Akademik özgüven öğrencinin yeteneklerini, başarısını, gelişimini, davranışlarını etkileyen önemli bir unsur olarak görülmektedir. Bu sebeple belli bir sınav başarısıyla öğrenci alan fen liselerinde öğrenim gören, akademik başarısı yüksek kabul edilen, gelecekte topluma yön veren lider bireyler olma potansiyeli taşıyan öğrencilerin akademik özgüven düzeylerinin incelenmesi önem arz etmektedir. Bu bağlamda gerçekleştirilen araştırma fen lisesi öğrencilerinin akademik özgüven düzeylerini farklı değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Marmara Bölgesinin bir ilinde bulunan fen lisesinin 9, 10, 11 ve 12. sınıflarında öğrenim gören 307 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu”, “Akademik Özgüven Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan veriler, SPSS 26 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmaya göre öğrencilerin akademik özgüven düzeylerinin sınıf düzeyi, anne-baba eğitim düzeyi ve başarı algısı durumları açısından anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. En yüksek akademik özgüven düzeyine sahip grubun on ikinci sınıflar olduğu
belirlenmiştir. Ölçeğin alt boyutlarından olan akademik sosyal doyum düzeyinin anne eğitim durumu “okuryazar değil” olanlar ile eğitim durumu “lise, lisans” olanlar arasında, “okuryazar değil” aleyhine anlamlı olarak farklılaştığı görülmüştür. Baba eğitim düzeyi ile toplam akademik özgüven, akademik öz yeterlik inancı, akademik motivasyon arasında anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Başarı algısı yüksek olan öğrencilerin akademik özgüven düzeylerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulguların literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Lise son sınıf öğrencilerinin sınava hazırlık aşamasında bulunmaları, kendi geleceklerinde etkin rol almaları onların akademik özgüvenlerini olumlu yönde etkilediği düşünülmektedir. Bu sebeple alt sınıflarda bulunan öğrencilere hayatlarına dair çeşitli sorumluluklar verilerek özgüvenleri artırılabilir. Ayrıca ebeveynlerin eğitim düzeylerinin öğrencilerin akademik özgüvenleri üzerinde önemli bir etkisinin olduğu görülmüştür. Ebeveynlere gençlerde akademik özgüven ve önemi ile ilgili seminerlerin ve eğitimlerin düzenlenmesi ailelerin kendine güvenen bireyler yetiştirmesinde etkili olabilir.
Academic self-confidence is seen as an important factor affecting the student’s abilities, success, development and behavior. For this reason, it is important to examine the academic self-confidence levels of students studying in science high schools that accept students based on a certain exam success. In this context, the research aims to examine the academic self-confidence levels of science high school students in terms of different variables. In the study, a scanning design from quantitative research designs was used. The sample of the study consists of 307 students studying in the 9th, 10th, 11th and 12th grades of a science high school in a province of the Marmara Region in the 2022-2023 academic year. “Personal Information Form” and “Academic Self Confidence Scale” were used to collect data. The collected data was analyzed using the SPSS 26 program. According to the research, it was determined that the academic self-confidence levels of the students differ significantly in terms of grade level, parental education level and perception of success. It was determined that the group with the highest level of academic self-confidence was the twelfth graders. It was observed that the level of academic social satisfaction, which is one of the sub-dimensions of the scale, differed significantly between those whose mothers’ educational status was “illiterate” and those whose mothers’ educational status was “high school, undergraduate”, to the detriment of “illiterate”. It was revealed that there was a significant difference between father’s education level and total academic self-confidence, academic self-efficacy belief, and academic motivation. It has been determined that students with a high perception of success have higher levels of academic self-confidence. It is thought that the findings obtained as a result of the research will contribute to the literature. It is thought that the fact that high school seniors are in the exam preparation phase and take an active role in their own future has a positive effect on their academic self-confidence. For this reason, students in lower grades can be given various responsibilities in their lives to increase their self-confidence. It has also been observed that parents’ education levels have a significant impact on students’ academic self-confidence. Organizing seminars and trainings for parents about academic self-confidence and its importance in young people
can be effective in raising self-confident individuals.
Academic self-confidence success science high school motivation social satisfaction.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |