Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nezihe Meriç’in Sevdican ve SuAndi’nin The Story of M İsimli Oyunlarında Göç ve Irkçılığın Kadın Bakış Açısından İrdelenmesi

Yıl 2020, Sayı: 93, 115 - 136, 06.04.2020
https://doi.org/10.12995/bilig.9305

Öz

Nezihe Meriç’in Sevdican isimli oyunu Almanya’ya göçen kadınların yaşadıklarını yansıtmayı amaçlayan tek kişilik bir oyundur. Yine tek kişilik bir oyun olan SuAndi’nin The Story of M (M’nin Hikâyesi) toplumda yaşanan ırkçılığı ve de ayrımcılığı bir kadın karakter üzerinden sahneye taşır. Aynı zamanda Almanya’ya olan Türk göçü ile Birleşik Krallık’a Batı Hint Adaları’ndan göçün de yansıması olan bu iki oyun, nasıl her iki ülkeye olan göç hikâyesi birbiri ile benzerlik gösteriyor ise, karakterler, tema ve de anlatım açısından paralellik göstermektedir. Göç ve ayrımcılık konusunu ele alan bu iki oyun, yaşanan benzer acıları kadın ve anne kimlikleri üzerinden sahneye taşır. Sonuç olarak bu çalışma Nezihe Meriç’in Sevdican ve SuAndi’nin The Story of M isimli oyunlarını teknik ve tematik açılardan karşılaştırarak göç olgusunun iki farklı kültürde yazılan bu iki oyunda nasıl ortak bir noktadan aktarıldığını örneklendirmeyi amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Alibhai-Brown, Yasmin (2001). Imagining the New Britain. New York: Routledge.
  • Aston, Elaine (2033). Feminist Views on the English Stage Women Playwrights, 1990-2000. Cambridge: Cambridge UP.
  • Castles, Stephen ve Mark J. Miller (2008). Göçler Çağı: Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri. Çev. B. Uğur Bal ve İbrahim Akbulut. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay.
  • Erenci, Deniz (2011). Nezihe Meriç’in Eserlerinde Kadın Kimlikleri ve 1950’lerin Kadın Sorunları. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Fryer, Peter (2010). Staying Power: The History of Black People in Britain. London: Pluto Pres.
  • Göç Terimleri Sözlüğü (2009). İsviçre: Uluslararası Göç Örgütü.
  • Hawkins, Sean ve Philips D. Morgan (2004). “Blacks and the British Empire: An Introduction.” Black Experience and the Empire. Ed. Philip D. Morgan and Sean Hawkins. Oxford: Oxford UP. 1-34.
  • Hilmioğlu, Sevim (2004). Nezihe Meriç’in Hayatı, Sanatı ve Eserleri. Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Julios, Christina (2008). Contemporary British Identity: English Language, Migrants and Public Discourse. Hampshire: Ashgate.
  • Marks, Heather (2017). “In Conversation With SuAndi: The Story of M.” https://blackbritishwriting.wordpress.com/2017/02/15/in-conversation-with-suandi-the-story-of-m/ (Erişim Tarihi: 04.07.2017).
  • Meriç, Nezihe (2003). Sevdican. Toplu Oyunlar. İstanbul: YKY.
  • Mortan, Kenan ve Monelle Sarfati (2011). Vatan Olan Gurbet: Almanya’ya İşçi Göçünün 50. Yılı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yay.
  • Solaker, Ayşegül Aycan (2017). “Çok kültürcülük Bağlamında III. Ve IV. Kuşak Türklerin Entegrasyonu ve ‘Almanyalı Türk’ Kimliği (Deutschtürke)”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (5) 46: 409-420.
  • SuAndi (2010). The Story of M. The Routledge Drama Anthology and Sourcebook. Ed. Maggie B. Gale ve John F. Deeney. New York: Routledge.
  • Şahin, Birsen (2010). Almanya’daki Türkler: Misafir İşçilikten Ulusötesi (Transnasyonel) Bağların Oluşumuna Geçiş Süreci. Ankara: Phoenix Yay.
  • Şahin, Sedat (2013). “Almanya Ya Türk Vatandaşlarının Göçünün 51 Yılı”. Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Dergisi 1: 1-16.
  • Ünver, O. Can (2009). “Yurtdışındaki Türklerin Eğitim Sorunlarına Bir Bakış: Almanya Örneği.” Yurtdışındaki Türkler: 50. Yılında Göç ve Uyum. Ed. Dr. M. Murat Erdoğan. Ankara: Orion Yay. 407-416.

A Study of the Themes of Immigration and Racism in Nezihe Meriç’s Sevdican and SuAndi’s The Story of M from the Perspective of Female Characters

Yıl 2020, Sayı: 93, 115 - 136, 06.04.2020
https://doi.org/10.12995/bilig.9305

Öz

Nezihe Meriç’s Sevdican is a solo performance play which reflects the experiences of women who immigrated to Germany. Another solo performance play, SuAndi’s The Story of M carries the themes of racism and discrimination to the stage through a female character. Meanwhile, these two plays reflect the immigration stories in Germany from Turkey and in the UK from the West Indies. Just as the immigration stories in these two countries resemble each other, these two plays at the same time carry parallelism in terms of their characters, themes and narration. Both plays that narrate the themes of racism and discrimination reflect shared miseries through identity as women and mother. Consequently, this study aims to compare Nezihe Meriç’s Sevdican and SuAndi’s The Story of M technically and thematically in order to exemplify how immigration is reflected from a common point through works written in two different cultures.

Kaynakça

  • Alibhai-Brown, Yasmin (2001). Imagining the New Britain. New York: Routledge.
  • Aston, Elaine (2033). Feminist Views on the English Stage Women Playwrights, 1990-2000. Cambridge: Cambridge UP.
  • Castles, Stephen ve Mark J. Miller (2008). Göçler Çağı: Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri. Çev. B. Uğur Bal ve İbrahim Akbulut. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay.
  • Erenci, Deniz (2011). Nezihe Meriç’in Eserlerinde Kadın Kimlikleri ve 1950’lerin Kadın Sorunları. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Fryer, Peter (2010). Staying Power: The History of Black People in Britain. London: Pluto Pres.
  • Göç Terimleri Sözlüğü (2009). İsviçre: Uluslararası Göç Örgütü.
  • Hawkins, Sean ve Philips D. Morgan (2004). “Blacks and the British Empire: An Introduction.” Black Experience and the Empire. Ed. Philip D. Morgan and Sean Hawkins. Oxford: Oxford UP. 1-34.
  • Hilmioğlu, Sevim (2004). Nezihe Meriç’in Hayatı, Sanatı ve Eserleri. Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Julios, Christina (2008). Contemporary British Identity: English Language, Migrants and Public Discourse. Hampshire: Ashgate.
  • Marks, Heather (2017). “In Conversation With SuAndi: The Story of M.” https://blackbritishwriting.wordpress.com/2017/02/15/in-conversation-with-suandi-the-story-of-m/ (Erişim Tarihi: 04.07.2017).
  • Meriç, Nezihe (2003). Sevdican. Toplu Oyunlar. İstanbul: YKY.
  • Mortan, Kenan ve Monelle Sarfati (2011). Vatan Olan Gurbet: Almanya’ya İşçi Göçünün 50. Yılı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yay.
  • Solaker, Ayşegül Aycan (2017). “Çok kültürcülük Bağlamında III. Ve IV. Kuşak Türklerin Entegrasyonu ve ‘Almanyalı Türk’ Kimliği (Deutschtürke)”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (5) 46: 409-420.
  • SuAndi (2010). The Story of M. The Routledge Drama Anthology and Sourcebook. Ed. Maggie B. Gale ve John F. Deeney. New York: Routledge.
  • Şahin, Birsen (2010). Almanya’daki Türkler: Misafir İşçilikten Ulusötesi (Transnasyonel) Bağların Oluşumuna Geçiş Süreci. Ankara: Phoenix Yay.
  • Şahin, Sedat (2013). “Almanya Ya Türk Vatandaşlarının Göçünün 51 Yılı”. Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Dergisi 1: 1-16.
  • Ünver, O. Can (2009). “Yurtdışındaki Türklerin Eğitim Sorunlarına Bir Bakış: Almanya Örneği.” Yurtdışındaki Türkler: 50. Yılında Göç ve Uyum. Ed. Dr. M. Murat Erdoğan. Ankara: Orion Yay. 407-416.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Banu Öğünç Bu kişi benim 0000-0001-8794-7464

Yayımlanma Tarihi 6 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 93

Kaynak Göster

APA Öğünç, B. (2020). Nezihe Meriç’in Sevdican ve SuAndi’nin The Story of M İsimli Oyunlarında Göç ve Irkçılığın Kadın Bakış Açısından İrdelenmesi. Bilig(93), 115-136. https://doi.org/10.12995/bilig.9305
AMA Öğünç B. Nezihe Meriç’in Sevdican ve SuAndi’nin The Story of M İsimli Oyunlarında Göç ve Irkçılığın Kadın Bakış Açısından İrdelenmesi. Bilig. Nisan 2020;(93):115-136. doi:10.12995/bilig.9305
Chicago Öğünç, Banu. “Nezihe Meriç’in Sevdican Ve SuAndi’nin The Story of M İsimli Oyunlarında Göç Ve Irkçılığın Kadın Bakış Açısından İrdelenmesi”. Bilig, sy. 93 (Nisan 2020): 115-36. https://doi.org/10.12995/bilig.9305.
EndNote Öğünç B (01 Nisan 2020) Nezihe Meriç’in Sevdican ve SuAndi’nin The Story of M İsimli Oyunlarında Göç ve Irkçılığın Kadın Bakış Açısından İrdelenmesi. Bilig 93 115–136.
IEEE B. Öğünç, “Nezihe Meriç’in Sevdican ve SuAndi’nin The Story of M İsimli Oyunlarında Göç ve Irkçılığın Kadın Bakış Açısından İrdelenmesi”, Bilig, sy. 93, ss. 115–136, Nisan 2020, doi: 10.12995/bilig.9305.
ISNAD Öğünç, Banu. “Nezihe Meriç’in Sevdican Ve SuAndi’nin The Story of M İsimli Oyunlarında Göç Ve Irkçılığın Kadın Bakış Açısından İrdelenmesi”. Bilig 93 (Nisan 2020), 115-136. https://doi.org/10.12995/bilig.9305.
JAMA Öğünç B. Nezihe Meriç’in Sevdican ve SuAndi’nin The Story of M İsimli Oyunlarında Göç ve Irkçılığın Kadın Bakış Açısından İrdelenmesi. Bilig. 2020;:115–136.
MLA Öğünç, Banu. “Nezihe Meriç’in Sevdican Ve SuAndi’nin The Story of M İsimli Oyunlarında Göç Ve Irkçılığın Kadın Bakış Açısından İrdelenmesi”. Bilig, sy. 93, 2020, ss. 115-36, doi:10.12995/bilig.9305.
Vancouver Öğünç B. Nezihe Meriç’in Sevdican ve SuAndi’nin The Story of M İsimli Oyunlarında Göç ve Irkçılığın Kadın Bakış Açısından İrdelenmesi. Bilig. 2020(93):115-36.

Ahmet Yesevi Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanlığı