Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLGİ SOSYOLOJİSİ IŞIĞINDA LACAN'DA ÖZNE

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 21 - 45, 30.12.2024
https://doi.org/10.20493/birtop.1470076

Öz

Bilginin anlamlandırılması ve doğru bilginin mümkünlüğü sorusu her dönem pek çok filozof tarafından farklı şekillerde ele alınmıştır. Bilginin ele alınışındaki bu süreç bilen öznenin de bilgi nesnesine ulaşma yolculuğunda dönem dönem farklılaşmasına yol açmıştır. Kültürün ve dogmaların etkisindeki birey Aydınlanma ile birlikte Kartezyen özneye dönüşmüş ardından ise deneyimleyen özneden konuşan özneye doğru evrilmiştir. Postmodern çağda ise öznenin reddi söz konusu olmuştur. Lacan psikanalizinde diğer portmodern düşünürlerden ayrılarak özneyi kuramında kullanmakta, özneyi reddetmemektedir. Lacanyen özne Kartezyen özneden oldukça farklıdır. Bu çalışma bilgi sosyolojisi ışığında Lacanyen özne ele alınarak yapılarak, litertürdeki bu alandaki eksiklik giderilmeye çalışılacaktır. Lacanyen öznenin Kartezyen Özneden farklılıklarına odaklanılarak, Lacan’ın özne ile ilgili diğer kavramları açıklanarak Lacanyen özne kavramı irdelenecektir.

Destekleyen Kurum

YÖK 100/2000 Doktora Bursu

Kaynakça

  • Aristoteles. (2018). Metafizik. (Y. G. Sev, Çev.). İstanbul: Pinhan Yay.
  • Avcı, M. (2018). “Seneca Etiğinde Bilgi, Erdem ve Mutluluk İlişkisi”. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi. 10, 67-76.
  • Aydın, A. (2021). Felsefe Düşünce Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Badiou, A. & Roudinesco, E. (2016). Dün Bugün Jaques Lacan. İstanbul: Metis Yay.
  • Benton, T. & Craib, I. (2016). Sosyal Bilim Felsefesi. (Ü. Tatlıcan ve B Binay, Çev.). İstanbul: Sentez Yay.
  • Berger, P. V& Luckmann, T. (2018). Gerçekliğin Sosyal İnşası. Ankara: Atıf Yay.
  • Cevizci, A. (2017). Aydınlanma Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Cihan, M. (2001). “Spinoza Felsefesinde Varlık ve Bilgi Problemi” (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Çolak, N. (2022). “Seneca’nın Ahlak Felsefesi: Doğaya uygun Bir Yaşam Mutluluğa Götüren Erdemli Bir Yaşam Mıdır?” (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Çotuksöken, B. & Babür, S. (1993). Ortaçağ’da Felsefe. İstanbul: Kabalcı Yay.
  • Çüçen, K. A. (2003). “Bilgi Kuramına Giriş”. Bilimname Düşünce Platformu. (2), 3-12.
  • Çüçen, K. (2020). Bilim Felsefesine Giriş. Bursa: Sentez Yay.
  • Erkan, Ü. (2019). “Lacanda Öznenin Kurulumu ve Ötekinin İnşası: Psikanaliz ve Oryantalizm”. Turkish Studies. 14 (3), 1425-1440. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.22741
  • Evans, D. (2019). Lacancı Psikanalize Giriş Sözlüğü. İstanbul: Islık yay.
  • Fink, B. (2020). Lacancı Özne. İstanbul: Encore yay.
  • Foucault, M. (1999). Bilginin Arkeolojisi. İstanbul: Birey Yay.
  • Foucault, M. (2001). Yapısalcılık Post yapısalcılık. İstanbul: Birey Yay.
  • Gülcü, B. B. (2024). “Descartes Bilgi Felsefesi”. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi. 11(1), 101-118.
  • Gültekin, A. (2022). Spinoza’nın Bilgi Anlayışı: Bir Oto-Epistemoloji Okuması. International Social Science Studies Journal. 8 (95), 663-672.
  • Hegel, G. W. F. (2021). Felsefe Tarihi Ortaçağ Felsefesi ve Modern Felsefe Cilt 3. (D. B. Kılınç, Çev.) İstanbul: NotaBene Yay.
  • Hekman, S. (1999). Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik. (H. Alkan ve B. Balkız, Çev.). İstanbul: Engin Yay.
  • Homer, S. (2016). Jaques Lacan. (A. Aydın, Çev.). Ankara: Phoenix Yay.
  • İzmir, M. (2015). Lacancı Psikanaliz ve Karakter Çözümleme. Ankara: İmge ktbv.
  • İzmir, M. (2019). Öznenin Diyalektiği. Ankara: İmge Ktbv.
  • Küçükalın, G. (2020). Derrida ve Yapısöküm. İstanbul: Arı Sanat Yay.
  • Küçükalp, K. (2008). Heidegger ve Derrida. Bursa: Sentez Yay.
  • Lacan, J. (2012). Televizyon. (A. Soysal, Çev.) İstanbul: Monokl Yay.
  • Lacan, J. (2017). Babanın Adları. (M. Erşen, Çev.). İstanbul: Monokl Yay.
  • Lacan, J. (2019) Psikanalizin Dört Temel Kavramı. İstanbul: Metis Yay.
  • Lacan, J. (2019). Yine Hala. İstanbul: Metis Yay.
  • Mencütekin, M. (2014). Lacan ve Sinema Sanatı. İstanbul: Arı Sanat Yay.
  • Nalçaoğlu, H. (2004). Kültürel Farkın Yapısökümü. İstanbul: Phoenix Yay.
  • Pehlivan, M. (2019). “Francis Bacon’ın Ortaya Koyduğu Hakikat Ölçüsü ve Bilgi Kaynağı çerçevesinde Yeni Dünya İnsanı Sorunsalının Çözümü”. Türkiye Mesleki Sosyal Bilimler Dergisi. 1(2), 10-17.
  • Reich, W. (1984). Psikanalizin Tarihsel Araştırmalara Uygulanması. (A. Kışlalı, Çev.). Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 39 (1), 191-203. https://doi.org/10.1501/SBFder_0000001446
  • Sarup, M. (2004). Post-Yapısalcılık ve Post-modernizm. (A. Güçlü, Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yay.
  • Smith, P. & Riley, A. (2016). Kültürel Kurama Giriş. Ankara: Dipnot Yay.
  • Topdemir, H. G. (2012). “Orta Çağ Uygarlıklarında Bilgi ve Bilim”. Bilim ve Teknik, 51(1),72-75.
  • Topdemir, H. G. & Unat, Y. (2024). Bilim Tarihi ve Felsefesi. Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • Tura, S. M. (2015). Freud’dan Lacan’a Psikanaliz. İstanbul: Kanat Yay.
  • Tuzgöl, K. (2018). Lacanyen Psikanalitik Kuram ve öznenin Konumu. Türkiye Bütüncül Psikoterapi Dergisi.1 (1), 41-53. Üsterman, U. (2009). Lacan Seçkisi. Y. Seçkin (Ed.). Lacan’da konuşan Özne Benin konuşmayan Nesnesi. İstanbul: Monokl Yay. Yıldırımer, Ş. (2013). İbn-İ Sina ve Descartes’ın Bilgi Anlayışları Bakımından Karşılaştırılması. 2(22), 97-129.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi ve Bilim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Figen Şengül 0000-0003-1962-0560

Erken Görünüm Tarihi 5 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2024
Kabul Tarihi 17 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şengül, F. (2024). BİLGİ SOSYOLOJİSİ IŞIĞINDA LACAN’DA ÖZNE. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 21-45. https://doi.org/10.20493/birtop.1470076
AMA Şengül F. BİLGİ SOSYOLOJİSİ IŞIĞINDA LACAN’DA ÖZNE. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 2024;14(2):21-45. doi:10.20493/birtop.1470076
Chicago Şengül, Figen. “BİLGİ SOSYOLOJİSİ IŞIĞINDA LACAN’DA ÖZNE”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 14, sy. 2 (Aralık 2024): 21-45. https://doi.org/10.20493/birtop.1470076.
EndNote Şengül F (01 Aralık 2024) BİLGİ SOSYOLOJİSİ IŞIĞINDA LACAN’DA ÖZNE. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 14 2 21–45.
IEEE F. Şengül, “BİLGİ SOSYOLOJİSİ IŞIĞINDA LACAN’DA ÖZNE”, Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 14, sy. 2, ss. 21–45, 2024, doi: 10.20493/birtop.1470076.
ISNAD Şengül, Figen. “BİLGİ SOSYOLOJİSİ IŞIĞINDA LACAN’DA ÖZNE”. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi 14/2 (Aralık 2024), 21-45. https://doi.org/10.20493/birtop.1470076.
JAMA Şengül F. BİLGİ SOSYOLOJİSİ IŞIĞINDA LACAN’DA ÖZNE. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;14:21–45.
MLA Şengül, Figen. “BİLGİ SOSYOLOJİSİ IŞIĞINDA LACAN’DA ÖZNE”. Birey Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, c. 14, sy. 2, 2024, ss. 21-45, doi:10.20493/birtop.1470076.
Vancouver Şengül F. BİLGİ SOSYOLOJİSİ IŞIĞINDA LACAN’DA ÖZNE. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;14(2):21-45.

BİLSAM Yayıncılık Bu dergi açık erişim sağlama politikasını benimsemiştir.

Dergide yayınlanan yazıların ilmî, fikrî ve hukukî sorumluluğu yazarlarına aittir. Yayın kurulu gönderilen yazıların yayınlanıp yayınlanmaması konusunda serbesttir. Dergiye gönderilen yazılar iade edilmez. DERGİYE GÖNDERİLEN YAYINLAR İNTİHAL AÇISINDAN İNCELENİR.

Yayımlanmış yazıların her türlü yayın hakkı Birey ve Toplum Dergisi'ne aittir. Dergide yayımlanmış yazılardan kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.