat”, “yetkinlik olarak sanat”, “olumsuzluk olarak sanat” ve “renklilik olarak sanat” olmak üzere beş farklı kavramsal kategori ortaya çıkmıştır.
In this study, aimed to determine how the concept of art is perceived by middle school students. The study was designed as a qualitative study in the descriptive survey model. The study group consists of 354 middle school students who were selected through easily accessible case sampling and are continuing their education at two different middle schools in the city center of Mus during the fall semester of the 2024-2025 academic year. A metaphor form developed by the researchers was used as the data collection tool. Content analysis was used to analyze the data obtained from the students. It was detected that students produced a total of 80 different metaphors, with “painting”, “life” and “beauty” being the most frequently repeated metaphors. Based on the reasons for the developed metaphors, five different conceptual categories emerged: “art as sentiment”, “art as happiness”, “art as competence”, “art as negativity” and “art as colorfulness”.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 17 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 47 |