Hemşirelik Öğrencilerinin Beyin Göçüne Yönelik Tutumları, Akademik Güdülenme ve Akademik Öz-Yeterliklerinin Belirlenmesi
Yıl 2024,
Cilt: 5 Sayı: 1, 171 - 182, 30.04.2024
Mehmet Can Yiğit
,
Neslihan Öztürk
,
Sameemee Mayusoh
,
Meryem Yücel
,
Elif Karahan
Öz
Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumları ile akademik güdülenme ve akademik öz-yeterliklerinin belirlenmesi amacı ile tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini 278 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında öğrenci bilgi formu, Hemşirelik Öğrencilerinde Beyin Göçüne Yönelik Tutum Ölçeği, Akademik Öz-yeterlik Ölçeği ve Akademik Güdülenme Ölçeği kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde tanımlayıcı testler, korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın yürütülebilmesi için etik izin, kurum izni ve katılımcı onam formu alınmıştır. Öğrencilerin %74.8’i kadın, %70.5’i erkektir. Beyin Göçüne Yönelik Tutum Ölçeğinin puan ortalaması 56.98±12.47, Akademik Öz-yeterlik Ölçeğinin puan ortalaması 19.89±3.29, Akademik Güdülenme Ölçeğinin puan ortalaması 64.22±15.87 bulunmuştur. Çalışma sonucunda; öğrencilerin beyin göçüne yönelik tutumlarının orta düzeyde olduğu ve akademik öz-yeterlilikleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna varılmışken akademik güdülenme ile ilgili bir ilişki saptanmamıştır.
Etik Beyan
Araştırmanın yürütülebilmesi için etik izin, kurum izni ve katılımcı onam formu alınmıştır.
Destekleyen Kurum
Destekleyen bir kurum bulunmamaktadır.
Teşekkür
Araştırmaya katılan Hemşirelik Bölümü öğrencilerine teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Turan FD. Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumlarının yordayıcısı olarak kariyer karar verme ve kariyer karar verme yetkinlikleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021; 10(4):828-841.
- Tuzcu A ve Bademli K. Göçün psikososyal boyutu. Psikiyatride güncel yaklaşımlar. Current Approaches in Psychiatry. 2014; 6(1):56-66
- Şahin M. Küresel kamusal bir mal (veya kötü) olarak göç. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 30(2):353-366.
- Solgun C ve Durat G. Göç ve ruh sağlığı. Journal of Human Rhythm. 2017; 3(3):137-144. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/johr/issue/31267/340426
- Günay E, Atılgan D ve Serin E. Dünya’da ve Türkiye’de göç yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2017; 7(2):37-60. Retrieved from http://iibfdergisi.ksu.edu.tr/tr/pub/issue/33603/372918
- Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). Uluslararası Göç İstatistikleri. 2020.
https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Uluslararasi-Goc-Istatistikleri-2020-37212. Erişim tarihi:23.02.2024
- Kadel M ve Bhandari M. Factors intended to brain drain among nurses working at private hospitals of Biratnagar, Nepal. Bıbechana. 2019; 16:213-220.
- Tanrısevdi F, Durdu İ ve Tanrısevdi A. Beyin göçü mü? Journal of Travel and Tourism Research. 2019; (14):133-158. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ttr/issue/57880/829528
- Kizito S, Mukunya D, Nakitende J, Nambasa S, Nampogo A., Kalyesubula R, at al. Career intentions of final year medical students in Uganda after graduating: the burden of brain drain. BMC Medical Education. 2015; 15(1):1-7.
- Öncü E, Selvi H, Vayisoğlu S ve Ceyhan H. Hemşirelik öğrencilerinde Beyin Göçüne Yönelik Tutum Ölçeği geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Cukurova Medical Journal. 2018; 43(Suppl 1):207-215.
- Aluttis C, Bishaw T ve Frank MW. The workforce for health in a globalized context–global shortages and international migration. Global health action. 2014; 7(1):23611.
- Demiray A, İlaslan N ve Açıl A. Hemşirelik öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Journal of Human Sciences. 2020; 17(2):632-641.
- Dohlman L, DiMeglio M, Hajj J ve Laudanski K. Global brain drain: how can the Maslow theory of motivation improve our understanding of physician migration?. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019;16(7):1182.
- Mollahaliloğlu S, Çulha ÜA, Kosdak M ve Öncül HG. The migration preferences of newly graduated physcians in Turkey. Medical Journal of Islamic World Academy of Sciences. 2014; 109(1566), 1-7.
- Çetinel MH ve Gürcüoğlu S. Pandemi döneminde üniversite öğrencilerinin akademik motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 2022; 9(1):1-14.
- Özgenel M ve Deniz A. Öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ile akademik güdülenme ve akademik öz yeterlik arasındaki ilişki: Öğretmen adayları üzerine bir inceleme. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2020; 3(3):131-146.
- Aktaş H. akademik güdülenme ile akademik özyeterlik arasındaki ilişki: ilahiyat fakültesi öğrencileri üzerine ampirik bir araştırma. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches. 2017; 6(3).
- Cengiz Z, Gürdap Z, Karaca E ve Acun M. Hemşirelik öğrencilerinin öz yeterlilikleri ile mesleki güdülenmeleri arasındaki ilişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi. 2021; 8(1):12-20.
- Taş B, Güngörmüş Z ve Güngörmüş M. Investigation of the effect of academic motivation and academic self-efficacy on academic achievement in dentistry students: an analytical survey. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku Tarihi Dergisi. 2020; 28(2):233-240.
- Makhabbat A, Çoklar AN ve Gündüz Ş. Eğitim araştırmasına yönelik tutum ile akademik güdülenme ve akademik özyeterlik arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 19(1):786-801.
- Kansu AF ve Sayar GH. Öz yeterlik, yaşam anlamı ve yaşam bağlılığı kavramları üzerine bir inceleme. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi Etkileşim. 2018; (1):78-89.
- Atılgan M ve Güngörmüş Z. Gündüz ve gece eği̇ti̇m öğrenci̇leri̇nin akademi̇k erteleme davranışları ile akademi̇k özyeterli̇k ve akademi̇k güdülenme, arasındaki̇ ili̇şki̇lerin incelenmesi̇. Atlas Journal. 2018; 4(15):1771-1783.
- Yılmaz M, Gürçay D ve Ekici G. Akademik özyeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 33(33):253-259.
- Jerusalem M ve Schwarzer R. Fragebogen zur Erfassung von "Selbstwirksamkeit. Skalen zur Befindlichkeit und Persoenlichkeit In R. Schwarzer (Hrsg.). (Forschungsbericht No. 5). Berlin: Freie Universitaet, Institut fuer Psychologie. 1981.
- Bozanoğlu İ. Akademik güdülenme ölçeği: Geliştirmesi, geçerliği, güvenirliği. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES). 2004; 37(2):83-98.
- Seven A ve Adadıoğlu Ö. Nursing students' attitudes towards brain drain in Turkey: A cross-sectional study. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences. 2022; 14(1):179-84.
- Tosunöz İK ve Nazik E. Hemşirelik öğrencilerinin kariyer geleceği algıları ve göçe yönelik tutumları: Kesitsel çok merkezli bir çalışma. Uygulamada Hemşirelik Eğitimi. 2022; 63:103413.
- Filiz M, Karagöz MB ve Karagöz N. Tıp fakültesi öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi. 2022; 14(27):679-692.
- Najib M, Abdullah S, Narresh S ve Juni MH. Brain-drain phenomenon among healthcare workers. International Journal of Public Health and Clinical Sciences. 2019; 6(3):90-103.
- Erikli S. Çalışma yaşamında toplumsal cinsiyet ayrımcılığının görünümü. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020; 2(1):39-60.
- Turgut AŞ. Türkiye’deki gelir eşitsizliğinin toplumsal cinsiyet, kadının istihdamı ve kadın yoksulluğu açısından değerlendirilmesi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 2(38):315-329.
- Açıkgöz E, Çatıkoğlu E, Hephep G ve Karaca Ö. Erasmus programına katılan öğrencilerin yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri: Karabük üniversitesi örneği. Journal of Humanities and Tourism Research. 2020;10(1):161-181.
- Kaplan M ve Güngörmüş Z. Hemşirelik öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Anatolian Journal of Health Research. 2022; 3(2):53-59.
- Sula AN ve Kumcağız H. Ergenlerin akademik erteleme davranışları, akademik öz yeterlik inançları ve mükemmeliyetçilik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 35(2):375-386.