Görsel iletişim tasarımı, içerdiği tasarım ürünlerinin ayrı ayrı ele alınması gerektiğini vurgulamaktadır. Görsel iletişim tasarımı, bir ürünün ambalajındaki görsel öğelerin, kullanıcılarla olan etkileşimi ve marka kimliği açısından nasıl bir anlam taşıdığına odaklanmaktadır. Ambalaj tasarımında renk ve doku, tüketicinin ilk izlenimlerini, algılarını ve satın alma kararlarını doğrudan etkileyen önemli unsurlardır. Bu unsurlar, markanın mesajını iletmek ve ürünle ilgili belirli duygusal yanıtlar yaratmak için stratejik olarak kullanılabilir. Bu bağlamda; ambalaj tasarımlarının görsel iletişim bağlamında renk ve doku unsurları açısından kapsamlı olarak analizini yapmak önemli bir yer tutmaktadır. Bu araştırma, görsel iletişim tasarımı perspektifinden ambalaj tasarlama sürecinin hangi renk ve doku kombinasyonlarına verdikleri tepkileri anlamak ve ambalaj tasarımının tüketici algısı üzerindeki etkisini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Ardından, renk ve doku unsurlarının tüketiciler üzerindeki duygusal etkileri incelenmiş ve bu unsurların birbirleriyle etkileşimi ele alınmıştır. Tasarımın bir süreç olarak ele alındığı bu araştırma, görsel iletişim tasarımı içinde detaylı bir inceleme sunmak adına yapılan bilimsel literatür taraması yapılarak belirlenen örnek görüntüler kapsamında karşılaştırmalı olarak renk ve doku bağlamında betimsel analizler yapılarak değerlendirmeler sunulmuştur ve ambalaj tasarlama sürecine dair sonuçlar çıkarılmış ve önerilerde bulunulmuştur. Bu öneriler, tasarımın belli aşamalarında dikkate alınması gereken faktörleri vurgulayarak, daha etkili ve başarılı ambalaj tasarımlarının oluşturulmasına katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Bu çalışma tasarımda kullanılan renklerin, dokuların ve görsel elemanların uyumunun nasıl bir bütün oluşturduğunu analiz etmek ayrıca ambalaj tasarımının marka imajı, tüketici algısı üzerindeki etkilerini anlamak açısından önem arz etmektedir. Bu makale, tasarımcıların renk ve doku seçimlerinde hedef kitleyi düşünerek stratejik davranmasına yönelik fikir sunmayı, ambalaj tasarımı ve görsel iletişim tasarımı alanlarında çalışanlara yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
Araştırma, insandan anket, mülakat, odak grup çalışması, deney vb. yollarla veri toplanmasını ve/veya insan ve hayvanların (materyal/veriler dâhil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılmasını içermemektedir. Bu yüzden etik kurul onay belgesine ihtiyaç duyulmamaktadır.
Visual communication design emphasises that the design products it includes should be handled separately. Visual communication design focuses on how the visual elements in a product's packaging carry a meaning in terms of its interaction with users and brand identity. In packaging design, colour and texture are important elements that directly affect consumers' first impressions, perceptions and purchasing decisions. These elements can be used strategically to convey the brand's message and create specific emotional responses to the product. In this context, it is important to make a comprehensive analysis of packaging designs in terms of colour and texture elements in the context of visual communication. This research was conducted to understand the responses of consumers to colour and texture combinations in the packaging design process from a visual communication design perspective and to evaluate the impact of packaging design on consumer perception. Then, the emotional effects of colour and texture elements on consumers are examined and the interaction of these elements with each other is discussed. This research, in which design is handled as a process, presents evaluations by making descriptive analyses in the context of colour and texture comparatively within the scope of sample images determined by reviewing the scientific literature in order to present a detailed examination within visual communication design, and conclusions and suggestions are made regarding the packaging design process. These recommendations aim to contribute to the creation of more effective and successful packaging designs by emphasising the factors that should be considered at certain stages of design. This study is important in terms of analysing how the harmony of colours, textures and visual elements used in the design creates a whole and understanding the effects of packaging design on brand image and consumer perception. This article aims to provide ideas for designers to act strategically by considering the target audience in colour and texture choices and to help those working in the fields of packaging design and visual communication design.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Medya ve İletişim Eğitimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |

