Abstract : The aim of this study was to evaluate the relationship between emotional intelligence and mental toughness in athletes in terms of branch type, gender and being national teaam athlete. The research’s model was relational screening model and Structural Equation Modeling (SEM) technique was used to analyze data. The data were analyzed by type of branch, gender and being national team athlete and t test was used for the analysis. Correlational analysis for the relation and emotional intelligence’s indication of mental toughness and ANOVA for multiple groups comparison were used. A total of 496 athletes, aged 18-40 (Meanage=22.50±5.08 yrs), who were either amateurs or professionals participated in the study voluntarily (individual athletes, n=208; team sports athletes, n=288). “Personal Information Form,” “Revised Schutte Emotional Intelligence Scale” and “The Mental Toughness Questionnaire” were used as data collection tools. As a result of the analysis of the data, the regression coefficient between the emotional intelligence and mental toughness is found to be 0,52 (p<.01). A statistical difference was found by the type of branch, gender and being national team athlete (p<.05). In the sub-dimensions of emotional intelligence, the average score of individual athletes were found to be significantly higher than the avarage score of team athletes in the sub dimensions of evaluation of emotions and using of emotions. In confidence sub-dimension as to mental toughness, the average score of team athletes was higher than the average score of individual athletes. The emotional intelligence indicated that the mental toughness in individual and team athletes, and emotional intelligence verified mental toughness as a significant and positive factor by explaining 27% of the total variance. As a result, it was determined that emotional intelligence positively predicted mental toughness in individual athletes, but it had no effect on mental toughness in team athletes. It has been determined that some sub-dimensions of emotional intelligence and mental toughness differ according to age groups.
Emotional Intelligence Mental Toughness Individual Athlete Team Athlete
Özet: Bu çalışmanın amacı sporcularda duygusal zekâ ve zihinsel dayanıklılık ilişkisini yapılan branş türü, cinsiyet ve millilik durumu açısından değerlendirmektir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde olup, verilerin analizinde; Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) tekniği ve branş türü, cinsiyet ve millilik durumuna göre analizde bağımsız örneklem t testi, korelasyon analizi, duygusal zekânın, zihinsel dayanıklılığı yordamasına ilişkin olarak çoklu regresyon analizi, grupların karşılaştırmasında ise tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Araştırmaya 18-40 yaş (Ortyaş=22.50±5.08 yıl) arasında bireysel sporlar (n=208) ve takım sporları (n=288) ile amatör ve profesyonel olarak uğraşan toplam 496 sporcu gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; ''Kişisel Bilgi Formu'', ''Gözden Geçirilmiş Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği'' ve ''Sporda Zihinsel Dayanıklılık Envanteri'' kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre, duygusal zekâ ile zihinsel dayanıklılık arasındaki regresyon katsayısı 0,52 (p<0,01) olarak saptanmıştır. Araştırmaya katılan sporcuların branş türü, cinsiyet ve milli olma durumuna göre istatiksel olarak farklılık bulunmuştur (p<0,05). Ayrıca duygusal zekâ alt boyutlarından duyguların değerlendirilmesi ve duyguların kullanımı alt boyutlarında bireysel sporcuların puan ortalamaları, takım sporcularının puan ortalamalarından anlamlı düzeyde daha yüksektir. Zihinsel dayanıklılık, güven alt boyutunda ise takım sporcularının puan ortalamaları, bireysel sporcuların puan ortalamalarına göre daha yüksektir. Bireysel sporcular ve takım sporcularında duygusal zekâ, zihinsel dayanıklılığı yordamakta olup duygusal zekâ, toplam varyansın %27'sini açıklayarak, zihinsel dayanıklılığı anlamlı, pozitif etkileyen bir faktör olarak doğrulamaktadır. Sonuç olarak bireysel sporcularda duygusal zekânın, zihinsel dayanıklılığı pozitif yönde yordadığı, takım sporcularında ise zihinsel dayanıklılığa herhangi bir etkisi olmadığı saptanmıştır. Duygusal zekâ ve zihinsel dayanıklılığa ilişkin bazı alt boyutların yaş gruplarına göre farklılaştığı saptanmıştır.
Duygusal Zekâ Zihinsel Dayanıklılık Bireysel Sporcu Takım Sporcusu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 22 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2 |