Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Son Mevzuat Değişiklikleri Çerçevesinde Türkiye’de Sosyal Medya Fenomenlerinin Vergilendirilmesine İlişkin Genel Değerlendirme

Yıl 2024, , 122 - 135, 30.04.2024
https://doi.org/10.47103/bilturk.1415418

Öz

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin hızlı ve sürekli gelişimi, insanların yaşamlarında pek çok değişikliği ve beraberinde yeniliği getirmiştir. Teknoloji her alanda çok hızlı gelişmekle birlikte, en önemli değişikliğin internetin de etkisiyle iletişimde ve iletişim cihazlarında olduğu söylenebilir. Eskiden kullanılan masaüstü telefonlar yerlerini cep telefonlarına bırakmış olup, gelişen teknoloji sayesinde de internetin cep telefonlarında kullanılmasıyla birlikte e-posta gönderme ve alma, televizyon izleme, müzik dinleme, video çekme, sosyal medya kullanımı gibi birçok işlevin bu akıllı cihazlar üzerinden gerçekleştirilebilmesi mümkün hale gelmiştir ve günlük yaşamın bir parçası olmuştur. İletişimde ve iletişim cihazlarında yaşanan bu gelişmeler çeşitli sosyal medya platformlarının ortaya çıkmasına vesile olmuştur. Ekonominin dijitalleşmesi ile beraber sosyal medya platformlarının her gün sayısız kişi tarafından ziyaret edilmesi bu platformları hem kişilerin bireysel kabiliyetlerini gösterebilmek adına hem de işletmelerin ürünlerinin tanıtılması adına önemli bir merkez konumuna getirmiştir. Bu bağlamda, bu çalışmada öncelikle sosyal medya ve sosyal medya platformu kavramları aktarılmış, akabinde bu platformlar üzerinde bireysel kabiliyetleri çerçevesinde içerik üretmek suretiyle veya işletmelerin ürünlerini tanıtmak suretiyle gelir elde eden sosyal medya fenomenlerinin son yasal düzenlemeler çerçevesinde vergilendirilmesi hakkında değerlendirme yapılarak tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Akdoğan, K. (2019). Sosyal Medya Fenomenlerinin Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi. Yozgat Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yozgat.
  • Aras, F. (2021). İnternet Reklam Gelirlerinin Vergilendirilmesi (01.01.2022 Öncesi Youtuber ve İnfluencer Gelirleri). (Çevrimiçi) https://www.fatiharas.com/index.php/2021/01/29/internet-reklam-gelirlerinin-vergilendirilmesi.
  • Aydemir R. & S. Bakaç. (2020). Youtuber'lık Faaliyeti ve Vergisel Boyutu. İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası Mali Çözüm Dergisi, 30(158), 265-285.
  • Bal, E. & Balcı, Ş. (2020). Akıllı Cep Telefonu Bağımlılığı: Kişilik Özellikleri ve Kullanım Örüntülerinin Etkinliği Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7 (1) , 369-394.
  • Bat, M. & Vural, B. A. (2015). Sosyal Medyanın Stratejik Kurumsal İletişime Etkisi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 7 (1) , 33-49.
  • Çağala, C. (2023). Dünyada En Çok Kullanılan Sosyal Medya Uygulamaları. (Çevrimiçi) https://www.tech-worm.com/dunyada-en-cok-kullanilan-sosyal-medya-uygulamalari.
  • Demirel, Ş. & Arslaner, H. (2021). Türkiye’de İnternet Reklamcılığının Vergisel Boyutu. Maliye Çalışmaları Dergisi, (65) , 25-48.
  • Erdem, V. (17 Temmuz 2023). Sosyal İçerik Üreticiliği İle Mobil Cihazlar İçin Uygulama Geliştiriciliğinde Uygulanan Kazanç İstisnasına İlişkin Genel Bilgiler. https://www.muhasebetr.com/yazarlarimiz/vedaterdem/0160/ (Erişim tarihi: 19.03.2024)
  • Gözen Bozdoğan, K. & Bayramoğlu, S. (2022). Türkiye’de Sosyal Medya Fenomenlerinin ve Youtuber’ların Kazançlarının Vergilendirilmesine Dair Bir Değerlendirme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2) , 825-838.
  • Şahin, Y. (2023). Youtube Gelirlerinin Vergilendirilmesi Nasıl Değişecek? (Çevrimiçi) https://www.parasut.com/blog/youtube-gelirlerinin-vergilendirilmesi.
  • Şengöz, A. (2015). Örgütlerde Sosyal Medya Kullanımı: Sosyal Medya Algıları, Amaçları ve Kullanım Alışkanlıkları, Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Tasarımı ve Yönetimi Anabilim Dalı. Eskişehir.
  • Turan, M.E. (2021). Sosyal Platformlardan Elde Edilen Gelirin Vergilendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Maliye Anabilim Dalı. Niğde.
  • Türkay, İ. (28 Ekim 2023). Sosyal Medya Fenomenleri ve Youtuberlar Vergi Ödüyor mu?. https://nazaligundem.com/tr/yayinlar/sosyal-medya-fenomenleri-ve-youtuberlar-vergi-oduyor-mu/ (Erişim tarihi: 18.03.2024)
  • Yıldırım, M.B. (2022). Sosyal Medya Üzerinden Gelir Elde Edenlerin Vergilendirilmesi. (Çevrimiçi) https://www.vdd.com.tr/sosyal-medya-uzerinden-gelir-elde-edenlerin-vergilendirilmesi.html.
  • Gelir Vergisi Kanunu (193 S.K.), T.C. Resmi Gazete, 10700, 06 Ocak 1961.
  • Vergi Usul Kanunu (213 S.K.), T.C. Resmi Gazete, 10703, 10 Ocak 1961.
  • Katma Değer Vergisi Kanunu (3065 S.K.), T.C. Resmi Gazete, 18563, 02 Kasım 1984.
  • Kurumlar Vergisi Kanunu (5520 S.K.), T.C. Resmi Gazete, 26205, 21 Haziran 2006.
  • Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (7338 S.K.), T.C. Resmi Gazete, 31640, 26 Ekim 2021.
  • 318 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği. T.C. Resmi Gazete, 31717, 12 Ocak 2022.

General Assessment On The Taxation Of Social Media Phenomena İn Turkey Within The Framework Of Recent Legislative Amendments

Yıl 2024, , 122 - 135, 30.04.2024
https://doi.org/10.47103/bilturk.1415418

Öz

The rapid and continuous development of information and communication technologies has brought about many changes and innovations in people's lives. Although technology is developing very rapidly in every field, it can be said that the most important change is in communication and communication devices with the effect of the internet. The desktop phones used in the past have been replaced by mobile phones, and thanks to the developing technology, it has become possible to perform many functions such as sending and receiving e-mails, watching television, listening to music, shooting videos, and using social media through these smart devices by using the internet on mobile phones, and it has become a part of daily life. These developments in communication and communication devices have led to the emergence of various social media platforms. Along with the digital economy, the fact that social media platforms are visited by countless people every day has made these platforms an important center both for individuals to show their individual abilities and for businesses to promote their products. In this context, in this study, firstly, the concepts of social media and social media platforms are explained, and then the taxation of social media influencers who generate income by producing content on these platforms within the framework of their individual abilities or by promoting the products of businesses is evaluated and discussed within the framework of the latest legal regulations.

Kaynakça

  • Akdoğan, K. (2019). Sosyal Medya Fenomenlerinin Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi. Yozgat Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yozgat.
  • Aras, F. (2021). İnternet Reklam Gelirlerinin Vergilendirilmesi (01.01.2022 Öncesi Youtuber ve İnfluencer Gelirleri). (Çevrimiçi) https://www.fatiharas.com/index.php/2021/01/29/internet-reklam-gelirlerinin-vergilendirilmesi.
  • Aydemir R. & S. Bakaç. (2020). Youtuber'lık Faaliyeti ve Vergisel Boyutu. İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası Mali Çözüm Dergisi, 30(158), 265-285.
  • Bal, E. & Balcı, Ş. (2020). Akıllı Cep Telefonu Bağımlılığı: Kişilik Özellikleri ve Kullanım Örüntülerinin Etkinliği Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7 (1) , 369-394.
  • Bat, M. & Vural, B. A. (2015). Sosyal Medyanın Stratejik Kurumsal İletişime Etkisi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 7 (1) , 33-49.
  • Çağala, C. (2023). Dünyada En Çok Kullanılan Sosyal Medya Uygulamaları. (Çevrimiçi) https://www.tech-worm.com/dunyada-en-cok-kullanilan-sosyal-medya-uygulamalari.
  • Demirel, Ş. & Arslaner, H. (2021). Türkiye’de İnternet Reklamcılığının Vergisel Boyutu. Maliye Çalışmaları Dergisi, (65) , 25-48.
  • Erdem, V. (17 Temmuz 2023). Sosyal İçerik Üreticiliği İle Mobil Cihazlar İçin Uygulama Geliştiriciliğinde Uygulanan Kazanç İstisnasına İlişkin Genel Bilgiler. https://www.muhasebetr.com/yazarlarimiz/vedaterdem/0160/ (Erişim tarihi: 19.03.2024)
  • Gözen Bozdoğan, K. & Bayramoğlu, S. (2022). Türkiye’de Sosyal Medya Fenomenlerinin ve Youtuber’ların Kazançlarının Vergilendirilmesine Dair Bir Değerlendirme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2) , 825-838.
  • Şahin, Y. (2023). Youtube Gelirlerinin Vergilendirilmesi Nasıl Değişecek? (Çevrimiçi) https://www.parasut.com/blog/youtube-gelirlerinin-vergilendirilmesi.
  • Şengöz, A. (2015). Örgütlerde Sosyal Medya Kullanımı: Sosyal Medya Algıları, Amaçları ve Kullanım Alışkanlıkları, Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Tasarımı ve Yönetimi Anabilim Dalı. Eskişehir.
  • Turan, M.E. (2021). Sosyal Platformlardan Elde Edilen Gelirin Vergilendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Maliye Anabilim Dalı. Niğde.
  • Türkay, İ. (28 Ekim 2023). Sosyal Medya Fenomenleri ve Youtuberlar Vergi Ödüyor mu?. https://nazaligundem.com/tr/yayinlar/sosyal-medya-fenomenleri-ve-youtuberlar-vergi-oduyor-mu/ (Erişim tarihi: 18.03.2024)
  • Yıldırım, M.B. (2022). Sosyal Medya Üzerinden Gelir Elde Edenlerin Vergilendirilmesi. (Çevrimiçi) https://www.vdd.com.tr/sosyal-medya-uzerinden-gelir-elde-edenlerin-vergilendirilmesi.html.
  • Gelir Vergisi Kanunu (193 S.K.), T.C. Resmi Gazete, 10700, 06 Ocak 1961.
  • Vergi Usul Kanunu (213 S.K.), T.C. Resmi Gazete, 10703, 10 Ocak 1961.
  • Katma Değer Vergisi Kanunu (3065 S.K.), T.C. Resmi Gazete, 18563, 02 Kasım 1984.
  • Kurumlar Vergisi Kanunu (5520 S.K.), T.C. Resmi Gazete, 26205, 21 Haziran 2006.
  • Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (7338 S.K.), T.C. Resmi Gazete, 31640, 26 Ekim 2021.
  • 318 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği. T.C. Resmi Gazete, 31717, 12 Ocak 2022.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çalışma Ekonomisi
Bölüm Research Articles
Yazarlar

Caner Yurttakal 0000-0003-2443-5503

Seyfi Yıldız 0000-0002-2382-4454

Erken Görünüm Tarihi 30 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2024
Kabul Tarihi 15 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Yurttakal, C., & Yıldız, S. (2024). Son Mevzuat Değişiklikleri Çerçevesinde Türkiye’de Sosyal Medya Fenomenlerinin Vergilendirilmesine İlişkin Genel Değerlendirme. BİLTÜRK Ekonomi Ve İlişkili Çalışmalar Dergisi, 6(2), 122-135. https://doi.org/10.47103/bilturk.1415418

  13294       13362     13366       13368         13372        13374      13376       13378    


 13379     13380      13382        13383       13384   14686     

88x31.png BILTÜRK Journal of Economics and Related Studies Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) altında çalışmaktadır.