Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DENİZCİLİK SEKTÖRÜNDE İŞ BULMADA SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ ROLÜ

Yıl 2024, Cilt: 19 Sayı: 2, 117 - 130
https://doi.org/10.54860/beyder.1431506

Öz

Deniz taşımacılığının temel unsuru olan gemi insanları, uluslararası standartlara uygun eğitimlerle yetiştirilmektedirler, bu süreç zaman, emek ve maliyet gerektirmektedir. Gemi insanlarının yetiştirilmesi, istihdam edilmeleri ve yaptıkları işin başarısındaki rolü göz önüne alındığında, denizcilik sektörünün dünya tedarik zincirinin sürdürülebilirliğinin merkezine oturduğu görülmektedir. Gelişen teknoloji ile kolaylaşan ve pratikleşen iletişim imkanları, insan hayatında önemli değişikliklere evirilmeye yol açmaktadır. Bu değişikliklerden en köklülerini aslında dilimize giren internet, Web 2.0 veya sosyal medya gibi farklı kavramlarda görülmektedir. Dolayısıyla küreselleşen dünyada hızla gelişen teknolojinin en tabii ve kuvvetli çıktılarından olan sosyal medyanın da denizcilik sektöründe istihdam oluşturma alanında kullanılmaması beklenemez. Bu kapsamda çalışmanın amacı, denizcilik sektöründeki iş alanlarını açıklamak ve sektör çalışanlarının iş bulmada tercih ettikleri sosyal medya araçlarını ortaya çıkartmaktır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden olan olgu bilim modeli kullanılmış, veri toplama tekniği olarak görüşme tekniği, verilerin analizinde de betimsel ve içerik analizi teknikleri uygulanmıştır. Araştırmanın amacına yönelik olarak denizcilik sektörünün tersane, gemi ve acente alanlarında çalışan 18 kişiden elde edilen verilerin analizi sonucunda ulaşılmıştır. Anket sonuçlarından elde edilen veriler incelendiğinde tüm katılımcıların sosyal medya kullanıcısı olmaları, sosyal medyanın hayatımızda kapladığı yeri görmemiz açısından dikkate değer bir bulgudur. Nitekim kullanıcıların tamamının sosyal medya kullanımını iş arama süreci içerisinde faydalı bir argüman olarak nitelendirmeleri ve LinkedIn sitesinin bu anlamda yine tüm katılımcılar tarafından kabul görmüş bir iş bulma argümanı olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktan, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 405-421. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.379886
  • Arslan, H., & ÇEVIK, N. B. (2021). İşe Alım Sürecinde Sosyal Medya Faktörü: Havacılık Sektörü Üzerine Bir Araştırma. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 4(3), 217-230. https://doi.org/10.26677/tr1010.2021.695
  • Aydın, İ. E. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Anadolu Üniversitesi Örneği. Selçuk Ün. Sos. Bil. Ens. Der., 35, 373-386.
  • Aytan, C., & Telci, E. E. (2014). Markaların Sosyal Medya Kullanımının Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkileri. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, 4(2).
  • Babacan, M. E. (2014). Sosyal Medya Sonrası Yeni Toplumsal Hareketler. Birey ve Toplum, 135-160.
  • Barutçu, S., & Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü.
  • Baz, F. Ç. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Çalışma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 13-13. https://doi.org/10.26466/opus.470118
  • Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-mediated Communication, 13(1), 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
  • Chiang, J. K. H., & Suen, H. Y. (2015). Self-presentation and Hiring Recommendations in Online Communities: Lessons From Linkedin. Computers in Human Behavior, 48, 516-524. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.017
  • Çalışkan, M., & Mencık, Y. (2015). Değişen Dünyanın Yeni Yüzü: Sosyal Medya. http://www.akademikbakis.o
  • Çelik, K. D. (2019). Sosyal Medya Kullanımının İş Sözleşmesine Etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. T.C. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çiftçi, H. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 1694-7215.
  • Çömlekçi, M. F., & BAŞOL, O. (2019). Gençlerin Sosyal Medya Kullanım Amaçları İle Sosyal Medya Bağımlılığı İlişkisinin İncelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 173-188. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.525652
  • Damnjanovic, V., Matovic, V., Cicvaric Kostic, S., & Okanovic, M. (2012). The Role of the LinkedIn Social Media in Building the Personal Image. Management - Journal for theory and practice of management, 17(65), 15-24. https://doi.org/10.7595/management.fon.2012.0036
  • Güleryüz, S., Esentaş, M., Yıldız, K., & Güzel, P. (2020). Sosyal İzolasyon Sürecindeki Bireylerin Serbest Zaman Değerlendirme Biçimleri: Sosyal Medya Kullanım Amaçları ile Sosyal Medya Bağımlılığı İlişkisinin İncelenmesi. FOCUSS Spor Yönetimi Araştırmaları Dergisi.
  • Gürkan Aslan, F., Altındiş A., Altındiş, S., Aşıcı, N., İnci, M.B., Ekerbiçer, H.Ç., Tokaç, M. (2017). Sosyal Medya Ağları ve Sosyal Görünüm Anksiyetesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 11(Number: 64), 227-235. https://doi.org/10.9761/jasss7353
  • Henry, C. C., Pease, M., & Cherry, C. (2012). On Human Communication: a Review, a Survey, and a Criticism. http://www.hathitrust.org/access_use#pd-google
  • İnce, M., & Can Koçak, M. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları: Necmettin Erbakan Üniversitesi Örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Karabük Üniversitesi, 7(2), 736-749.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kıran, S., Küçükbostancı, H., & Emre, İ. E. (2020). Sosyal Medya Kullanımının Kişiler Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13(4), 435-441. https://doi.org/10.17671/gazibtd.693331 Koçak Alan, A., Tümer Kabadayı, E., & Erişke, T. (2018). İletişimin Yeni Yüzü: Dijital Pazarlama ve Sosyal Medya Pazarlaması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 493-504. https://doi.org/10.17755/esosder.334699
  • Küçükali, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi.
  • OOSGA. (2023, Ekim 30). Social Media in Turkey - 2023 Stats & Platform Trends. https://oosga.com/social-media/tur/#:~:text=Social%20Media%27s%20User%20Demographics%20in,of%20users%20has%20grown%2014.8%20%25.
  • O’Reilly, T. (2007). What Is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software.
  • Raban, D. R. (2009). Self-presentation and The Value of İnformation in Q&A Websites. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 60(12), 2465-2473. https://doi.org/10.1002/asi.21188
  • Sağar, M. E. (2019). Yetişkin Bireylerde Sosyal Medya Bağımlılığının İrdelenmesi. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi.
  • Topsumer, F., & Sağlam, M. (2019). İş Arama Sürecinde Sosyal Medya Araçlarının Kullanımı: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Muğla Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 4(1), 1-13.
  • Sonat Özdemır, S., Özdemır, M., Polat, E., & Aksoy, R. (2014). Sosyal Medya Kavramı ve Sosyal Ağ Sitelerinde Yer Alan Online Reklam Uygulamalarının İncelenmesi. Electronic Journal of Vocational Colleges.
  • Stopford, M. (2009). Maritime Economics, Third edition (C. 3).
  • Şengöz, A., & Eroğlu, E. (2017). Örgütlerde Sosyal Medya Kullanımı: Sosyal Medya Algıları, Amaçları ve Kullanım Alışkanlıkları. e-GİFDER, 5(1), 503-524.
  • Terkan, R. (2014). Sosyal Medya ve Pazarlama : Tüketicide Kalite Yansıması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi , 6(1).
  • Topsümer, F., & Sağlam, M. (2019). İş Arama Sürecinde Sosyal Medya Araçlarının Kullanımı: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Muğla Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Middle Black Sea Journal of Communication Studies, 4(1), 1-13. http://dergipark.gov.tr/mbsjcs
  • TÜİK. (2023, Ağustos 29). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması, 2023. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587
  • Ünlü, F. (2018). Orta Yaş Üstü Bireylerde Sosyal Medya Bağımlılığı ve Sosyal İzolasyon. PESA International Journal of Social Studies, 4(1).
  • Yeniçıktı, T. N. (2016). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(2). https://doi.org/10.18094/si.84410
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (13. bs). Seçkin yayıncılık. Yılmaz, P. (2016). Sosyal Medyanın İnsan Kaynakları Yönetiminde İşe Alım Süreci Üzerindeki Etkisi. ABMYO Dergisi, 41, 35-50.
  • Yorulmaz, M. (2009). Deniz Taşımacılığı ve Deniz Sigortaları. İstanbul: Akademi Denizcilik
  • Yorulmaz, M. (2022). Deniz Ulaştırma Lojistiği (2. Bs). İstanbul: Efe Akademik Yayıncılık.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İstihdam
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mert Susoy 0009-0000-3383-8545

Murat Yorulmaz 0000-0002-5736-9146

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 4 Şubat 2024
Kabul Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Susoy, M., & Yorulmaz, M. (2024). DENİZCİLİK SEKTÖRÜNDE İŞ BULMADA SOSYAL MEDYA ARAÇLARININ ROLÜ. Bilgi Ekonomisi Ve Yönetimi Dergisi, 19(2), 117-130. https://doi.org/10.54860/beyder.1431506