Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sokratik Yöntem ile Din Eğitiminde Kavram Öğretimi

Yıl 2022, , 22 - 37, 15.06.2022
https://doi.org/10.53442/bider.vi.1078204

Öz

Bu çalışmanın çıkış noktası, din eğitiminde dini kavramların öğretimin-de Sokratik sorgulama yönteminin kullanılmasıyla “öğrenciler kavramları öğre-nebiliyor mu?” Sorusuna cevap aramaktır. Bu ana soruya bağlı olarak araştır-manın amacı din eğitiminde öğretilen kavramların Sokratik sorgulama yöntemi ile öğretilmesinin imkân ve olasılıklarının araştırılmasıdır. Sokratik yöntem çok eski bir öğretim tekniği olsa da modern yöntemlere esin kaynağı olmaya devam etmektedir. Bugün kullanılan soru cevap tekniklerinin bir kısmı, buluş yoluyla öğretim, işbirlikçi öğretim gibi yaklaşımlar temelde bu en eski öğrenci merkezli yaklaşıma (yönteme) dayanmaktadır.
Din eğitiminde sunuş tekniğine dayalı yaklaşımların sıkça kullanılması öğrencileri pasif bir alıcı yaptığı bilenen bir gerçektir. Öğrencinin eğitim öğretim sürecine katılabilmesi, bilgiyi analiz edebilmesi, kendisini bilgide var edebilmesi diyaloga dayalı yaklaşımı gerekli kılar. Sokratik yöntem bu amaca hizmet edecek unsurları içermektedir. Din eğitiminde buna benzer yaklaşımların denenmesin-de yarar vardır. Bu araştırmadan elde edilen verilerin din öğretimi uygulamala-rını planlamada sahadaki eğitimcilere katkı sağlaması umulmaktadır.

Kaynakça

  • Akyürek, S. (2003) Din Öğretiminde Kavram Öğretimi (Doğruluk Kavramı Örne-ği), (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Kayseri.
  • Akyürek, S. (2004), Din Öğretiminde Kavram Öğretimi, (1. Basım), Dem Yayınla-rı, İstanbul.
  • Akyürek, S. (2017), Din Eğitimi içinde, İlk ve Orta Öğretimde Din Öğretimi: Ku-ramsal Çerçeve, (5. Baskı), Grafiker yayınları, Ankara.
  • Akyürek, S. (2019), Din Öğretimi, Model, Strateji, Yöntem ve Teknikler, (8. Basım), Nobel Yayınları, Ankara.
  • Arslan, A. (2019), İlk Çağ Felsefe Tarihi, Sofistlerden Platon’a, (8. Baskı), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Aydın, M.Z. (1993) Din Eğitimi ve Öğretiminde Buldurma (Sokrates) Yöntemi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • Aydın, M.Z. (1998), Din Öğretiminde Yöntemler ve Buldurma Yöntemi, Karakoç Yayınları, Ankara.
  • Aydın, M.Z. (1998), Din Öğretiminde Yöntemler ve Buldurma Yöntemi, Karakoç Yayınları, Ankara.
  • Aydoğdu, A. T. (2016), Kavram Geliştirme İçinde, Eşanlamlılığın İmkansızlığı, Çevrilmezlik ve Kavramsal Dakiklik, Ed. Kübra Bilgin Tiryaki, Lütfi Sunar, An-kara.
  • Bakırcıoğlu, R. (2012), Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Bilgin Tiryaki, K. ve Sunar, L. (2016), Kavram Geliştirme, Nobel Yayınları, Anka-ra.
  • Bilgin, B. (1998), Eğitim Bilimi ve Din Eğitimi, Gün Yayınları, Ankara.
  • Boghossian, P. (2006), Socratic Pedagogy, Critical Thinking, and Inmate Educa-tion, The Joumal of Correctional Education 57(1)«March, 42-63.
  • Budak, Y. (2011), Soru Türlerinin Öğrenmeyi Açıklama Gücü, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, (1-10).
  • Cevizci, A. (2013), Sokrates, (4. Baskı), Say Yayınları, İstanbul.
  • Coşğun, S. (2015), Bir Yurttaş Yetiştirme Denemesi: Sokrates ve İdeal İnsanı, , Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi; (29): 68-80.
  • Cüceloğlu, D. (2006), İnsan ve Davranışı, (15. Basım), Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Delic, H., Becirovic, S., (2016), Socratic Method as an Approach to Teaching, Eu-ropean Researcher. Series A, Vol.(111), pp. 511-517)
  • Dylan B. Futter (2019) The Socratic fallacy undone, British Journal for the History of Philosophy, 27:6, 1071-1091, DOI: 10.1080/09608788.2019.1588702Fidan, N. (1985), Eğitim Psikolojisi, Alkım Yayınları, Ankara.
  • Fidan, N.ve Erden, M. (1992), Eğitime Giriş, (1. Baskı), Alkım Yayınları, Ankara.
  • Freire, P. (1995), Ezilenlerin Pedagojisi, (2. Basım), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Gökberk, M. (2019), Felsefe Tarihi, (32. Baskı), Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Hökelekli, H. (1998), Din Psikolojisi, (3. Baskı), Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.
  • Jarvis, P., (2008) Religious Experience and Experiential Learning, Religious Edu-cation, 103:5, 553-567, DOI: 10.1080/00344080802427200Karataş Coşkun, M. (2011), Kavram öğretimi, (1. Baskı), Karahan Yayıncılık, Adana.
  • Jawoniyi, O., (2015) Religious Education, Critical Thinking, Rational Autonomy, and the Child's Right to an Open Future, Religion & Education, 42:1, 34-53, DOI: 10.1080/15507394.2013.859960
  • Jones, J. L. ve Hilaire, R. (2014), Concept Learning in the Undergraduate Class-room: A Case Study in Religious Studies, International Journal of Instruction Vol.7.
  • Karadağ, M. (2019) Okul Öncesi Din Eğitiminde Kavram Öğretimi, (Yayımlan-mamış Yüksek Lisans Tezi), Çorum.
  • Karadağ, F. Demirtaş, V. Y. (2018),The Effectiveness of The Philosophy with Children Curriculum on Critical Thinking Skills of Pre-School Children , Vol 43,No 195, pp. 19-40
  • Kefeli, İ., Kara U. (2008), Çocukta Felsefi Ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, vol: 41, no: 1, (339-357).
  • Kierkegaard, S. (2009), İroni Kavramı, (3. Baskı), İmge Yayınevi, Ankara.
  • Klausmeier, H. J. (1992), Teaching Concept Learning and Concept, Educational Psychologist, Lawrence Erlbaum Associate, 27(3), (267-286).
  • Koç, T. (1998), Din Dili, İz Yayıncılık, İstanbul.
  • Köylü, M. ve Oruç, C. (2017), Çocukluk Dönemi Din Eğitimi, (1. Basım), Nobel Yayınları, Ankara.
  • Maviş, İ. (2019), Dil ve Kavram Gelişimi içinde, Çocukta Anlam Bilgisi Gelişimi, (8. Baskı), Kök Yayınları, Ankara.
  • Murphy, G. L. (2002), The Big Book of Concepts, A Bradford Book The MIT Press Cambridge, Massachusetts/London, England.
  • Overholser, J. C. (2019),The Socratic Method of Psychotherapy, New York: Co-lumbia University Press.
  • Özlem, D. Mantık,Klasik/Sembolik Mantık, Mantık Felsefesi, (2004), İnkılap Ya-yınları, İstanbul.
  • Piaget, J. (1999), Çocukta Zihinsel Gelişim, Cem Yayınevi, İstanbul.
  • Platon, (2017a), Phaidon, (3. Baskı), Say Yayınları, İstanbul.
  • Platon, (2017b), Phaidros, (1. Baskı), Say Yayınları, İstanbul.
  • Platon, (2019), Diyaloglar, (15. Basım), Remzi Kitapevi, İstanbul
  • Schunk, D. H. (1991), Leraning Theories, (Second Edition), Prentice-Hall, New Jersey, A.B.D
  • Seeskin, K. (1987), Dialogue and Discovery : A Study in Socratic Method, State Universty of New York press, Albany, A.B.D
  • Senemoğlu, N. (2015), Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, (24. Baskı)Yargı Yayınları, İstanbul.
  • Sünbül, M. (2007), Öğretim İlke ve Yöntemleri, (1. Baskı), Çizgi Yayınları, Konya.
  • Şahin, M.E.(2020a), Molla Sadrâ Tefsirinde Lafzatullah, Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Dergisi, c.13 s.25 (2020) s.109-126.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Su 0000-0001-9037-8901

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

ISNAD Su, Mehmet. “Sokratik Yöntem Ile Din Eğitiminde Kavram Öğretimi”. Bitlis İslamiyat Dergisi 4/1 (Haziran 2022), 22-37. https://doi.org/10.53442/bider.vi.1078204.