Bu araştırmada Anadolu Lisesi öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynaklarına ve çevre sorunlarına yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğrencilerin yenilenebilir enerji kaynaklarına ilişkin tutumları cinsiyet, eğitim gördükleri sınıf seviyesi ve mezun oldukları ortaokulların bağlı olduğu ilçe değişkenlerine göre araştırılmıştır. İnsan nüfusunun çoğalmasıyla beraber enerji ihtiyacını karşılamak zorlaşmaktadır. Bu sorunun çözümü için günümüz teknolojilerinin ilerlemesiyle alternatif enerji kaynakları öne çıkmaktadır. Alternatif enerji kullanımına yönelik farkındalık ve tutumların insanlara küçük yaşlardan itibaren kazandırılması gerekmektedir. Bu doğrultuda yapılan araştırma, lise öğrencilerinde çevre bilinci oluşturma açısından önem taşımaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Güneş ve diğerleri (2013) tarafından geliştirilen 5’li likert özelliğe sahip “Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutum Ölçeği” gerekli izinler alınarak kullanılmıştır. Araştırma 2021-2022 eğitim öğretim yılı Dr. İlhami Tankut Anadolu Lisesinde eğitim gören öğrencilerle sınırlıdır. 25 maddeden oluşan anket 415 lise öğrencisinden oluşan örnekleme uygulanmıştır. Ölçek “uygulama isteği”, “eğitimin önemi”, “ülke çıkarları” ve “çevre bilinci ve yatırımlar” olmak üzere dört boyuttan oluşmaktadır. Anketler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik Tutumlarının sınıf seviyeleri ve mezun oldukları ortaokulların bağlı olduğu ilçelere göre normallik varsayımı karşılandığından parametrik testlerden ANOVA, Cinsiyete Göre Analizi için T testi yapılmıştır. Analiz sonucunda “Uygulama İsteği” ve “Eğitimin Önemi” boyutlarında cinsiyet değişkeni bağlamında kızların tutum puanlarının erkeklere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Sınıf seviyelerine göre ise tüm alt boyutlarda anlamlı bir fark görülmemiştir. Aynı şekilde öğrencilerin mezun oldukları ortaokulların bağlı oldukları ilçelere göre de tüm alt boyutlarda anlamlı bir fark bulunmamıştır. Çalışma sonucunda, öğrencilerin yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik farkındalıklarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir.
Yenilenebilir Enerji Lise Öğrencisi Algı Düzeyi Çevre Duyarlılığı Tutum
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Bilim Armonisi Dergisi'nin tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm.
This study aimed to determine the attitudes of Anatolian High School students toward renewable energy sources and environmental issues. In this context, the students attitudes toward renewable energy sources were examined according to the variables of gender, their educational grade level, and the district of these condary school from which they graduated. With the growth of the human population, meeting the demand for energy has become increasingly difficult. To address this issue, advancements in modern technology have brought alternative energy sources to the forefront. It is essential to instill awareness and attitudes toward the use of alternative energy in individuals from an early age. In this regard, the research conducted is significant in terms of fostering environmental consciousness among high school students. In the study, the 5-point Likertscale Attitude Scale toward Renewable Energy Sources developed by Güneş et al. (2013) was employed as the data collection instrument, following the acquisition of the necessary permissions. These arch was limited to students attending Dr. İlhami Tankut Anatolian High School duringthe 2021-2022 academic year. The questionnaire, which consisted of 25 items, was administered to a sample of 415 high school students. The scale comprises four dimensions: Application Request”, “The Importance of Education, Country Interest, and Environmental Awareness and Investments. The data were analyze dusing SPSS software. Since the normality assumption was met according to the class levels of the students’ attitudes towards Renewable Energy Sources and the districts of the secondary schools they graduated from, ANOVA, one of the parametric tests and T test was used for the analysis according to gender. The analysis revealed that the attitude scores of girls were higher than those of boys in thedimensions of Application Request and Importance of Education. No significant differences were observed in anysub-dimensions according to grade level. Similarly, no significant differences were found among the sub-dimensions based on the districts of the secondary schools attended by the students. Overall, the study determined that the students awareness of renewable energy sources was at a medium level.
Renewable Energy Highschool Student Perception Level Environmental Awareness Attitude
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Fiziksel Coğrafya ve Çevre Jeolojisi (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2024 |
| Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |