Kavram problemi, ortaçağ düşüncesinde yoğun biçimde tartışıldı. Gazalî, ünlü kitabıTehafütü'l-Felasife'de (Filozofların Tutarsızlığı), bu problemi, metafiziksel konularda İslamfilozofl arı Farabi ve İbn Sina'nın epistemolojik çıkarımlarını eleştirmek için müzakereeder. Gazalî'ye göre, filozofl arın ileri sürdükleri kavramlar, zihin tarafından üretilmiştir. Bu kavramların gerçek dünyada her hangi bir gerçekliği yoktur. Bu kanaatten hareket edenGazalî, epistemolojik kesinliğin akıl ile elde edilemeyeceğini önerir. Gazalî düşüncesinde,aklın yerine, huzuri bilgi (Tanrı'dan gelen manevi bilgi) gerçekliği elde etmek için alternatif yol olur. İbn Rüşd, ünlü kitabı Tehafütü't-Tehafüt (Tutarsızlığın Tutarsızlığı)'de Gazalî'nin bu eleştirilerine cevap verir. İbn Rüşd'e göre, zihindeki kavramlar, özellikle,zorunluluk, imkan ve yokluk gibi apriori kavramlar, zihnin ürünleri değildir. Bu kavramlarzihnin ürünleri olsaydı, doğru ile kurgu arasında her hangi bir ayrım yapamazdık. Öyle görünüyor ki, Gazalî, bu eleştiri ile kavram felsefesinde nominalizme varır.
Kavram Zihin Doğruluk Kurgu Huzuri bilgi Epistemoloji Nominalizm Kesinlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 1 |
BİLSAM Yayıncılık Bu dergi açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir.
Dergide yayınlanan yazıların ilmî, fikrî ve hukukî sorumluluğu yazarlarına aittir. Yayın kurulu gönderilen yazıların yayınlanıp yayınlanmaması konusunda serbesttir. Dergiye gönderilen yazılar iade edilmez. DERGİYE GÖNDERİLEN YAYINLAR İNTİHAL AÇISINDAN İNCELENİR.
Yayımlanmış yazıların her türlü yayın hakkı Birey ve Toplum Dergisi'ne aittir. Dergide yayımlanmış yazılardan kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.