Vocabulary plays a central role in interpersonal communication, as an individual's lexical repertoire significantly influences their ability to express themselves effectively. Consequently, vocabulary instruction is afforded particular importance in both first language and foreign language education. In foreign language teaching, it is essential to identify which lexical items learners should acquire at specific proficiency levels. In this regard, frequency studies serve as a key methodological tool. The present study aims to identify and analyze vocabulary elements-namely words, idioms, proverbs, and reduplications—found in instructional materials designed for A2-level learners of Turkish as a foreign language, and to provide pedagogical recommendations based on the findings. The research is based on document analysis and focuses on the texts within the Istanbul ABC A2.2 Turkish Language Teaching Set for Children, specifically the textbook and workbook. Vocabulary items in the texts were classified and analyzed accordingly. To determine word frequency, the study employed the “Cibakaya Indexing Program 2.4.1.” The findings were evaluated in terms of both frequency and quantity of vocabulary elements. As a result, the study offers insights into the lexical scope of the materials and proposes considerations for the effective selection and use of vocabulary in language teaching at the A2 level.
Teaching Turkish as a foreign language Vocabulary Word frequency Textbooks
Kişiler arası iletişimde sözcükler önemli bir yere sahiptir. Nitekim kişilerin sahip olduğu sözcük hazinesi konuşmasını doğrudan etkilemektedir. Bu nedenle gerek ana dil eğitiminde gerekse yabancı dil eğitimde sözcük öğretimi üzerinde önemle ve özenle durulmaktadır. Yabancı dil öğretiminde öğrencilerin hangi dil seviyesinde hangi sözcükleri öğreneceği oldukça büyük bir önem taşımaktadır. Bu kapsamda sıklık çalışmalarına başvurulmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenler için A2 seviyesinde hazırlanmış olan ders ve çalışma kitaplarındaki söz varlığı ögelerini (sözcük, atasözü, deyim, ikileme) tespit edip analiz ederek önerilerde bulunmaktır. Çalışmada, araştırmanın veri kaynağını oluşturan ABC A2.2 ders kitabında yer alan metinler doküman incelemesi yöntemiyle ve söz konusu metinlerdeki söz varlığı unsurları sınıflama yöntemiyle incelenmiştir. Sözcük sıklığını belirlemek için “Cibakaya Dizin Programı 2.4.1” kullanılmıştır. Çalışmada İstanbul ABC A2.2 Çocuklar İçin Türkçe Öğretim Seti ders kitabı ve çalışma kitabı incelenip kitaplarda yer alan sözcükler, deyimler, atasözleri ve ikilemeler tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda söz varlığı unsurları, adet ve sıklık bakımından değerlendirilmiştir.
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi Söz varlığı Sözcük sıklığı Ders kitapları
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkçe Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 25 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 21 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Bezgek Yabancılara Türkçe Öğretimi Dergisi Creative Commons Alıntı-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.