Reading, utilizing, and producing media content have emerged as essential competencies in contemporary society. Understanding how media literacy is addressed in academic literature contributes significantly to the field. This study aims to examine graduate theses on media literacy and education in Turkey regarding their purposes, methodologies, and findings. The research employs meta-synthesis methodology. Inclusion and exclusion criteria were established to determine studies for analysis, utilizing the Turkish Council of Higher Education (YÖK) National Thesis Database. A total of 71 accessible theses (53 master's and 18 doctoral dissertations spanning 2007-2021) were examined. Selected theses were analyzed using thematic synthesis methodology. Analysis revealed that level determination and relationship investigations constitute the most frequently studied objectives. Quantitative research methods were predominantly employed, with secondary school students and pre-service teachers representing the most commonly studied sample groups. The most frequently utilized data collection instruments were scales and interview techniques. The most commonly examined variables included gender, academic department, grade level, parental education status, family income level, number of siblings, and professional experience.
Medyayı okuma, kullanma ve medya içerikleri üretme, günümüzün önemli becerilerinden birisi haline gelmiştir. Bu bağlamda medyanın literatürde ne şekilde ele alındığını görmek alana katkı sağlayacaktır. Bu çalışmanın amacı; Türkiye'de medya okuryazarlığı ve eğitimi konulu lisansüstü tezlerin amaç, yöntem ve sonuçlar bağlamında incelenmesidir. Araştırmanın yöntemi meta-sentez olarak belirlenmiştir. Bu bağlamda dahil etme ve hariç tutma kriterleri (araştırma yöntemi kapsamında araştırmaya dahil edilecek ve dahil edilmeyecek çalışmalar) belirlenerek Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) Ulusal Tez Tarama Merkezi veri tabanı kullanılarak erişime açık 53 yüksek lisans ve 18 doktora tezi (2007-2021) olmak üzere 71 tez incelenmiştir. Belirlenen tezler tematik sentezleme metodu ile çözümlenmiştir. Çözümlemeler neticesinde elde edilen bulgulara göre; tezlerde düzey belirleme ve ilişki incelemelerinin en çok çalışılan amaçlar olduğu görülmüştür. Tezlerde nicel araştırma yöntemlerinin çoğunlukla kullanıldığı, ortaokul öğrencilerinin ve öğretmen adaylarının en çok çalışılan örneklem grubu olduğu tespit edilmiştir.
Bu araştırma, etik kurul raporu gerektirmeyen sistematik literatür taraması yoluyla gerçekleştirilmiştir. Makalenin yazımında yazar sorumluluğunda olan bütün etik kurallara uyulduğunu ve yazarlar arasında çıkar çatışması olmadığını beyan ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Medya ve İletişim Eğitimi |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 17 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 47 |