Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOCUKLARDA TEKNOLOJİ KULLANIMI VE DİJİTAL EBEVEYNLİK

Yıl 2024, , 123 - 129, 30.06.2024
https://doi.org/10.20493/birtop.1496639

Öz

Çocuklar açısından yaşanılan zaman ve çevresel şartlar onların gelişimini doğrudan etkileyen bir unsurdur. Değişen zaman beraberinde çocukların uğraşlarını, onları etkileyen çevresel şartları da değiştirerek gelişimlerini etkilemektedir. Dijital devrim ile birlikte ortaya çıkan teknolojik gelişmeler başta çocuklar olmak üzere her yaşta insanın yaşam biçimini değiştirmeye başlamıştır. Olumlu kullanımları ile birlikte internet, akıllı telefon, bilgisayar, tablet, dijital oyunlar, sosyal medya platformları çocukları fiziksel, sosyal, duygusal, psikolojik açısından etkileyen bir yapıya dönüşmüştür. Dünya genelinde dijital araçların yaygınlığı ve bu araçlar ile geçirilen süre artarak devam etmektedir. Özellikle gençler ve çocuklarda bu kullanım süreleri dikkat çekici boyutlara ulaşmıştır. Gelişim süreci içerisinde çocuklarını her türlü olumsuzluktan korumak ve onların gelişimlerini destekleme sorumluluğuna sahip ebeveynlere de bu kapsamda yeni bir sorumluluk alanı oluşturmuştur. Dijital araçların doğru kullanımı ve çocukları bu araçların zararlı etkilerinden koruma anlayışı anne-babalara yeni bir sorumluluk alanı oluşturarak dijital ebeveynlik kavramının ortaya çıkmasına neden olmuştur.

Kaynakça

  • Akbaş, Ö. Z., & Dursun, C. (2020). Teknolojinin aileye etkisi: değişen ailenin dijital ebeveyn ve çocukları. Turkish Studies-Social, 15(4), 2245-2265.
  • Aral, N. (2022). Dijital dünyada çocuk olmak. TRT Akademi, 7(16), 1134-1153.
  • Clark, L. S. (2011). Parental mediation theory for the digital age. Communication Theory, 21(4), 323-343.
  • İnan-Kaya, G. Mutlu-Bayraktar, D., & Yılmaz, Ö. (2018). Digital parenting: Perceptions on digital risks. Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 131-157.
  • Karakuş, T., Çağıltay, K., Kaşıkcı, D., Kurşun, E., & Ogan, C. (2014). Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim, 39(171), 230-243.
  • Mascheroni, G., Ponte, C., & Jorge, A. (2018). Digital parenting: The challenges for families in the digital age, yearbook 2018. Nordicom, University of Gothenburg.
  • Modecki, K. L., Goldberg, R. E., Wisniewski, P., & Orben, A. (2022). What is digital parenting? A systematic review of past measurement and blueprint for the future. Perspectives on Psychological Science, 17(6), 1673-1691.
  • Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z., & Özdinçler, A. R. (2018). Dijital teknoloji kullanımının çocukların gelişimi ve sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 227-247.
  • Odgers C. L. (2019). Why digital tools have not yet revolutionized adolescent health research and what we can do. Journal of Research on Adolescence, 29(3), 675–681. Crossref. PubMed.
  • Park, Y. J. (2011). Digital Literacy and Privacy Behavior Online. Communication Research, 40(2), 215–236.
  • TÜİK, (2021). Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2021, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=41132, Erişim Tarihi: 03.06.2024.
  • Vandewater, E. A., Rideout, V. J., Wartella, E. A., Huang, X., Lee, J. H., & Shim, M.-S. (2007). Digital childhood: Electronic media and technology use among infants, toddlers, and preschoolers. Journal ofthe American Academy of Pediatrics, 119(5), 1006–1015.
  • Yurdakul, K. I., Dönmez, O., Yaman, F., & Odabaşı, H. F. (2013). Dijital ebeveynlik ve değişen roller. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(4):883-896.
  • URL1. https://datareportal.com/reports/digital-2024-global-overview-report, Erişim Tarihi: 04.06.2024
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Aile Danışmanlığı, Çocuk Gelişimi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Talat Sağlam 0009-0000-1313-6677

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2024
Kabul Tarihi 22 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Sağlam, T. (2024). ÇOCUKLARDA TEKNOLOJİ KULLANIMI VE DİJİTAL EBEVEYNLİK. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 123-129. https://doi.org/10.20493/birtop.1496639
AMA Sağlam T. ÇOCUKLARDA TEKNOLOJİ KULLANIMI VE DİJİTAL EBEVEYNLİK. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2024;14(1):123-129. doi:10.20493/birtop.1496639
Chicago Sağlam, Talat. “ÇOCUKLARDA TEKNOLOJİ KULLANIMI VE DİJİTAL EBEVEYNLİK”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 14, sy. 1 (Haziran 2024): 123-29. https://doi.org/10.20493/birtop.1496639.
EndNote Sağlam T (01 Haziran 2024) ÇOCUKLARDA TEKNOLOJİ KULLANIMI VE DİJİTAL EBEVEYNLİK. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 14 1 123–129.
IEEE T. Sağlam, “ÇOCUKLARDA TEKNOLOJİ KULLANIMI VE DİJİTAL EBEVEYNLİK”, Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 14, sy. 1, ss. 123–129, 2024, doi: 10.20493/birtop.1496639.
ISNAD Sağlam, Talat. “ÇOCUKLARDA TEKNOLOJİ KULLANIMI VE DİJİTAL EBEVEYNLİK”. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 14/1 (Haziran 2024), 123-129. https://doi.org/10.20493/birtop.1496639.
JAMA Sağlam T. ÇOCUKLARDA TEKNOLOJİ KULLANIMI VE DİJİTAL EBEVEYNLİK. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;14:123–129.
MLA Sağlam, Talat. “ÇOCUKLARDA TEKNOLOJİ KULLANIMI VE DİJİTAL EBEVEYNLİK”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 14, sy. 1, 2024, ss. 123-9, doi:10.20493/birtop.1496639.
Vancouver Sağlam T. ÇOCUKLARDA TEKNOLOJİ KULLANIMI VE DİJİTAL EBEVEYNLİK. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;14(1):123-9.

BİLSAM Yayıncılık Bu dergi açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir.

Dergide yayınlanan yazıların ilmî, fikrî ve hukukî sorumluluğu yazarlarına aittir. Yayın kurulu gönderilen yazıların yayınlanıp yayınlanmaması konusunda serbesttir. Dergiye gönderilen yazılar iade edilmez. DERGİYE GÖNDERİLEN YAYINLAR İNTİHAL AÇISINDAN İNCELENİR.

Yayımlanmış yazıların her türlü yayın hakkı Birey ve Toplum Dergisi'ne aittir. Dergide yayımlanmış yazılardan kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.