Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (İstanbul Örneği)

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 78 - 88, 30.09.2024
https://doi.org/10.37215/bilar.1420706

Öz

Genel anlamda mantığa dayalı soyut bir bilim dalı olarak görülen matematiğin birçok insanda sevmek ya da nefret etmek gibi yoğun duygusallık uyandırdığı ifade edilmektedir. Duygusal yaklaşımların temelinde matematiğe karşı duyulan kaygının yer aldığı vurgulanmış, bu durum da matematik kaygı düzeyinin incelenmesinin önemini ortaya koymuştur. Araştırma ile İstanbul ilinde bulunan ortaokul öğrencilerin matematik kaygı düzeylerinin belirlenmesi ve bu düzeyin cinsiyet, devam ettikleri okul türü, bilim ve sanat merkezlerinde kayıtlı olup olmama durumları ve kendilerini en başarılı hissettikleri alanlara göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Ataşehir ilçesinde eğitim gören 160 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada yöntem olarak nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modelinden faydalanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ertkin, Dönmez ve Özel (2006) tarafından geliştirilen “Matematik Kaygı Ölçeği” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler “Matematik Sınavı ve Değerlendirilme Kaygısı”, “Matematik Dersine İlişkin Kaygı”, “Günlük Yaşamda Matematik Kaygısı” ve “Matematik Konusunda Kendine Güven” alt boyutlarında değerlendirilmiştir. “Matematik Kaygı Ölçeği”nin tüm boyutlarında ve ölçek genelinde kız öğrencilerden yana; matematik sınavı ve değerlendirilme kaygısı, günlük yaşamda matematik kaygısı alt boyutlarında ve ölçek genelinde devlet okulunda eğitim gören öğrencilerden yana; matematik sınavı ve değerlendirilme kaygısı, günlük yaşamda matematik kaygısı ve matematik konusunda kendine güven alt boyutlarında bilim ve sanat merkezine kayıtlı olmayan öğrencilerden yana; matematik konusunda kendine güven alt boyutunda kendisini sayısal alanda yetenekli bulan öğrenciler ile kendisini sözel alanda ve spor alanında yetenekli bulan öğrenciler arasında kendisini sayısal alanda yetenekli bulan öğrencilerden yana anlamlı farklılık bulunmuş olup kayıtlı olunan sınıf düzeyinde anlamlı farklılık bulunmamıştır. Elde edilen sonuçların matematik öğretimi sürecinde eğitimciler tarafından değerlendirilerek kaygı düzeyinin azaltılması konusunda yapılacak çalışmalarda kullanılabileceği düşünülmektedir. Benzer araştırmalar nitel araştırma yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilebilir ve matematik kaygısı nedenleri derinlemesine incelenebilir..

Etik Beyan

HİTİT ÜNİVERSİTESİ GİRİŞİMSEL OLMAYAN ARAŞTIRMALAR ETİK KURULU'NUN 16.05.2022 TARİH VE 2022-122 SAYILI ONAYI

Destekleyen Kurum

Hitit Üniversitesi

Kaynakça

  • Aiken L. R. (1970). “Attitutes Toward Mathematics”. Rewiew of Educational Research, 40(4): 551-596.
  • Alexander, L., Martray, C. (1989). “The development of an abbreviated version of the Mathematics Anxiety Rating Scale”. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 22: 143-150.
  • Aral, N. (1997). Fiziksel İstismar ve Çocuk: Tekışık Veb Ofset Tesisleri. Ankara-Türkiye.
  • Aşkar, P. (1986). “Matematik dersine yönelik likert tipi bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi”. Eğitim ve Bilim, 62: 31-36.
  • Baloğlu, M. (2004). “Üniversite öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri açısından karşılaştırılması”. XIII. UlusalEğitim Bilimleri Kurultayı, Özet Kitapçığı.
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme El Kitabı, İlköğretimde Matematik Öğretimi (Modül 6): Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Ankara-Türkiye.
  • Bulut, N. (1988). İnsan ve Matematik: Delta Bilim Yayınları. İzmir-Türkiye.
  • Bursal, M., Paznokas, L. (2006). “Mathematics anxiety and pre-service elementary teachers’ confidence to teach mathematics and science”. School Science and Mathematics, 106(4): 173–179.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., Demirel, F., Çakmak, E. K. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri [Research methods]: Pegem Akademi. Ankara-Türkiye.
  • Cemen, P. B. (1987). “The Nature Of Mathematics Anxiety”. ERIC Document Dissertation, ED: 287-729.
  • Cooper, S., Robinson, D. (1991). “The relationship of mathematics selfefficacy beliefs to mathematics anxiety and performance”. Measurement and Evaluation in Counseling, 24:5-11.
  • Çifter, İ. (1985). Psikiyatri I: Gata Eğitim Yayınları. Ankara-Türkiye.
  • Dursun, Ş. ve Bindak, R. (2011). “İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygılarının incelenmesi”. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1): 18-21.
  • Dede, Y., Dursun, Ş. (2008). “İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXI(2): 295-312.
  • Ergene, T. (2011). “The relationships among test anxiety, study habits, achievement, motivation, and academic performance among turkish high school students”. Education and Science, 160: 320-330.
  • Erktin, E., Dönmez, G., Özel, S. (2006). “Matematik Kaygısı Ölçeği’nin psikometrik özellikleri”. Eğitim ve Bilim, 31(140): 26-33.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. (2006). How to Design and Evaluate Research In Education (6th ed.): McGraw-Hill. New York-USA.
  • Geçtan, E. (1995) Psiko-dinamik Psikiyatri ve Normal Dışı Davranışlar: Remzi Kitapevi. İstanbul-Türkiye.
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Seçkin yayınları. Ankara-Türkiye.
  • Harper, N. W., Daane, C. J. (1998). “Causes and reduction of mathematics anxiety in preservice elementary teachers”. Action in Teacher Education, 19(4): 29-38.
  • Hembree, R. (1990). “The Nature, Effects, and Relief of Mathematics Anxiety”. Journal of Research in Mathematics Education, 21(1): 33–46.
  • Işık, E. (1996). Nevrozlar: Kent Matbaası. Ankara-Türkiye.
  • Jackson, C.D., Leffingwell, R.J. (1999). “The role of instructors in creating mathematics anxiety in students from kindergarten through college”. Mathematics Teacher, 92: 583-586.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2023). “Sınav Kaygısı ve Başa Çıkma Yöntemleri”. Erişim adresi: https://ordufen.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/52/01/341250/dosyalar/2021_05/22200413_SINAV_KAYGISI.pdf. Son Erişim Tarihi: 12.12.2023.
  • Ök, M. (1990). “13-15 Yaş Grubu Ortaöğretim Öğrencilerinde Kaygı Düzeyi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir-Türkiye.
  • Peker, M., Şentürk, B. (2012). “İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Kaygılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34: 21-32.
  • Richardson, F. C., Suinn, R.M. (1972) “The mathematics anxiety rating scale: Psychometric dala”. Journal of Counseling Psychology, 19(6): 551-554.
  • Stipek, D., Granlinski, H. (1991). “Gender Differences in Children’s Achievement-Related Beliefs and Emotional Responses to Success and Failure in Math”. Journal of Educational Psychology, 8(3): 361-71.
  • Şahin, F. Y. (2008). “Mathematics anxiety among 4th and 5th grade Turkish elementary school students”. International Electronic Journal of Mathematics Education, 3(3): 179-192.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics, 6th Edn, New International Edition: Pearson Education Limited. Harlow: England.
  • Taşdemir, C. (2015). “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi”. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 5(1): 1-12.
  • Varol, Ş. (1990). “Lise Son Sınıfı Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerini Etkileyen Bazı Etmenler”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun-Türkiye.
  • Yenilmez, K., Özbey, N. (2006). “Özel Okul ve Devlet Okulu Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX(2): 431-448.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8th ed.): Seçkin Yayınevi. Ankara-Türkiye.
  • Zakaria, E., Nordin, N. M. (2008). “The Effects of Mathematics Anxiety on Matriculation Students as Related to Motivation and Achievement”. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4(1): 27-30.

Investigation Of Academic Motivation Levels Of Secondary School Students In Terms Of Different Variables

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 78 - 88, 30.09.2024
https://doi.org/10.37215/bilar.1420706

Öz

It is stated that mathematics, which is generally seen as an abstract branch of science based on logic, arouses intense emotional feelings such as loving or hating in many people. For this reason, mathematical thinking skills and emotional approach to mathematics are seen as intertwined. It was emphasized that anxiety towards mathematics lies at the basis of emotional approaches, and this revealed the importance of examining the level of mathematics anxiety. The research aimed to determine the mathematics anxiety levels of secondary school students in Istanbul and to investigate whether this level differs according to gender, the type of school they attend, whether they are enrolled in science and art centers or not, and the fields in which they feel most successful. The sample of the research consists of 160 students in the Ataşehir district of Istanbul. The survey model, one of the quantitative research methods, was used as a method in the research. “Mathematics Anxiety Scale” and personal information form were used as data collection tools in the research. The data obtained were evaluated in the sub-dimensions of “Mathematics Exam and Evaluation Anxiety”, “Anxiety About Mathematics Lessons”, “Mathematics Anxiety in Daily Life” and “Self-Confidence in Mathematics”. In favor of female students in all dimensions of the “Mathematics Anxiety Scale” and throughout the scale; In the sub-dimensions of mathematics exam and evaluation anxiety, mathematics anxiety in daily life, and in the overall scale, students studying in public schools are favored; In the sub-dimensions of mathematics exam and evaluation anxiety, mathematics anxiety in daily life, and self-confidence in mathematics, the students who are not enrolled in the science and art center are in favor; In the sub-dimension of self-confidence in mathematics, a significant difference was found between the students who considered themselves talented in the numerical field and the students who considered themselves talented in the verbal field and sports, in favor of the students who considered themselves talented in the numerical field, but there was no significant difference in the registered grade level. It is thought that the results obtained can be evaluated by educators during the mathematics teaching process and used in studies on reducing the level of anxiety. Similar studies can be conducted using qualitative research methods and the causes of mathematics anxiety can be examined in depth.

Kaynakça

  • Aiken L. R. (1970). “Attitutes Toward Mathematics”. Rewiew of Educational Research, 40(4): 551-596.
  • Alexander, L., Martray, C. (1989). “The development of an abbreviated version of the Mathematics Anxiety Rating Scale”. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 22: 143-150.
  • Aral, N. (1997). Fiziksel İstismar ve Çocuk: Tekışık Veb Ofset Tesisleri. Ankara-Türkiye.
  • Aşkar, P. (1986). “Matematik dersine yönelik likert tipi bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi”. Eğitim ve Bilim, 62: 31-36.
  • Baloğlu, M. (2004). “Üniversite öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri açısından karşılaştırılması”. XIII. UlusalEğitim Bilimleri Kurultayı, Özet Kitapçığı.
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme El Kitabı, İlköğretimde Matematik Öğretimi (Modül 6): Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Ankara-Türkiye.
  • Bulut, N. (1988). İnsan ve Matematik: Delta Bilim Yayınları. İzmir-Türkiye.
  • Bursal, M., Paznokas, L. (2006). “Mathematics anxiety and pre-service elementary teachers’ confidence to teach mathematics and science”. School Science and Mathematics, 106(4): 173–179.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., Demirel, F., Çakmak, E. K. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri [Research methods]: Pegem Akademi. Ankara-Türkiye.
  • Cemen, P. B. (1987). “The Nature Of Mathematics Anxiety”. ERIC Document Dissertation, ED: 287-729.
  • Cooper, S., Robinson, D. (1991). “The relationship of mathematics selfefficacy beliefs to mathematics anxiety and performance”. Measurement and Evaluation in Counseling, 24:5-11.
  • Çifter, İ. (1985). Psikiyatri I: Gata Eğitim Yayınları. Ankara-Türkiye.
  • Dursun, Ş. ve Bindak, R. (2011). “İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygılarının incelenmesi”. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1): 18-21.
  • Dede, Y., Dursun, Ş. (2008). “İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXI(2): 295-312.
  • Ergene, T. (2011). “The relationships among test anxiety, study habits, achievement, motivation, and academic performance among turkish high school students”. Education and Science, 160: 320-330.
  • Erktin, E., Dönmez, G., Özel, S. (2006). “Matematik Kaygısı Ölçeği’nin psikometrik özellikleri”. Eğitim ve Bilim, 31(140): 26-33.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. (2006). How to Design and Evaluate Research In Education (6th ed.): McGraw-Hill. New York-USA.
  • Geçtan, E. (1995) Psiko-dinamik Psikiyatri ve Normal Dışı Davranışlar: Remzi Kitapevi. İstanbul-Türkiye.
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Seçkin yayınları. Ankara-Türkiye.
  • Harper, N. W., Daane, C. J. (1998). “Causes and reduction of mathematics anxiety in preservice elementary teachers”. Action in Teacher Education, 19(4): 29-38.
  • Hembree, R. (1990). “The Nature, Effects, and Relief of Mathematics Anxiety”. Journal of Research in Mathematics Education, 21(1): 33–46.
  • Işık, E. (1996). Nevrozlar: Kent Matbaası. Ankara-Türkiye.
  • Jackson, C.D., Leffingwell, R.J. (1999). “The role of instructors in creating mathematics anxiety in students from kindergarten through college”. Mathematics Teacher, 92: 583-586.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2023). “Sınav Kaygısı ve Başa Çıkma Yöntemleri”. Erişim adresi: https://ordufen.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/52/01/341250/dosyalar/2021_05/22200413_SINAV_KAYGISI.pdf. Son Erişim Tarihi: 12.12.2023.
  • Ök, M. (1990). “13-15 Yaş Grubu Ortaöğretim Öğrencilerinde Kaygı Düzeyi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir-Türkiye.
  • Peker, M., Şentürk, B. (2012). “İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Kaygılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34: 21-32.
  • Richardson, F. C., Suinn, R.M. (1972) “The mathematics anxiety rating scale: Psychometric dala”. Journal of Counseling Psychology, 19(6): 551-554.
  • Stipek, D., Granlinski, H. (1991). “Gender Differences in Children’s Achievement-Related Beliefs and Emotional Responses to Success and Failure in Math”. Journal of Educational Psychology, 8(3): 361-71.
  • Şahin, F. Y. (2008). “Mathematics anxiety among 4th and 5th grade Turkish elementary school students”. International Electronic Journal of Mathematics Education, 3(3): 179-192.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics, 6th Edn, New International Edition: Pearson Education Limited. Harlow: England.
  • Taşdemir, C. (2015). “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi”. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 5(1): 1-12.
  • Varol, Ş. (1990). “Lise Son Sınıfı Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerini Etkileyen Bazı Etmenler”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun-Türkiye.
  • Yenilmez, K., Özbey, N. (2006). “Özel Okul ve Devlet Okulu Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIX(2): 431-448.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8th ed.): Seçkin Yayınevi. Ankara-Türkiye.
  • Zakaria, E., Nordin, N. M. (2008). “The Effects of Mathematics Anxiety on Matriculation Students as Related to Motivation and Achievement”. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4(1): 27-30.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Kadir Yüksel 0000-0003-3552-4181

Hülya Özyürek Bu kişi benim 0000-0003-4152-7303

Sanem Duran Bu kişi benim 0009-0000-1238-1697

Deniz Erçetin Bu kişi benim 0009-0009-1701-6969

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2024
Kabul Tarihi 27 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yüksel, H. K., Özyürek, H., Duran, S., Erçetin, D. (2024). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (İstanbul Örneği). Bilim Armonisi, 7(1), 78-88. https://doi.org/10.37215/bilar.1420706
AMA Yüksel HK, Özyürek H, Duran S, Erçetin D. Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (İstanbul Örneği). bilar. Eylül 2024;7(1):78-88. doi:10.37215/bilar.1420706
Chicago Yüksel, Hüseyin Kadir, Hülya Özyürek, Sanem Duran, ve Deniz Erçetin. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (İstanbul Örneği)”. Bilim Armonisi 7, sy. 1 (Eylül 2024): 78-88. https://doi.org/10.37215/bilar.1420706.
EndNote Yüksel HK, Özyürek H, Duran S, Erçetin D (01 Eylül 2024) Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (İstanbul Örneği). Bilim Armonisi 7 1 78–88.
IEEE H. K. Yüksel, H. Özyürek, S. Duran, ve D. Erçetin, “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (İstanbul Örneği)”, bilar, c. 7, sy. 1, ss. 78–88, 2024, doi: 10.37215/bilar.1420706.
ISNAD Yüksel, Hüseyin Kadir vd. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (İstanbul Örneği)”. Bilim Armonisi 7/1 (Eylül 2024), 78-88. https://doi.org/10.37215/bilar.1420706.
JAMA Yüksel HK, Özyürek H, Duran S, Erçetin D. Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (İstanbul Örneği). bilar. 2024;7:78–88.
MLA Yüksel, Hüseyin Kadir vd. “Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (İstanbul Örneği)”. Bilim Armonisi, c. 7, sy. 1, 2024, ss. 78-88, doi:10.37215/bilar.1420706.
Vancouver Yüksel HK, Özyürek H, Duran S, Erçetin D. Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi (İstanbul Örneği). bilar. 2024;7(1):78-8.