Globalization and the competitive environment it brings with have the potential to endanger the sustainability of family businesses. Institutionalization and strategic management can be effective tools for family businesses to cope with these dangers. The aim of this study is to examine the role and effect of strategic management in the institutionalization process on the basis of family businesses. As a result of the research, it was concluded that institutionalization in family businesses is more possible with strategic management principles. In addition, strategic alliances that can provide competitive advantage are beneficial for businesses; it has been determined that the strategic plan of the enterprise includes the procedure for performance differences and the compliance of the relevant plans and budgets with the institutionalization policies following the determination of the business strategy.
Strategy Family Business Strategic Management Institutionalization
Küreselleşme ve beraberinde getirdiği rekabetçi ortam aile işletmelerinin sürdürülebilirliğini tehlikeye sokma potansiyeline sahiptir. Kurumsallaşma ve stratejik yönetim ise aile işletmeleri için bu tehlikelerle baş edebilme sürecinde etkin araçlar olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı stratejik yönetimin kurumsallaşma sürecindeki rolü ve etkisinin aile işletmeleri bazında incelenmesidir. Araştırma sonucunda aile işletmelerinde kurumsallaşmanın sağlanmasının stratejik yönetim ilkeleri ile daha mümkün olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca, rekabette avantaj sağlayabilecek stratejik iş birliklerinin işletmeler için faydalı olduğu; işletmenin stratejik plânının performans farklılıkları prosedürünü de içermesi gerekliliği ve de işletme stratejisinin belirlenmesini takiben ilgili plân ve bütçeler yapılmasının kurumsallaşma politikalarına uygunluğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 27 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |