An Investigationof Emotional Intelligence and Political Skills of Health Management Students
Yıl 2024,
Cilt: 5 Sayı: 2, 476 - 491, 27.08.2024
Nisanur Tunç
Nurcan Coşkun Us
Öz
In this study, it was aimed to evaluate the emotional intelligence and political skills of health management students. The population of the descriptive study consists of 383 students studying at Ondokuz Mayıs University, Faculty of Health Sciences, Department of Health Management. Within the scope of the study, no sample selection was made and it was aimed to reach the entire population. The sample group consisted of 257 students who volunteered to participate in the study. Emotional Intelligence Scale and Political Ability Inventory were used as data collection tools. SPSS 23 program was used to analyze the data. As a result of the study, the relationship between emotional intelligence and political skills was found to be significant. It was concluded that as the emotional intelligence of the students increased, their political competence skills also increased. In the light of the findings obtained from the study, it is recommended to implement training programs to increase emotional intelligence and political competence skills in students and to evaluate the effectiveness of these programs. It is thought that this study will create awareness for the development of emotional intelligence and political competence skills of the students of the Department of Health Management.
Kaynakça
- Alga, E. ve Özdemir, M. Özel Sektör Örgütlerinde Politik Beceri ile İzlenim Yönetimi İlişkisi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 2018, 16(31), 309-329.
- Arı, S. Yaratıcı Düşünme Süreçlerinde Duygusal Zekâ, Öz Farkındalık ve İçsel Motivasyonun Yeri. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 2023, 9(2), 30-42.
- Aslan, A. ve Yalçın, A. Bireysel Düzeyde Hesap Verebilirliğin Demografik Özellikler, Öz-İzleme Yetisi ve Politik Yeti Açısından İncelenmesi: Şehir Hastanesi’nde Bir Uygulama. Gümüşhane Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 2021, 12 (2), 456-476.
- Aslan, H. ve Pektaş, V. İlkokul, Ortaokul ve Liselerde Görev Yapmakta Olan Öğretmenlerin Politik Beceri Düzeyleri. Scientific Educational Studies, 2017, 1(1), 85-100.
- Aslan, H., Çalık, T. ve Er, E. İlkokul Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliği ve Politik Beceri Algılarının İncelenmesi. İlköğretim Online, 2019, 18(3).
- Aslan, Ş. ve Güzel, Ş. Duygusal Zekâ, Problem Odaklı Stresle Başa Çıkma, İyileşme ve Duygusal Tükenme İlişkileri. Yönetim Bilimleri Dergisi, 2018, 16(31), 59-82.
- Aslan, Ş. ve Özata, M. Duygusal Zekâ ve Tükenmişlik Arasındaki İlişkilerin Araştırılması: Sağlık Çalışanları Örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2008, (30), 77-97.
- Bayraktar, F. Okul Yöneticilerinin Özyeterlikleri ile Politik Becerileri Arasındaki İlişki. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, 2020, Yüksek Lisans Tezi.
- Bilge, B. Okulların Değişime Açıklığında Okul Müdürlerinin Politik Yetileri ile Lider Üye Etkileşiminin İncelenmesi. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022, Kocaeli, Yayınlanmış Doktora Tezi.
- Bozkurt, B. N. ve Özgenel, M. Öğretmenlerin Politik Becerileri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2020, 4(1), 1-15.
- Chan, D.W. Perceived Emotional Intelligence and Self-Efficacy Among Chinese Secondary School Teachers in Hong Kong, Personality and Individual Differences, 2004, 36, ss. 1781–1795.
- Cherniss, C. “Emotional Intelligence: WhatIt is and Why It Matters”, The Annual Meeting of The Society for Industrial and Organizational Psychology, New Orleans, LA, April 15, 2000, 1-14.
- Çıtak, M. Politik Yeti ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Yöneticiler Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, 2011, Yüksek Lisans Tezi.
- Çimli, S. ve Çelik, M. Çalışanların Duygusal Zekâ Düzeylerinin Stresle Başa Çıkma Tarzları Üzerine Etkisi. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2019, 4(1), 80-92.
- Cingöz, A. Politik Yetenekler ve Öz Yönlendirmenin (Kendini Kurgulamanın) Algılanan Kariyer Başarısı Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2013, 13(26), 153-179.
- Demirci, S. İş Yaşamında Statü, Kıdem ve Cinsiyetin Politik Yeti Üzerindeki Etkisi: Türkiye Radyo Televizyon Kurumu (TRT) Örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014, Yüksek Lisans Tezi.
- Derelioğlu, S. ve Çapraz, B. Politik Yetinin Performansa Etkisinde Algılanan Desteğin Düzenleyici Rolü. İzmir İktisat Dergisi, 2022, 37(2), 406-427.
- Eröz, S.S. Örgütlerde Duygusal Zekâ. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013, 16(29), 213-242.
- Eryılmaz, İ., Dirik, D. ve Gülova, A. A. İş Tatmininin Belirleyicisi Olarak Lider-Üye Etkileşimi ve Politik Yetinin Düzenleyici Rolü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 2017, 167-182.
- Ferris, G. R., Davidson, S.L, Perrewé, P.L ve Atay, S. İş Yaşamında Politik Yeti: İş Verimliliğine Etkisi Kitabı, 2010, İstanbul: Namar Yayınları.
- Ferris, G. R., Treadway, D. C., Kolodinsky, R. W., Hochwarter, W. A., Kacmar, C. J., Douglas, C. andFrink, D. D. Development and Validation of The Political Skill Inventory. Journal of Management, 2005, 31(1), 126-152.
- Ferris, G. R., Treadway, D. C., Perrewe, P. L., Brouer, R. L., Douglas, C. andLux, S. PoliticalSkill in Organizations. Journal of Management, 2007, 33(1), 290-320.
- Gürbüz, S. ve Yüksel, M. Çalışma Ortamında Duygusal Zekâ: İş Performansı, İş Tatmini, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ve Bazı Demografik Özelliklerle İlişkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 2008, 9(2), 174-190.
- İşler, T., Bir, Y. ve Murat, K. Kadın Yöneticilerin Politik Becerilerinin Yaş Faktörüne Göre İncelenmesi. Press academia Procedia, 2018, 7(1), 198-203.
- Kaplan, V. ve Cemaloğlu, N. Okul Yöneticilerinin Politik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. International Journal of Management and Administration, 2020, 4(8), 382-397.
- Kösem, Ü. (2019). Duygusal Zekânın İş Tatmini ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerine Etkisinde Politik Yetinin Rolü. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Mayer, J. D. and Salovey, P. The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence, 1993, 17(4), 433-442.
- Özdemir, M. Liderlik Yönelimi ve Politik Beceri Arasındaki İlişkinin Okul Müdürlerinin Görüşlerine Göre İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 2018, 19(1), 116-134.
- Salovey, P. and Grewal, D. The Science of Emotional Intelligence. Current Directions in Psychological Science, 2005, 14(6), 281-285.
- Sümer, V. Öğretmenlerin Duygusal Zekâ ve Öz Yeterlik Düzeylerinin Politik Becerilerine Etkisi: Mardin İli Örneği. Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı, 2020, Yüksek Lisans Tezi.
- Taşkıran, E. ve Çelik, G. G. Duygusal Zekânın Kişilerarası Çatışma Üzerindeki Etkisinde Politik Yetinin Rolü. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 2022, 23(2), 69-88.
- Topdemir, T. A. ve Öncer, A. Z. Politik Yetinin Örgütsel Sapma Davranışı Üzerindeki Etkisinde Meritokrasinin Rolü. Öneri Dergisi, 2020, 15(54), 555-585.
- Türk Dil Kurumu. Politika, Türk Dil Kurumu Başkanlığı, Adres: https://sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 02.11.2022.
- Yazıcıoğlu Y, Erdoğan S. SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık. 2014.
- Yelkikalan, N. 21.Yüzyılda Girişimcinin Yeni Özelliği: Duygusal Zekâ. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2006, 1(2), 39-51.
Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Ve Politik Yeti Becerilerinin İncelenmesi
Yıl 2024,
Cilt: 5 Sayı: 2, 476 - 491, 27.08.2024
Nisanur Tunç
Nurcan Coşkun Us
Öz
Bu çalışmada sağlık yönetimi öğrencilerinin duygusal zekâ ve politik yeti becerilerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı tipte tasarlanan çalışmanın evrenini Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sağlık Yönetimi Bölümünde öğrenim gören 383 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında örneklem seçimine gidilmeyip evrenin tamamına ulaşılması amaçlanmıştır. Örneklem grubunu, çalışmaya katılmaya gönüllü 257 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Duygusal Zekâ Ölçeği ile Politik Yeti Envanteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 23 programı kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda duygusal zekâ ile politik yeti becerileri arasındaki ilişki anlamlı bulunmuştur. Öğrencilerin duygusal zekâsı yükseldikçe politik yeti becerilerinin de artış gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular ışığında, öğrencilerde duygusal zekâ ve politik yeti becerilerini artırmaya yönelik eğitim programının uygulanması ve bu programların etkinliğinin değerlendirilmesi önerilmektedir. Bu çalışmanın Sağlık Yönetimi Bölümü öğrencilerinin, duygusal zekâ ve politik yeti becerilerinin geliştirilmesi için farkındalık yaratacağı düşünülmektedir.
Etik Beyan
Araştırma için Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’ndan (Karar tarihi: 27.01.2023-Karar no: 2023-1230) onay alınmıştır.
Destekleyen Kurum
Bu çalışma TÜBİTAK 2209-A Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı (BIDEB) tarafından yürütülen “2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı” kapsamında 1919B012215595 numarası ile desteklenmeye hak kazanan bir projenin çıktısı olarak üretilmiştir.
Teşekkür
Bu çalışma TÜBİTAK 2209-A Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı (BIDEB) tarafından yürütülen “2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı” kapsamında 1919B012215595 numarası ile desteklenmeye hak kazanan bir projenin çıktısı olarak üretilmiştir.
Çalışmanın yürütülmesi amacıyla gerekli finansal desteği sağlayan TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Alga, E. ve Özdemir, M. Özel Sektör Örgütlerinde Politik Beceri ile İzlenim Yönetimi İlişkisi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 2018, 16(31), 309-329.
- Arı, S. Yaratıcı Düşünme Süreçlerinde Duygusal Zekâ, Öz Farkındalık ve İçsel Motivasyonun Yeri. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 2023, 9(2), 30-42.
- Aslan, A. ve Yalçın, A. Bireysel Düzeyde Hesap Verebilirliğin Demografik Özellikler, Öz-İzleme Yetisi ve Politik Yeti Açısından İncelenmesi: Şehir Hastanesi’nde Bir Uygulama. Gümüşhane Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 2021, 12 (2), 456-476.
- Aslan, H. ve Pektaş, V. İlkokul, Ortaokul ve Liselerde Görev Yapmakta Olan Öğretmenlerin Politik Beceri Düzeyleri. Scientific Educational Studies, 2017, 1(1), 85-100.
- Aslan, H., Çalık, T. ve Er, E. İlkokul Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliği ve Politik Beceri Algılarının İncelenmesi. İlköğretim Online, 2019, 18(3).
- Aslan, Ş. ve Güzel, Ş. Duygusal Zekâ, Problem Odaklı Stresle Başa Çıkma, İyileşme ve Duygusal Tükenme İlişkileri. Yönetim Bilimleri Dergisi, 2018, 16(31), 59-82.
- Aslan, Ş. ve Özata, M. Duygusal Zekâ ve Tükenmişlik Arasındaki İlişkilerin Araştırılması: Sağlık Çalışanları Örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2008, (30), 77-97.
- Bayraktar, F. Okul Yöneticilerinin Özyeterlikleri ile Politik Becerileri Arasındaki İlişki. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, 2020, Yüksek Lisans Tezi.
- Bilge, B. Okulların Değişime Açıklığında Okul Müdürlerinin Politik Yetileri ile Lider Üye Etkileşiminin İncelenmesi. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022, Kocaeli, Yayınlanmış Doktora Tezi.
- Bozkurt, B. N. ve Özgenel, M. Öğretmenlerin Politik Becerileri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2020, 4(1), 1-15.
- Chan, D.W. Perceived Emotional Intelligence and Self-Efficacy Among Chinese Secondary School Teachers in Hong Kong, Personality and Individual Differences, 2004, 36, ss. 1781–1795.
- Cherniss, C. “Emotional Intelligence: WhatIt is and Why It Matters”, The Annual Meeting of The Society for Industrial and Organizational Psychology, New Orleans, LA, April 15, 2000, 1-14.
- Çıtak, M. Politik Yeti ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki: Yöneticiler Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, 2011, Yüksek Lisans Tezi.
- Çimli, S. ve Çelik, M. Çalışanların Duygusal Zekâ Düzeylerinin Stresle Başa Çıkma Tarzları Üzerine Etkisi. Türk Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2019, 4(1), 80-92.
- Cingöz, A. Politik Yetenekler ve Öz Yönlendirmenin (Kendini Kurgulamanın) Algılanan Kariyer Başarısı Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2013, 13(26), 153-179.
- Demirci, S. İş Yaşamında Statü, Kıdem ve Cinsiyetin Politik Yeti Üzerindeki Etkisi: Türkiye Radyo Televizyon Kurumu (TRT) Örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014, Yüksek Lisans Tezi.
- Derelioğlu, S. ve Çapraz, B. Politik Yetinin Performansa Etkisinde Algılanan Desteğin Düzenleyici Rolü. İzmir İktisat Dergisi, 2022, 37(2), 406-427.
- Eröz, S.S. Örgütlerde Duygusal Zekâ. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2013, 16(29), 213-242.
- Eryılmaz, İ., Dirik, D. ve Gülova, A. A. İş Tatmininin Belirleyicisi Olarak Lider-Üye Etkileşimi ve Politik Yetinin Düzenleyici Rolü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 2017, 167-182.
- Ferris, G. R., Davidson, S.L, Perrewé, P.L ve Atay, S. İş Yaşamında Politik Yeti: İş Verimliliğine Etkisi Kitabı, 2010, İstanbul: Namar Yayınları.
- Ferris, G. R., Treadway, D. C., Kolodinsky, R. W., Hochwarter, W. A., Kacmar, C. J., Douglas, C. andFrink, D. D. Development and Validation of The Political Skill Inventory. Journal of Management, 2005, 31(1), 126-152.
- Ferris, G. R., Treadway, D. C., Perrewe, P. L., Brouer, R. L., Douglas, C. andLux, S. PoliticalSkill in Organizations. Journal of Management, 2007, 33(1), 290-320.
- Gürbüz, S. ve Yüksel, M. Çalışma Ortamında Duygusal Zekâ: İş Performansı, İş Tatmini, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ve Bazı Demografik Özelliklerle İlişkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 2008, 9(2), 174-190.
- İşler, T., Bir, Y. ve Murat, K. Kadın Yöneticilerin Politik Becerilerinin Yaş Faktörüne Göre İncelenmesi. Press academia Procedia, 2018, 7(1), 198-203.
- Kaplan, V. ve Cemaloğlu, N. Okul Yöneticilerinin Politik Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. International Journal of Management and Administration, 2020, 4(8), 382-397.
- Kösem, Ü. (2019). Duygusal Zekânın İş Tatmini ve İşten Ayrılma Niyeti Üzerine Etkisinde Politik Yetinin Rolü. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Mayer, J. D. and Salovey, P. The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence, 1993, 17(4), 433-442.
- Özdemir, M. Liderlik Yönelimi ve Politik Beceri Arasındaki İlişkinin Okul Müdürlerinin Görüşlerine Göre İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 2018, 19(1), 116-134.
- Salovey, P. and Grewal, D. The Science of Emotional Intelligence. Current Directions in Psychological Science, 2005, 14(6), 281-285.
- Sümer, V. Öğretmenlerin Duygusal Zekâ ve Öz Yeterlik Düzeylerinin Politik Becerilerine Etkisi: Mardin İli Örneği. Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı, 2020, Yüksek Lisans Tezi.
- Taşkıran, E. ve Çelik, G. G. Duygusal Zekânın Kişilerarası Çatışma Üzerindeki Etkisinde Politik Yetinin Rolü. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 2022, 23(2), 69-88.
- Topdemir, T. A. ve Öncer, A. Z. Politik Yetinin Örgütsel Sapma Davranışı Üzerindeki Etkisinde Meritokrasinin Rolü. Öneri Dergisi, 2020, 15(54), 555-585.
- Türk Dil Kurumu. Politika, Türk Dil Kurumu Başkanlığı, Adres: https://sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 02.11.2022.
- Yazıcıoğlu Y, Erdoğan S. SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık. 2014.
- Yelkikalan, N. 21.Yüzyılda Girişimcinin Yeni Özelliği: Duygusal Zekâ. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2006, 1(2), 39-51.