Gazzâlî’nin, “mevcut evrenden daha
mükemmelini yaratmak imkân dâhilinde değildir” şeklinde ifade ettiği âlemin
mükemmelliği ile ilgili düşüncesi, kendisi henüz hayattayken büyük
tartışmaların ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Gazzâlî ile bu konuda aynı
görüşleri paylaşan Semhûdî de onu takip ederek, içerisinde belli bir amaca
yönelik kötülükler ve iyilikleri aynı anda barındıran bu âlemin, mümkün âlemler
içerisinden seçilen en mükemmel âlem olduğu görüşünü savunur. Ona göre âlemin
en mükemmel şekilde yaratılması, Allah’ın hür seçiminin ve mutlak iradesinin
bir sonucu olarak ve hikmetinin gerektirdiği en mükemmel oluş şeklinde tezahür
eder. Allah’ın hikmeti iradesi ve kudretinin sınırsız olanı sınırlı
yapabileceğini söyleyen Semhûdî, Allah için her zaman daha mükemmelini
yaratmanın imkân dahilinde olmasına rağmen bir fert için en mükemmellik
vasfının seçilmesi, seçilenin o an için en mükemmel olduğu ve onun Allah
tarafından sınırlandırıldığı anlamına geldiğini savunur. Aynı zamanda âlemin,
aklın algıladığı itibarî kavram olan en mükemmellik ile vasıflanması, onun bu
özelliğinin tüm zamanlar için sabit kalarak değişmez olduğu anlamına
gelmemekte, mükemmel olarak var olan her şey, ilâhî hikmet böyle gerektirdiği
için kendi zamanına göre en harika olarak yaratılmaktadır. Sonuç olarak içinde
bulunduğumuz âlemin imkân dahilinde en mükemmel olması tartışılmaz bir
gerçektir.
Bu çalışmadaki ana kaygımız, Gazzâlî’nin, tartışmalara
vesile olan âlemin mükemmelliğine dair temel düşüncesi üzerine
İbnü’l-Müneyyir’in ileri sürdüğü eleştirileri ve bu eleştirilere Semhûdî’nin
verdiği cevapları ana hatlarıyla ortaya koymaktır.
Kelâm Gazzâlî İbnü’l-Müneyyir Semhûdî teodise-kötülük problemi mümkün âlemlerin en mükemmeli hikmet adâlet irade kudret imkân cömertlik.
Ghazzāli’s thought about the perfection of the world which we can
express it as "it is impossible to create more perfect than the current
world”, caused great disputes while he was still alive. Samhûdi, who shared the
same views with Ghazzālî on this subject, following him, defends the thesis
that the existing world which contains good and evil for a certain purpose at
the same time is the best of all possible. According to him, the most perfect
creation of the world is the result of God's wisdom, free choice and absolute
will. Samhudi, who said that God's will, power and the divine wisdom is capable
of making the limited unlimited, also defends the view that God's choice of
excellence for an individual means that it is perfect for that very moment and
it is restricted by God, although it is always possible for God to create more
perfect. At the same time, describing the world with the perceptual most
excellent concept does not necessarily mean that it is invariable for all times
and everything that exists perfectly is created to be the greatest in its own
time, as divine wisdom requires it. As a result, it is an indisputable fact
that the world we are in is the best of all possible.
Main purpose in this article is to outline the criticisms of Ibn al-Munayyir on Ghazzāli’s
controversial thought about the perfection of the world and Samhûdî’s defense
against these criticisms.
Kalam Ghazzāli İbn al-Munayyir Samhudi theodicy best of all possible worlds
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |
BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC ND) ile lisanslanmıştır