BibTex RIS Kaynak Göster

POPÜLER TÜRK SİNEMASINDA DİNDARLIK ŞEKİLLERİ

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 1, 75 - 96, 08.06.2013

Öz

Geleneksel Türk sinemasının popüler Türk filmi örneklerinde din, köy ve köylülük ile ilgili bir olgu şeklinde ortaya çıkarken dindarlık da “köy ve gecekondu dindarlığı” tipolojilerine uygun özellikler göstermektedir. Bu makalede geleneksel Türk sineması ve köy dindarlığının toplumsal gerçekliği, Adak (1979), Hazal (1989) ve Üçkağıtçı (1981) film örnekleri bağlamında açıklanmaya çalışılmıştır. Köy filmlerinde köy dindarlığını betimleyen bazı bulgular tespit edilmiştir. Bunlar; kurban bayramı, adak kurbanı, kurban edilecek hayvanın süslenmesi, muska, imam nikahı, imam nikahı sırasında anahtar ve bıçak kullanmak, kurşun dökülmesi, yedinci ve kırkıncı günlerin kutsallığı, cenaze töreni, yeni doğmuş çocuğun kulağına ezan okumak, yağmur duası, başlık parası duası, bel büyüsü, kurban olarak horoz kesilmesi, Müslüman bireyin mutlaka bir tarikata intisap etmesi ve doğru yolu bulabilmesi için bir şeyhe bağlı bulunması, köylünün imam ve ağanın kulu olması ve dini açıdan “teknik ve medeniyetin günah” olarak algılanmasıdır. Gecekondu dindarlığı ise Gelin (1973) filmi aracılığıyla incelenmiştir. Gecekondu dindarlığının iki boyutu dikkat çekmektedir. Birincisi, köy şartlarında sahip olunan inançlara sıkıca bağlı kalmak, ikincisi ise göç edilen şehrin değerlerini benimsememe konusunda bilinçli bir direnç göstermektir.

Anahtar kelimeler: Geleneksel Türk sineması, Popüler din, Köylülük, Köy dindarlığı, Gecekondu dindarlığı

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 1, 75 - 96, 08.06.2013

Öz

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Yenen

Yayımlanma Tarihi 8 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yenen, İ. (2013). POPÜLER TÜRK SİNEMASINDA DİNDARLIK ŞEKİLLERİ. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 75-96.
AMA Yenen İ. POPÜLER TÜRK SİNEMASINDA DİNDARLIK ŞEKİLLERİ. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2013;1(1):75-96.
Chicago Yenen, İbrahim. “POPÜLER TÜRK SİNEMASINDA DİNDARLIK ŞEKİLLERİ”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 1, sy. 1 (Haziran 2013): 75-96.
EndNote Yenen İ (01 Haziran 2013) POPÜLER TÜRK SİNEMASINDA DİNDARLIK ŞEKİLLERİ. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 1 1 75–96.
IEEE İ. Yenen, “POPÜLER TÜRK SİNEMASINDA DİNDARLIK ŞEKİLLERİ”, Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 1, sy. 1, ss. 75–96, 2013.
ISNAD Yenen, İbrahim. “POPÜLER TÜRK SİNEMASINDA DİNDARLIK ŞEKİLLERİ”. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 1/1 (Haziran 2013), 75-96.
JAMA Yenen İ. POPÜLER TÜRK SİNEMASINDA DİNDARLIK ŞEKİLLERİ. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;1:75–96.
MLA Yenen, İbrahim. “POPÜLER TÜRK SİNEMASINDA DİNDARLIK ŞEKİLLERİ”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 1, sy. 1, 2013, ss. 75-96.
Vancouver Yenen İ. POPÜLER TÜRK SİNEMASINDA DİNDARLIK ŞEKİLLERİ. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;1(1):75-96.

BİLSAM Yayıncılık Bu dergi açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir.

Dergide yayınlanan yazıların ilmî, fikrî ve hukukî sorumluluğu yazarlarına aittir. Yayın kurulu gönderilen yazıların yayınlanıp yayınlanmaması konusunda serbesttir. Dergiye gönderilen yazılar iade edilmez. DERGİYE GÖNDERİLEN YAYINLAR İNTİHAL AÇISINDAN İNCELENİR.

Yayımlanmış yazıların her türlü yayın hakkı Birey ve Toplum Dergisi'ne aittir. Dergide yayımlanmış yazılardan kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.