Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Şehrimizin Yaşayan Değerinin Medyaya Yansımaları: Ahilik

Yıl 2023, , 36 - 43, 11.09.2023
https://doi.org/10.37215/bilar.1177516

Öz

“Yaşayan miras” olarak da adlandırılan somut olmayan kültürel miras kavramının içerisinde; toplumların
gelenekleri, çeşitli ritüelleri, temsilleri, el sanatları, ifadeleri, atasözleri, bilgi ve becerileri gibi daha birçok
değer ele alınmıştır. Bu unsurlar bir topluluğa aidiyet ve devamlılık duygusu sağlamaktadır. Her geçen gün biraz daha unutulmaya başlayan bu unsurların gelecek nesillere aktarılması ve sadece yaşayan temsilciler ile değil sonraki kuşaklarda da bilinmesi ve yaşatılması en temel sorunlardan biridir. Bu unsurların yeni nesillere ulaştırılmasında medya araçları ön plana çıkmaktadır. Bu yargı çerçevesinde ele alınan çalışma, şehrimizin yaşayan değeri Ahiliğin aktarım sürecinde medyanın önemi ve etkisini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırmamızda UNESCO Dünya Miras Geçici Listesinde yer alan “Mudurnu Tarihi Ahi Kenti (Bolu)” ne gidilmiş, görüşme tekniği kullanılarak sözlü iletişim yoluyla daha kapsamlı veriler elde edilmeye çalışılmıştır. Literatür taraması, medya takibi ve çözümlemesi, anket ve görüşme tekniklerinin kullanıldığı bu çalışmada ortaya çıkan tespitler ise sonuç bölümünde tartışılmıştır. Elde ettiğimiz çalışma sonuçları araştırmanın problemi olan Ahiliğin tanınmasında medyanın önemi ve etkisinin yeterli olmadığı düşüncesini destekler niteliktedir.

Destekleyen Kurum

Söküm ve Medya temalı çocuk kongresi

Teşekkür

Katkılarından dolayı Bolu/Mudurnu Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürü Sayın Güray Mercan’a, Mudurnu Kent Konseyi Başkanı ve Kültür Danışmanı Sayın Mehmet Cantürk’e ve Bolu Demircilik Ustası 2019 Yılı Ahi Babası Sayın İsmail Atlı’ya teşekkür ediyoruz.

Kaynakça

  • Binbaşıoğlu, C. (1986). Genel Öğretim Bilgisi: Kadıoğlu Matbaası. Ankara-Türkiye.
  • Bolu Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü [İKTM] (2009). Bolu Kültür ve Turizm Rehberi: Kemal Matbaacılık. Bolu-Türkiye.
  • Çetin, E. (2009). “Türkiye'nin Ahi Babası Mudurnu’dan Çıktı.” Erişim adresi: https://www.bolununsesi.com/haber/122247/turkiyenin-ahi-babasi-mudurnudan-cikti Son Erişim Tarihi: 16.06.2021.
  • Doğanay, H. (2002). Coğrafya Öğretim Yöntemleri: Aktif Yayınevi. Erzurum-Türkiye.
  • Durak, İ., Yücel, A. (2010). “Ahiliğin Sosyo-Ekonomik Etkileri ve Günümüze Yansımaları”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15 (2): 151-168.
  • Durak, İ. (2016). “Sosyal Girişimcilik ve Ahilik Teşkilatı: Teorik Çerçeve”. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 47 (Ocak-Haziran): 101-120.
  • Ekici, M., F., P. (2013). “Ege Üniversitesi” Deneyimleriyle Somut Olmayan Kültürel Mirası” Yaşatarak Koruma”. Millî Folklor, 25 (100): 50-60.
  • Eroğlu, F. (2015). Davranış Bilimleri: Beta Yayınları. İstanbul-Türkiye.
  • Gümüşdoğrayan, O. (2014). “Üç Seyyaha Göre Bolu.” Erişim adresi: https://www.mudurnuhaber.com/uc-seyyaha-gore-bolu Son Erişim Tarihi: 05.06.2021.
  • Güneş, M. (2018). “Bir Ahi Olarak Ebû Hanîfe”. Gökbel, A., Doğan, A. (Ed.). XIII. Yüzyıla Kadar Türk ve İslam Dünyasında Ahiliğin Temelleri: Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Yayınları. Ankara-Türkiye, 627-644.
  • Gümüş, G. M., Pilgi, S. (2018). “Mudurnu Ahilik Geleneğini Yaşatıyor.” Erişim adresi: http://boluiletisim.ibu.edu.tr/2018/05/22/mudurnu-ahilik-gelenegini-yasatiyor Son Erişim Tarihi: 16.06.2021.
  • Kaplan, M. (1999). Kültür ve Dil: Dergah Yayınları. İstanbul-Türkiye.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). İlköğretim Türkçe Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. Ankara.
  • Mora, N. (2008). “Medya ve Kültürel Kimlik”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (1): 1-14.
  • Mudurnu Belediyesi (2015). “Mudurnu’da Ahilik Geleneği.” Erişim adresi: https://mudurnu.bel.tr/mudurnu/ahilik-ve-esnaf-duasi Son Erişim Tarihi: 16.06.2021.
  • Mudurnu Belediyesi (2019). “Mudurnu Kültürü Birikme Geceleri”. Unesco Dünya Mirası Adayı Tarihi Ahi Kenti Mudurnu: XL Tanıtım Ajansı. İzmir-Türkiye.
  • Nalçaoğlu, H. (2003). “Medya Ve Toplum İlişkisini Anlamak Üzere Bir Çerçeve”. Sevda A. (der.) Medya ve Toplum (2005): IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul-Türkiye.
  • Oğuz, M. Ö. (2009). “Somut Olmayan Kültürel Miras Ve Kültürel İfade Çeşitliliği”. Milli Folklor Dergisi, 11 (82): 6-12.
  • Öğel, B. (1978). Türk Kültür Tarihine Giriş - IV. Türklerde Yemek ve Beslenme Kültürü: Kültür Bakanlığı Yayınları. Ankara-Türkiye.
  • Süme, M. (2013). Evliya Çelebi’nin İzinde Bolu: Bengü Yayınları. Ankara-Türkiye.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı [KTB] (2015). Mudurnu Tarihi Ahi Kenti (Bolu). Erişim adresi: https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-137905/mudurnu-tarihi-ahi-kenti-bolu-2015.html Son Erişim Tarihi: 05.06.2021.
  • Veren, E. (2013). “Bolu-Mudurnu İlçesindeki Esnaf Duası Ritüelinin Folklorik, Edebi, Dini Ve Ahlaki Yönleriyle Analizi.” Erişim adresi: http://mudurnululardernegi.org.tr/userfiles//BD/B_5.pdf. Son Erişim Tarihi: 05.06.2021.
  • Yakupoğlu, C. (2007). “Kuzeybatı Anadolu’nun Sosyo-Ekonomik Tarihi XIII-XIV. Yüzyıllar”. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara-Türkiye.

Reflections of Our City’s Living Value to the Media: Ahilik

Yıl 2023, , 36 - 43, 11.09.2023
https://doi.org/10.37215/bilar.1177516

Öz

The concept of intangible cultural heritage, also called ”living heritage", includes many other values, such as traditions, various rituals, representations, crafts, expressions, proverbs, knowledge and skills of societies. These elements provide a sense of belonging and continuity to a community. It is one of the most basic problems that these elements, which are starting to be forgotten a little more every day, are transferred to future generations and are known and lived not only with living representatives, but also in subsequent generations. Media tools come to the forefront in delivering these elements to the next generation. The study considered within the framework of this jurisdiction aims to reveal the importance and influence of the media in the process of transferring the living value of our city to the Ahilik institution. In our research, we visited the “Mudurnu Historical Ahi City (Bolu)”, which is included in the UNESCO World Heritage Tentative List, and tried to obtain more comprehensive data through oral communication using the interview technique. In this study, which uses literature review, media monitoring and analysis, survey and interview techniques, the findings that have emerged have been discussed in the results section. The results of our study support the idea that the importance and influence of the media in the recognition of the Ahi community, which is the problem of the research, is not sufficient.

Kaynakça

  • Binbaşıoğlu, C. (1986). Genel Öğretim Bilgisi: Kadıoğlu Matbaası. Ankara-Türkiye.
  • Bolu Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü [İKTM] (2009). Bolu Kültür ve Turizm Rehberi: Kemal Matbaacılık. Bolu-Türkiye.
  • Çetin, E. (2009). “Türkiye'nin Ahi Babası Mudurnu’dan Çıktı.” Erişim adresi: https://www.bolununsesi.com/haber/122247/turkiyenin-ahi-babasi-mudurnudan-cikti Son Erişim Tarihi: 16.06.2021.
  • Doğanay, H. (2002). Coğrafya Öğretim Yöntemleri: Aktif Yayınevi. Erzurum-Türkiye.
  • Durak, İ., Yücel, A. (2010). “Ahiliğin Sosyo-Ekonomik Etkileri ve Günümüze Yansımaları”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15 (2): 151-168.
  • Durak, İ. (2016). “Sosyal Girişimcilik ve Ahilik Teşkilatı: Teorik Çerçeve”. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 47 (Ocak-Haziran): 101-120.
  • Ekici, M., F., P. (2013). “Ege Üniversitesi” Deneyimleriyle Somut Olmayan Kültürel Mirası” Yaşatarak Koruma”. Millî Folklor, 25 (100): 50-60.
  • Eroğlu, F. (2015). Davranış Bilimleri: Beta Yayınları. İstanbul-Türkiye.
  • Gümüşdoğrayan, O. (2014). “Üç Seyyaha Göre Bolu.” Erişim adresi: https://www.mudurnuhaber.com/uc-seyyaha-gore-bolu Son Erişim Tarihi: 05.06.2021.
  • Güneş, M. (2018). “Bir Ahi Olarak Ebû Hanîfe”. Gökbel, A., Doğan, A. (Ed.). XIII. Yüzyıla Kadar Türk ve İslam Dünyasında Ahiliğin Temelleri: Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Yayınları. Ankara-Türkiye, 627-644.
  • Gümüş, G. M., Pilgi, S. (2018). “Mudurnu Ahilik Geleneğini Yaşatıyor.” Erişim adresi: http://boluiletisim.ibu.edu.tr/2018/05/22/mudurnu-ahilik-gelenegini-yasatiyor Son Erişim Tarihi: 16.06.2021.
  • Kaplan, M. (1999). Kültür ve Dil: Dergah Yayınları. İstanbul-Türkiye.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). İlköğretim Türkçe Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı ve Kılavuzu: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi. Ankara.
  • Mora, N. (2008). “Medya ve Kültürel Kimlik”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (1): 1-14.
  • Mudurnu Belediyesi (2015). “Mudurnu’da Ahilik Geleneği.” Erişim adresi: https://mudurnu.bel.tr/mudurnu/ahilik-ve-esnaf-duasi Son Erişim Tarihi: 16.06.2021.
  • Mudurnu Belediyesi (2019). “Mudurnu Kültürü Birikme Geceleri”. Unesco Dünya Mirası Adayı Tarihi Ahi Kenti Mudurnu: XL Tanıtım Ajansı. İzmir-Türkiye.
  • Nalçaoğlu, H. (2003). “Medya Ve Toplum İlişkisini Anlamak Üzere Bir Çerçeve”. Sevda A. (der.) Medya ve Toplum (2005): IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul-Türkiye.
  • Oğuz, M. Ö. (2009). “Somut Olmayan Kültürel Miras Ve Kültürel İfade Çeşitliliği”. Milli Folklor Dergisi, 11 (82): 6-12.
  • Öğel, B. (1978). Türk Kültür Tarihine Giriş - IV. Türklerde Yemek ve Beslenme Kültürü: Kültür Bakanlığı Yayınları. Ankara-Türkiye.
  • Süme, M. (2013). Evliya Çelebi’nin İzinde Bolu: Bengü Yayınları. Ankara-Türkiye.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı [KTB] (2015). Mudurnu Tarihi Ahi Kenti (Bolu). Erişim adresi: https://kvmgm.ktb.gov.tr/TR-137905/mudurnu-tarihi-ahi-kenti-bolu-2015.html Son Erişim Tarihi: 05.06.2021.
  • Veren, E. (2013). “Bolu-Mudurnu İlçesindeki Esnaf Duası Ritüelinin Folklorik, Edebi, Dini Ve Ahlaki Yönleriyle Analizi.” Erişim adresi: http://mudurnululardernegi.org.tr/userfiles//BD/B_5.pdf. Son Erişim Tarihi: 05.06.2021.
  • Yakupoğlu, C. (2007). “Kuzeybatı Anadolu’nun Sosyo-Ekonomik Tarihi XIII-XIV. Yüzyıllar”. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara-Türkiye.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seray Altunöz 0000-0001-6673-4558

Gürkan Kağan Özbek 0000-0002-7009-2516

Erken Görünüm Tarihi 12 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 11 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Altunöz, S., & Özbek, G. K. (2023). Şehrimizin Yaşayan Değerinin Medyaya Yansımaları: Ahilik. Bilim Armonisi, 6(1), 36-43. https://doi.org/10.37215/bilar.1177516
AMA Altunöz S, Özbek GK. Şehrimizin Yaşayan Değerinin Medyaya Yansımaları: Ahilik. bilar. Eylül 2023;6(1):36-43. doi:10.37215/bilar.1177516
Chicago Altunöz, Seray, ve Gürkan Kağan Özbek. “Şehrimizin Yaşayan Değerinin Medyaya Yansımaları: Ahilik”. Bilim Armonisi 6, sy. 1 (Eylül 2023): 36-43. https://doi.org/10.37215/bilar.1177516.
EndNote Altunöz S, Özbek GK (01 Eylül 2023) Şehrimizin Yaşayan Değerinin Medyaya Yansımaları: Ahilik. Bilim Armonisi 6 1 36–43.
IEEE S. Altunöz ve G. K. Özbek, “Şehrimizin Yaşayan Değerinin Medyaya Yansımaları: Ahilik”, bilar, c. 6, sy. 1, ss. 36–43, 2023, doi: 10.37215/bilar.1177516.
ISNAD Altunöz, Seray - Özbek, Gürkan Kağan. “Şehrimizin Yaşayan Değerinin Medyaya Yansımaları: Ahilik”. Bilim Armonisi 6/1 (Eylül 2023), 36-43. https://doi.org/10.37215/bilar.1177516.
JAMA Altunöz S, Özbek GK. Şehrimizin Yaşayan Değerinin Medyaya Yansımaları: Ahilik. bilar. 2023;6:36–43.
MLA Altunöz, Seray ve Gürkan Kağan Özbek. “Şehrimizin Yaşayan Değerinin Medyaya Yansımaları: Ahilik”. Bilim Armonisi, c. 6, sy. 1, 2023, ss. 36-43, doi:10.37215/bilar.1177516.
Vancouver Altunöz S, Özbek GK. Şehrimizin Yaşayan Değerinin Medyaya Yansımaları: Ahilik. bilar. 2023;6(1):36-43.