Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Bölümünde Okuyan Öğretmen Adaylarının Aldıkları Eğitim ile Bilişim Liderliği Vasfı ve 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 44 - 53, 22.06.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği bölümünde eğitim alan öğretmen adaylarının aldıkları eğitim ile bilişim liderliği vasfı ve 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemi benimsenmiş olup, tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 akademik yılı güz döneminde Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesinde ve Niğde Ömer Halis Demir Üniversitesi Eğitim Fakültesinde eğitim ve öğrenimine devam eden toplam 86 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verileri elde etmek amacıyla, araştırmacılar tarafında geliştirilen demografik bilgi formu, bilişim liderliği özelliklerini ortaya koymak için Ulutaş (2015) tarafından geliştirilen “Bilişim Liderliği Ölçeği” ve 21. yy. becerilerini ortaya koymak için Çevik ve Şentürk (2019) tarafından geliştirilen “Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ilişkisiz örneklemler için t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre, BÖTE bölümünde okuyan öğrencilerin aldıkları eğitim ile bilişim liderliği vasfı ve 21. yüzyıl becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Abari, A. O., Oyetola, I. O., & Adetayo, O. A. (2014). Institutional leadership effectiveness and higher education for innovation and development. Journal of Educational Review, 7(1), 1-9.
  • Anderson, R. E., & Dexter, S. (2005,). School Technology Leadership: An Empirical Investigation of Prevalence and Effect. Educational Administration Quarterly, 41(1), 49-82. doi:10.1177/0013161X04269517
  • Araşkal, S. (2019). Ortaöğretim Kurumlarında Öğretmen Liderliğini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. 1-184.
  • Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational Leadership (2. b.). Psychology Press.
  • Budak, G., & Budak, G. (2004). İşletme Yönetimi (5. b.). İzmir: Barış Yayınları.
  • Cüce, K. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Ve Öğretmen Adaylarının Özel Alan Yeterliliklerini Etkileyen Faktörlere İlişkin Görüşleri Ve Bu Yeterliliklerin Lisans Eğitimiyle İlişkisi. 1-100.
  • Deitzer, B., Shilliff, K., & Jucius, M. (1979). Contemporary Management Concepts. Grid Publishing.
  • Diamond, R. M. (2005). The institutional change agency: The expanding role of academic support centers. (S. Chadwick-Blossey, & D. R. Robertson, Dü) To improve the academy, 23, 24-37.
  • Ekiz, F. (2014). Kpss Sınavına Hazırlanan Öğretmen Adaylarının Teknoloji Kullanım Yeterliliği. 1-92.
  • Hannagen, T. (1995). Management Concepts and Practices, 37. London: Pitman Publishing.
  • Hately, N., & Schiller, J. (2003). What personal ICT skills do school leaders need? The Practicing Administrator, 4,5-7.
  • International Society for Technology Education; ISTE. (2000). National educational technology standards for teachers. ISTE Publications.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi (10. b.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karsantık, İ. (2019). Doktora Tezi. Yükseköğretimde Akademik Liderlik, Yükseköğretim Kültürü ve Akademik Kimlik Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, s. 3.
  • Kozikoğlu, İ. (2016). Öğretimin İlk Yılı: Mesleğin İlk Yılındaki Öğretmenlerin Karşılaştıkları Güçlükler, Hizmet Öncesi Eğitim Yeterlikleri ve Mesleğe Adanmışlıkları. 1-328.
  • Mütercimler, E. (2006). Geleceği Yönetmek. İstanbul: Alfa.
  • National Research Council. (2012). Committee on Defining Deeper Learning and 21st Century Skills. Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. Washington: James W. Pellegrino and Margaret L. Hilton.
  • Persaud, B. (2006). School Administrators’ Perspective on their Leadership Role in Technology Integration. Unpublished Doctoral Dissertation.
  • Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership (3. baskı b.). San Francisco: John Wiley & Sons.
  • Sırakaya, M. (2011). Öğretmen Adaylarının Problemli İnternet Kullanımı ve İnternet Öz-Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. 1-78.
  • Smylie, M. A., & Eckert, J. (2018). Beyond superheroes and advocacy: The pathway of teacher leadership development. Sage Journals, 46(4), 556-557.
  • Uğurluoğlu, Ö., & Çelik, Y. (2009,). Örgütlerde Stratejik Liderlik Ve Özellikleri. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 12(2), 122-126.
  • Ulutaş, M. (2015). Yükseköğretimde Bilişim Liderliği, Öğrenen Örgüt ve Üniversite Kültürü Arasındaki İlişki. DergiPark.
  • Ulutaş, M., & Arslan, H. (2017). Bilişim Liderliği Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergis, 105-123. doi: 10.15285/maruaebd.2739.
  • Uzun, G. (2005,. Kadın ve Erkek Yöneticilerin Liderlik Davranışları Arasındaki Farklılıklar ve Bankacılık Sektöründe Uygulama. Yükseklisans Tezi, 4-8. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yu, C., & Durrington, V. A. (2006). Technology Standards for School Administrators: An Analysis of Practicing and Aspiring Administrators' Perceived Ability to Perform the Standards. NASSP Bulletin, 301-317.
  • Yücel, C., Acun, İ., Tarman, B., & Mete, T. (2010). A Model To Explore Turkish Teachers' Ict Integration Stages. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(4), 1-9.

The Relationship Between the Education Received by Teacher Candidates Studying in the Department of Computer and Instructional Technologies Teaching, The Qualification of It Leadership and 21st Century Skills

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 44 - 53, 22.06.2020

Öz

This research aimed to determine the relationship between the education received by teacher candidates studying in the Department of Computer and Instructional Technologies Teaching, the qualification of IT leadership, and 21st-century skills. In the study, a quantitative research method was adopted and the scanning method was used. The study group of this research consists of 86 teacher candidates who continue their education and training at Necmettin Erbakan University Ahmet Keleşoğlu Education Faculty and Niğde Ömer Halis Demir University Education Faculty during the fall semester of 2019-2020 academic year. To collect the data, the demographic information form developed by the researchers, “IT Leadership Scale” developed by Ulutaş (2015) to uncover IT leadership features, and “Multidimensional 21st Century Skills Scale” developed by Çevik and Şentürk (2019) to uncover 21st-century skills were used in the study. T-test and ANOVA were used to analyze the data for unrelated samples. According to the data obtained as a result of the research, it was identified that there was no significant relationship between the education received by the students studying in the CET department and the qualification of informatics leadership and 21st-century skills.

Kaynakça

  • Abari, A. O., Oyetola, I. O., & Adetayo, O. A. (2014). Institutional leadership effectiveness and higher education for innovation and development. Journal of Educational Review, 7(1), 1-9.
  • Anderson, R. E., & Dexter, S. (2005,). School Technology Leadership: An Empirical Investigation of Prevalence and Effect. Educational Administration Quarterly, 41(1), 49-82. doi:10.1177/0013161X04269517
  • Araşkal, S. (2019). Ortaöğretim Kurumlarında Öğretmen Liderliğini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. 1-184.
  • Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational Leadership (2. b.). Psychology Press.
  • Budak, G., & Budak, G. (2004). İşletme Yönetimi (5. b.). İzmir: Barış Yayınları.
  • Cüce, K. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Ve Öğretmen Adaylarının Özel Alan Yeterliliklerini Etkileyen Faktörlere İlişkin Görüşleri Ve Bu Yeterliliklerin Lisans Eğitimiyle İlişkisi. 1-100.
  • Deitzer, B., Shilliff, K., & Jucius, M. (1979). Contemporary Management Concepts. Grid Publishing.
  • Diamond, R. M. (2005). The institutional change agency: The expanding role of academic support centers. (S. Chadwick-Blossey, & D. R. Robertson, Dü) To improve the academy, 23, 24-37.
  • Ekiz, F. (2014). Kpss Sınavına Hazırlanan Öğretmen Adaylarının Teknoloji Kullanım Yeterliliği. 1-92.
  • Hannagen, T. (1995). Management Concepts and Practices, 37. London: Pitman Publishing.
  • Hately, N., & Schiller, J. (2003). What personal ICT skills do school leaders need? The Practicing Administrator, 4,5-7.
  • International Society for Technology Education; ISTE. (2000). National educational technology standards for teachers. ISTE Publications.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi (10. b.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karsantık, İ. (2019). Doktora Tezi. Yükseköğretimde Akademik Liderlik, Yükseköğretim Kültürü ve Akademik Kimlik Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, s. 3.
  • Kozikoğlu, İ. (2016). Öğretimin İlk Yılı: Mesleğin İlk Yılındaki Öğretmenlerin Karşılaştıkları Güçlükler, Hizmet Öncesi Eğitim Yeterlikleri ve Mesleğe Adanmışlıkları. 1-328.
  • Mütercimler, E. (2006). Geleceği Yönetmek. İstanbul: Alfa.
  • National Research Council. (2012). Committee on Defining Deeper Learning and 21st Century Skills. Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. Washington: James W. Pellegrino and Margaret L. Hilton.
  • Persaud, B. (2006). School Administrators’ Perspective on their Leadership Role in Technology Integration. Unpublished Doctoral Dissertation.
  • Schein, E. H. (2004). Organizational culture and leadership (3. baskı b.). San Francisco: John Wiley & Sons.
  • Sırakaya, M. (2011). Öğretmen Adaylarının Problemli İnternet Kullanımı ve İnternet Öz-Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. 1-78.
  • Smylie, M. A., & Eckert, J. (2018). Beyond superheroes and advocacy: The pathway of teacher leadership development. Sage Journals, 46(4), 556-557.
  • Uğurluoğlu, Ö., & Çelik, Y. (2009,). Örgütlerde Stratejik Liderlik Ve Özellikleri. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 12(2), 122-126.
  • Ulutaş, M. (2015). Yükseköğretimde Bilişim Liderliği, Öğrenen Örgüt ve Üniversite Kültürü Arasındaki İlişki. DergiPark.
  • Ulutaş, M., & Arslan, H. (2017). Bilişim Liderliği Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergis, 105-123. doi: 10.15285/maruaebd.2739.
  • Uzun, G. (2005,. Kadın ve Erkek Yöneticilerin Liderlik Davranışları Arasındaki Farklılıklar ve Bankacılık Sektöründe Uygulama. Yükseklisans Tezi, 4-8. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yu, C., & Durrington, V. A. (2006). Technology Standards for School Administrators: An Analysis of Practicing and Aspiring Administrators' Perceived Ability to Perform the Standards. NASSP Bulletin, 301-317.
  • Yücel, C., Acun, İ., Tarman, B., & Mete, T. (2010). A Model To Explore Turkish Teachers' Ict Integration Stages. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(4), 1-9.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Agah Tuğrul Korucu 0000-0002-8334-1526

Mine Ünüvar 0000-0001-5624-1055

Yayımlanma Tarihi 22 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 30 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Korucu, A. T., & Ünüvar, M. (2020). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Bölümünde Okuyan Öğretmen Adaylarının Aldıkları Eğitim ile Bilişim Liderliği Vasfı ve 21. Yüzyıl Becerileri Arasındaki İlişki. Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 2(1), 44-53.


2365323652 23655 23656



Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi (BİTED)

Journal of Information and Communication Technologies