İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

10-15 Yaş Arası Yabancı Çocukların Türkçe Öğrenmeleri için Hazırlanmış Türkçe Yardımcı Okuma Kitaplarının Çocuğa Görelik ve Değer Aktarımı Açısından İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 4, 253 - 273, 15.12.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı, Yunus Emre Enstitüsü “Çocuk Hikâyeleri Dizisi” bünyesinde yer alan hikâye kitaplarının, çocuğa görelik ve Schwartz Değerler Listesinde yer alan değerler doğrultusunda incelemektir. Çalışmada doküman olarak Yunus Emre Enstitüsü “Çocuk Hikâyeleri Dizisi” A1-A2 seviyesi 14 hikâye kitabı (“Misafirimiz Var”, “Bayram”, “Yeni Okulumuz”, “Yeni Arkadaşım”, “Sınavlar Başlıyor”, “Tatil Sürprizi”, “Hakan’ın Günlüğü”, “İstanbul Heyecanı”, “Doğum Günü”, “Yeni Hayatımız”, “Sınıflar Yarışıyor”, “Soralım Öğrenelim”, “Tatil Planı”, “Yeşil Göl”) kullanılmıştır. Çalışma verilerine doküman incelemesi yöntemi kullanılarak erişilmiş̧ ve elde edilen bulgular araştırmacılar tarafından yorumlanmıştır. Elde edilen veriler, hedefi bulguların yorumlanmasını sağlayan ilişkileri ve kavramları tespit etmek olan içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiştir.

Etik Beyan

Etik kurul onayı gerektirmemektedir.

Kaynakça

  • Akay, A. (2021) Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan hikâye kitaplarının incelenmesi: Yunus Emre Enstitüsü Çocuk Hikâyeleri Dizisi A1- A2. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(1), 31-55.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies, 5(3). 728-749.
  • Aydın, E. (2021) Yabancılar için hazırlanmış Türkçe okuma kitaplarının okunabilirlik durumları. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(2), 205-226.
  • Bulut, S. S. (2012). Gazi eğitim fakültesi öğrencilerinin değer yönelimleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1(3), 216-238.
  • Çakır, P. (2009). 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki öykülerin çocuğa görelikler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ondokuzmayıs Üniversitesi.
  • Çer, E. (2014). Edebiyatta çocuk gerçekliği ve çocuğa görelik ilkelerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Erçelik, H., & Yeşilyurt, E. (2020). Yunus Emre Enstitüsü Türkçe öğreniyorum setinin değerler eğitimi açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 18(40), 149-179.
  • Göçen, G., & Aydın, E. (2021). Yabancılar için hazırlanmış Türkçe okuma kitaplarındaki söz varlığı: çocuk hikâyeleri dizisi A1-A2 örneği. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 4(1), 93-126.
  • Gümüş, S. (2017). Değerler eğitimi bağlamında Aytül Akal’ın çocuk romanlarının analizi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi (17. Baskı). Nobel Yayınevi.
  • Karatay, H. (2011). Çocuk edebiyatı metinlerinde bulunması gereken özellikler. T. Şimşek (Ed.). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı içinde (s. 77-117). Grafiker Yayınları.
  • Keskin, D. (2021). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen çocuk grupları için hazırlanmış hikâye kitaplarının kalıp sözler açısından değerlendirilmesi: Yunus Emre Enstitüsü çocuk hikâyeleri dizisi örneği (A1-A2) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Kirazlı, N. (2018). Behiç Ak’ın çocuk edebiyatı yapıtlarının çocuğa görelik açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Körükçü, Ö., A., Kapıkıran, N., & Aral, N. (2016). Schwartz’ın modeline göre 3-6 yaş resimli çocuk kitaplarında değerlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 133-151.
  • Küçük, N. (2016). Schwatz’ın “Değer Yönelimleri Ölçeği” ile Türkiye’deki öğrenciler üzerine yapılmış olan bazı araştırma bulgularının değerlendirilmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (57), 280-296.
  • Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. Sage: An Expanded Sourcebook.
  • Oğuzkan, A. F. (2001). Çocuk edebiyatı: yerli ve yabancı yazarlardan örneklerle. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ozan Leymun, Ş., Yurdakul, K., & Ferhan, O. (2017). Eğitim ortamlarında durum çalışmasının önemi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5(3), 367-385.
  • Özden, U. M. (2023). Türk destanlarında değer aktarımı [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöntemi(55), 459-496.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of Social Issues, 50(4), 19-45.
  • Schwartz, S. H. (2006). Temel insan değerleri: kuram, ölçme ve uygulamalar. https://www.yourmorals.org/schwartz.2006.basic%20human%20values.pdf
  • Sever E., Memiş A., & Sever S. (Mayıs, 2015). Pertev Naili Boratav’ın zaman zaman içinde masal kitabının değerler açısından incelenmesi. XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu sunulan bildiri, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Sever, S. (2008). Çocuk ve edebiyat. (12. baskı). Tudem Yayınları.
  • Sezer, K. (2020). Çiğdem Kaplan’nın çocuk kitaplarının çocuğa görelik ilkesi açısından incelenmesi. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(11), 347-359.
  • Turan, R., & Ulusoy, K. (2016). Farklı yönleriyle değerler eğitimi. (2. baskı). Pegem Akademi Yayınları.
  • Yalçın, A., & Aytaş, G. (2012). Çocuk edebiyatı (6. baskı). Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H., (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Vafa Savaşkan 0000-0002-3094-8084

Eda Günaydın 0000-0002-9946-7297

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2024
Kabul Tarihi 13 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Savaşkan, V., & Günaydın, E. (2024). 10-15 Yaş Arası Yabancı Çocukların Türkçe Öğrenmeleri için Hazırlanmış Türkçe Yardımcı Okuma Kitaplarının Çocuğa Görelik ve Değer Aktarımı Açısından İncelenmesi. Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi, 3(4), 253-273. https://doi.org/10.56987/bezgek.1456130




All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0),