Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Araştırmalarında Kritik Teknoloji Alanlarının Uygulamaları Kapsamında Yayınlanan Makalelerin Eğilimlerinin İncelenmesi: Bibliyometrik Haritalama Analizi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 1, 20 - 45, 28.06.2023
https://doi.org/10.53694/bited.1261406

Öz

Araştırma kapsamında YÖK tarafından belirlenen ve "Kritik Teknoloji Alanları" olarak adlandırılan öncelikli ve özellikli alanların eğitim araştırmalarındaki uygulama eğilimlerini ortaya çıkarmak için ilgili dokümanların bibliyometrik analizi yapılmıştır. Bibliyometrik analize dâhil edilecek makaleleri belirlemek için WoS veri tabanında yer alan başlık ve anahtar kelime alanlarına uygun anahtar kelimeler yazılmıştır. Tarama sonrası WoS’un Eğitim ve Eğitim Araştırmaları kategorisinde eğitim araştırmalarında kritik teknoloji alanlarının uygulamaları kapsamına giren 2.931 makale belirlenmiş ve bu makalelerin VOSviewer programı ile analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, bu alandaki makale sayısının 2015 yılından itibaren hızlı bir artış trendine girdiği ve 2022 yılında en yüksek sayıya eriştiği belirlenmiştir. Makalelerde en çok kullanılan anahtar kelimeler; öğrenme analitikleri, makine öğrenme, yapay zekâ, eğitsel veri madenciliği, derin öğrenme, yükseköğretim, büyük veri ve çevrimiçi öğrenme olarak tespit edilmiştir. Ayrıca sonuçlar anahtar kelimelerin kullanım sıklığı ile bağlantı güçleri arasında doğru orantı olduğunu göstermektedir. Diğer taraftan bu anahtar kelimelerin çoğunlukla çekirdek konu veya çekirdek konu olma potansiyeli taşıyan çalışma alanları olduğu ortaya konmuştur. Sonuçlar kritik teknoloji alanları kapsamında en çok yayın yapan ve atıf alan yazarın D. Gasevic olduğunu ortaya koymuştur. D. Gasevic, S. Dawson ve A. Pardo’nun diğer araştırmacılar ile güçlü işbirliğinin olduğu tespit edilmiştir. İncelenen makalelerin kaynakçalarında çoğunlukla C. Romero, G. Siemens, D. Gasevic ve R. Ferguson’a atıfta bulunulduğu ortaya çıkartılmıştır. Bu alanda en üretken ülkelerin Amerika Birleşik Devletleri ve Çin Halk Cumhuriyeti olduğu belirlenmiştir. Özellikle ABD ile Avustralya, Çin ve İngiltere arasında güçlü işbirliği çalışmalarının olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Monash Üniversitesi, Open Üniversitesi ve Edinburgh Üniversitesi en üretken kurumlardır. Özellikle Monash Üniversitesi ile Edinburgh Üniversitesi, Güney Avustralya Üniversitesi ve Open Üniversitesi arasında güçlü işbirliğinin olduğu görülmektedir. Son olarak bu alandaki çalışmalara en çok fon sağlayan kuruluşlar ABD Ulusal Bilim Vakfı (National Science Foundation-NSF) ve Avrupa Komisyonu’dur (European Commission). Araştırma sonuçlarının eğitim araştırmalarında kritik teknoloji alanlarının uygulamaları kapsamında yayınlanan makalelerdeki eğilim ile ilgili büyük fotoğrafın ortaya çıkartılmasına önemli katkılar sunacağı değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Abbasoğlu, B. (2020). Ortaokul öğrencilerinin akademik başarılarının eğitsel veri madenciliği yöntemleri ile tahmini. Veri Bilimi, 3(1), 1-10.
  • Abramo, G., Cicera, T., & D’Angelo, C.A. (2014). Are the authors of highly cited articles also the most productive ones? Journal of Informetrics, 8(2014), 89-97.
  • Artsın, M. (2020). Bir metin madenciliği uygulaması: VOSviewer. Eskişehir Teknik Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi B-Teorik Bilimler, 8(2), 344-354.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zeki Destereci 0009-0004-6704-0688

Gül Gizem Karaca 0000-0001-7091-4316

Büşra Baybaş 0000-0003-2468-5326

Cemal Tosun 0000-0002-1236-9548

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 7 Mart 2023
Kabul Tarihi 7 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Destereci, Z., Karaca, G. G., Baybaş, B., Tosun, C. (2023). Eğitim Araştırmalarında Kritik Teknoloji Alanlarının Uygulamaları Kapsamında Yayınlanan Makalelerin Eğilimlerinin İncelenmesi: Bibliyometrik Haritalama Analizi. Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Dergisi, 5(1), 20-45. https://doi.org/10.53694/bited.1261406


2365323652 23655 23656



Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi (BİTED)

Journal of Information and Communication Technologies